Mine første vannmålinger. (side 3)

Du kan godt la NH3 lige på 3-4 nå som nitritt og nitrat har dukket opp.
6.1 – dag 16
Nå har vi masse utslag her. NH3 er på 5 mg/l nå får jeg prøve å dra den litt ned fremover, ser rådene tilsier at man kan legge seg ned på 3mg/l etter at nitrittene har dukket opp. NO2 – Nitrittene er nå på 1,6 mg/l som er det høyeste så langt. Guttungen fikk lov å ta PH-testen på egenhånd, må jo lære han opp – den kom på 8,5 og har gått litt ned fra i går.
Tilsetter 5 ml med Nitridac og lar resten være nå. Følger rådet om å la NH3 komme på 3mg/l - tipper jeg er der i morgen.
Hei

Har du tatt noen nye prøver? Er spent på hvordan det går med deg siden vi har samme kar og startet opp omtrent samtidig. Jeg skal ta med en prøve på butikken senere i uka, tenker jeg. Jeg har ikke prøvd salmiakk ennå, men håper på å få en bit innkjørt filter på butikken til å kickstarte ting

Eirik
Dag 17 og 18.
7.1 – Dag 17
PH: 9
KH: 10
DH: 13
NO2: 1,6mg/l
NH3: 5,0mg/l
Høye verdier fortsatt. Da er det bare å vente. Jeg renset den fine filtermaterien i dag, renset det bare lett i akvarievann som jeg hadde i en liten bøtte. Byttet ca 1 liter vann i prosessen. Tilsatte 5 ml Nitridac. Den høye hardheten på vannet bekymrer meg litt, men ikke nevneverdig mye.

8.1 – Dag 18
Måler:
NO2: 1,6mg/l
NH3: 3 mg/l
Får også noe nytt utstyr til akvariet i posten i dag, blant annet grov blåfilter, som jeg klipper til og setter i filteret i stedet for der kullfilteret satt. Passer som fot i hose og alt er knall. Må selvsagt teste slamsugeren også og bytter i samme slengen ca 3 liter vann. Lurer på om jeg kunne ha brukt slamsugeren og tømt «avfallet» igjennom et fint filter og satt vannet tilbake igjen? Når hensikten bare er å «støvsuge».. må testes..
Jeg tilsetter de siste 5 ml med Nitridac i dag, tror ikke det blir brukt på neste tank.
Kjenner at jeg skulle hatt en dråpetest for NO3 også hadde jo vært kjekt å vite om det dukket opp nitrat også. Merker at jeg allerede nå er spent på resultatene for morgendagen…
Alt ser bra ut. Nitrat har du antagelig også begynt å få, men nitritt-bakteriene er ikke tilstrekkelig enda til å ta unna NO2-belastningen . Gjør ingenting om du skifter ut litt vann for å senke pH noe. Har du kalkholdig bunnlag eller stein ??
SilverShaded
Alt ser bra ut. Nitrat har du antagelig også begynt å få, men nitritt-bakteriene er ikke tilstrekkelig enda til å ta unna NO2-belastningen . Gjør ingenting om du skifter ut [I]litt[/I] vann for å senke pH noe. Har du kalkholdig bunnlag eller stein ??


Ja grusen er hvit, eller jeg kjøpte en sekk med hvit og en med blandet hvit/beige/sort - tror nok det er relativt kalholdig ja, siden PH en blir så høy. Men så lenge den holder seg stabil, og det virker veldig stabilt så går det nok fint å finne en fisketype som liker høy ph.

Kjenner at det begynner å bli spennende nå, har forresten bestilt NO3-test også, har den kanskje før helga om de er kjappe.
9.1 – dag 19
http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=123456928&prodid=7988

http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=123456928&prodid=7986

Her er forresten grusen jeg kjøpte, riktig nok ikke i 10L pakning..


Måler:
PH 8,5
KH: 10dH
GH: 12dH
NO2: 1,6mg/l (4.dag på rad, samme resultat)
NH3: 1,5mg/l
CO2: 0,9
Nå har jeg i noe i underkant av en halv teskje med salmi. Kanskje bittelitt for mye, men gjort er gjort.
Har bestilt NO3 tester og har den før helga tenker jeg. Nå byttet jeg ca 3 liter vann i går, og det kan kanskje forklare nedgangen i PH?
Lars Jamne


Artig, så steinene som lå der og syntes de var pene, fin bonus at de hever ph og. man lærer stadig. =) Har du noen planer om å få oppdrett på dine lago mamuri på farmen slik at man forhåpentligvis kan få kjøpt fin frisk kvalitets fisk her i området? mente jeg leste engang at det var tendenser til lek men har ikke lest noe mer om de siden. Noe fremgang ?
Akkurat...det stemmer jo med de testresultatene som ligger i artikkelen om grus. Mars og Sirius er "værstingene", ser det ut for.
Ellers går jo alt etter boka. At pH går ned litt kan både skyldes vannbyttet og nitritt-bakterienes arbeid.
10.1 – dag 20

Måler:
NH3: 1,5mg/l
NO2: 3,3mg/l
Selv om jeg tok i litt mye salmiakk i går, så har akvariet klart å konsumere mengden. Jeg har ikke i mer i dag, men vil se om det har skjedd noe mer til i morgen. Nitritten har blomstret opp og steget kraftig, fant nesten fargen sin på første dråpe. Nå er det svært mye Nitritt og jeg tror jeg er over skalaen på målekortet mitt. Det er noe trådalger, så jeg har ikke på mye lys nå. Har manuelt plukket vekk en del alger og har også tatt et laken over akvariet for å gjøre det helt mørkt. I morgen kommer jeg til å bytte den fineste delen av filteret og bytte litt vann tenker jeg.
11.1 – dag 21

Måler:
NH3: 0 mg/l
NO2: 3,3 mg/l
PH 8
Har i en halv teskje med salmi igjen. Hadde håpt å få NO3-testen i posten i dag, men det var dumt å prøve en annen nettbutikk, mye tregere levering :P jaja da vet jeg det også. Nå har det gått 3 uker siden jeg satt opp tanken, og det er 12 dager siden jeg begynte med Salmi
Hehe...du får ta frem tuben med tålmodighet og legge litt tjukt på !
Ammoniakk-bakteriene formerer seg adskillig fortere enn nitritt-bakteriene, så du regne med å ha en bra andel med nitritt enda en stund før det begynner å gå ned igjen. Ellers går jo alt som smurt..
hehe - tålmodigheten går det bra med. Byttet nettopp det fineste filteret i Bioboxen min, siden de var "innkaplset" i hard plast som det ikke går an å åpne, så slo jeg av bunnen med makt, fjernet litt over halve filtermassen og satt inn ny, litt usikker på om jeg stappet for mye nedi eller ikke... men stappet ny filtermatriale i plastboksen og puttet tilbake i pumpehuset. Tror jeg må ha litt mer tålmodighet også, vurderer å bytte ut substratet med sand, men nå har PH sunket til 8, så kanskje den "vasker" ut litt av effekten fra grusen?
Hvor lang tid kan man forvente høye nitrittverdier? Jeg antar at jeg må ha i salmi til jeg plutselig ser en dag at begge to er i 0?
Nå var dette egentlig et veldig dårlig tidspunkt å bytte filtermateriale på, da.

Tror nok det er litt nitritt-omsetning som drar ned pH. Det vil vise seg når du får målt nitrat. Vet du forresten hva kH/dH ligger på ?

Tipper du må regne med ihvertfall en uke eller to til før nitritt begynner å gå merkbart ned. Siden NO2 har vært relativt stabil de siste par-tre dagene, tror jeg nok noe er blitt brutt ned. Nitrates will show !
Fortsett å holde NH3 rundt 3, ikke mere.
Det står at det skal byttes hver uke? Byttet ikke alt på en gang, men fant ut etterpå at jeg kanskje burde ha skylt det først.. :P Og leste et annet sted at den fineste delen av filtret ikke har noen "bakteriefunksjon" men bare samler opp små partikler og derfor kan skiftes så ofte man føler for det? Og hvor "tett" skal jeg pakke det? Måler NH3 nå og den er på: 3,0 mg/l hadde i ca 1 ml med salmi i kveld. GH og KH har jeg ikke målt i dag, det kan jeg ta i morgen.
Jeg vet ikke hva du har av medier i filteret ditt, men den mekaniske delen av filteret (som regel en eller annen filterpad) kan det være greit å skylle innimellom (evt.bytte hvis det ikke holder formen). Det viktigste er å la den biologiske delen av filteret (baller/makaroni) være i fred så mye som mulig. Og under innkjøring bør man ikke røre noe av det hvis det ikke er kritisk tett.
Ok, da vet jeg det... :P (til neste gang...) :P

Jeg har noen kuler nederst, så grov blå filter - så var det et kullfilter, det har jeg tatt bort og klippet til mer grov blå filter (3cm) tykk og lagt inn der, og så er det fint filter på toppen - ellet "putefyll" som sønnen min kalte det :P

Men jeg vurderer nesten å "starte på nytt", bytte ut substratet, , plante om, beholde mesteparten av vannet og begynne forfra før jeg får tak i fisk. For ingen butikker i nærheten har fisk som egner seg i mitt kar :P Men samtidig har jeg lyst å kjøre ferdig prosessen her først så jeg får lært av hele løpet.

Det jeg vil gjøre er:
1. bytte ut grussubstratet med sand
2. Beholde 30 liter vann i bøtter
3. Bruke noen av grusen til å lage en liten "haug" for å beholde noen bakterier som har lagt seg på steinene
4. Plante om plantene
5. bruke samme filteret
6. Så måle og avvente og SÅ kjøpe fisk.. :P

Men føler det nå er lurt å vente til dette har kjørt seg inn, så har jeg både vann og filter som har riktige bakterier.
Det burde gå bra å "sette om" akvariet på den måten. Du trenger ikke spare grus, egentlig. Men det kan være greit å spare litt vann, ja.
Vil absolutt anbefale at du lar karet gå seg ferdig slik det er, før du eventuelt om-innreder. Da gjelder det å være rask på labben, og la filteret gå i en bøtte mens du jobber (hvis mulig). Så må d nok regne med å kontroll-måle noen dager før du setter inn fisk. Og da må du huske å "mate" filter-bakteriene imens !
Filtervatten bytter du hver uke. Går fort og bytte ut grus med sand. Gjort det selv. Nh3 opptrer ved høy ph,så mål Nh4 også ved ph under 8. Lettere med et nøytralt substrat,da kan du justere og velge beboere som det passer deg.
Sprettfisk
Filtervatten bytter du hver uke. Går fort og bytte ut grus med sand. Gjort det selv. Nh3 opptrer ved høy ph,så mål Nh4 også ved ph under 8.

Du har nok misforstått litt angående testing for NH3/NH4. De testsettene som brukes i akvariehobbyen ser ikke forskjell på ammoniakk (NH3) og dens ioniserte form NH4+. De måler summen. Og summen er uansett pH den samme...men det er riktig at andelen av NH4+ ioner stiger når pH går nedover. Og at "hel" ammoniakk er mer giftig enn ioneformen.
Tilfeldig bekjentskap
© darlaa
Reklame for plussmedlemskap