- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Rachel's akvarieverden (side 3)
Rachel's akvarieverden (side 3)
Det er ikke alltid så lett å få coryene til å leke ,det har litt med hvilken årstid det er og når det er normalt at de legger egg. Dette er jo mest når det gjelder viltfangete fisker ,men det kan se ut til at det ofte gjelder oppdrettsvarianter og.
Noen coryer er lette å få i lek ,andre nesten umulig.
Hvis du har lyst til å førsøke å simulere tørketid og regntid så kan du lese litt om det her.
Det tar sin tid ,men kanskje en ide om ikke annet fungerer.
Noen coryer er lette å få i lek ,andre nesten umulig.
Hvis du har lyst til å førsøke å simulere tørketid og regntid så kan du lese litt om det her.
Det tar sin tid ,men kanskje en ide om ikke annet fungerer.
Postet 10.10.13 kl 15:40
Sølvi GullaksenDet er ikke alltid så lett å få coryene til å leke ,det har litt med hvilken årstid det er og når det er normalt at de legger egg. Dette er jo mest når det gjelder viltfangete fisker ,men det kan se ut til at det ofte gjelder oppdrettsvarianter og. Noen coryer er lette å få i lek ,andre nesten umulig. Hvis du har lyst til å førsøke å simulere tørketid og regntid så kan du lese litt om det her. Det tar sin tid ,men kanskje en ide om ikke annet fungerer. [URLBLOCK1]
Tusen takk
Jeg skal sette meg godt og lese litt tror jeg.
Vet at cory ikke alltid er like lett, men gir ikke opp
Postet 10.10.13 kl 15:48
Postet 10.10.13 kl 16:34
Endret: 10.10.13 kl 16:35
Postet 11.10.13 kl 01:27
SissimorHm, ser misstenkelig ut som en hann ja. Absolutt ikke meningen å lure deg, for trodde virkelig det var en hunn. Var langt i fra sjefen i flokken, for det var den som Hilde kjøpte, og det er definitivt en hunn...
Nei, nei det går kjempe bra! Han er så utrolig nydelig, han går fint med den andre hannen min faktisk Den så jo ut som en hun når jeg kjøpte den, så jeg skjønner at du også ble lurt av den. Den er helt nyyyydelig Takk for at jeg fikk kjøpe den.
Postet 11.10.13 kl 09:01
Absolutt en hann ja og om du har en annen hann kan det også bare være at den ikke føler seg trygg enda og tar det rolig.
Har lest at folk har 2 hanner i samme akvarium, men da må akvariumet være veldig stort så dem får hvert sitt hjørne å bestemme over, men husk at kommer de over hverandre så kan dem drepe hverandre..
Har lest at folk har 2 hanner i samme akvarium, men da må akvariumet være veldig stort så dem får hvert sitt hjørne å bestemme over, men husk at kommer de over hverandre så kan dem drepe hverandre..
Postet 11.10.13 kl 12:05
CathyAbsolutt en hann ja :) og om du har en annen hann kan det også bare være at den ikke føler seg trygg enda og tar det rolig. Har lest at folk har 2 hanner i samme akvarium, men da må akvariumet være veldig stort så dem får hvert sitt hjørne å bestemme over, men husk at kommer de over hverandre så kan dem drepe hverandre..
Ja, er nok en han. Vet selvfølgelig at jeg bør skille disse hannene ja De går nå i en 120l, men begge i hver sin boks pga. en av hannene passer egg, da ble den andre hannen veldig interssert og ja... Det ble bare til at jeg skilte de.
Nå har forresten noen av kampfiskeggene begynt å klekke
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/35444_131011192954_1.jpg)
Postet 11.10.13 kl 19:29
Endret: 11.10.13 kl 19:30
I dag tok jeg ut hannen fra yngelen. Sjekket den andre hannen, og gjett hva jeg fant der? Et digert skumreir, tok begge hannene sammen, det var nok en ingen tvil på hvilket kjønn den svarte var, de blåste seg skikkelig opp begge to. Så jeg satte Charming i en flyteboks, måtte tenkt litt. Har jo egentlig ikke plass til mer en en kampfisk han. Men etter en tur i skogen med familien så kom jeg på noe lurt, hvis jeg flytter på de 5 svartesverddrager yngel som står i 60 l, og flytter de til resten av kullet som går i 50 l, så har jeg plass til den svart kampfisken (som er navnløs inntil videre) i 60l.
Så jeg plukket med med bøtter og en tynn luftslange, her skulle det vaskes! Jeg startet med å skifte noen liter med vann i 10 l med kampfisk yngel. Der så jeg noen kjempestore yngel! De var 4-5 ganger større en resten. De er vel rundt 2 uker tror jeg. Er litt usikker nå. Men på den ene så var det blå skjer i finnene allerede! Skal få flyttet de største etterhvert, hvis jeg ikke gjør det ender det alltid opp med at de største spiser opp de mindre yngelene. Tenkte egentlig å flytte noen av de største kampfiskene i 60 l, men så trengte jo Midnight (det midlertidige navnet på den svarte kampfisken) en plass å bo.
Det minste kullet med kampfisk fikk mat for første gang i dag: nyklekket artemia. Har begynt å klekke artemia til de andre kampfiskene (pluss sånn flytende for på flaske). Klekker i en sånn ufo lignende sak. Vet at disse ikke er de beste klekkerne, men den trenger IKKE luftpumpe. Jeg orker (eller familien min) ikke å ha noe som alltid bråker. Jeg klekker jo uansett så små mengder at det ikke gjør noe. Det er vel tredje eller fjerde dagen jeg klekker artemia nå, jeg starter en ny klekker hver kveld. Men jeg har bare en, derfor blir det bare artemia annen hver dag. Må vel få i en til. Jeg bruker tre ts. salt og en halv ts. natron (fordi at pH er for lav i kranen (7) til at artemiaen klekker) og vann. Driver å prøver meg fram med hvor mye artemia jeg trenger å klekke. De artemiaene som ikke klekker, men blir liggende på bunnen gir jeg til sverddrager yngelen. De blir helt gale! Når jeg ikke har artemia (levende) til yngelen gir jeg de flytende mat på flaske og tørket artemia.
Så forresten på det størrste kullet med kampfisk at de har stappet innpå med artemia i dag. Magene var fulle av oransje artemia! Kjempe søtt. Det er litt rart med kampfisk yngel synes jeg, siden det er alltid noen som blir mange ganger så store som resten av kullet. Det har alltid hvert store forskjeller i kullene jeg har hatt. Det var det også på det kullet som moren til disse yngelen kommer fra.
Etter at jeg skiftet vann i 10 l, skiftet jeg vann på 60 l, 50 l og hjalp pappa med 450l.
Mallene har fått squash i dag, de elsker virkelig det. Det går litt squash her hjemme. Har jo
3 L200
2 ancistrus huer (skal selge begge, vil egentlig ikke ha ancistrus. Liker L144 bedre)
7 L155
14 ancistrus yngel
Over til noe trist: det er bare 2 green laser igjen Det døde en på fredag og en i går De likte visst ikke å bli flyttet... Skal prøve med nye green laser etterhvert, kan jo ikke gi opp med en gang Men tror jeg heller prøve å kjøpe noen voksne, jeg flytter som regel en del på fisker. Skjer plutselige noe, og da må noen fisker bytte akvarium eller noe. Ikke misforstå, jeg flytter ikke på fiskene i hytt å pine. Men vet jo at cory ungfisk liker å ha det stabilt.
Har sett mye lekstendenser til coryene i 120l i det siste. Både tre av c. aeneusene som er egetoppdrett og bilineatusene har vrimlet mye og hannene har hengt etter hunnene. Men ikke noe egg Håper virkelig at bilineatusene legger egg igjen.
Er litt i tvil på om jeg skal ta med c.aeneusene (4 stk) på storauksjonen i Trondheim. Vi får se, har jo ikke et egent akvarium til de. Skal selge de, men vet ikke om de er store nok.
Bilde av Artemia klekkeren jeg bruker (tatt fra google)
Så jeg plukket med med bøtter og en tynn luftslange, her skulle det vaskes! Jeg startet med å skifte noen liter med vann i 10 l med kampfisk yngel. Der så jeg noen kjempestore yngel! De var 4-5 ganger større en resten. De er vel rundt 2 uker tror jeg. Er litt usikker nå. Men på den ene så var det blå skjer i finnene allerede! Skal få flyttet de største etterhvert, hvis jeg ikke gjør det ender det alltid opp med at de største spiser opp de mindre yngelene. Tenkte egentlig å flytte noen av de største kampfiskene i 60 l, men så trengte jo Midnight (det midlertidige navnet på den svarte kampfisken) en plass å bo.
Det minste kullet med kampfisk fikk mat for første gang i dag: nyklekket artemia. Har begynt å klekke artemia til de andre kampfiskene (pluss sånn flytende for på flaske). Klekker i en sånn ufo lignende sak. Vet at disse ikke er de beste klekkerne, men den trenger IKKE luftpumpe. Jeg orker (eller familien min) ikke å ha noe som alltid bråker. Jeg klekker jo uansett så små mengder at det ikke gjør noe. Det er vel tredje eller fjerde dagen jeg klekker artemia nå, jeg starter en ny klekker hver kveld. Men jeg har bare en, derfor blir det bare artemia annen hver dag. Må vel få i en til. Jeg bruker tre ts. salt og en halv ts. natron (fordi at pH er for lav i kranen (7) til at artemiaen klekker) og vann. Driver å prøver meg fram med hvor mye artemia jeg trenger å klekke. De artemiaene som ikke klekker, men blir liggende på bunnen gir jeg til sverddrager yngelen. De blir helt gale! Når jeg ikke har artemia (levende) til yngelen gir jeg de flytende mat på flaske og tørket artemia.
Så forresten på det størrste kullet med kampfisk at de har stappet innpå med artemia i dag. Magene var fulle av oransje artemia! Kjempe søtt. Det er litt rart med kampfisk yngel synes jeg, siden det er alltid noen som blir mange ganger så store som resten av kullet. Det har alltid hvert store forskjeller i kullene jeg har hatt. Det var det også på det kullet som moren til disse yngelen kommer fra.
Etter at jeg skiftet vann i 10 l, skiftet jeg vann på 60 l, 50 l og hjalp pappa med 450l.
Mallene har fått squash i dag, de elsker virkelig det. Det går litt squash her hjemme. Har jo
3 L200
2 ancistrus huer (skal selge begge, vil egentlig ikke ha ancistrus. Liker L144 bedre)
7 L155
14 ancistrus yngel
Over til noe trist: det er bare 2 green laser igjen Det døde en på fredag og en i går De likte visst ikke å bli flyttet... Skal prøve med nye green laser etterhvert, kan jo ikke gi opp med en gang Men tror jeg heller prøve å kjøpe noen voksne, jeg flytter som regel en del på fisker. Skjer plutselige noe, og da må noen fisker bytte akvarium eller noe. Ikke misforstå, jeg flytter ikke på fiskene i hytt å pine. Men vet jo at cory ungfisk liker å ha det stabilt.
Har sett mye lekstendenser til coryene i 120l i det siste. Både tre av c. aeneusene som er egetoppdrett og bilineatusene har vrimlet mye og hannene har hengt etter hunnene. Men ikke noe egg Håper virkelig at bilineatusene legger egg igjen.
Er litt i tvil på om jeg skal ta med c.aeneusene (4 stk) på storauksjonen i Trondheim. Vi får se, har jo ikke et egent akvarium til de. Skal selge de, men vet ikke om de er store nok.
Bilde av Artemia klekkeren jeg bruker (tatt fra google)
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/35444_641903_1.jpg)
Postet 13.10.13 kl 21:41
Endret: 13.10.13 kl 21:42
Postet 13.10.13 kl 23:06
Postet 14.10.13 kl 07:34
Har vært stille noen dager, har ikke så mye tid når jeg går i niende, med et tonn med lekser og så er jeg i tilegg konfirmant neste år. Dermed blir det lite tid til akvaforum, men fiskene har det kjempe bra, så bra at gjett hva jeg fant i dag?
CORY EGG!!! De var fra c.bilineatus, har plukket de ut og lagt de i en kjeksboks som er vasket med varmt, koblet i en luftpumpe med brusestein. Og en dråpe Esha2000.
Først så jeg ett egg, så så jeg rundt 10 i en klasse. Tenkte å vente med å plukke de, så jeg ikke forrstyret. Men da en av de andre fiskene skulle til å ta et egg, tok jeg fram en boks og begynte å plukke. Jeg fant masse egg på en sverdplante. Samlet vel mellom 20-30 egg Håper dette går bra, hadde vært kjempe artig med coryyngel
Den ene L144 hannen vifter på små yngel, det er ikke mange. Så trolig har noen stukket av og blitt spist. å jeg har lagt hula i en nettingboks som henger i akvarium, med hannen inni. Håper noen yngel vokser opp
CORY EGG!!! De var fra c.bilineatus, har plukket de ut og lagt de i en kjeksboks som er vasket med varmt, koblet i en luftpumpe med brusestein. Og en dråpe Esha2000.
Først så jeg ett egg, så så jeg rundt 10 i en klasse. Tenkte å vente med å plukke de, så jeg ikke forrstyret. Men da en av de andre fiskene skulle til å ta et egg, tok jeg fram en boks og begynte å plukke. Jeg fant masse egg på en sverdplante. Samlet vel mellom 20-30 egg Håper dette går bra, hadde vært kjempe artig med coryyngel
Den ene L144 hannen vifter på små yngel, det er ikke mange. Så trolig har noen stukket av og blitt spist. å jeg har lagt hula i en nettingboks som henger i akvarium, med hannen inni. Håper noen yngel vokser opp
Postet 17.10.13 kl 13:36
Stoooor auksjon!!
I går var jeg på Trondheim Akvarieklubb sin storauksjon, der gikk det litt penger gitt!
Catappabladekstrakt - 80 kr
Skiferhule - 50 kr
Liten mallehule - 10 kr
Artemiaufo (yeees, nå kan kampfiskyngelen endelig få nyklekket artemia hver dag!) 140 kr + kjøpte en av onkel for 100 kr
Fødekar - 30 kr
3 poser planter - 80 kr samlet
14 c.aeneus - 220 kr (trodde dette var en annen type, flere som var enige. Men når jeg kom hjem, var det ingen tvil. Helt vanelige aeneus)
Lekspar med ancistrus - 140 kr
Filterinnsats - 50 kr
6 pakker med oksehjerte - 100 kr
= Rundt 1000 kr :O Men jeg og pappa har gledet oss og spart lenge så vi kunne slå oss litt løse Kjøpt melk og brød fisk, men de yngler, og yngel er kjempe morsomt + litt penger inn i akvariekassa
Jeg bydde på 5 green laser, men det ble for dyrt. Jeg er ikke villig til å betale så mye for 5, unge green laser. Da venter jeg heller litt og kjøper senere. Men det kan være at jeg venter enda lenger og håper på at jeg finner noen voksne til salgs. Jeg syntes at yngel/ungfisken var så skjør.
Har forresten satt cory eggene i en fødeboks foran pumpen, da det ble for kaldt i boksen. Har også tatt ut tre kampfisk yngel som prøvde å spise noen som var mindre. Jeg flyttet begge kullene sammen, da er det mye lettere å fore og bytte vann. De tre kampfiskynglene står i hversin boks, de krangler bare hvis de står sammen, men skal få sikret 60l mot småe kampfisker, så kan de gå sammen der.
De ynglene L144 hannen vifet på, ble 6 yngel. Kjempe søte!
De går i en flyteboks, der må de bare gå en stund, så jeg er sikker på at de spiser. Da kan de få flytte til 50l, malle oppvekstkaret Jeg vasker boksen deres (og kampfiskene sine) hver dag i glovarmt vann, sånn at de ikke blir et bakteriebelegg på bunnen. L144 ynglen får knuste malletabletter og knust discus bits hver dag, etter at jeg har vasket boksen deres. Kampfisken får artemia, de griser lite, men det blir uansett skittent ganske fort, så jeg vasker boksene deres med det samme.
I går etter auksjonen, så bestemte jeg meg for å "shine" 50 l, så jeg tok ut alt av pynt og planter og fanget opp de rekene som sverddragerne ikke har spist. Så slamsuget jeg 30 l og vasket pumpe. Ble veldig fornøyd med det, er jo et akvarium til malleyngelen (ancistrus for tiden), og sverddragere. Skal legge til bilder i morgen, må bare finne den kabelen jeg trenger først
Trillene mine vil visst ikke leke Men jeg gjør som jeg gjorde med Bilineatusene: Ingenting Jeg hoppet over et vannbytte (bytter 2 ganger i uka) og foret godt kveld/morgen en dag og da var det egg gitt Men kan ikke holde på så mye i 60l siden jeg har et par kampfisk yngel der. Får bare krysse fingrene.
Forresten så tok jeg jo med div. ting til auksjonen, så fikk vi det litt travelt, (jeg pakker ALDRI fisken/reker kvelden før, står heller opp tidligere) så pappa hentet et glass med vann som jeg skulle putte en ancistrus i, men vannet var varmt!. Jeg plumpet den opp, og skulle helle den i en pose, men den lå på ryggen! Pappa puttet oppi kald vann, men den var helt borte. Jeg puttet den i en flyteboks i akvariumet, og den begynte å sprelle! Den levde, men jeg slapp den ut. Tar selfølgelig ikke med med svake fisk (den var nok litt sjokket/svekket av den opplevelsen) så den går her fortsatt Ellers tok jeg med en annen ancistrus han (ung), 5 små ancitrus yngel, 10 sorte sverddrager yngel, en oransje sverddrager han, ei ancitrus hue og div. annet
Oi, det ble et langt innlegg! Mye på hjerte + lite tid til akvaforum = Lange, kjedelige og skjeldne innlegg
Legger ved noen bilder jeg har glemt å legge ut :
1: C. Bilineatus Hue
2. V. Biineatus Han
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/35444_131021215744_1.jpg)
Catappabladekstrakt - 80 kr
Skiferhule - 50 kr
Liten mallehule - 10 kr
Artemiaufo (yeees, nå kan kampfiskyngelen endelig få nyklekket artemia hver dag!) 140 kr + kjøpte en av onkel for 100 kr
Fødekar - 30 kr
3 poser planter - 80 kr samlet
14 c.aeneus - 220 kr (trodde dette var en annen type, flere som var enige. Men når jeg kom hjem, var det ingen tvil. Helt vanelige aeneus)
Lekspar med ancistrus - 140 kr
Filterinnsats - 50 kr
6 pakker med oksehjerte - 100 kr
= Rundt 1000 kr :O Men jeg og pappa har gledet oss og spart lenge så vi kunne slå oss litt løse Kjøpt melk og brød fisk, men de yngler, og yngel er kjempe morsomt + litt penger inn i akvariekassa
Jeg bydde på 5 green laser, men det ble for dyrt. Jeg er ikke villig til å betale så mye for 5, unge green laser. Da venter jeg heller litt og kjøper senere. Men det kan være at jeg venter enda lenger og håper på at jeg finner noen voksne til salgs. Jeg syntes at yngel/ungfisken var så skjør.
Har forresten satt cory eggene i en fødeboks foran pumpen, da det ble for kaldt i boksen. Har også tatt ut tre kampfisk yngel som prøvde å spise noen som var mindre. Jeg flyttet begge kullene sammen, da er det mye lettere å fore og bytte vann. De tre kampfiskynglene står i hversin boks, de krangler bare hvis de står sammen, men skal få sikret 60l mot småe kampfisker, så kan de gå sammen der.
De ynglene L144 hannen vifet på, ble 6 yngel. Kjempe søte!
De går i en flyteboks, der må de bare gå en stund, så jeg er sikker på at de spiser. Da kan de få flytte til 50l, malle oppvekstkaret Jeg vasker boksen deres (og kampfiskene sine) hver dag i glovarmt vann, sånn at de ikke blir et bakteriebelegg på bunnen. L144 ynglen får knuste malletabletter og knust discus bits hver dag, etter at jeg har vasket boksen deres. Kampfisken får artemia, de griser lite, men det blir uansett skittent ganske fort, så jeg vasker boksene deres med det samme.
I går etter auksjonen, så bestemte jeg meg for å "shine" 50 l, så jeg tok ut alt av pynt og planter og fanget opp de rekene som sverddragerne ikke har spist. Så slamsuget jeg 30 l og vasket pumpe. Ble veldig fornøyd med det, er jo et akvarium til malleyngelen (ancistrus for tiden), og sverddragere. Skal legge til bilder i morgen, må bare finne den kabelen jeg trenger først
Trillene mine vil visst ikke leke Men jeg gjør som jeg gjorde med Bilineatusene: Ingenting Jeg hoppet over et vannbytte (bytter 2 ganger i uka) og foret godt kveld/morgen en dag og da var det egg gitt Men kan ikke holde på så mye i 60l siden jeg har et par kampfisk yngel der. Får bare krysse fingrene.
Forresten så tok jeg jo med div. ting til auksjonen, så fikk vi det litt travelt, (jeg pakker ALDRI fisken/reker kvelden før, står heller opp tidligere) så pappa hentet et glass med vann som jeg skulle putte en ancistrus i, men vannet var varmt!. Jeg plumpet den opp, og skulle helle den i en pose, men den lå på ryggen! Pappa puttet oppi kald vann, men den var helt borte. Jeg puttet den i en flyteboks i akvariumet, og den begynte å sprelle! Den levde, men jeg slapp den ut. Tar selfølgelig ikke med med svake fisk (den var nok litt sjokket/svekket av den opplevelsen) så den går her fortsatt Ellers tok jeg med en annen ancistrus han (ung), 5 små ancitrus yngel, 10 sorte sverddrager yngel, en oransje sverddrager han, ei ancitrus hue og div. annet
Oi, det ble et langt innlegg! Mye på hjerte + lite tid til akvaforum = Lange, kjedelige og skjeldne innlegg
Legger ved noen bilder jeg har glemt å legge ut :
1: C. Bilineatus Hue
2. V. Biineatus Han
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/35444_131021215744_1.jpg)
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/35444_131021215750_2.jpg)
Postet 21.10.13 kl 21:57
Endret: 21.10.13 kl 22:00
Back in track!
Hei igjen, lenge siden sist! Ble lei av å høre at jeg ikke tar akvarium seriøst pga. at jeg bare er 14 år. Jeg er ung, har ikke mest erfaring, men det betyr ikke at jeg ikke tar akvarium og fiskenes velvære like seriøst som de som har holdt på lengere enn meg. Jeg bryr meg mer om at fiskene trives i akvariumene enn at de ser fine ut, jeg bruker mye tid og penger på fiskene. Jeg er en fjortis, men jeg bruker mer tid i uka på fiskene mine (fôring, stell, vannskifte, vasking, flytting osv.) enn jeg henger med venner, diller med sminke osv. Jeg bruker alltid tid på å sette meg inn i hvordan fiskene trives, og tenker før jeg kjøper fiskene/rekene, om jeg har tid, plass og nok kunnskap til at de vil trives og ha et best mulig liv. Foreksempel kjøpte jeg meg c.trilineatus for en stund siden, på søndag blir de solgt. Fordi jeg ikke føler at de trives som de bør, jeg har ikke nok plass til de eller nok kunnskap til å føle meg komfotabel med VF fisk. Ja, jeg har ikke de mest spennende fiskene, men jeg har ikke de letteste eller de mest vanlige. Hvor mange andre 14-åringer har kampfisk oppdrett eller 4 akvarium (+ pappa sitt)?
Begynner nok med å oppdatere litt mer her, men hvis noen har noe å si om hvor ung og hvor useriøst jeg tar dette, send meg en mail
Begynner nok med å oppdatere litt mer her, men hvis noen har noe å si om hvor ung og hvor useriøst jeg tar dette, send meg en mail
Postet 28.02.14 kl 22:26
Mini FiskHei igjen, lenge siden sist! Ble lei av å høre at jeg ikke tar akvarium seriøst pga. at jeg bare er 14 år. Jeg er ung, har ikke mest erfaring, men det betyr ikke at jeg ikke tar akvarium og fiskenes velvære like seriøst som de som har holdt på lengere enn meg. Jeg bryr meg mer om at fiskene trives i akvariumene enn at de ser fine ut, jeg bruker mye tid og penger på fiskene. Jeg er en fjortis, men jeg bruker mer tid i uka på fiskene mine (fôring, stell, vannskifte, vasking, flytting osv.) enn jeg henger med venner, diller med sminke osv. Jeg bruker alltid tid på å sette meg inn i hvordan fiskene trives, og tenker før jeg kjøper fiskene/rekene, om jeg har tid, plass og nok kunnskap til at de vil trives og ha et best mulig liv. Foreksempel kjøpte jeg meg c.trilineatus for en stund siden, på søndag blir de solgt. Fordi jeg ikke føler at de trives som de bør, jeg har ikke nok plass til de eller nok kunnskap til å føle meg komfotabel med VF fisk. Ja, jeg har ikke de mest spennende fiskene, men jeg har ikke de letteste eller de mest vanlige. Hvor mange andre 14-åringer har kampfisk oppdrett eller 4 akvarium (+ pappa sitt)? Begynner nok med å oppdatere litt mer her, men hvis noen har noe å si om hvor ung og hvor useriøst jeg tar dette, send meg en mail :)
Du beviser jo at du tar akvarie interessen veldig seriøs til å være 14 år. Du virker til å være flink med holdet av fisk i tillegg har du masse kunnskap til å være så ung. Håper virkelig at du fortsetter å oppdatere for dette var virkelig morsomt å lese=)
Postet 01.03.14 kl 00:24
Tuppelura90[QUOTE=Mini Fisk]Hei igjen, lenge siden sist! Ble lei av å høre at jeg ikke tar akvarium seriøst pga. at jeg bare er 14 år. Jeg er ung, har ikke mest erfaring, men det betyr ikke at jeg ikke tar akvarium og fiskenes velvære like seriøst som de som har holdt på lengere enn meg. Jeg bryr meg mer om at fiskene trives i akvariumene enn at de ser fine ut, jeg bruker mye tid og penger på fiskene. Jeg er en fjortis, men jeg bruker mer tid i uka på fiskene mine (fôring, stell, vannskifte, vasking, flytting osv.) enn jeg henger med venner, diller med sminke osv. Jeg bruker alltid tid på å sette meg inn i hvordan fiskene trives, og tenker før jeg kjøper fiskene/rekene, om jeg har tid, plass og nok kunnskap til at de vil trives og ha et best mulig liv. Foreksempel kjøpte jeg meg c.trilineatus for en stund siden, på søndag blir de solgt. Fordi jeg ikke føler at de trives som de bør, jeg har ikke nok plass til de eller nok kunnskap til å føle meg komfotabel med VF fisk. Ja, jeg har ikke de mest spennende fiskene, men jeg har ikke de letteste eller de mest vanlige. Hvor mange andre 14-åringer har kampfisk oppdrett eller 4 akvarium (+ pappa sitt)? Begynner nok med å oppdatere litt mer her, men hvis noen har noe å si om hvor ung og hvor useriøst jeg tar dette, send meg en mail :)
Du beviser jo at du tar akvarie interessen veldig seriøs til å være 14 år. Du virker til å være flink med holdet av fisk i tillegg har du masse kunnskap til å være så ung. Håper virkelig at du fortsetter å oppdatere for dette var virkelig morsomt å lese=)
Tusen takk Jeg prøver så godt jeg kan, med god hjelp fra pappa Blir en oppdatering litt senere i dag, med bilder fra kampfisk kullet mitt, på noen måneder.
Postet 01.03.14 kl 08:56
Hyggelig lørdag :d
a er jeg nok en gang tilbake Tenkte å ta en oppdatering på alle 5 karene i dag, det har blitt forandringer i det siste
10L- Nå er det 5 blue pearl reker som går her
50L- Et kampfisk par, en gul plakat hanne med ei metallic lilla hue, pluss et drøss med kirsebærreker.
60L- Mye kirsebærreker, masse L144 yngel, et lekspar med L144 og et par med kampfisk. En veil tail gul/blå hanne sammen med ei gul hue.
120L - 9 c. green laser, 5 Brochs splendels (YES!), noen gulltetra, et lekspar med L144, noen yngel av L144 og 6 kampfisk ung fisk av eget oppdrett. Har solgt noen allerde, har ikke plass til å ha alle :P Hannen som var far til dette kullet og som var på forsiden av Norsk akvarie blad, døde desverre for en uke siden
450L- tre L144, tre L200, noen L144 yngel, discus og sommerfugel ciklider.
Ellers har dagen gått med på baking av brownies og boller, mamma hadde bursdag i går, så dag har det vært mye besøk. Hjalp pappa med litt skifting av vann på 450`n i sted, blir vell litt vannbytter i morgen. Ha en god lørdag og gi fiskene noe ekstra godt i dag.
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/35444_650686_1.jpg)
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/35444_650686_3.jpg)
- Rachel
10L- Nå er det 5 blue pearl reker som går her
50L- Et kampfisk par, en gul plakat hanne med ei metallic lilla hue, pluss et drøss med kirsebærreker.
60L- Mye kirsebærreker, masse L144 yngel, et lekspar med L144 og et par med kampfisk. En veil tail gul/blå hanne sammen med ei gul hue.
120L - 9 c. green laser, 5 Brochs splendels (YES!), noen gulltetra, et lekspar med L144, noen yngel av L144 og 6 kampfisk ung fisk av eget oppdrett. Har solgt noen allerde, har ikke plass til å ha alle :P Hannen som var far til dette kullet og som var på forsiden av Norsk akvarie blad, døde desverre for en uke siden
450L- tre L144, tre L200, noen L144 yngel, discus og sommerfugel ciklider.
Ellers har dagen gått med på baking av brownies og boller, mamma hadde bursdag i går, så dag har det vært mye besøk. Hjalp pappa med litt skifting av vann på 450`n i sted, blir vell litt vannbytter i morgen. Ha en god lørdag og gi fiskene noe ekstra godt i dag.
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/35444_650686_1.jpg)
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/35444_650686_3.jpg)
- Rachel
Postet 01.03.14 kl 21:04
Endret: 01.03.14 kl 21:13
Postet 01.03.14 kl 23:00
Postet 02.03.14 kl 10:21
Postet 02.03.14 kl 11:28
Postet 02.03.14 kl 19:43