Håper på hjelp :) (side 3)

Tror du har fått mange råd - og at det viktigste rådet også er det enkleste: ta deg tid til å vente litt før du putter fisk i akvariet. Og ta det rolig med eventuelle økninger til det har blitt litt balanse mellom fisk og filterbakterier.

Hovedpoenget med filteret i akvariet er at det skal være et sted for filterbakterier å leve. De trenger vannsirkulasjon og mat, i form av avfallsstoffer fra fiskene. Kjøper man fisker og setter de direkte i akvariet, så mangler det bakterier til å bryte ned avfallsstoffene fra fiskene (og jeg tenker ikke på avføringen, men på tisset. Avføringen trenger du ikke tenke så mye på). Etterhvert vil det bli flere bakterier, og det vil bli en balanse mellom avfallsstoffer fra fiskene og mengde med bakterier som ordner opp i dette.

Det er også slik at det som fiskene skiller ut i tisset sitt er ammoniakk. Dette er giftig for fiskene, men brytes heldigvis i et velfungerende akvarium til nitritt, og så til nitrat. Etterhvert vil mengden med nitrat øke - og det er bakgrunnen for at man helst bør bytte 1/4 eller 1/3 av vannet ukentlig.

Så et spørsmål angående salmiakkmetoden: Er det noen av dere andre her som tilsetter salmiakk i akvarier der det ALLEREDE er fisk? Er ikke nettopp det oppskriften på fiskedød?

Et annet moment til trådstarter: Interessen for akvariet vil nok gå i bølger for en 7-åring. Noe er veldig spennende, noe vil bli kjedelig osv. Her kommer litt erfaringer som jeg har gjort meg:

Stort akvarie er best, kanskje lurt å få tak i noe brukt? Da har du muligheten for utprøvning av forskjellig type fisk og litt utvikling av hobbyen. Det høres kanskje rart ut å planlegge for flere akvarier allerede nå, men hvis du er i ferd med å bli hektet selv, så er det ingen vei utenom. Det gjør det også lettere å ha stabile vannverdier etc.

Står akvariet slik at det kommer direkte lys på, så vil det bli en del alger. Det kan føre til at plantene dine blir stygge og dør. Står akvariet på barnerommet, så er det lurt om det kan stå så skyggefullt som mulig.

Sist - men ikke minst - husk at det er DU som kommer til å ha hovedansvaret for vannbytter og stell etterhvert. Min erfaring er at mating er greit, men dersom barnet ditt er litt småvimsete så blir det fristende å "hjelpe" til med vannbyttene (som ofte er det eneste stellet fiskene trenger i tillegg til mating). Så det blir litt jobb å sette seg inn i for deg for å forhindre store og små tragedier. Syke fisk kan være begge deler...
thankthefishtank
Så et spørsmål angående salmiakkmetoden: Er det noen av dere andre her som tilsetter salmiakk i akvarier der det ALLEREDE er fisk? Er ikke nettopp det oppskriften på fiskedød?

Nei, Salmi (det er ikke salmiakk !) må aldri brukes i et kar med fisk eller reker !
Det var nettopp det jeg trodde. Jeg har ikke brukt Salmiakkmetoden selv, men fikk inntrykk av at dette kunne feiltolkes av innlegg over..

MAN BRUKER IKKE SALMIAKK I AKVARIER MED FISK ELLER REKER, GJØR MAN VEL?
Jeg mente at salmi kunne brukes ved innkjøring av et akvarie kickstartet med filtergugge for å bygge opp bakteriekultur.. Jeg skrev jo ikke at dette var med fisk.. Anbefaler ikke innkjøring med fisk selvfølgelig, og det var igrunn et poeng til Aqua1.
Men greit å oppklare thankthefishtank
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap