Første hagedam (side 3)
Postet 01.05.14 kl 21:34
Postet 04.05.14 kl 09:53
Postet 04.05.14 kl 12:03
Du skulle ha gullfisk, ja? De vil vel helst ha bittelitt hardt vann, om jeg ikke er helt på bærtur. Kh øker vel automatisk når du øker Gh tror jeg? Isåfall, så er det ikke så vanskelig å øke Gh. Du kan for eks bruke et slags gh+ pulver. Tror det heter gh/Th+ eller noe slikt? Det er vel noe slags grus som øker gh også? Kanskje du kan ha litt grus i bunnen? Det er også andre typer pulver du kan bruke for å øke Gh, men jeg husker ikke hva det heleter. Alabastergips ellernoe? haha, sorry. Ikke ta meg på ordet der altså :P
Men det er flere som bruker det visstnok. Hva nå enn det heter. Tror det kjøpes i hobby-butikker. Det letteste er vel å tilføre en type grus eller lignende, som vil øke gh "naturlig"
Men det er flere som bruker det visstnok. Hva nå enn det heter. Tror det kjøpes i hobby-butikker. Det letteste er vel å tilføre en type grus eller lignende, som vil øke gh "naturlig"
Postet 04.05.14 kl 13:09
Prøver å finne sånn grus. Ser tropex har damsubstrat men ser ut som om det kun er for en biologisk filter effekt. Eller så har de KH+ og noe for å stabilisere "Balantex"
En kombinasjon med disse så burte man kunne få til noe ganske stabilt. Prøver bare å få det til å ikke bli så kompelisert, siden det ikke alltid kommer til å være jeg som gjør vannbytte. Får kjøpe inn noen målestrips så det blir enkelt å måle til etter vannbytte.
En kombinasjon med disse så burte man kunne få til noe ganske stabilt. Prøver bare å få det til å ikke bli så kompelisert, siden det ikke alltid kommer til å være jeg som gjør vannbytte. Får kjøpe inn noen målestrips så det blir enkelt å måle til etter vannbytte.
Postet 04.05.14 kl 13:27
Postet 04.05.14 kl 16:59
DogsterDu trenger ikke stresse med vannverdiene, så lenge du skal ha gullfisk. De er ekstremt hardføre. Så gjennomført som dette er vil det fortone seg som selve himmelen for en gullfisk. Bare unngå overforing og overbefolkning, så vil de stortrives.
Det er fint å høre.
Med tanke på at dammen er hos foreldrene mine så hadde det bare blitt rot om de måtte tilsette kjemikaler når jeg ikke har tid til å komme på besøk, og de må gjøre vannbytter. Er nok fare for at det hadde blitt mer ustabilt enn å bare la det være som det er.
Utifra hva jeg har hørt så er det jo filterstørrelse og total overflateareal på allt substrat og filtermedie som avgjør hvor mange fisk som dammen takler. Tenker jeg begynner med 4 eller 5 gullfisk, så ser jeg hvordan dammen takler det. Nå har jeg jo en del eksamner fremover så ser ikke ut som det blir tid til å anskaffe gullfisk før i begynnelsen av juni, men da er i allefall filteret innkjørt
Postet 04.05.14 kl 20:22
Måker
Hva om de kommer en måke og spiser fiskene dine
Postet 05.05.14 kl 07:42
Fishdude2112Hva om de kommer en måke og spiser fiskene dine
Nå er dammen plassert ved et hushjørne med en stor hekk på den ene siden, et plommetre som dekker deler av den og noen store tuja på den andre siden. Jeg tror ikke måkene kommer til å se det som naturlig å styrte ned blant så mange hindringer for å ta en gullfisk. Uanstt kommer jeg til å lage et lite "gjærde" rudt og kjøpe en løvnetting til å legge over hele når det ikke er noen der. Har også sett at noen bruker tynt fiskesnøre på tvers av dammen med ca 20 cm mellomrom som stopper måker og andre rovfugl hvis de prøver seg.
Tenker også at jeg tar noen vanlige "brune" plantepotter og kutter av den ene siden "så de kan ligge flatt på siden". Da har gullfisken en liten hule å gjemme seg i hvis det kommer en fugl, eller en katt
Postet 05.05.14 kl 14:30
Da er du sikret tenker jeg, med alle de tinga
Og kjekt med løvnett som tar alt dritten som detter ned fra trea også.
Selv kjøpte jeg en plast ugle, det er morsomt og se hvor stor ring
rundt dammen skjære familien nå tar pga den plast ugla.
Måkene holder seg til korne på jorde her foreløpig, ny sådd som det er.
Og det sitter nå ofte en ugle i grantreet bak dammen og lager kure?
lyder. Tror den er nysgjerrig på plastugla.
Og kjekt med løvnett som tar alt dritten som detter ned fra trea også.
Selv kjøpte jeg en plast ugle, det er morsomt og se hvor stor ring
rundt dammen skjære familien nå tar pga den plast ugla.
Måkene holder seg til korne på jorde her foreløpig, ny sådd som det er.
Og det sitter nå ofte en ugle i grantreet bak dammen og lager kure?
lyder. Tror den er nysgjerrig på plastugla.
Postet 05.05.14 kl 15:36
Endret: 05.05.14 kl 15:38
Postet 05.05.14 kl 15:50
Postet 05.05.14 kl 19:03
Dam planter. identifikasjon
Da har det blitt kjøpt noen planter til dammen
Den ene er jo så klart en vannlilje, men ikke helt sikker på hva de andre er. "ikke jeg som kjøpte de inn"
En av de har en form for isopor ramme, som gjør den til en flyte øy. Skal legge litt grus over jorden på plantene så jorden ikke flyter bort. Kommer også til å sette vannliljen på det dypeste nivået.
Er det noen som vet hva de andre plantene er? Det er vel i alle fall to former for siv, og har blitt fortalt at den med de grønnne bladene er en form for lilje Blir uansett spennende å se om de trives!
Vannliljen skulle være en "Nymphaea Pink", men ser den ikke i plante basen.
Den ene er jo så klart en vannlilje, men ikke helt sikker på hva de andre er. "ikke jeg som kjøpte de inn"
En av de har en form for isopor ramme, som gjør den til en flyte øy. Skal legge litt grus over jorden på plantene så jorden ikke flyter bort. Kommer også til å sette vannliljen på det dypeste nivået.
Er det noen som vet hva de andre plantene er? Det er vel i alle fall to former for siv, og har blitt fortalt at den med de grønnne bladene er en form for lilje Blir uansett spennende å se om de trives!
Vannliljen skulle være en "Nymphaea Pink", men ser den ikke i plante basen.
Postet 09.05.14 kl 20:23
Endret: 09.05.14 kl 20:35
Var fine blomster dette da, store og fine alle sammen.
Den flytende øya var jo søt, hvor kjøpte du den?
Den siste med spise blader ved siden av vannlilja ser ut som en eller annen iris sak.
Men tror mange har de samme bladene, så inntil blomstene kommer er det vell vanskelig og si hvem det er. Ikke noen merkelapper i potene på de?
Usikker på om så mange dam planter finnes i databasen her på forumet.
Men se i de store dam nettbutikkene de har alle nettopp fått inn årets planter.
Har nettopp planta 20 stykker her, og blir vell en del til utover i uka en gang.
Den flytende øya var jo søt, hvor kjøpte du den?
Den siste med spise blader ved siden av vannlilja ser ut som en eller annen iris sak.
Men tror mange har de samme bladene, så inntil blomstene kommer er det vell vanskelig og si hvem det er. Ikke noen merkelapper i potene på de?
Usikker på om så mange dam planter finnes i databasen her på forumet.
Men se i de store dam nettbutikkene de har alle nettopp fått inn årets planter.
Har nettopp planta 20 stykker her, og blir vell en del til utover i uka en gang.
Postet 10.05.14 kl 00:25
Øya og allt det andre er kjøpt på plantasjen.
Har funnet ut at den med de grønne bladene er en Kaffir lily og det ene sivet er Horsetail rush Vannliljen skal være en Nymphaea 'pink' , men finner den ikke på produsent siden Det er en tropical pink der, men regner med at det ikke er den siden den skal ha 20 grader i vannet.
Har funnet ut at den med de grønne bladene er en Kaffir lily og det ene sivet er Horsetail rush Vannliljen skal være en Nymphaea 'pink' , men finner den ikke på produsent siden Det er en tropical pink der, men regner med at det ikke er den siden den skal ha 20 grader i vannet.
Postet 10.05.14 kl 11:04
Fant ut at vannliljen er en Nyphaea 'Hollandia'
Da er det bare det ene sivet og de små gjønne bladene i flyte øyen som jeg ikke vet hva er. Står bare "basket of three water plants" på kurven og kviteringen.
Da er det bare det ene sivet og de små gjønne bladene i flyte øyen som jeg ikke vet hva er. Står bare "basket of three water plants" på kurven og kviteringen.
Postet 10.05.14 kl 12:06
Postet 02.07.14 kl 20:34
Hei.
Det har kommet flere blader, men den har ikke blomstret enda.
Den uv-c pæren som fulgte med virket ikke og så tok det litt tid etter jeg fikk ny til jeg hadde tid til å installere den. Da jeg kom ned til foreldrene mine og dammen for to uker siden var ikke akkurat vannet gjennomsiktig. Kunne ikke se bunnen eller noe.
Var litt bekymret og målte alle vannverdier jeg har tester til og det var veldig bra. Etter jeg installerte uv - c pæren tok det 1 20% vannbytte og 2 - 3 dager så var vannet klinkene klar Da var det nok bare svevealger. Kan jo hende at vannliljen har fått litt mindre lys pga av algene, men det er vel noen av de som blomstrer litt ut på sensommeren?
Har ikke fått tatt noen bilder på en stund, men fikk en sms med et bilde av dammen for et par dager siden. Både mor og far har blitt bitt av dam basillen og har ordnet til med planter, benk og en noen pick up lass med sten.
Begynner å bli veldig fint nå, synes jeg.
Det har kommet flere blader, men den har ikke blomstret enda.
Den uv-c pæren som fulgte med virket ikke og så tok det litt tid etter jeg fikk ny til jeg hadde tid til å installere den. Da jeg kom ned til foreldrene mine og dammen for to uker siden var ikke akkurat vannet gjennomsiktig. Kunne ikke se bunnen eller noe.
Var litt bekymret og målte alle vannverdier jeg har tester til og det var veldig bra. Etter jeg installerte uv - c pæren tok det 1 20% vannbytte og 2 - 3 dager så var vannet klinkene klar Da var det nok bare svevealger. Kan jo hende at vannliljen har fått litt mindre lys pga av algene, men det er vel noen av de som blomstrer litt ut på sensommeren?
Har ikke fått tatt noen bilder på en stund, men fikk en sms med et bilde av dammen for et par dager siden. Både mor og far har blitt bitt av dam basillen og har ordnet til med planter, benk og en noen pick up lass med sten.
Begynner å bli veldig fint nå, synes jeg.
Postet 02.07.14 kl 21:09
En liten oppdatering, og desverre en syk fisk
Hei.
Nå har dammen begynnt å ta seg opp med planter som vokser, klart vann og for det meste friske og glade fisk. Kantene har blitt anlagt med ganske mye sten og området rundt har fått potteplanter og bambus benk.
Min plan om 7-8 gullfisk ble nok forkastet når jeg ikke var til stede. Jeg hadde nokk ikke forklart planen nøye nokk.
Nå er det 14 gullfisk og 3 koi. Mor og far hadde jo spurt i butikken hvor mange fisk de kunne ha i en dam av den størrelsen som vi har, og fikk vite at med filtreringen vi har kunne man fint ha mange fisk. Dette er jo ikke helt feil. Jeg målte vannverdier i dag og kvaliteten er yppelig. Jeg har gitt instuksjoner på å bytte 20-25% av vannet en gang i uken og at pumpen skal renses for blader og liknende. Men med tiden vil det vel bli for liten plass for alle fiskene når de vokser seg til, så da blir det en rubrikk her på forumet for omplassering.
Det som bekymrer meg en del er at en av fiskene har et åpent sår på siden av den en gjellen. Jeg har lest litt rundt om hvitprikk som jeg skjønner er ganske alvorlig, men det ser ikke ut som om det er det. Alle fiskene virker helt friske og er aktive og spiser godt. Grunnen til at jeg var litt redd for hvitprikk er at den ene røde gullfisken er hvit rund øyet og den ene siden av hodet. Den har vært sånn helt siden vi fikk den og flekken har ikke vokst eller byttet fasong så det er nok en medføtt fargemangel.
Hadde vært veldig fint om noen kunne forklare hva såret kan være og hva jeg skal gjøre med det. Er veldig redd for at det kan være noe smittsomt. Også fint om noen vet om det hvite på den røde er en naturlig fargemangel eller om det er noe annet.
Legger med bilde av den røde med hvit flekk og den gule med sår. Legger også med noen hyggelige bilder av dammen
Nå har dammen begynnt å ta seg opp med planter som vokser, klart vann og for det meste friske og glade fisk. Kantene har blitt anlagt med ganske mye sten og området rundt har fått potteplanter og bambus benk.
Min plan om 7-8 gullfisk ble nok forkastet når jeg ikke var til stede. Jeg hadde nokk ikke forklart planen nøye nokk.
Nå er det 14 gullfisk og 3 koi. Mor og far hadde jo spurt i butikken hvor mange fisk de kunne ha i en dam av den størrelsen som vi har, og fikk vite at med filtreringen vi har kunne man fint ha mange fisk. Dette er jo ikke helt feil. Jeg målte vannverdier i dag og kvaliteten er yppelig. Jeg har gitt instuksjoner på å bytte 20-25% av vannet en gang i uken og at pumpen skal renses for blader og liknende. Men med tiden vil det vel bli for liten plass for alle fiskene når de vokser seg til, så da blir det en rubrikk her på forumet for omplassering.
Det som bekymrer meg en del er at en av fiskene har et åpent sår på siden av den en gjellen. Jeg har lest litt rundt om hvitprikk som jeg skjønner er ganske alvorlig, men det ser ikke ut som om det er det. Alle fiskene virker helt friske og er aktive og spiser godt. Grunnen til at jeg var litt redd for hvitprikk er at den ene røde gullfisken er hvit rund øyet og den ene siden av hodet. Den har vært sånn helt siden vi fikk den og flekken har ikke vokst eller byttet fasong så det er nok en medføtt fargemangel.
Hadde vært veldig fint om noen kunne forklare hva såret kan være og hva jeg skal gjøre med det. Er veldig redd for at det kan være noe smittsomt. Også fint om noen vet om det hvite på den røde er en naturlig fargemangel eller om det er noe annet.
Legger med bilde av den røde med hvit flekk og den gule med sår. Legger også med noen hyggelige bilder av dammen
Postet 13.07.14 kl 20:53
Postet 13.07.14 kl 20:54