Småkar i reol (side 3)

Ja, det er veldig greit med luftdrevne filtre i slike kar. Og også i større anlegg, gjør man det med riktige dimensjoner så kan man faktisk drive filtrering i 20-30 stk 150-200 liters med en slik luftpumpe. Men det forutsetter jo selvsagt at man holder fisk som ikke krever masse sirkulasjon selvsagt. Og ikke minst sparer man noen watt i løpet av et år.
Flott med alle bildene her så sånne som meg virkelig ser hvordan dette skal gjøres.

Frister å prøve på karet som jeg satte i kjelleren p.g.a lekkasje en gang i tida.
Det må bli vår først da, så jeg får ta det ut for å teste at det har blitt tett.
Godt at ting innspirerer her... jeg er blit inspirert til og bruke luftdrevet filter på alle karene. Slik som lars har annbefalt meg. Har også gått så langt at jeg har bestilt alt han linket til på den tyske siden,og litt til. så får vi se hvor lang tid det går før det er i hus.gleder meg allerede. (Så sant resten av prosjektet ligger i rute til den tid.)

Har ikke fått gjort så mye i gårkveld og i dag,men håper og kunne få gjort noe i morgenkveld. (Utroligt me planer eg og kjerringå sko ha lagt for oss for tiden) føle eg flyr inn og ut dørå hjemma heila tiå. men gu så godt det e og få bytta stua og av og til.
Jeg må få satt akvariene til test snart. Er superspent på om di klarer et døgn uten og dryppe en eneste dråpe vann.

I løpet av tidlig neste uke handler jeg inn all matrial for og snikre sammen reolen. Og får kjerringå te og mala ann ein kveld. fremgang er der i alle fall.
Ikke glem og fortsette med masse bilder, artig tråd og følge med på dette.

Gleder meg til bilder fra filteroppsettene dine.

Handle liste og priser på alt hadde også vært gøy og få med seg her, samt arbeids timer.
hei Kabe.

gleder meg også til filteroppsettet,da det blir en utfordring for meg,siden jeg ikke har vert borti det før. men skal dukumenteres så godt jeg klarer

jeg skal prøve og sette sammen en handleliste og priser på det jeg setter sammen. og en totalsum tilslutt. arbeidstid blir det verre med... siden jeg bruker en halv time her og ein time her... men eg kan prøve og få til noe ca,hvis det er stor interesse for det.

nå får dåkk alle ha ein god natt, så ser eg om eg får gjort noge med prosjektet i mårå.
då va karå fylt opp nede på vaskerommet. der har eg tenkt at di skal stå i nøyaktig 24 timer,før eg avgjør om di e vanntette eller ikke
gikk egentlig ganske så radig og fylla opp karå. satte bare ein stor god slange intil kranen på vaskerommet og kjørte på med fult trykk

va og innom den lokale glassmesteren og henta nogen plater med glass. ei te og repparera 160 literen min som vist nåkk har fått seg ein smell i siå.
og nogen biter som eg skal lime inni 40 literane for og laga hjørnefilter.
dett kosta meg null og niks

va og inoom den lokale blikkenslageren og henta meg nogen platebiter. sorte plastlakerte stålplater. dere skal få se ut i gjennom prosjektet hva di skal brikes til
dette kosta meg også null og niks

så får me se om eg gjerna finne frem sagå og får kapt noge av matrialene te selve reolen i løpet av dagen.

fyst må eg laga middag te kånå

[External Image]

[External Image]
glassplatene.

[External Image]

plastbelagte stålplatene

[External Image]
Ser jo ut til at du er på god vei nå... Satser på at alle 40-literne er tett når du sjekker dem i morgen.
Ja du har jo kommet skikkelig langt siden sist. Jammenstått på. Spennende når du skal sjekke da.
Har vert nede og lusket litt.... der er ikke noe tegn til vann på utsiden av karene enda.
Kul tråd å følge

Kan jeg spørre hvilken glassmester du har vært å sneket hos? Jeg trenger to strimler selv, til et hjørnefilter, hehe, og det hørtes jo ut som du har funnet en veldig grei, en, hehe. Er det den nede ved Maxi?
hei n5k.

for og være helt ærlig med deg,så skulle glassmesteren ha penger for glassene,helt til jeg sa hvor jeg jobbet og at jeg har gitt han masse god service når han har vert innom. da så han mer nøye på meg,og kjente meg igjen,og smilte,og sa jeg bare kunne ta med di små glassa. men ja,det eg han nede med maxi.

kjekt at du likte tråden min

bare følg med videre,skjer mye fremover mot storauksjonen den 24 feb. må jo ha kar oppe og gå til den tid. 13 days to go!!
i går fikk jeg kappet opp plankene jeg skal bruke til og bygge reolen av. det gikk knirkefritt, alle fingrene i behold

her står plankene klare til og kappes.

[External Image]

her ligger alle di små "tverbjelkene" klare til og fårbåres.

[External Image]

her er alt det ferdige satt inn i gangen for og få seg litt varme. matrilene var litt bløte og fråsne. blir sikkert tørt nåkk til og settes sammen i morgen

[External Image]
har i dag sjekket hvordan det stod til med karene som stod på vaskerommet og tok vanntesten.

di har BESTÅTT..!!

finner ikke en dråpe med vann i nærheten eller under karene.

så her e det bare te og begynna og tappa ut vann,og få karå tørre,for her må det begynna og planleggas kor eg ska setta inn disse små glass-strimlene som skal holde på plass hjørmefilteret.

begynner og nerme seg nå.

12 days to go..!!

[External Image]

[External Image]
fåreløpige timer i prosjektet.

klargjøring og resilikonering av 6 stk 40 liters akvarium. 6 timer
vanntesten. 10 min fulle på og 10 min tappe ut. 20 min
kappe matrialer + forbåre hull 35 min

fåreløpige utgifter i prosjektet.

6 stk akvarier ( 40 litere rammekar ) 800,-
2 tuber akvariesilikon og 10 knivblad 169,-
matrialer fra bygger'n 36x73 og 48x22 286,-
skruer og annet festemattriell (hentet fra garasjen) 0,-
maling (rester fra et annet prosjekt) 0,-
glassplater på den lokale glassmester 0,-
plater på den lokale blikkenslageren 0,-
luftpumpe,blåsvamp og andre ting (fra tyskland) 118.70 euro
Kjempeartig å gjøre ting selv
Ser ut som du har kommet langt nå, men kun 10min vanntest? Er ikke det litt lite?
Selv ville jeg ha latt vannet være i noen dager..
Cathy
Kjempeartig å gjøre ting selv :) Ser ut som du har kommet langt nå, men kun 10min vanntest? Er ikke det litt lite? Selv ville jeg ha latt vannet være i noen dager..

hvis du har lest hele tråden vil du fått med deg at jeg satte karene til vanntest i går,og sjekket i dag,til den stor gleden av at di har bestått et heilt døgn uten en dråpe utføre karene. men jeg skriver ikke opp venting som fysisk tid jeg har brukt på prosjektet. ei heller henting av varer o.l.

men koselig du kikker innom prosjektet mitt
Ahh ja hadde hoppet over noen poster der og leste hvor du skrev..
vanntesten. 10 min fulle på og 10 min tappe ut. 20 min

Sry min feil
Dette ser jo riktig så lovende ut! Og det var no bedre med 24 timers vanntestenn 20 min
takk takk.. nå går nesten alt på skinner hehe

bare ein ting som irretere meg litt.. og det e lyset som eg skal ha til disse akvariene. sitte og vurdere 6 stk av disse fra biltema.
nogen som har noe og si på det,eller noe bedre alternativ til lys for 6 små akvarier?

takker på forhånd,for hjelp jeg vil få hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap