Får ikke utslag på ammoniakktest! (side 3)

Jeg er litt nysgjerrig... Hvorfor stopper egentlig prosessen opp ved for høy konsentrasjon av ammoniakk?

Fikk også knipset et bilde av akvariet og tenkte jeg like godt kunne legge det ut
Vi fremstiller innkjøringsprossessen veldig enkelt i forklaringene våre her...det høres ut som vi har å gjøre med to arter bakterier : ammoniakk-spisere og nitrittspisere. Slik er det imidlertid ikke. AOB (Ammonium-oxydizing bacteria) er en gruppe bakterier med mange slekter og arter. Hvilke vi har i akvariene våre er forsåvidt fremdeles under forskning, og mange ulike arter er funnet. det viktige er imidlertid at hvilke vi ender opp med er i stor grad avhengig av ammoniakk-konsentrasjonen i biomediet (vannet). Det er altså slett ikke samme AOB i et akvarium som i en biotank på vannverket eller i jorda i blomsterbedet ditt. De som jobber "best" for et akvarium, er naturlig nok de som trives best i dne NH3/NH4-belastningen vi har i karene våre (normalt relativt lave nivåer). Disse stammene har vanskelig for å vokse frem dersom man starter opp med alt for mye ammoniakk...de blir da utkonkurrert av andre bakterier, og vi får ikke den fremdriften vi ønsker fordi disse har andre livssykluser (kan være tregere, f.eks.).

En annen ting er at neste trinn i syklusen, nedbrytningen av nitritt som gjøres av NOB (nitrite-oxydizing bacteria) er enda mer følsom før ammoniakk-nivået i vannet og trives dårlig med høy ammoniakk-konsentrasjon. Mulig de rett og slett ikke tåler det, og/eller at de blir utkonkurrert av andre arter.

ganske komplisert, som du ser....men håper du fikk ihvertfall noe ut av forelesningen..
Forøvrig undrer jeg litt på hva slags sand det er har fått tak i ? denne ser veldig ut som korallsand, og den vil avgi kalk som gradvis gjør vannet mer hardt og alkalisk. den passer derfor kun til fisker som liker denne typen vann, som f.eks. malawi-cicklider og levendefødere.
Tusen takk for god forklaring. Synes dette er et ganske interessant tema!
Jeg er veldig usikker på hvilken type sand jeg har i akvariet, men jeg kjøpte den her:
[URL=http://www.tropehagen.no/display.aspx?
Sent i går kveld bestemte jeg meg for å starte innkjøringen på nytt. Byttet ut bortimot 70% av vannet i akvariet og renset filteret. Mistenker at testen for nitrit ikke fungerer som den skal. Testen viste en nitritkonsentrasjon på 0,05 før vannbyttet og i dag målte jeg igjen og fikk det samme resultatet. Når jeg tenker meg om har jeg aldri fått noe annet enn 0,05 som resultat. I dag skal jeg ta med meg vann fra akvariet og få det testet hos den lokale dyrebutikken.

Merker at det er vanskelig å ha en positiv innstilling når alt som kan gå galt faktisk går galt. Skal hvertfall gjøre et forsøk til med fiskeløs innkjøring. Det eneste som for øyeblikket får meg til å fortsette er tanken på at det er til fiskenes beste.
Du har vært litt uheldig, bl.a. med testen som ikke virket. men motgang er til for å lære av, og for å overkommes Ikke gi deg, dette ordner seg til i marsjen. Det fine er jo at ingen fisker er involvert og får svi for dine uhell og mistak !
Da har jeg nettopp vært på dyrebutikken og fått vannet fra akvariet testet. I følge hun som utførte testene var alt OK, men at det var litt utslag på nitrit. Tror egentlig hun mente ammoniakk for det hadde bare vært rart om testene gav utslag på nitrit og ikke ammoniakk. Ellers fortalte ikke testene meg så veldig mye. Dama fortalte også at jeg kunne sette inn et par fisker nå og vente en uke før jeg satte inn enda flere. Viser seg at folka på dyrebutikken ikke kan så altfor mye angående akvarium. Det hadde jo vært rent dyreplageri å sette inn fisker i akvariet nå!

Skaffet meg tetra test for NO2 og er klar for å starte innkjøringen med blanke ark
Nei, der kan du se...stol aldri på dyrebutikken, sjekk her først Hun var vel klar for å selge deg noen fisk, tenker jeg ! Synd at de bare får ture frem på den måten med levende vesener. Og de er superflinke til å blinke ut nybegynnere...
At "alt er ok" er et vanlig svar man får, det er omtrent like nyttig som at meteorologen sier "ja, det blir vær i morgen". Folk har kommet hjem fra dyrebutikken med det svaret der og testet vannet selv, og det var slett ikke "ok".

Da var jeg i gang igjen! Testet konsentrasjonen av både ammoniakk og nitrit i akvariet, og resultatet var som følgende:

NH4 = 1,5 mg/l
NO2 = lik eller mindre enn 0,3 mg/l

Jeg tilsatte 0,5 ml Salmi for å øke konsentrasjonen av NH4. Satser på at alt går som det skal denne gangen
Tenker at jeg skal innrede akvariet om ikke så altfor lenge, men det må nok vente litt til på grunn av at det er mye annet som foregår for øyeblikket.
Du bør nok opp på en konsentrasjon på minst 3ppm.
For sikkerhets skyld : du har ikke karbon (svamp/matte) i filteret ?
SilverShaded
Du bør nok opp på en konsentrasjon på minst 3ppm. For sikkerhets skyld : du har ikke karbon (svamp/matte) i filteret ?


Tenker at jeg tilsetter Salmi gradvis til jeg får en konsentrasjon på 3 eller 4. Vil prøve å unngå å gjøre samme feil som forrige gang, da ble det plutselig alt for mye. Filteret i akvariet er Eheim 2010, det er kun en svamp i filteret og den fulgte med da jeg kjøpte det. Har du forresten noen erfaringer med varmekolber fra Jæger? Det er den type varmekolbe jeg har i karet.
Hvis det er en del av svampen som er svart aktivt karbon, så ødelegger den innkjøringen. Den lipper i tilleg forurensninger tilbake i akvariet når den er "full", altså når den kjemiske kapasiteten er brukt opp.Gjorde den feilen selv en gang med Fluval-filter.

Jaeger er bra varmekolber, etter min mening...har en i drift som har gått i 20 år.

Renset filtersvampen i går og jeg tror nok ikke den består av karbon. Men hvordan ser man egentlig om det er snakk om en karbonsvamp eller ikke?
Da jeg kjøpte akvariet mitt fulgte det med et filter ved navn Mini Biobox 2 som i tillegg hadde innebygd varmekolbe: her

Ganske sikker på at det var noe karbongreier i det.

Siden jeg hadde Eheim 2008 i det forrige akvariet mitt tenkte jeg det var trygt å gå for dette filteret i det nåverende akvariet også. Kjøpte likegodt varmekolbe fra samme merke. Så langt er jeg meget fornøyd med både filteret og varmekolben
Karbonfilter er som regel svarte, vet iallfall at både Eheim og Fluval sine er svarte.
Det stemmer at det er en boks med karbon i Biobox-filteret. Jeg fjernet bare kullet og puttet noen Eheim biokuler inn der i stedet. Forøvrig var filteret ikke særlig tess og er nå på permanent ferie. Kan muligens bli tatt frem og brukt i en yngelkar en gang i fremtiden.
Det er en hvit svamp i filteret så da er det nok ikke karbonfilter. Jeg brukte Biobox filteret bare den første uka, men da hadde jeg erstattet alt som var i med filtervatt. Brukte filteret hovedsakelig for å fjerne sandpartiklene i vannet som gjore det uklart.

Kan huske å ha lest at temperaturen har noe å si for formeringen av bakteriene? Temperaturen i akvariet har ligget på rundt 25 grader de siste ukene, men nå står den på 28 grader. Har fremdeles ikke funnet ut om det er korallsand jeg har i akvariet. I følge dama på dyrebutikken var GH helt grei, hva enn det skulle bety.
Resultat av dagens målinger:

NH4 = 3.0 mg/l
NO2 = lik eller mindre enn 0.3 mg/l

Tilsatte 0.5 ml Salmi.
Resultat av dagens målinger:

NH4 = 3.0 mg/l (trolig et sted mellom 3 mg/l og 4 mg/l)
NO2 = 0.3 mg/l

Jeg har endelig fått utslag på nitritt! Da vet jeg hvertfall at prosessen er i gang

Ser ut til at innkjøringsprosessen er godt i gang. Legger ved en oversikt over målingene for de siste dagene. Setter stor pris på innspill fra andre her på forumet!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap