25. jan: storauksjon oslo (side 3)

Kikkan
Hvordan er interessen for Discus 5,6,7 cm? (Blå turkis)
Jeg er ivertfall interesert.
Tar med
Selger nr 10
Danio margaritatus Stjernedanio
Corydoras venezuelanus
Peckoltia sp. L387 2stk
Hypancistrus contradens 4stk
Hypancistrus sp. L236 4stk
Corydoras aeneus sp. Black 10stk
Corydoras venezuelanus 10stk
Reker
Caridina Robropunctata (leopard reke) fra Vietnam
Neacaridina Heteropoda "var. Blue Jelly.
Red Rili reker
Svarte sakura Reker
Sorte tigerreker
Orange reker
Red Bee+Black Bee (Caridina cf. cantonensis Bee Grad A-S )
Blåtiger OE reker
Sakurareke
Ferskvannstang Lomariopsis lineata
+ planter
Galskap?
Geir Stokke

dette er første gang for meg att jeg opplever att man bruker sånne måle metoder i Norge , synd att du ikke kan ta med di flotte L 046 ynglene dine inn geir .
gledet meg veldig til få byd på dem , noe bør ta en prat om disse underlig reglene syntes jeg , bør vel ikke gjelde alle malle artene , unntak for litt dyr sjeldene maller bør vel la seg gjøre ?
Glenn Og Thomas Akvaboden
[QUOTE=Geir Stokke]

dette er første gang for meg att jeg opplever att man bruker sånne måle metoder i Norge , synd att du ikke kan ta med di flotte L 046 ynglene dine inn geir .
gledet meg veldig til få byd på dem , noe bør ta en prat om disse underlig reglene syntes jeg , bør vel ikke gjelde alle malle artene , unntak for litt dyr sjeldene maller bør vel la seg gjøre ?

Å bruke standard lengde er eneste målet som sier noe om fiskens faktiske størrelse.
Poenget er at mallene er i levedyktig størrelse. Det er heller ikke endringer i reglene våre. Det har hele tiden vært SL som er presisert i regelene for maller.
Glenn Og Thomas Akvaboden
[QUOTE=Geir Stokke]

Maller som L-129 er fem til seks cm store voksne. Det er ikke bare størrelse som teller. Synd, men Slutt på de også ser det ut til. Mvh Jan
Synes dette er veldig stivbeint ! Erlend Bertelsen anbefaler å selge H. Zebra ved 4cm, Akvaforum oppgir voksen størrelse på 9-10 cm. Ingen av dem praktiserer SL til halerot!
Personlig hadde jeg tenkt å ha 2 stk i posen, som garantert gir en pris lavere enn på det private marked, men synes det er hyggelig å bidra til at en auksjon får litt mer variert innhold, 20%til klubbene er rett og rimelig.Beklager til de som eventuelt hadde tenkt å by på mine L-46 yngel.
Erlend sine 4 cmTL tilsvarer jo ca 3 cm SL. Standard lengde blir brukt i hvertfall av de fleste jeg prater med i de internasjonale miljøene.
Regelen er jo ikke endret, og det er aldri blitt komentert tidligere, så jeg skjønner ikke hvorfor dere plutselig reagerer på dette.
Geir Stokke
6-8 stk. Må vel pakke 2 i posen, ellers får jeg vel PC på nakken!

Jepp!
Og ikke minst har vi sett at enkeltfisk er vesentlig vanskeligere å få oppdrett på. Jeg byr aldri på enkeltfisk dersom jeg ikke er helt sikker på å få en make til den, Så der ryker ihvertfall én kjøper...
De trives nok også best når de ikke er helt alene
Ser ingen grunn til å plage noen fisk bare fordi de koster litt mer enn andre...

Når det gjelder Killi som en annen nevner, så er det vel liten grunn til å bare ta med ett par i hvert objekt, for det hender jo stadig at en fisk dør, og da sitter man igjen med en enkelt som ikke er til noen nytte...

Det har kommet avsindig mange poser med bare én malle i hver de siste auksjonene, og det tar opp så innari mye av tiden. Min tid er verdifull, er ikke din?

Svært få av disse er egne oppdrett også.
Folk som importerer kassevis med fisk og pakker dem rett om til auksjonen er jeg også meget sterk motstander av. Jeg vil ha kvalitetsfisk som er ferdige med karantene etter langtransport og dobbel ompakking på kort tid.

Skal folk drive akvariebutikk, så gjør gjerne det - i egen butikk, med ansatte som får lønn, husleie som betales etc.

Vi som jobber under auksjonene, gjerne 8-9 timer gjør det for Klubben.

...det var nå MIN mening ihvertfall.

vennlig som vanlig,

P.C.

Tar med
Pelvicachromis subocellatus
Megalechis thoracata
Ancistrus sp ( oppdrettsvariant )
Ett lite tips!
Dersom du ikke har Heath-packs, ta med en ekstra pose, fyll den med lunkent/varmt vann på toalettet og ha den klar i oppbevaringsboksen din, slik at eventuell fisk du kjøper, fortsatt holdes ved god temperatur. Blir som regel litt kjølig i lokalene ved januar-auksjonen.
Godt tips Geir og da er det bare å finne frem linjalen for pakking av unge maller, hvor mange må det egentlig være i hver pose (L262, L107)?
PC Hasselgreen
Folk som importerer kassevis med fisk og pakker dem rett om til auksjonen er jeg også meget sterk motstander av. Jeg vil ha kvalitetsfisk som er ferdige med karantene etter langtransport og dobbel ompakking på kort tid.

Utrolig enig! Dessverre kryr det etterhvert av privatimportører på auksjoner. 10 poser hver med 10 skrinne kardinaltetra er kun irriterende. Det samme med 10 poser enslige Lxxx. Salgsnavn er dessuten også ofte på viddene.

Rita A
hvor mange må det egentlig være i hver pose (L262, L107)?

Med to i hver pose synker PCs blodtrykk under faretruende verdier, samtidig som han nok fortsatt er litt gretten. Altså akkurat slik vi liker ham

En ting eg savner som kjøper, som eg tror også kan lønne seg for selger:
Når eg byr på maller er eg gjerne interessert i mange. Derfor hadde det vært smart å merke posene med "2/10" dersom du har 2 stk i hver pose og har 5 poser. Da vet eg hvor mange eksemplarer eg kan sikre meg, så sant eg møter opp ved auksjonsstart. Fiskevelferdsmessig sett ville en slik løsning også være et gode, for da kunne 4 poser stått trygt og varmt i sin isoporeske uten behov for fremvisning for publikum før salg.
Kommer det opp en pose med 2 fisker, og eg ikke aner om det kommer flere, lar eg gjerne være å by selv om eg ønsker meg arten.
Vil det bli noe skilting på veien for de som ikke er noe kjent? Og lønner det seg og følge E18 eller E6 ifra Tusenfryd?
Enkleste vei er: Følg E6 nordover. Så tar man av ved Skulleruddumpa i stedet for over Lambertseter som google vil ta deg (korteste vei). Dvs kjør opp Nordstrandveien som er neste avkjøring etter avkjøringen mot Lambertseter.
Jeg gjør meg klar til å være med på min første akvarie-auksjon.

Pleier det å være mye utvalg av akvarier med utstyr?

Jeg regner også med at det er kontanter som rår? Cash is king
Takker for en fin auksjon,mye flott fisk og planter. Ikke så mye ræl denne gangen,men jeg syns at når auksjonarius sier solgt så er det SOLGT.
Jeg vil på vegne av OAK takke alle for en hyggelig dag.

Serien som NRK filmet for heter "Normal Galskap"

Rasmus: jeg skal ta det med meg videre som en instruks til auksjonariusene.
Som jeg sa i løpet av dagen til både Tom og Jan Gundersen, dere er flinke i Oslo Akvarieklubb og gjennomfører gode auksjoner, også med tanke på det store antallet objekter som gjennomgående er der (+/- 800), av og til også over 900. Dette krever sitt. Og hyggelig å treffe mange likesinnede i pausene. Det eneste lille jeg ønsker å kommentere er at det etter ca 6 timer kommer en kommentar på en av mine (to) poser med Anostomus ternetzi som var pakket 4 og 4 i disse 2 posene. Denne ble ved utbudsstart stoppet , ikke av arrangøren, men av en selger i salen fordi det var kun 4 i posen. Rett etter gikk det poser med både 3 og 4 små, helt vanlige skalarer og annen fisk. Hva er forskjellen på dette tenker jeg. Anostomus ternetzi er en sjelden fisk både i butikker og på auksjoner og siden min første pose allerede var solgt, var det teknisk sett umulig å slå mine sammen. Og Jan Gundersen i mottaket hadde heller ingen kommentarer rundt dette da objektene mine ble levert inn kl 10.00 denne dagen. Ikke store saken men irriterende for meg. Det må da være mulig å bruke skjønn! Og hva med den som kun har 4 stk av en sjelden fisk men ikke har mulighet til å putte 5 i posen? Slike objekter er vitterlig med på å heve nivået på auksjonen (ut over alt det vanlige som dukker opp).

Helt til slutt, forslaget til Donald med å oppgi antall poser av samme art er helt suverent! Dette sparer også en del fiskeposer for stress og unødige temperaturfall ved å stå i isoporkasser. Enkelt og genialt.
takker for en flott auksjon
sier meg enig med bjørns innlegg ikke rette posene å bli oppmerksom på 5 fisk i posen (reglen) men ellers syntes jeg det var hyggelig å møte masse trivelige bekjente å venner igjen etter jula pausen
håper å se flere i Larvik da di sparker i gang 9 feb møt opp folkens det blir moro .
Hyggelig å treffe kjente igjen og jeg gikk som vanlig etter 5 timer og da var vel auksjonen halveis ferdig

Så var det hyggelig at Glenn Og Thomas Akvaboden hadde med seg flere Betta Crowntail par, flott å se at noen har startet med oppdrett av disse igjen )

Svein
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap