Apistogramma i 720 liter (side 3)

Hvordan går det med prosjektet TEB? La akkurat ut et par linker fra deg til Anders86 som setter igang et 720liters Apistogramma-prosjekt. Kom på at det er en stund siden sist oppdatering, og nå er jeg nysgjerrig på hvordan det går!

Ang løv så legger jeg med et par bilder fra mine kar og denne linken (innlegg nr.10) som jeg aldri blir lei av å lese. Jeg tar forøvrig aldri ut de gamle bladene i karene mine. Det blir med etterfylling... Bilde nr.1 er et provisorisk yngelkar og bilde nr.2 er fra Apistogramma allpahuayo-karet mitt.
De fleste fiskene ser ut til å trives. To gephyra hunner fant sine revir etter et par dager og forandret farge til en mer gyllen overflate. Dette var de to minste. Det ser derimot ut til at hannen ikke var fornøyd med dette og prøver å bytte ut den ene med den største hunnen; altså jager den minste vekk fra sitt territorie og gjeter den store bort der...bare en antagelse.
Gephyra hannen ser forsåvidt ut til å eie hele akvariet også. Cacatuoidesene holder seg borte i steinene hvor Gephyra hannen tidvis er borte og jager dem rundt. Er litt skuffet over C hannen som ikke står i mot, men dette er muligens fordi han er oppdrett mens resten er vf. Mulig at han blir byttet ut.
Ellers har jeg observert flere yngel i det siste, helt sikkert etter beckfordiene. Det kan virke som de er dugenes til annet enn å bare jage hverandre. Angående den evt. hormonbehandlingen de har vært igjennom; vil dette videreføres til avkom?
Jeg tror de legger egg på sverdplanten så her tenker jeg å lage til en liten steinhule til apistoene og kle den med javamose e.l. på toppen, men fremdeles under sverdplantene, hvor yngelen kan gjemme seg. Er i utgangspunktet interessert i at yngel skal vokse opp i samme akvariet som resten.
I naturen er det hannene som holder et område, og huene som slentrer rundt etter et passende område med en hann de kan se for seg som far til sine barn. Hvis de finner ut av det, blir hua. Hvis ikke, blir hua beinjaget - for da tar hun opp plassen til ei verpesjuk hue som er tiltenkt en rolle som mor til hans barn. Dette reviret vil han forsvare mot andre hanner og trusler som måtte komme mtp yngelen. Mens de monogame artene vil samarbeide mer i yngelstell og for å kvitte seg med en evt trussel, vil hannen til de polygame arter forsvare reviret mer alene. Hua vil da konsentrere seg om å pleie og å forsvare yngelen. Hvis den polygame hannen nærmer seg sin hue og yngel, blir han jaget vekk. De større og ofte flottere/fargerike hannene kan tiltrekke seg f.eks rovfisk, og dette vil hun ikke ha i nærheten av sin yngel.

Når man på best mulig måte skal "simulere" et Apistogramma-habitat, er det greit å vite litt om dens natur. For å få flere Apistogramma til å trives i et kar, er de avhengig av mye struktur, gjemmeplasser og synsbrudd. De går jo nå "oppå" hverandre, les akvariefisk. Da er det viktig at de skal slippe å se hverandre hele tiden, og ha muligheten til å komme seg unna når det blir for hett. Det motsatte vil sannsynligvis føre til uendelige konfrontasjoner, slagsmål og i værste fall til et dødelig utfall. Jeg er usikker på hvordan Apistogramma cacatoides ble introdusert i karet ditt. Men hvis A. gephyra var der først, har A. cacatouides flyttet rett inn i A. gephyra's territorie... og da blir ikke herr Gephy blid! Således vil han forsvare sitt revir med nebb og klør. Når jeg startet opp med to arter, ble jeg rådet til å ta ut paret som gikk der, ominnrede og introdusere dem samtidig. Jeg hadde da to "likeverdige" arter som skulle etablere seg i hvert sitt revir og starte på framtiden – vakkert

Det første bildet er fra den gamle 325litern min der jeg hadde to arter (kamphanene er ringet rundt). Her var det innredet slik at de ikke skulle kunne se hverandre hele tiden. Lengst vekk i karet var det en heldekkende vegg av planter som sperret utsikten til naboen. Bak denne var det et område på 50x50 som A. agazissii etterhvert ble henvist til... Fra å holde et område også foran flyteplantene, samarbeidet de monogame A. panduroene til A. agazissii var ute av syn - ute av sinn. Altså på baksiden av planteveggen. Dette roet det betraktelig! Ja, dvs fram til A. agazissiiene fikk yngler. Hua ville da ikke ha hannen i nærheten av yngelen (f.eks lokke til seg rovfisk) og han ble jaget inn i området til A. panduro. Så var det liv igjen he he he. Bildet var tidlig i "prosessen", så jeg opplevde karet som forholdsvis nakent med tanke på den funksjon den skulle fylle innledningsvis. Dette ble naturligvis bedre etterhvert som flyteplantene grodde til, og jeg kasta oppi flere røtter. De kunne da gå å rote på bunnen eller ta seg en tur i flyteplantene uten å havne i konfrontasjon/slosskamp hele tiden.

Bilde nr. 2 er karet de flyttet til, etter jeg fikk meg akvarierom. Her innredet jeg med to naturlige skiller for å gi dem hvert sitt habitat. Disse ble introdusert samtidig og fant ut av det. A. agazissii holdt til i karets høyre side og A. panduro til venstre. I dette karet ble oppdretts-fisken, A. agazissii, den dominerende arten. De fikk yngel først, og disse skulle forsvares!!! Det hører til historien at A. panduro-hua ikke var interessert i lek etter de flyttet til dette karet. Da gikk hannen lei, og hu blei jaga vekk… ikke kunne hu være på A. panduros revir og ikke ble hun godtatt i A. agazissiis revir heller. Mitt eventyr med to arter i et kar ble avsluttet. Jeg fikk jo etter hvert mange kar å fylle, så da ble det rene arts-kar for meg framover. Bildet er fra karet var relativt nystartet, og det er først i dag så igjengrodd som jeg liker å ha det...

Bilde nr.3, viser mitt halv-ferdige A. panduro-kar fra ca et år tilbake. Det er nå mer eller mindre heldekt med flyteplanter, og flere favn med røtter er etterfylt. Det er nå lett for hua å gjemme seg hvis hannen skulle komme i jagemodus. I naturen holder de ofte til under blad og vekster som ligger/henger over/langs vannkanten. Når de blir skremt eller skal gjemme seg, er det hit de fyker. Dette kan man «simulere» med flyteplanter. Dette har jeg mye av i mine kar… avhengig av behovet. Flere fisk eller sinte fisk, mere stæsj og tryggere fisk

Håper det var greit med et langt innlegg (oisann!), og at dette gav deg svar på noe av det du har beskrevet TEB. Fortsett med innlegg

Simen
Den atferden du beskriver med at hannen og hunnen slentrer rundt etter et passende område kan passe bra her ja. Ser nå at det kan se ut som om den lille hunnen klarer å holde på roten sin mot den større hunnen og hannen hehe. De er meget forsiktig rundt roten hennes på nåværende tidspunkt. Tøff liten frue De to turtelduene ser ut til å ha slått seg midlertidig ned blant sverdplantene. Her skal det komme en hule asap.
Har alltid i bakhodet at dette er et falsk habitat som i beste fall kan minne om et naturlig ett.
Tror jeg har truffet greit nok med tanke på synsbrudd og plasser å gjemme seg, etter jeg har fått opp neste hule. I tillegg må det nevnes at det har ikke grodd tilstrekkelig til enda, noe jeg tror vil bli en relevant utvikling. Det har ikke vært noe slossing enda som jeg har observert, bare litt jaging der den underdanige gir seg før noe har begynt.
Jeg begynte med en stim nannostomus beckfordi på 10 stk før jeg hadde noe annen fisk oppi. Dette for å vise neste pulje at her er det trygt å være. Jeg introduserte alle apistogrammaene i akvariet samtidig for å unngå stygge feider. Det jeg lurer på er om jeg var dum som falt for fristelsen til å kjøpe den mer fargerike oppdrettsvarianten av cacatouides hannen når jeg kun har viltfangede av resten.
Planen var som tidligere sagt å kjøpe agazissii og cacatouides siden det er plenty med info om disse artene rundtom på nettet, men da de var tom for agazissii i butikken falt jeg for gephyra etter et kjapt nettsøk om disse. Hvis det viser seg at det ikke går seg til med disse to artene i samme kar så vil jeg selvfølgelig fjerne en av dem, men de har jo ikke mer enn en ukes fartstid enda så jeg er fremdeles optimist.
Ja, det skal bli spennende å følge utviklingen TEB. Høres ut som om de har fått en prima inngang til ditt habitat! Og når det gjelder VF&oppdrett... så går det vel mer på smak, behag og tilgang ikke minst. Hadde nok muligens gjort det samme selv he he he

S
!!!!
Var nettopp inne og hadde en "stalkersession". Ser ut til at hunnen holder på å gyte på en stein i skrivende stund!
Både hunn og hann er i full gang baki der. Synes jeg kan se små rød egg etter hver gang hun gnir seg opp mot den
Bare tiden jeg brukte på å skrive forrige post har eggmengden doblet seg. Spennende.
Da må jeg nok vente litt med å lage hule baki der.
På bildet ser man hannen som titter fram mens hunnen ligger inntil baksiden av steinen og gyter, desverre vekke fra alle muligheter til å ta bilde...
Er det noen av dere som har et anslag på hvor mange døgngrader de klekkes ved? Eller er det veldig forskjellig fra art til art?
Da har jeg fått med meg en apistotråd til takket deg Simen. Ja det er som du sier Simen. Noen liker VF, noen oppdretts fisk. Men dem aller fleste må takke til det dem får tak i. cacatuoides har jeg vel fått mer enn nok av hva angår oppdrettsvarianter. Dem kommer som double red, trippel red, orange flash og hva ikke alle heter, og er stolt og kry over mine 8 VF fra Tom.

Vi har mye å takke Tom for, Simen, som har han i vår "omgangskrets" eller kontakt nett om du vil. Mange har vel funnet frem til apisto ater takket være han, og blitt frelst. Hva min lidenskap skal kalles overlater jeg til andre =)

Legger ved et par bilder av mine VF Cacatuoides for å vise at disse er minst like flotte som hvilken som helsy drettet av disse
Mer enn 26 grader gir overvekt av hanner, mens mindre enn 26 gir overvekt av huer. 26 grader virker til å gi en mest mulig likevekt av kjønn på yngelen. Det er andre faktorer som også påvirker inndelingen av kjønn, som feks ph mm. Dette har jeg ikke greie på. Mener å huske at yngelens kjønn blir avgjort iløpet av de 6 første ukene også. mener at det står litt om dette på artikkelen Loffa har lagt ut om Apistogramma sp."Xingu". Antall døgn før klekking.... dette er jo du spesialist på Loffa (han konkurerer med kaviar-bransjen)! Ligger selv på 25-26 grader i karene mine.

Ja så var det TomC da Loffa. Er nok grunn nr1 på hvorfor Apistogramma er så populært, og at kunnskapen om dem er på det nivået det er her i Norge. I likhet med Loffa har jeg søkt opp innleggene til ham i forumet og lest dem med stor iver, brukt timesvis på tomc.no... Så mye kunnskap og nyttig info - helt rått. Du leste kanskje linken ang løvbladene? Uten ham hadde jeg nok mest sannsynlig drivi med makrell i tomat

Lidenskapen din heter galskap Loffa, og jeg liker det 8D... Apistogramma i 720liter er symptomer på noe det også he he he. Stå på videre TEB!
Kan jo legge inn akkurat den delen om tid/temp og klekking av egg.

Hos Apistogramma-arter bestemmes yngelens kjønn de 600 første timene av deres liv, dvs de første 25 dagene etter at eggene er lagt. Kjønnet bestemmes av temperaturen i denne perioden, og hos noen arter spiller pH også en rolle i kjønnsfordelingen. I kontrollerte forsøk har A. nijsseni vist seg som en art der kjønnsfordelingen nesten utelukkende bestemmes av temperaturen, pH har for denne arten liten eller ingen innvirkning på kjønnsfordelingen. 26 grader gir i utgangspunktet tilnærmet lik kjønnsfordeling, mens lavere temperatur gir overskudd av hunner og høyere temperatur gir overskudd av hanner (ved ca 28-30 grader kan du få 100% hanner).

Kan jo med det samme gjøre litt reklame for en apistogramma gruppe jeg har startet på FB med nettadresse:

https://www.facebook.com/groups/506115422744869/
Nydelig Akvarie du har TEB, blir artig å følge med i tiden fremover må si at nannostomus var en spennende art som har gått meg hus forbi. Men den prisen var jo ganske forskrekkende på smykke arten.
Takk for det Anders Ja, smykkeversjonen var drøy, men andre litt mer vanlige arter var ikke gale i pris. Disse kostet vel 15,- stk og 10 for 100,-. De har også en litt annen væremåte enn neon og kardinaler etter som jeg kan huske. Egentlig vel så fine fisker når man ser dem "live", og i tillegg noe som ikke alle har

Takk for all info om klekketider etc. Jeg holder 26 grader beint i karet nettopp pga å få en jevn fordeling om jeg skulle få frem noe yngel der. Etter som jeg kan se så er rognen vekke nå. Tror de spiste dem selv uten at jeg vet dette med sikkerhet. Ingen stor overraskelse der ettersom det var første forsøk.
Må forresten si jeg beundrer innredningsevnene dine Simen, spesielt med tanke på å få ting opp i høyden
LOFFA: Sendte en request om å joine gruppen din på fb jeg.

Ellers så ser det ut til at Gephyra hannen bare øker intensiteten i jagingen av kakaduene. Mulig jeg må begynne å bearbeide madammen for et hjørnekar i stuen...
Fikk tatt et par skrytebilder av hannene i sted som jeg ville legge ut
Den farge varianten av kakadue er den fineste spørr du meg. Hadde en slik før i min gamle 160l sammen med 2 huer. Men fikk en som var helt orange i fargen nå, synd de ikke har disse inne men må bestilles på Akvarie butikken her. Så da får man ta det som dukker opp i posen:/ artig å høre at du har egg alt i akvariumet ditt
Jau, var derfor jeg falt for fristelsen. Hadde vært interessant å fått blandet den med viltfangede hvis det trengs å friske opp i genbassenget
Kjekt med egg ja. Får håpe det går bedre nesten gang. I følge akvaristen på jobben kan det være at eplesneglen har vært og forsynt seg også.
Da var dafniene på plass i garasjen. Fordelt på tre tanker for sikkerhets skyld.
En stor beholder på ca 70 liter, en liten på ca 5 liter og et akvarium fylt med myrvann og planterester på ca 30 liter. Nå gjenstår det å se hvor de trives best
Har fôret de to førstnevnte med en blanding av aktiv gjær og spirulina alger. 30 literen tipper jeg har en del næring i vannmassene foreløpig.
Jeg ser det begynner å komme litt alger på glasset nå. Lurer i den forbindelse på hvilke algespisere som passer til den jobben. Har jo planlagt å skaffe meg noen ottoer om en liten stund, men er disse effektiv på alger på glasset? Vet at vanlige damsnegler er effektiv, og disse har jeg i karet nå, men ser ut til at de blir utkonkurrert av sandsneglene da bestanden ser ut til å synke. Noen forslag?
Blir spennende å se hvordan de liker myrvannet, vil tro at de finner mye god næring der. Da jeg slapp ut Dafnier i en oppgravd grøft utenfor farmen i fjor sommer stortrivdes de sammen med svarte mygglarver.

Alger på glasset er nok lettest å fjerne manuelt selv i påvente av at ottoene kommer på sikt. Større algespisere vil fort begynne å jakte på apistoegg.
Du kan jo vurdere å koble på et UV filter til bøttefilteret. Har det på en del kar hvor jeg ikke har algeetere og det funker knallbra.
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap