- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Ida's nybegynnertråd (side 3)
Ida's nybegynnertråd (side 3)
Postet 29.07.15 kl 20:35
De siste par dagene har en eller flere av guppyene stort sett ligget i overflaten eller under en plante. De snapper ikke etter luft, de ligger bare der, litt under overflaten. Alle vannverdier er bra, og har vært det lenge. De andre fiskene gjør ikke det, de oppfører seg vanlig. Noen ideer om hvorfor og hva som evt. kan gjøres?
Postet 05.08.15 kl 22:12
Gravid? Har hørt om levendefødere som stort sett ligger på bunnen og slapper av og gjemmer seg når de er gravide. (ynkelig tips, sorry)
Kanskje de føler seg utrygge. Er det noen andre guppyer eller andre som jager dem eller noe sånt? De kan føle seg utrygge hvis det er for få gjemmesteder, for mye fisk på lite volum, hvis lyset er for lyst, og mange andre grunner.
Kommer fiskene fram ved mating, da?
Kanskje de føler seg utrygge. Er det noen andre guppyer eller andre som jager dem eller noe sånt? De kan føle seg utrygge hvis det er for få gjemmesteder, for mye fisk på lite volum, hvis lyset er for lyst, og mange andre grunner.
Kommer fiskene fram ved mating, da?
Postet 07.08.15 kl 01:17
De er ikke på bunnen noe mer nå, bare ved overflaten. De har dog begynt å svømme litt mer, og holder seg stort sett på de øverste 5 cm. Så litt fremgang er det :p
Ingen av de er gravide nå.
Ingen jager de heller.
Siden de begynte med dette, har jeg til og med satt inn en ny stor plante med store blad.
De spiser som normalt.
Jeg har ikke så mange fisker, har bare 8.
Ang lyset så vet jeg ikke. Det fulgte med så jeg aner ikke hvor gammelt det er, om det er rett lys e.l.
Så jeg aner ikke jeg altså..
Ingen av de er gravide nå.
Ingen jager de heller.
Siden de begynte med dette, har jeg til og med satt inn en ny stor plante med store blad.
De spiser som normalt.
Jeg har ikke så mange fisker, har bare 8.
Ang lyset så vet jeg ikke. Det fulgte med så jeg aner ikke hvor gammelt det er, om det er rett lys e.l.
Så jeg aner ikke jeg altså..
Postet 07.08.15 kl 07:52
Igår så jeg tilfeldigvis i sidesynet mitt at ancistrusen dalte opp ned fra toppen akvarie en plass, og ned på bunnen. Så at den levde etterpå, men syns det var litt merkelig. Så siden jeg ikke har sett den siden, løftet jeg opp roten nå isted, og der lå den død. Er det sånt man bare regner med, eller er det noe galt? Vannverdiene er bra og den har fått en malletablett hver kveld etter lyset er slukket. Har sett normal ut, ikke verken tynn eller tykk.
Postet 13.08.15 kl 14:30
Postet 19.08.15 kl 20:59
Etter mye diskutering frem og tilbake, kom vi vel frem til at dette er en Chocolate (albino) Pleco. Som mest sannsynlig blir stor. Men jeg får levere den tilbake til dyrebutikken når som helst, så enn så lenge blir han her
Ellers har jeg et problem til: fiskene spiser opp maten til rekene og mallene. Enda jeg til og med har flyttet foringstidspunktet dems til kvelden. Og mallene og rekene får maten en stund etterpå, etter lyset er slukket. Hva kan man gjøre med dette da?
Ellers har jeg et problem til: fiskene spiser opp maten til rekene og mallene. Enda jeg til og med har flyttet foringstidspunktet dems til kvelden. Og mallene og rekene får maten en stund etterpå, etter lyset er slukket. Hva kan man gjøre med dette da?
Postet 23.08.15 kl 20:25
Postet 23.08.15 kl 21:46
Postet 23.08.15 kl 21:47
Men malletablettene synker vel ? De fleste fisker får ikke tak i slike, særlig hvis det er litt størrelse på dem. Sånne små "rekekuler" skjønner jeg at fiskene tar, for det bruker lang tid på å synke...de burde nok også få mat som synker raskere. Å gi fiskene bare flakfor er heller ikke bra, alle artene trenger mye mer variasjon i kosten. Agurk er fint nok for mallene å sutte på, men ikke så veldig næringsrikt.
Postet 23.08.15 kl 22:01
Postet 23.08.15 kl 22:12
Postet 23.08.15 kl 22:38
Postet 24.08.15 kl 08:10
Postet 24.08.15 kl 10:24
Postet 24.08.15 kl 19:07
Postet 24.08.15 kl 20:36
Postet 24.08.15 kl 20:49
Postet 08.09.15 kl 13:58
Når jeg kom på at vi hadde et sykdomsforum også, så fikk jeg vite at det var gått sopp i såret. Begynte å behandle med sHA 2000(?), men dessverre døde den i natt.
Tenker nå vi har nok med plecoen (akvarie har aldri før hatt så lite alger) til den blir for stor, så får vi heller kjøpe 2 nye ancistruser da.
Har også lyst på en stimfisk snart. Syns der ser litt tomt ut med 5 fisker og 1 malle på 120l :p rekene ser vi ikke så mye av, ikke tar de noe plass akkurat heller :p tenker litt på stjernedanio
Tenker nå vi har nok med plecoen (akvarie har aldri før hatt så lite alger) til den blir for stor, så får vi heller kjøpe 2 nye ancistruser da.
Har også lyst på en stimfisk snart. Syns der ser litt tomt ut med 5 fisker og 1 malle på 120l :p rekene ser vi ikke så mye av, ikke tar de noe plass akkurat heller :p tenker litt på stjernedanio
Postet 10.09.15 kl 21:13
Nå virker det som hun vi fikk det lille akvariet til å begynne med, skal slutte. Hun spør om jeg vil overta alt, og nei det vil jeg ikke, men sa jeg kunne ta noen fisker. Bør jeg ta kun typer som passer 100% med meg, eller bør jeg være litt "rundere i kantene" når det er snakk om at alternativet kan bli slutten for de...? Noen som har noen tanker om det?
(Jeg vet at hun har bl.a. 2 ildhaler og noen Cikchlider(?), men de kan jeg bare ikke ta. Og en del Endlers Guppyer, de kan jeg ta.)
(Jeg vet at hun har bl.a. 2 ildhaler og noen Cikchlider(?), men de kan jeg bare ikke ta. Og en del Endlers Guppyer, de kan jeg ta.)
Postet 13.09.15 kl 19:59