Salmi-innkjøring nettopp startet, og i tvil allerede!! (side 3)

Hmmm! Webzoo nevner i dag (i fbm. min bestilling av ny NH4-test) at de har byttet ut NH4-testen fordi de ofte opplever at JBL sin ikke virker. Da er det kanskje lurt at folk som bruker JBL NH4-test jevnlig tar en liten salmiakk-kontroll på den? Kan ikke være SÅ stort problem jevnt over, men... Er det noe vits i å gå ut bredere med det? Eller kanskje jeg blir svartelista hos forhandlerne........? :-O
Tror som sagt ikke man kommer noe særlig lengre med å forfølge dette. Men det er kanskje lurt å poste noe om dette her på forumet og eventuelle hjemmesider ("Test testen !"). Det finnes dessuten relativt enkle retningslinjer for å kalibrere vanntester.

De som trenger denne testen mest, er folk som deg...i forbindelse med innkjøring. Og enhver med hodet skrudd på vil reagere hvis Salmi tilsettes og ikke gir noe utslag på testen. Tror de færreste med oppegående kar tester ammoniakk særlig ofte, jeg gjør det for eksempel ikke. Og hvis det testes er det gjerne pga. mistanker om at noe er feil...syke fisk, filterproblemer og lignende. Og da har man nitritt-testen som utslagsgivende 'kontroll-test'. Det er klart dette ikke er noen god situasjon, men selv har jeg faktisk aldri opplevd problemer.
Men hva du gjør er selvsagt opp til deg
Ok, trodde kanskje NH4-test var mer brukt, så da er det forsåvidt ikke noe å "gå ut med". Men ser jo selv hvor irriterende det er nå i innkjøringen at jeg ikke får testet det på en stund, og tok jo litt tid for meg å innse at det måtte være noe feil med testen, og ikke med måten jeg testet på. Det er mye lovord om JBL her inne (og sikkert berettiget for det meste), og for nybegynnere er det lett å begynne å tvile på seg selv. Så hensikten er ikke så mye mer enn å dokumentere saken litt, og kanskje kunne være til hjelp for andre nybegynnere som skulle snuble over problemet. Jeg graver sikkert vel dypt noen ganger, men det er vel derfor jeg er forsker av yrke...
Da er du mye lik meg...graver til jeg kommer til bunns i ting
Samtidig er jeg også realist, og noen ganger må man bare medgi at "slik er det, ikke mulig å endre noe i ettertid". JBL har gjennomgående veldig gode tester, og jeg bruker kun disse selv. Men ingen produkter er 100% ufeilbarlige.
Ja, for all del, verden går ikke under akkurat :-P Jeg har det nå gøy med å se hvordan nitritten utvikler seg, like spent hver kveld. Og nå har den sprengt skalaen! Yayy! Men tro det eller ei, da, var det noe jeg ble proppet full med i studiene, så var det nitrogensyklusen, hehe...! Men nå får vi det i praksis, og det er jo mye mer moro.
Moro å bivåne at det faktisk fungerer Nesten som en liten lab i egen stue...! Siden mine felter er kjemi og medisin, er det bevis i hånden.
Fikk ny NH4-test i dag. Hadde bestilt JBL sin på nytt, men fikk altså en helt annen i stedet... SeaTest fra Akvarium Systems - den har jeg ikke hørt om før. Håper den er pålitelig nok. Ikke helt tillitsvekkende at bruksanvisningen i tekst var feil og avvikende fra bruksanvisningen i bilder, men... Ingen tvil om at bildeanvisningen var den riktigste, ihvertfall.

Målte ihvertfall ca. 3-4 ppm NH4 med den i kveld, og da var det vel i forigårs jeg tilsatte 2 ml Salmi. Da er det vel bare å vente litt til med neste dose.
Utmerket, og akkurat som forutsett.
Nå venter du 24 timer, og gjør ny måling. Er ammoniakk ned mot 1, tilsetter du 2 ml Salmi og kontroll-måler at du har 3-4ppm. Så er det bare å fortsette slik
Seatest-tull!
Tid for test og Akvaforum igjen. Nå oppdaget jeg at det står tre ulike bruksanvisninger for den nye NH4-testen. Den første, som er skriftlig på ulike språk, er åpenbart feil (involverer en måleskje som ikke følger med - reagensene er 3 små flasker som i JBL-testen). Den andre er en tegning som viser at man skal ta ut 5 ml vann og dryppe 5 dråper av hver reagens. Den tredje (på fargekartet) er en tegning som viser at man skal ta ut 10 ml vann og dryppe 5 dråper av hver reagens.

Hva er mest sannsynlig at er rett?? Jeg har også i dag ca. 4 ppm når testet med 5 ml vann. Er visst ikke meningen at NH4-måling skal være rett fram for meg :-S
Haha, youtube hadde svaret! 5 ml vann. At det går an... Skulle ikke vært nødvendig!!
Nei, burde ikke vært nødvendig ! En så dårlig "samling" bruksanvisninger, som attpåtil spriker, er ikke noe godt skussmål for produsenten.
Dag 13, Salmi tilsatt i går, til 4 ppm. I dag er NH4=2, NO2 sprenger skala og pH=6,4. Bør jeg nå vurdere å få pH opp? Forventer å tilsette ny dose Salmi i morgen.
Nei, det er ingen krise enda. Kommer den ned på 6.1, bruker du litt natron til å heve pH eller gjør et 30-40% vannbytte..
Da har pH sprengt skalaens sure side. Tid for natron. Er det bare å ha i en tilfeldig mengde, f.eks. 1/2 teskje? Eller må jeg gjøre en nøye beregning av mengden?
Slumpet oppi en teskje, jeg. Og så får vi måle igjen. Litt jobb dette, ja!
Spennende! Jeg skal også se om jeg får hevet pH litt på denne måten. Er redd jeg ble litt ivrig med CO2 til plantene. Jammen bra man kan prøve seg litt fram og lære seg litt FØR fisken kommer oppi!
Hoi og oopsideisi, jeg var nok litt for hard med natronen der, gett... Ble litt høy pH nå ja! :-OOO Håper ikke dette blir helt krise nå da! Uff... Skulle kanskje målt pH ETTER at jeg hadde hatt oppi salmiakk, og så vurdert natronbehovet. Hjeeeelp...
Jepp...Salmi øker pH ! Da kan kanskje et lite vannbytte til være på sin plass...
Ja, jeg visste jo det, men det ble litt surr i rekkefølgen på ting... :-S Ikke fikk jeg gjort noe vannbytte heller, siden jeg leste et sted at natron ikke vil øke pH til mer enn 8,3 eller noe, så jeg tenkte vel at pH kanskje ikke var såååå langt utenfor skalaen. Får se når jeg kommer hjem, håper ikke jeg har satt hele prosessen tilbake til null! Man får trøste seg med at man lærer av sine feil, og det kommer jo godt med når det blir levende fisk oppi der...

Hvor stort vannbytte tror du er nødvendig? Jeg har ikke målt KH etter dette, men gjør det senere i dag.
Hvor stort vannbytte du gjør, kommer jo an på hva slags pH det er i karet nå og hvor langt ned du skal. En pH på 7.5 hadde vært greit å havne på, så har du litt å gå på. Og så må du selvsagt kontrollere og justere ammoniakk-verdien etter vannbytte.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap