Sivi sin lille akvarie-dagbok (side 3)

Meløysaltvann
Slå hvertfall ikke av pumpen/filteret, det fører ikke noe godt med seg.

Slapp av den ble stående på mens jeg hadde sov-i-ro propper i ørene.
Men trur ikke det er normalt at vatne blir tåkete med pumpen på.
Med tett nese og hodepine satte jeg meg på bussen og dro til dyrebutikken på Galleriet Bergen og fant Eheim pickup 2010

Fikk og levert en CV til butikken i samme slengen *krysser fingrer og tær*

Det er deilig og ha den lave durreaktige lyden på akvariet og ikke en moped motor som promper. Tusen takk Dinnaz for tipset om Eheim pickup 2010.

Nå må jeg bare få tak beskytter til varmekolben med sugekopper. Får lage til slik at sneglen ikke tar seg en tur på den.

Dyrebutikken hadde heller ikke noe imot å ta imot ynglene mine når de ble store nok. Blir nok å beholde en ut av de yngste med dalmatiner flekker for de ser så kule ut ._.
Heheh, godt at karet ble holdt på.
Blir nok bra med nytt filter, som er stille og stabilt.

Lykke til med jobb søkinga, får håpe det blir positivt svar fra dem.
Meløysaltvann
Heheh, godt at karet ble holdt på. Blir nok bra med nytt filter, som er stille og stabilt. Lykke til med jobb søkinga, får håpe det blir positivt svar fra dem.

Det er deilig. Men må nok ta litt vannbytte for å klarne vannet litt mer, men ser mye bedre ut allerede.

Takk takk
Det var godt med en liten helgetur hjem til mor og far. Fikk treffe tantebarn mitt igjen og
Funnet sopp(ser ut som skum) bak den store rota på 55l. Kan dette være en av grunnene at vannet er så tåkete?
Fant ut at det er ufarlig og vil forsvinne av seg selv etter hvert. Men får ta vannbytte hverdag i håp at det blir slutt på tåkete vatn. Byttet over 40% idag plus litt på yngletanken.
Var på Lagunens dyrebutikk og fikk tips på hvordan jeg kan få vekk soppen på rota fortere. Får håpe det hjelper.

Også ble det kjøpt en pose med sand for å bytte ut grusen i 20l og sette i mer sand i 55l. Og en dott med javamose, blir noen nano og sakura reker imorgen . De skal i 20l, får håpe ynglene ikke plager dem. Skal bli gøy å prøve ut reker.
Rastløs og venter på at vaktmesteren skal komme og fikse en løs stikkontakt på veggen slikat jeg kan dra nedover og hente reker. Først var det etter tolv og nå blir det i løpet av ettermiddag.
Dette har jeg ventet på å få fikset i over en måned alleredde x__x. ikke redd for brann her på skulen nei.
Da har fem kirskebær/sakurareker og to amanoreker i tanken. Kirskebærrekene ble bleike på turen tilbake til skulen og holder seg gjemt blant plantene. Får håpe det går bra.

Soppen på rota er endelig vekke så nå er det bare vannbytte hverdag til det er klart igjen .
Vet ikke hvem som er mer redd hverandre, ynglene eller rekene. Ynglene tør ialle fall ikke å nærme seg Amanorekene(sikkert størrelsen). De to henger sammen på ett av bladene til anubiasen, en på toppen og en henger under. De andre har trukket seg inn i hulene jeg laget til. En så litt rødere ut nå enn i stad. Kanskje jeg bare innbiller meg siden jeg plukket ut noen av de minste for jeg hadde ikke helt lyst å stresse de gravide rekene de hadde.
Idag er alle rekene ute. de holder seg til Anubisen og noen ganger på javamosen. men anubisen har hatt en del alge på seg. Algekulen er de sjeldnere på for der er yngelen som jeg har gitt kalle navnet Blodappelsin som passer på at ingen nærmer seg algekulene dens.

Ellers virker det som ynglene ikke bryr seg så stort om rekene. Sett begge arter komme fredelig ut av en liten hule som jeg laget under en mangroverot. Bare synd at Blodappelsin ikke vil dele. vis noen lurer på hvorfor det klengenavnet, han er knall rød-oransje med svake svarte flekker.

Igår kveld vart jeg glad av å se sneglen Speedy ennå lever. Liker ikke disse dagene han/hun forsvinner.
endelig tilbake.
Hva er nytt. Plutselig en ny yngel i tanken og jeg aner ikke hvem som er moren. Rekene har det bare bra og er framme ofte. Blodappelsin har tatt over javamosen nå.

Har og funnet gulvet mitt. Som student greier jeg ikke å holde orden på rommet. Bra det er ryddig ved akvariene.
Sivi

Imponert over bildene dine
Tidlig denne morgenen så jeg en død yngel, og kirsebærrekene koste seg med den. Rekner med at reker ikke jakter og at yngelen døde av naturlige årsaker.

Da jeg skulle gjøre reint fant jeg ikke kadaveret, fant heller ett tomme skall etter en kirsebærreke. Tar dette som ett tegn de trives så pass at de er trygge å skifte skall på et åpent område i akvariet. Fargene er blitt mer tydelige på de større kirsebærrekene, så 3 av 5 er begynt å bli røde.
Amanorekene liker seg veldig godt på enten pumpehuset eller på varmekolben som er rett ved når de ikke leter etter mat. De har vel full oversikt på hva som skjer.
Yngelen Blodappelsin har gitt seg å jage på rekene, fant vel ut at dro en kom to til.

Er imponert hvor enkelt det er for rekene å klatre på glasset. Bare de ikke klatrer ut av vanne og ut tanken.

I 55l er det svak tåke ennå i bakgrunnen, men der er det helt vanlig aktivitet og yngelen jeg så har jeg ikke sett igjen siden den svømte inn til Kulih ålens hule.
Endelig er det noe Platyene ikke liker å spise; Rekefor.

Idag ble det rødemygglarver for 55l og mens jeg hakket opp biten så satt 5 av 6 Dvergpansermallene og så på. De gledet seg skikkelig, de tar heller det en pansermalle maten jeg kjøpte.
Da er akvariene gjort klar til vinterferien. Endelig har 20l en timer som fungerer bedre en den gamle.
Skal bli godt å komme hjem igjen. At på til blir det tur til Stockholm før jeg skal tilbake til Bergen. Håper jeg ikke finner noen dyrebutikk med akvarium for ejg trur ikke de vil la meg ta med fisk på flyet. Nei nå får Litersyken sove til jeg bor selvstendig og har fast jobb.
I Stockholm ska du inte besöka Södermalms akvarieaffär eller Akvarielagret om du vill slippa att få med dig akvarieting i bagaget...
Håper vennene mine greier å holde meg igjen nå o_o
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap