Bilder til plantebasen. (side 3)

Pr. i dag er det registrert 212 arter i plantebasen. Planter bør være noe enklere å fotografere enn fisker. Planter står jo ganske så stille. Vi mangler nemlig gode fotografier av planter. Dette er altså en oppfordring til litt kveldssysling foran akvariene folkens Post gjerne bildene m/navn her i tråden.

Lemna minor
Her får dere ett bilde av Andemat, Lemna minor
Høyer'n
Her får dere ett bilde av Andemat, Lemna minor


Bra! Det var et godt illustrerende bilde av L. minor som viser hvordan den kan ta seg ut på overflaten i akvariet.

Håvard Støre Andresen
Vi trenger bilder til plantebasen. Å ta gode bilder av planter er både lett og moro. Slik kan det gjøres: -Rengjør glasset -Sett kamera på stativ og finn motivet. Bruk god avstand og zoom inn. Da får du best dybdeskarphet. -Slukk alle lysene i rommet for å unngå refleks. -Fokuser et sted i forkanten av planten, slik at det nærmeste kommer i fokus. -Hvis du har manuelle instillingsmuligheter bør du ha lav iso og laaang eksponeringstid. Gjerne litt liten blender også


Det kan også være en smart å skru av pumpen slik at plantene står i ro.
Eksempel på dybdeskarphet
Her har jeg tatt 2 bilder for å vise hvor enkelt man kan få dybdskarphet i bildet.

Bilde 1 er tatt med lukker på 6 sekund og blender på f22.

Bilde 2 er tatt med lukker på 3 sekund og blender på f14.

Stativ er selvfølgelig helt avgjørende når du skal ta slike bilder.
Dette viser dybden enda bedre. Jeg har fokusert på steinen til høyre.

Lukkertiden er 3 sekund og blenderen er f13.
1. Echinodorus Ozelot
2. Lotus Nymphaea lotus
3. Hydrocotyle verticillata
Noen til.
Rotala sp. Nanjenshan.
Enda noen til.
1. Ludwigia Repens
2. Ludwigia Repens
3. Egeria densa (Vasspest)
Plussmedlem
Takk for alle bildebidrag! Det aller beste var om de brukte bildeopplastinga på planteprofilen! - "Endre info - bilder"
Den endre info - bilde funksjonen kan jeg ikke se i planteprofilen, er ok i fiskeprofilen.
Dessuten var vel oppfordringa frå Bjarne tidligare i tråden om og poste nettopp her,
Morten Kirkevåg
Den endre info - bilde funksjonen kan jeg ikke se i planteprofilen, er ok i fiskeprofilen.


Joda fant endre info. Hjalp og flytte synet litt til venstre.
Hvis jeg tar et bilde (eller fler) av en plante som allerede finnes mer enn ett eller to bilder av i p.basen, er det noen vits å sende inn? Ofte er det fint med masser av bilder av èn og samme plante, fordi alle viser den jo på litt ulik måte. Jo flere bilder i basen, jo lettere er det jo å identifisere "mysterieplanten" man har og leter etter navn på, eller hur...?

Det er bare å sende inn. Ved at det finnes flere bilder fra før i basen ser man enklere hvor bra bildene må være for å bli godkjent inn til plantebasen.

Plantebildene fra Tropica er vanskelige å benytte da det virker som de er tatt fra produksjonen som oftest skjer over vann. Plantene endrer helt karakter når de vokser under vann.

Plantebasen kan rett og slett ikke få for mange gode plantebilder. Har man planter som er godt portrettert kan man ta bilder som viser hvordan de er satt inn i akvarielandskapet. Dette kan være store solitærplanter som danner fokuspunkt eller gruppper av forgrunnsplanter som for eksempel avgrenser revir.

Planter har veldig variable vekstformer. Det er derfor viktig å ha bilder av plantene til forskjellige akvarister for å hjelpe å identifisere planten. Mine javabregner vokser annerledes enn andre sine javabregner osv.

Et lite varsku går på dette med riktig art. Planter er vanskelige og ofte umulige å identifisere fra bilde og det kan derfor skje at det havner under feil art. Dette må vi unngå.
Heisann
Har prøvd meg med et par plantebilder

Tenkte jeg skulle nevne en ting jeg la merke til da jeg lastet opp bildene, og det var teksten i opplastingsskjemaet.
Det står en liten skrivefeil (?) der, når man haker av for valg på slutten der.

Akkurat som i Fiskebasen, står det også i Plantebasen "Bildet kan kun brukes i Fiskebasen"

Kanskje det ikke går an å ha annen ordlyd enn det i programmet for basene, at det er grunnen?
Minner om denne igjen Bilder av planter trenger vi i plantebasen på lik linje med bilder av fisk i fiskebasen (der når vi snart 4000 bilder!!).

Planter står i ro og burde være noe enklere å fange på minnekortet enn fisk
Jeg har nå vært flink og bidratt med ETT plantebilde i alle fall. Skal prøve å få tatt noen ok bilder av de andre plantene som står i vann hos meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap