Costa noc (side 3)

Inaktiv bruker
Nå tok forbannelsen overhånd, alle bladene som hadde alger ble fjernet samtidig som jeg tok et 50% vannbytte igjen. Snart legges hele karet ned, ancistrusene spiser ikke algene en gang, noe må må være feil denne gangen. Har aldri vært plaget av alger slik som dette.
Det eneste som er positivt er TetraTec Ex.700 fungerer strålende, jeg som trodde den skulle støye litt. Det som støyer mest med akvariehobbyen er tidsuret til lyset...
Inaktiv bruker
Nytt vannskifte og har tatt "alle" vanntester før vannbytte
pH - 6,5
NO2 - 0
NO3 - 12,5
NH3 - 0
KH - 3
GH - 3
CO2 - 31 (iflg. tabeller)

Ser ut som den nye rota som har havnet i karet har gjort sitt å bedre vannkvaliteten og oppnå de verdier jeg vil ha i karet (og selvfølgelig fiskene)
Skal nå ut og se på anne nfisk jeg skal ha i karet, har ikke bestemt meg enda, men det står mellom svart fantomtetra og smykketetra...
Skal i alle fall sette inn flere planter i dag, og det ser ut som algeveksten har stoppet opp, kan ikke lenger se at algene øker i omfang, men kan heller ikke se noen bedring. Egentlig er det vel en bedring når det ikke blir verre.
Med såpass mengde co2 i vannet tror jeg nok jeg skal vente med co2-anlegg en stund og se hva som skjer fremover.
Inaktiv bruker
Hei Mac! Du må ikke gi opp kampen mot algene Slik ville jeg ha grepet saken: Tatt et solid vannbytte med påfølgende mørklegging av karet 4-5 dager. Redusert foringen til et minimum, eller total diet for fiskene under dagene med mørklegging. Etter endt mørklegging periode ville jeg ikke kjørt mer enn 6 timer belysning som en start, med gradvis økning, dette ser du ann. Ville muligens ha skaffet bedre algespisere enn ancistrusen din, de imponerer ikke meg.
Inaktiv bruker
Ancistrusen har ikke imponert noe særlig, men det har ikke blitt mere alger de siste dagene. Lystiden er satt ned til 6 timer, skrev 7 timer i går, men det var bare en tastetfeil. Foringen er minimal.
Har tenkt litt på otto som algespisere, men har ikke helt bestemt meg enda. Vannbytter gjøres annen hver dag med ca 50% utskifting, har slamsugd bunnen for to dager siden. Siden ting har stabilisert seg kommer jeg til å se ting an før jeg gjør noe "drastisk"...
Inaktiv bruker
Det har ikke hjulpet med hurtigvoksende planter for å bekjempe algene, algene har bosatt seg på de hurtigvoksende plantene...
På i underkant av tre uker fikk jeg plutselig for meg at jeg skulle sjekke filteret, det var nok ikke så dumt, finfilteret som ligger på toppen var helt svart og trengte en utskifting. Det originale finfilteret ble erstattet av vanlig filtervatt som ble klippet til i fasong for å passe formen på filterkurven. Jeg la dobbelt lag siden det er masse plass grunnet at jeg ikke har satt inn kullfilteret som fulgte med.
Har hatt akvarium i mange år og har to akvarier i tillegg til dette som det ikke er algeproblemer. Dette karet ser ut som det er forbannet og jeg trenger nok en exorcist for å bli kvitt algene.
Skal gjøre et nytt forsøk med å sette inn enda flere hurtigvoksende planter, fungere det ikke nå havner karet på fyllingen.
Ser ut som echinodorus ozelot er immun mot algene, det er de eneste plantene som IKKE har alger på seg.
Inaktiv bruker
Har gått over til ukentlige vanntester og i dag var dagen her igjen!
Følgende verdier er registrert med Tetra dråpetester:
pH - 6,5
KH - 3
GH - 3
NO2 - 0
NO3 - 12,5 mg/ltr
NH3 - 0
O2 - 8 mg/ltr
CO2 - 31 mg/ltr (tabell)

For moroskyld testet jeg med strips:
pH - 6,4
KH - 3
GH - 6
NO2 - 0
NO3 - 25 mg/ltr
NH3 - 0


Har hatt noen diskusjoner med meg selv angående alger og hva som skal/må gjøres for å fjerne dem og har kommet frem til diverse momenter som motsier hverandre.

Sette inn algespisende fisk.

Kortere lys tid, dette på grunn av at algene trenger lyset til fotosyntesen.

Mate mindre for å få mindre næringsstoffer i vannet.

Sette inn hurtigvoksende planter som dermed bruker opp næringsstoffene før algene får brukt dem.

Hyppige vannskifter for å fjerne overskuddet av næringsstoffer i vannet så algene ikke får nyttiggjort seg dem.

Tilsette kjemikalier som siste utvei...


I utgangspunktet gode råd, men....

1.) ...kortere lystid er det samme som at plantene som skal utkonkurrere algene ikke får nok til sin egen fotosyntese, disse trenger også lys for å vokse.

2.) ...mindre næringsstoffer i vannet er det samme som at plantene ikke får den næringen de trenger for å vokse og utkonkurrere algene.

3.) ...fòre mindre er det samme som at plantene ikke får nok næring...

4.) ...hyppige vannskifter blir det samme som punkt to

5.) ...algespisende fisk skal jo i utgangspunktet spise disse algene, men når de ikke gjør det, spiser de noe annet og slipper ut næringsstoffer ut i vannet.


Bare noen tanker jeg har. Hvis noen som kan dette og kan forklare dette på en forståelig måte uten at man må være botaniker på universitetsnivå, ville jeg blitt veldig takknemlig.
Inaktiv bruker
Nok en gang imponert over Posten som klarte å få pakken frem på et døgn, dette er tredje gang på en måned dette skjer.
TetraTec Ex.700 med vanlig filtervatt istedet for det originale filfilteret var som natt og dag.
Med filtervatt klarte den å pumpe ut ca 240 ltr/timen, målt med litermål og stoppeklokke, med originalt finfilter klarte den å pumpe nesten 640 ltr/timen, også målt med litermål og stoppeklokke. Litt uoffisielt, men dog!
Pantenæringen kom i samme pakken så det blir spennende å se hva som skjer med algene nå!
Blir ikke så hyppige vannbytter fremover, ellers har vel ikke plantenæringen noe for seg?
Kjøpte Tropica plantenæring, etter søking på nett var det denne som "gikk av med seieren" i følge de fleste. Håper de hadde rett!
Inaktiv bruker
Da er 12 stk vallisneria plantet i karet og samtidig ble det en stor skuffelse, min store fine echinodorus barthii er død, den klarte aldri å hente seg inn igjen etter bladkutting på grunn av algene. Det siste bladet visnet på rot og da ble hele planten fjernet med alle lange røtter som hadde strukket seg utover et stort område på bunnen.
Det begynner å se ut som en åker inni karet. Håper dette hjelper!
Inaktiv bruker
Har vært gartner igjen og fjernet flere blader med alger på, og har plantet 20 stk nye vallisneria. Ser ikke ut til at algene sprer seg så veldig lenger, håper dette siste tilskuddet kan fjerne det en gang for alle. Blir snart gal...
Ser snart ut som en åker inne i karet!
Inaktiv bruker
Da var det på tide med en oppdatering igjen.Det har skjedd noe i karet, men jeg har ikke hatt noe tilgjengelig som jeh kan legge ut poster med.
Etter tre uker med flytende plantenæring ser det nesten ut som det hjelper på algene, mindre alger og plantene vokser nesten ut av karet.
I dag har det vært rensing av slanger og alt utvendig mellom filter og kar, det rant ut en tykk gugge når jeg brukte rørbørsten på slangene og det ser ut til å ha hjulpet på sirkuleringeseffekten til filteret/pumpen. Benyttet sjansen til å frisere litt på plantene mens det var lav vannstand i karet under vannbyttet. Greit å gjøre flere ting på en gang!
Det ser endelig ut til at den flyteplanten jeg la opp i karet for en stund siden har begynt å spre seg og vokse.
Beholder den korte lystiden en stund til for å se om algene kan bli helt borte,
Dagens vannverdier var som forventet med dråpetester (strips):
pH - 6,5 (6,5)
NO2 - 0 (0)
NO3 - 12,5 (25)
NH3 - 0 (0)
KH - 3 (3)
GH - 3 (3)
CO2 - 31 (tabell)
Inaktiv bruker
Siden algene ikke vil forsvinne er det nå planlagt nedleggelse av karet. Algene har tatt helt kontroll over karet og det ser rett og slett jæ***g ut.
Orker ikke mer alger, vil aldri se en alge mer i resten av mitt liv.
Har prøvd mindre lystid, mørklegging, ikke fòre, sette inn hurtigvoksende planter, vannbytter osv INGENTING HJELPER!
Bildet så jo fint ut....
Husk at et akvarie uten noen form for alger er et akvarie er en "utopi". Har alger sjøl, men det hjelper med ukentlige vannbytter på 1/4. Og så er det slik at mine ancistrus har formert seg, slik at det er mange som jobber med saken. Likevel blir det noen alger, på tross av at jeg forer gjerrig.

Jeg har SAE i akvariet, i tillegg til Ancistrus. Tror det et et godt tips. Men skjønner deg godt. Grønt og fint ute, men slimete og algete inne. Jeg aksepterer noe alger, bare det ikke tar overhånd.

Så har jeg enda et tips. Algevekst ble veldig sterkt redusert med akvarier i kjellerstua. Der kommer det ikke mye sollys... Om du ville gjøre et siste forsøk...
Inaktiv bruker
Har testet "alle" tips og triks jeg har kommet over her inne og algene vil ikke forsvinne, de har tatt helt overhånd og regjerer karet. Det er så mye alger at det gror igjen i strålerøret til et utvendige filteret. Det er flere cm lange grønne tråder på absolutt alt i karet med unntak av fiskene og grusen. Karet er ikke utsatt for direkte sollys, og står der flere akvarier har stått tidligere som ikke hadde dette problemet.
Skal gjøre et siste forsøk om et par uker og fjerne alt og sette det opp på nytt, har da fått låne et kar noen uker som fiskene kan gå i så lenge til dette er oppe og går igjen. Fungerer det ikke da, er det "no return...!"
Inaktiv bruker
Siste forsøk er igang og har:
1. skiftet ut 50% av vannet
2. skiftet ut alle plantene
3. satt inn nye lysrør, et på 10000K og et planterør på 5400K
4. har doblet plantenæringen etter tips
5 hele bunnen er slamsugd
6. røtter og annet innventar er rengjort i varmt vann og skrubbet skikkelig for å fjerne eventuelle rester av alger.
Foreløpig vil lystiden være 4 timer i døgnet de første ukene og foringen vil være sparsom. Vannbytter 25% annenhver dag de første ukene, så får vi se hva som skjer.
Hadde to Biltemarør 6500K i karet og sammenlignet med annet rør som også er oppgitt til 6500K var Biltemarørene synlig rødere enn det andre dyrere røret. Biltemarørene er ikke mer enn noen måneder gamle, så dette var skuffende.
Hei. Plantevekst kan være begrenset av næringstilgang, lys, eller CO2. Har du for lite CO2 eller lys så kan ikke plantene ta opp all næringen og utkonkurrere algene. Jeg ville ikke pøst på med næring uten å sørge for at det er nok CO2. Jeg bruker svært rasktvoksende planter for å utkonkurrere alger: Plantene vokser slik at jeg må klippe ned 15 cm annenhver uke. Lykke til med å bli kvitt algene.
Inaktiv bruker
Har ca 31mg/ltr CO2 etter tabeller, med Ph 6,5, KH 3 og 24 grader, tror ikke det er noe problem iflg andre jeg har snakket med.
Håper det går rette veien denne gangen!
Inaktiv bruker
Oppdatering av vannmassene!
Akvariet har nå gått litt over en måned og det har IKKE dukket opp noen uønskede alger ennå. Det eneste jeg har merket som har forandret seg i vannkvaliteten, er at pH har stabilisert seg på mellom 5 og 6, ikke helt nøyaktig siden dråpetesten ikke har noe mellom 5 og 6.
Det har hjulpet å sette inn plantelys 5400K bak og 10000K lys i front og doblet plantenæringen i forhold til vannmengden i karet. Har planer om å gå ned på plantenæringen til normalnivå når den verste varmeperioden har gitt seg.
Nå føler jeg der er moro med akvarium igjen og ikke bare oppgitt over algene som tok helt over.
Inaktiv bruker
Gledelig oppdatering! Så i dag at ancistrusene har fått yngel, aner ikke hvor mange de er enda, men har sett et par stykker. Prøvde å ta bilder, men de blir for uskarpe, får sette opp stativet og sette meg ned og vente...
Inaktiv bruker
Det har vært ganske stille i denne tråden den siste tiden.
Har endelig fått has på algene (nesten), de er der men ikke dominerende. Det har hjulpet med nye lysrør (beskrevet tidligere i tråden) og har brukt en del plantenæring fra Tropica uten fosfat (den gule). Nå er det bare sporadisk med alger og det er enkelt å klippe bort de bladene som er "angrepet"

Har i dag skiftet ut det originale rørleggerarbeidet til Tetratec-filteret og satt på Eheim sine strålerør og sugerør, plutselig ble filteret helt stille, ikke at det har bråket tidligere men det har vært noe surkling innimellom, dette er nå helt borte og det ser ut som endepluggen på strålerøret ikke skal falle av med det første, som det originale har gjort opptil flere ganger i uken.

Begynner endelig å bli en fornøyd akvarist!
Inaktiv bruker
Begynner å angre litt på at jeg tilførte andemat som hurtigvoksende plante i fjor, den har blitt en pest og plage og vil ikke forsvinne igjen uansett hvor mye jeg håver ut.
Det er alltid en eller to igjen som jeg ikke finner og som formerer seg seg som ugress av verste sort.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap