Det finnes filterposer å få kjøpt (eks:
http://www.webzoo.net/filterposer_945.html).
Disse kan lukkes og åpnes ved behov og koster ikke all verden. Men jeg kan ikke se noen åpenbar grunn til at en strømpebukse ikke skulle funke. Pass bare på at pumpa flytter like mye vann som før. Går det tregere kan det være at strømpebuksa er litt for "tett" og at du mister filterkapasitet.
Plassering i filteret er ikke så himla viktig. Dette er jo ikke et filtermateriale i den forstand at det skal filtrere noe som helst. Det viktige er bare at vannet tar turen via torven. Men med tanke på farging og partikler i vannet kan det være en idé å legge det før det fine filteret. Kjenner ikke til bioflow, men der er sikkert noe skumgummi/blåmatte som fjerner små partikler. Et eller annen sted før dette bør gå fint.
Siden du vil prøve noe annet enn ferdigprodukt vil jeg anbefale å starte litt forsiktig. Vet ikke hvor fort slik torv vil lekke humusyrene etc, så bedre føre var tror jeg vil lønne seg. Med litt eksperimentering er jeg sikker på at du kommer i mål. Husk bare å la det gå litt tid mellom justeringer slik at systemet får stabilisert seg.