Akvarium - la primera tentativa (side 3)

Hvis du vil ha hunner, anbefaler jeg deg at du først kjøper hannen og blir kjent med han. Da vil du finne ut om han er veldig aggresiv eller ikke fullt så aggresiv, så han kan få besøk av noen hunner.

Litt jaging blir det jo alltid Tror ikke det skulle blitt noe stort problem i ditt kar, da det er såpass stort. I hverstefall så kunne det jo gått å følge litersyken

Det finnes mange fine stimfisker også, pass bare på at de ikke er finnernappere Vet iallefall at det er en del fine stimfisker som går sammen med kampfisk, men husker ikke helt hva de het i akkurat nå. Vet iallefall at det stort sett går bra med kardinal og neontetra. Andre husker og kan sikkert flere stimfiskarter som går med kampfisk, enn meg

Ved siden av gruppen med coryer kan du kanskje ha en eller flere algespisere? Kanskje en av typen ancistrus?

Likte godt at du har valgt/vudert fisker som jeg har som ynglingsfisker Liker spesielt godt coryer, kampfisk og ancistrus Er også glad i stimfisker, de gjør seg godt ut i et akvarium

Jeg driver og skriver ned vannverdiene nå, så jeg kan være heeeelt sikker på at det er bra nok. Jeg hadde veldig lav pH da jeg målte på søndag kveld, så da stoppet prosessen litt opp. Tenkte jeg skulle vente med å tilsette mer salmiakk til nitritt har gått helt ned, så kan jeg måle hvordan verdiene endres i løpet av et døgn (eller mest sannsynlig lenger)
Ammoniakknivået er nå på mindre enn 0,05 og nitritt er på 0,6. PH ligger på rundt 7, men på søndag var det på mellom 4 og 5, så da tilsatte jeg litt natron.
Det ser ut til at nitritt begynner å brytes ned ganske bra for tiden. Skriver opp verdiene som jeg har fått siden i går kveld.

Man 21.00
ph=6 NH4=mindre enn 0,05 NO2=0,1

Tilsatte 1,5 ts natron og 2,2 ml salmi

Man 21.30
NH4=3

Tir 07.00
ph=7 NH4=1 NO2=0,8

Tir 19.15
ph=7 NH4=mindre enn 0,05 NO2=0,2-0,4 NO3=40 gh=0 kh=2

Det er første gang jeg har målt kh, og den er vel kanskje i minste laget? Burde vel måle hva slags kh jeg har i kranvannet også, men er nok uansett lurt å ha noe å heve kh med på lur. (fungerer natron til å øke kh mon tro?)

NO3 tipper jeg synker en del når jeg tar et stort vannbytte før innsetting av fisk, så jeg er ikke så bekymret for det akkurat nå.

Det ser ut til at det blir fiskekjøp på lørdag, i og med at jeg kommer såpass sent hjem fra jobb på hverdagene. Det blir spennende!
Ny test Tir 21.30
NO2=0,1
Ons 0600
NO2=0,025

Tilsatte 2,5 ml salmi for å holde prosessen igang. Jeg antar at nitritt klarer å reduseres til 0 i løpet av 24 timer innen lørdag når det mest sannsynlig kommer fisk.
Nå er akvariet klart for fisk i morgen! Jeg tok et stort vannbytte nå i kveld, jammen gjorde det forskjell på utseendet. Vannet som kom ut var ganske misfarget av røttene, så nå ser jeg alt i et nytt lys.

Legger ved to bilder av hvordan akvariet er pr nå.

Planer for hvilke fisk som skal inn er:
En eller to Ancistrus
En gruppe Corydoras Trilineatus (minst 6 stk)
En gruppe cherrybarbe (skal spørre hvor mange som anbefales)
En Betta Splendens (hann)

Jeg tror det er det som skal inn i første omgang, men jeg tar gjerne i mot råd til hva annet som kan passe
Nå er fiskene i hus.
Det ble:
2 L144
5 corydoras trilineatus
1 kampfisk hann
2 kampfisk hunner
8 cherrybarbe

Jeg skal spe på med flere corydoras etterhvert, men de hadde bare 5 stk igjen.

De begynner å bli kjent med sitt nye hjem, og kampfiskhannen behandler damene som en skikkelig gentleman
Legger inn noen bilder også.

Første bilde er av Mr. Handsome som han blir titulert av min samboer
[External Image]

Andre bilde er av en av L144 som koser seg på en av røttene (De har blitt hetende Skjeggus og Bartus)
[External Image]
Gratulerer med flott resultat!
Takk for det, Sigmund! Hadde ikke gått så bra uten Salmi-ekspertisen her inne på forumet.

Fiskene bruker mer og mer av plassen i akvariet nå. De første timene var det mange som gjemte seg blant plantene, men nå i kveld har coryene fartet opp og ned akvarieglasset.
Det ser ut til at kampfisken har sett seg ut et territorie ved pumpa, som jo kanskje ikke er det stedet som er best egnet. Ei av kampfiskdamene stakk av med fôrpelletsene til coryene i stad også, to stykker! Tror jeg har fått en kleptoman kampfisk, for hun spiste ikke noe særlig på dem. La dem i en fordypning i en av røttene som hun har passet litt ekstra på. Det er ihvertfall en av coryene som har oppdaget maten da

Legger ved et bilde av coryene som står et lite øyeblikk stille mellom raptusene opp og ned akvarieglasset.
[External Image]
Gratulerer!
Gratulerer med fisk og vellykket innkjøring! Veldig flotte fisker du har fått deg!
Flere bilder
*dobbelpost*
Flere bilder
Legger ved flere bilder av kampfiskene også

Først av sjefen sjøl, Mister Handsome (selv om han ikke akkurat opptrer som en sjef)
[External Image]

Så av den største hunnen, Bella den Kleptomane
[External Image]

Til sist den minste, Stella. Hun kan finne på å jage de to andre, selv om hun er minst
[External Image]
Det er vel på tide med en oppdatering her nå. Nå har det vært innbyggere i akvariet i nesten en uke, og det går egentlig greit. Jeg har vært litt bekymret for coryene, siden noen av dem ble litt rosa rundt gjellene. Såvidt jeg har klart å finne ut ved googling kan det være pga stress i nytt akvarium, så jeg håper på at det stemmer

Har også vært og hentet noen eplesnegler også, det ble en god blanding mellom blå, lilla, rosa og hvit

Ellers syns jeg det er vanskelig å vite hvor mye jeg skal fore. Sneglene og L144 har nok alger å ta av, men sistnevnte kan finne på å kapre pelletsene til coryene også. Nå forer jeg 2 ganger om dagen med Hikari sinking wafers (rundt 3-4 stk hver gang) og kanskje 5-6 betta-kuler (også fra Hikari). Mister Handsome har ikke funnet ut at det er mat som ligger på vannoverflaten, så han går løs på cory-maten. Fiskene begynner å bli mer ivrig på matfatet, men jeg vet ikke om det er fordi de har funnet seg mer til rette eller at det er utsulta.. Noen som kan hjelpe en nybegynner?

Jeg skal innom Dahls i morgen for å supplere cory-gruppen min, så da tenkte jeg at jeg skulle raske med meg noe mer for. Tenker frossenfor av noe slag (svarte mygglarver?) og kanskje noe lite som synker sakte så cherrybarbene får litt enklere tilgang på mat. Jeg får lese meg opp på hva slags type som kan passe til det.

Kan også nevne at jeg tror at cherrybarbene har hatt noen omganger med egglegging, hannene har ihvertfall drevet og jaget på ei av hunnene. Jeg regner med at det var for å være førstemann i matfatet når egget poppet ut, de dreiv og nappet henne under buken.
Kampfisk-hannen har ikke begynt med noe særlig til bobling enda, selv om begge hunnene fyker rundt med leksstriper støtt og stadig. Det kan man også se på bildet av Bella på forrige post. Jeg har lest om isoporkopp-trikset, så jeg får vel gå til innkjøp av noe sånt Plantene mine har ikke nådd overflaten helt enda, så der får han ikke noe særlig hjelp.
I dag har jeg vært en tur på Dahls Dyrerike. Jeg fikk kjøpt 4 coryer for å supplere de 5 jeg allerede har. Fikk også rasket med meg en pakke med frosne røde dafnier (det var en stor suksess hos fiskene) og noe flakfor.

Har også vært innom biltema for å kjøpe inn utstyr så jeg kan fylle vann rett fra krana. Burde ha rasket med meg en slange til, så slipper jeg å koble fra og til på slamsugeren min siden slangen passet der også. Nå slipper jeg å styre med bøttebæring, så får jeg være flink å passe på at det ikke renner over
Det merkes godt at det har blitt flere coryer ja. De viser seg mer frem og flyr hit og dit.

Legger ved en link til video av noen av dem som flyr opp og ned akvarieglasset, her er den.
Hvitprikk?
Jeg mistenker at jeg har fått hvitprikk i karet. Jeg observerte en eller flere coryer som klødde seg mot sanda i går kveld. Samtidig var det en av kampfiskene som virket veldig apatisk og en av cherrybarbe som drev med noen rare bevegelser (for å klø).

Jeg satte opp temperaturen i karet før jeg dro på jobb, så skal jeg ble samboer, som har høstferie, å følge med på temperaturen og skru den ytterligere opp. Så vidt jeg har lest meg til så tåler alle fiskene en varmekur , det er kanskje corydoras som tåler det minst.

Skal kjøpe med meg aquasafe hjem fra jobb i dag, i tilfelle det er mye tungmetaller eller klor i vannet som gjør det.
Hvitprikk er en veldig vanlig sykdom å få, spesielt i oppstarten men også med nye fisker. Det kommer av stress og er lett å oppdage med små hvite prikker som man først ser på finnene, men etterhvert over hele fisken... Hvet ikke om det er grunnen til at dine fisker klør seg, men det kan være et tegn på enten hvitprikk eller en annen sykdom... Prøv å se om du finner hvite prikker på fiskene dine.

Hvitprikk kan behandles med temperaturkuren, som du nevner, men selv liker jeg best å medisere med esha 2000 eller esha exit. Først må du være sikker på om det er hvitprikk før du kurerer mot noe som helst. Akvasafe er nok lurt.
Nå er jeg enda mer sikker på at det er hvitprikk. Jeg fikk studert en av cherrybarbene som klødde seg i sanda, og han hadde ihvertfall 5 hvite prikker på hodet. Temperaturen er skrudd opp nå, til morgenen i dag skrudde jeg bare opp til 27 grader. Skal følge med på temperaturen utover kvelden.

Jeg prøver meg med temperaturkuren nå, det jeg fikk best inntrykk av da jeg leste om hvitprikk.
Temperaturen var over 32 i dag morges, så nå er det bare å vente.
Ser ut til at det går greit for fiskene, de er ihvertfall mer livlige i dag enn det de har vært de siste dagene. Det kan jo ha hjulpet på at jeg har sympatiforet dem litt også, de fikk en "isbit" med frosne røde dafnier til middag i dag
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap