Hvordan skal jeg få ancistrusene mine til å leke. (side 3)

Kan noen an yngelene bli albino når de blir store?
Er en av foreldrene albino, kan noen av ynglene bli det også ja. Men de er altså FØDT SOM albino. Det er ikke noe de blir når de blir store. Enten er de det fra fødselen av, eller så er de det ikke.
Ingen av de er albino.
Det er fortsat egg, men jeg lurte på om noen kan bli albino etter hvert
Nei, de blir ikke albino. De kan bli født/klekket som albino.
Så det kan hende at noen av eggene blir klekket som albino.
Nei. Har du to brune Ancistrus, får du ikke albino-yngel nei. Som nevnt ovenfor; minst en av foreldrene må være albino for at noen av avkommet skal bli det.

Selv hadde jeg gule ancistrus og brune i samme akvarium. Når en hann (brun) la egg sammen med en gul (hunn), så ble kullet omtrent halvparten av hver. Dvs halvparten av ynglene var brune, resten av de ble gule.
Hvis en av foreldrene er bærer av albinogenet, så kan det bli albinobarn av vanlige foreldre..
Akkurat som albino par kan få mørkt eller flekkete avkom.. Har en flekkete selv
Dinnaz
Hvis en av foreldrene er bærer av albinogenet, så kan det bli albinobarn av vanlige foreldre.. Akkurat som albino par kan få mørkt eller flekkete avkom.. Har en flekkete selv:)

Her tror jeg du tar litt feil ang. flekker. Tror du blander sammen albino med de gule Ancistrusene? De som er albino, kan ikke være delvis albino. Enten er man det, eller så er man det ikke. Albino betyr at individet (alle levende individer som er rammet av albinisme) IKKE har noen fargepigmenter overhodet. En albino kan derfor ikke ha brune flekker.

Du tenker kanskje på de gule Ancistrusene, de som ikke er albino, altså de som har svarte øyne? (Albinoer har røde øyne)

Jeg har selv hatt et par gule (ikke albino, de hadde sorte øyne) Ancistrusyngel med en liten brun flekk på. Den siste husker jeg het Flekkulf Skal se om jeg finner bilde av den.
Men uansett; det var ikke albino, det var gule Ancistrus.

Jeg har hele tiden trodd at for å passere albinoarven videre, så måtte minst en av foreldrene være synlig albino. Det skal jeg undersøke videre og se om jeg finner ut av.

Uansett; her er Flekkulf. Blanding av brun og gul Ancistrus, men ingen albinisme inne i bildet.
[External Image]
Vi hadde ett par vanlige brune ancistrus for noen år siden og de ga både brune og albino yngel så det holder at albinogenet ligger bak, men om det må ligge bak på begge sider vet jeg ikke.
Rita A
Vi hadde ett par vanlige brune ancistrus for noen år siden og de ga både brune og albino yngel så det holder at albinogenet ligger bak, men om det må ligge bak på begge sider vet jeg ikke.

Det var det jeg tenkte på også. Må begge foreldrene være bærer av albino-genet, eller holder det at èn av dem bare er det? Dominant eller recessivt gen?

Uansett, regelen gjelder likevel; det er ingenting som heter delvis albino. Enten er man det eller så er man det ikke. Flekker forekommer ikke på en fisk uten pigment (som altså albino ikke har).
I dag kom det rester etter eggene, er det eggene dom har råtnet eller er det skallet ?
Albino er såvidt jeg vet et recessivt gen, det betyr at avkommet må arve kopier av genet fra BEGGE foreldre for at albinismen skal komme til uttrykk Arves det bare et kopi av genet vil fisken eller dyret bare bære genet uten at det kommer til uttrykk

Det er helt riktig at man ikke kan være litt albino, og at albinisme er navnet for en tilstand som gjør at individet ikke produserer fargeskapende pigmenter. De har derfor også røde øyne da blodet reflekteres i øyets struktur og gjør dem røde

For å oppsumere: En ekte albino er helt uten pigment og MÅ ha røde øyne som følge av dette

Når et egg klekker går det av et skall da?
Vet ikke om jeg forstår spørsmålet ditt helt...? Men eggene til Ancistrusen er ikke harde, så det er kanskje mer riktig å kalle det egghinne, ikke eggeskall. Men ja, eggene må jo ha en form for "innkapsling" av yngelfosteret inni egget.
Forde i går kom det en klyse med rester etter eggene. Er det den hinnen du snakker om.
Jeg må dessverre melde pass. Jeg har ikke sett det du forteller om fra akvariet ditt, så jeg vet ikke. Jeg må legge til at jeg heller aldri har sett noen rester av egg som har klekket etter Ancistrus hos meg selv. Ingenting har ligget igjen.

Hvis du ser egghinner og rester etter eggene, ville jeg mistenkt at innholdet var sugd ut og spist av noen i akvariet. Antageligvis en sugemalle.
Nå ser jeg yngel i hulen men nå har jeg vært litt nyskjerig å lyst inni hulen, men hvis han ble stresset kan han spise opp yngelene da.
Hvor store må ancistrus yngel være for at man skal selge de?
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap