- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sør-amerikansk biotop (side 3)
Sør-amerikansk biotop (side 3)
Hva mener du med at ingenting skjer ? De første dagene vil ammoniakknivået holde seg ganske konstant uten mere salmi-tilsetning enn den første dosen. Dette er fordi bakteriene som "spiser" ammoniakk ikke er på plass enda. Nivået begynner ikke å falle før rundt 7-dagersmerket. Så ikke tilsett mer salmi før nivået faller under 2ppm. Blit ammoniakk-konsentrasjonen for høy, hindrer det innkjøringen.
Bare mål ammoniakknivået hver dag, så vil du se når fallet kommer. Som sagt tar dette ca. en uke hvis du holder et nivå på ca. 3-5 ppm. Da vil også nitritt dukke opp, og syklusen er i gang for alvor. Jeg har aldri sett at plantene har tatt noen skade av innkjøringen. De bruker faktisk noe av det nitrogenet som tilsettes.
Bare mål ammoniakknivået hver dag, så vil du se når fallet kommer. Som sagt tar dette ca. en uke hvis du holder et nivå på ca. 3-5 ppm. Da vil også nitritt dukke opp, og syklusen er i gang for alvor. Jeg har aldri sett at plantene har tatt noen skade av innkjøringen. De bruker faktisk noe av det nitrogenet som tilsettes.
Postet 19.06.13 kl 12:02
Til sammenligning har jeg et kar hvor innkjøring startet 19/5. Det skikkelige fallet i ammoniakk-konsentrasjon kom på dag 8. Samtidig gikk nitritt-nivået i taket. på dag 28 (15/6) bikket nitritt-nivået skarpt nedover, og karet er nå nesten klart...regner med å bruke ca. 1 uke til med målinger for å sikre at alt er på stell.
Postet 19.06.13 kl 12:14
Aha! Det var nyttig info som jeg ikke har fått med meg I tillegg til at jeg ikke er en av de mest tålmodige personene. Det jeg mente med at ingenting skjer er at hverken NH3/NH4 eller NO2 endrer seg, men det ga du jo svar på nå
Tilsatte 3ml på søndag, så da er det vel sikkert bedre til helga.
Tusen takk for hjelpen
Tilsatte 3ml på søndag, så da er det vel sikkert bedre til helga.
Tusen takk for hjelpen
Postet 19.06.13 kl 13:36
Ja, det der går av seg selv, men tar litt tid. Hovedsaken er å holde ammoniakk-nivået i vannet så jevnt som mulig under innkjøringen, altså 3-5 ppm. Ta prøve en gang i døgnet til omtrent samme tid, og juster NH3/NH4 etter behov hvis det er sunket til 1-2 siden dagen før. Men som sagt bør det IKKE stige særlig over 5ppm.
Når nitritt går i været behøver du ikke måle NO2 før det er gått 3-4 uker...den vil så allikevel være skyhøy, mere enn testene klarer å vise.
Når nitritt går i været behøver du ikke måle NO2 før det er gått 3-4 uker...den vil så allikevel være skyhøy, mere enn testene klarer å vise.
Postet 19.06.13 kl 14:14
Da skal jeg prøve på det NH3/4 ligger på ganske nøyaktig 5 nå. Så at det var en kalkulator som regnet ut hvor mye salmi man skule ha i, og da fikk jeg 12ml.. Det kan vel ikke stemme? Jeg tilsatte jo 3ml, og da gikk den opp til 5 på et blunk!
Brukte den (K/S*10)*L som jeg fant her på akvaforum, altså (5/9*10)*230 = 12,78
Lurte forresten på om en moderator ville være så snill å endre navnet på tråden til Smoits juvel
Brukte den (K/S*10)*L som jeg fant her på akvaforum, altså (5/9*10)*230 = 12,78
Lurte forresten på om en moderator ville være så snill å endre navnet på tråden til Smoits juvel
Postet 19.06.13 kl 15:14
Endret: 19.06.13 kl 15:16
Postet 19.06.13 kl 17:42
SilverShadedDet regnestykket høres merkelig ut. Kalkulatoren er det jeg som har laget, og den stemmer bra. 3 ml skulle ikke vært nok til gi 5ppm hvis din salmi er 9%. Hva er målene på karet ?
120*40*45cm
Her fikk jeg meg en liten overraskelse.. Karet som ble solgt til meg som 240 l, er i virkeligheten 216.. Jaja.
Postet 19.06.13 kl 18:10
Det stemmer...så da inneholder nok akvariet godt under 200 liter.
Men uansett er regnestykket helt på bærtur. Sikker på Salmi-konsentrasjonen...er det Lilleborg ? Hva slags bunnlag har du ? Det må være ammoniakk i karet fra noe annet, målte du FØR du hadde i første dose ? Har du vanlig kommunalt vann, eller har du brønn ?
Men uansett er regnestykket helt på bærtur. Sikker på Salmi-konsentrasjonen...er det Lilleborg ? Hva slags bunnlag har du ? Det må være ammoniakk i karet fra noe annet, målte du FØR du hadde i første dose ? Har du vanlig kommunalt vann, eller har du brønn ?
Postet 19.06.13 kl 18:22
Postet 19.06.13 kl 18:32
Postet 19.06.13 kl 19:25
Postet 19.06.13 kl 21:23
Og da ble det avklart at jeg skal ha Xingu bebisene til Leif (Loffa)! Skal hente dem når jeg og min kjære er på ferie i Tønsberg, så det gleder jeg meg veldig til!
Men jeg leste på denne siden at både Xingu og Borellii går under regani-lineage. Så da må jeg vel velge en annen som kan være sammen med Xingu da?
Men jeg leste på denne siden at både Xingu og Borellii går under regani-lineage. Så da må jeg vel velge en annen som kan være sammen med Xingu da?
Postet 20.06.13 kl 09:37
Postet 20.06.13 kl 10:14
Postet 20.06.13 kl 10:56
Postet 20.06.13 kl 11:56
8 Xingu bebbisser får litt mer tid til å vokse og er her når dere kommer =) En annen akvarist vat innom i dag og fikk med seg 5 Zeco sverddragere. Smilte han også gitt =) Mange fornøyde og glade som reiser her i fra og godt er det.
Har veldig liten erfaring med å ha to arter apisto sammen, så du må ikke spørre meg lol
Men vil nok etterhvert når Xinguene vokser enten ha dem i et stor kar eller dele dem i to grupper. Litt avhengig av hva kjønn disse har. Tom C sa disse var vanskelige å kjønnsbestemme som ungfisk og kan skrive under på det, og det var grunnen til at jeg ville bli av med dem samlet
Har veldig liten erfaring med å ha to arter apisto sammen, så du må ikke spørre meg lol
Men vil nok etterhvert når Xinguene vokser enten ha dem i et stor kar eller dele dem i to grupper. Litt avhengig av hva kjønn disse har. Tom C sa disse var vanskelige å kjønnsbestemme som ungfisk og kan skrive under på det, og det var grunnen til at jeg ville bli av med dem samlet
Postet 20.06.13 kl 18:05
Postet 20.06.13 kl 18:18
LOFFA8 Xingu bebbisser får litt mer tid til å vokse og er her når dere kommer =) En annen akvarist vat innom i dag og fikk med seg 5 Zeco sverddragere. Smilte han også gitt =) Mange fornøyde og glade som reiser her i fra og godt er det. Har veldig liten erfaring med å ha to arter apisto sammen, så du må ikke spørre meg lol Men vil nok etterhvert når Xinguene vokser enten ha dem i et stor kar eller dele dem i to grupper. Litt avhengig av hva kjønn disse har. Tom C sa disse var vanskelige å kjønnsbestemme som ungfisk og kan skrive under på det, og det var grunnen til at jeg ville bli av med dem samlet
Jeg skal nok selge dem videre når jeg ser kjønn, for har ikke mulighet til å skaffe større eller flere kar pga leiligheten som er på 50m2.
Gleder meg til å hente dem! Så bilde av hannen din, og han er jo bare såå vakker!
Postet 20.06.13 kl 20:52
Postet 20.06.13 kl 20:53
Ser i dag at Limnobium ikke er egnet til å ha i karet mitt. Den ser ut til å ta ganske mye skade av kondensvannet, og noen har mistet noen blader. Til tross for det, så har nye blader dukket opp, men det er vel bare et tidsspørsmål om hvor lenge de holder ut.
Skal bestille gulrotgress i morgen, så får håpe den tåler det bedre.
Ellers så begynner jeg å tenke på at det kanskje er litt mye med to arter av apisto i karet mitt, og at jeg heller burde vurdere en roligere type som Mikrogeophagus ramirezi. Evt at det bare blir xingu, smykketetra og otto.
Starter i hvert fall med de 3, så får vi se etter hvert om det går med flere
Skal bestille gulrotgress i morgen, så får håpe den tåler det bedre.
Ellers så begynner jeg å tenke på at det kanskje er litt mye med to arter av apisto i karet mitt, og at jeg heller burde vurdere en roligere type som Mikrogeophagus ramirezi. Evt at det bare blir xingu, smykketetra og otto.
Starter i hvert fall med de 3, så får vi se etter hvert om det går med flere
Postet 21.06.13 kl 08:43