- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sivi sin lille akvarie-dagbok (side 3)
Sivi sin lille akvarie-dagbok (side 3)
Postet 04.02.15 kl 08:54
Endret: 04.02.15 kl 08:59
Med tett nese og hodepine satte jeg meg på bussen og dro til dyrebutikken på Galleriet Bergen og fant Eheim pickup 2010
Fikk og levert en CV til butikken i samme slengen *krysser fingrer og tær*
Det er deilig og ha den lave durreaktige lyden på akvariet og ikke en moped motor som promper. Tusen takk Dinnaz for tipset om Eheim pickup 2010.
Nå må jeg bare få tak beskytter til varmekolben med sugekopper. Får lage til slik at sneglen ikke tar seg en tur på den.
Dyrebutikken hadde heller ikke noe imot å ta imot ynglene mine når de ble store nok. Blir nok å beholde en ut av de yngste med dalmatiner flekker for de ser så kule ut ._.
Fikk og levert en CV til butikken i samme slengen *krysser fingrer og tær*
Det er deilig og ha den lave durreaktige lyden på akvariet og ikke en moped motor som promper. Tusen takk Dinnaz for tipset om Eheim pickup 2010.
Nå må jeg bare få tak beskytter til varmekolben med sugekopper. Får lage til slik at sneglen ikke tar seg en tur på den.
Dyrebutikken hadde heller ikke noe imot å ta imot ynglene mine når de ble store nok. Blir nok å beholde en ut av de yngste med dalmatiner flekker for de ser så kule ut ._.
Postet 04.02.15 kl 17:10
Postet 04.02.15 kl 17:23
Postet 04.02.15 kl 19:10
Postet 08.02.15 kl 09:58
Postet 09.02.15 kl 16:02
Postet 09.02.15 kl 18:32
Var på Lagunens dyrebutikk og fikk tips på hvordan jeg kan få vekk soppen på rota fortere. Får håpe det hjelper.
Også ble det kjøpt en pose med sand for å bytte ut grusen i 20l og sette i mer sand i 55l. Og en dott med javamose, blir noen nano og sakura reker imorgen . De skal i 20l, får håpe ynglene ikke plager dem. Skal bli gøy å prøve ut reker.
Også ble det kjøpt en pose med sand for å bytte ut grusen i 20l og sette i mer sand i 55l. Og en dott med javamose, blir noen nano og sakura reker imorgen . De skal i 20l, får håpe ynglene ikke plager dem. Skal bli gøy å prøve ut reker.
Postet 11.02.15 kl 17:28
Postet 12.02.15 kl 12:33
Postet 12.02.15 kl 16:06
Vet ikke hvem som er mer redd hverandre, ynglene eller rekene. Ynglene tør ialle fall ikke å nærme seg Amanorekene(sikkert størrelsen). De to henger sammen på ett av bladene til anubiasen, en på toppen og en henger under. De andre har trukket seg inn i hulene jeg laget til. En så litt rødere ut nå enn i stad. Kanskje jeg bare innbiller meg siden jeg plukket ut noen av de minste for jeg hadde ikke helt lyst å stresse de gravide rekene de hadde.
Postet 12.02.15 kl 16:38
Idag er alle rekene ute. de holder seg til Anubisen og noen ganger på javamosen. men anubisen har hatt en del alge på seg. Algekulen er de sjeldnere på for der er yngelen som jeg har gitt kalle navnet Blodappelsin som passer på at ingen nærmer seg algekulene dens.
Ellers virker det som ynglene ikke bryr seg så stort om rekene. Sett begge arter komme fredelig ut av en liten hule som jeg laget under en mangroverot. Bare synd at Blodappelsin ikke vil dele. vis noen lurer på hvorfor det klengenavnet, han er knall rød-oransje med svake svarte flekker.
Igår kveld vart jeg glad av å se sneglen Speedy ennå lever. Liker ikke disse dagene han/hun forsvinner.
Ellers virker det som ynglene ikke bryr seg så stort om rekene. Sett begge arter komme fredelig ut av en liten hule som jeg laget under en mangroverot. Bare synd at Blodappelsin ikke vil dele. vis noen lurer på hvorfor det klengenavnet, han er knall rød-oransje med svake svarte flekker.
Igår kveld vart jeg glad av å se sneglen Speedy ennå lever. Liker ikke disse dagene han/hun forsvinner.
Postet 13.02.15 kl 15:20
Postet 14.02.15 kl 22:07
Postet 15.02.15 kl 17:47
Postet 16.02.15 kl 11:58
Tidlig denne morgenen så jeg en død yngel, og kirsebærrekene koste seg med den. Rekner med at reker ikke jakter og at yngelen døde av naturlige årsaker.
Da jeg skulle gjøre reint fant jeg ikke kadaveret, fant heller ett tomme skall etter en kirsebærreke. Tar dette som ett tegn de trives så pass at de er trygge å skifte skall på et åpent område i akvariet. Fargene er blitt mer tydelige på de større kirsebærrekene, så 3 av 5 er begynt å bli røde.
Amanorekene liker seg veldig godt på enten pumpehuset eller på varmekolben som er rett ved når de ikke leter etter mat. De har vel full oversikt på hva som skjer.
Yngelen Blodappelsin har gitt seg å jage på rekene, fant vel ut at dro en kom to til.
Er imponert hvor enkelt det er for rekene å klatre på glasset. Bare de ikke klatrer ut av vanne og ut tanken.
I 55l er det svak tåke ennå i bakgrunnen, men der er det helt vanlig aktivitet og yngelen jeg så har jeg ikke sett igjen siden den svømte inn til Kulih ålens hule.
Da jeg skulle gjøre reint fant jeg ikke kadaveret, fant heller ett tomme skall etter en kirsebærreke. Tar dette som ett tegn de trives så pass at de er trygge å skifte skall på et åpent område i akvariet. Fargene er blitt mer tydelige på de større kirsebærrekene, så 3 av 5 er begynt å bli røde.
Amanorekene liker seg veldig godt på enten pumpehuset eller på varmekolben som er rett ved når de ikke leter etter mat. De har vel full oversikt på hva som skjer.
Yngelen Blodappelsin har gitt seg å jage på rekene, fant vel ut at dro en kom to til.
Er imponert hvor enkelt det er for rekene å klatre på glasset. Bare de ikke klatrer ut av vanne og ut tanken.
I 55l er det svak tåke ennå i bakgrunnen, men der er det helt vanlig aktivitet og yngelen jeg så har jeg ikke sett igjen siden den svømte inn til Kulih ålens hule.
Postet 18.02.15 kl 15:23
Postet 18.02.15 kl 19:24
Da er akvariene gjort klar til vinterferien. Endelig har 20l en timer som fungerer bedre en den gamle.
Skal bli godt å komme hjem igjen. At på til blir det tur til Stockholm før jeg skal tilbake til Bergen. Håper jeg ikke finner noen dyrebutikk med akvarium for ejg trur ikke de vil la meg ta med fisk på flyet. Nei nå får Litersyken sove til jeg bor selvstendig og har fast jobb.
Skal bli godt å komme hjem igjen. At på til blir det tur til Stockholm før jeg skal tilbake til Bergen. Håper jeg ikke finner noen dyrebutikk med akvarium for ejg trur ikke de vil la meg ta med fisk på flyet. Nei nå får Litersyken sove til jeg bor selvstendig og har fast jobb.
Postet 20.02.15 kl 08:36
I Stockholm ska du inte besöka Södermalms akvarieaffär eller Akvarielagret om du vill slippa att få med dig akvarieting i bagaget...
Postet 21.02.15 kl 21:42
Endret: 21.02.15 kl 21:44
Postet 22.02.15 kl 12:28