Staygold's logg for innkjøring med salmimetoden! (side 3)

17/07 2015

Klokken 20.30
-Ammoniakk: 1.5 ppm
18/07 2015

Klokken 21.00
Jeg vet at jeg har glemt å poste hver dag, men jeg har målt! Nå har det endelig begynt å skje noe; i går kveld målte jeg ammoniakken til nærmere 0.25 ppm. Kom hjem seint og fikk ikke muligheten til å være oppe og styre med salmiakken, så derfor ble måletidspunkt en smule tidligere i dag.

20/07 2015

Klokken 18.40
-Ammoniakk: 0.25 ppm

Tilsatte 3 ml salmiakk

Klokken 20.40
-Ammoniakk: 3 ppm
-pH: 8.0

Tilsatte 1 ml salmi igjen, men måler ikke etter dette.

Oppdatering på feriesituasjon: Naboen var ikke hjemme hele tiden, så feriefôr it is. Vet ikke hvor mye jeg skal putte oppi. Det er en fôringsguide på pakningen; skal jeg bare følge den?
Er det noen slags porsjonspakninger ?
Tenkte på en annen løsning...du kunne jo brukt en forautomat. Hvis den klarer relativt små matporsjoner 1 gang per dag, da. Har aldri i mine over 30 år som akvarist brukt noen av delene, så har ingen egen erfaring å bidra med...
Det skal tydeligvis være det, ja. Det følger med to pakker som har mat i seg. Du skulle visst åpne disse og ta ut maten for så å måle hvor mye mat du trengte. Har noe å si med hvor lenge du skal være borte. Har ikke brukt dette selv heller, men tror det er bedre enn en fôringsautomat da jeg ikke har fått tak i synkende pellets enda. Maten vil da flyte til et hjørne på grunn av den svake strømmen på overflaten og råtne der!
Da går det sikkert greit å følge bruksanvisninge. Men ta heller litt for lite enn for mye.
21/07 2015

Klokken 20.30
-Ammoniakk: mellom 3 ppm og 5 ppm
-pH: 7.5

Tilsetter derfor ikke noe salmi i dag.
22/07 2014

Klokken 21.00
-Ingen forandring i ammoniakk.

23/07 2014

Klokken 20.00

Tilsatte 3 ml salmi

Klokken 23.00
-Ammoniakk: mellom 3 og 5 ppm

Måler pH i morgen.

24/07 2015

Klokken 20.00
-Ammoniakk: ingen forandring
-pH: 7.5

25/07 2015

Tok et 60% vannbytte da vi mest sannsynlig reiser i morgen.

Klokken 19.50
-pH: 7.0

Tilsatte 3.5 ml samli

Klokken 21.00
-Ammoniakk: mellom 3 ppm og 5 ppm
-pH: 8.0
Da var jeg tilbake etter en flott ferie!

Det første jeg gjorde når jeg kom hjem, var å teste vannet (i går, 13/08)
pH: 7.5
GH: 2
KH: 2
NO2: mindre enn 0.33 mg/l
NO3:Mellom 12.5 og 25, lener mot 12.5
NH3/NH4: 0

Tok et 60% vannbytte hvor jeg rotet litt i sanden og fjernet alger på planter og dekorasjoner, og tok oppi akvasafe og 4 ml salmi.

En time senere målte jeg NH3/NH4 til nærmere 5 ppm og en pH på mellom 8 og 9.

14/08

Testet vannet på dagtid (kl. 13.30) da jeg skal bort på kvelden

pH: En overraskende mild 7.0 (mellom 7 og 6.5, men lener mot 7)
NH3/NH4: still going strong, unfortunately... 4 ppm

Vanskelig å si umiddelbart, men har en følelse at feriefôret ikke fungerte som det skulle...
Nei, da har det nok blitt for lite ammoniakk ut av det mens du var borte. Men du får bare ta opp tråden igjen...det tar den tiden det tar
15/08

-Ammoniakk: 3 ppm

16/08

Tilsatte 3 ml Salmi

17/08

-Ammoniakk: 2 ppm
-pH: 7
18/08

Tilsatte 4 ml Salmi

19/08
-Ammoniakk: ca. 1 ppm

Tilsatte 4 ml Salmi

Målte senere ammoniakk til 4 ppm, pH til 8 og nitritt, som er ute av skala! Endelig skjer det noe!
Se det, ja...tok ikke så lang tid å komme på rett kjøl igjen
Feriefôret hjalp alikevel! Da er det bare å smøre seg med enda mer tålmodighet til nitraten begynner å stige...
Jeg har nå gått tom for ammoniakktesten, men har bestilt mer på nettet. Prosessen går som den går. Tilsetter 4 ml Salmi (da dette er det jeg trenger for å oppnå 4 ppm) hver dag til samme tid. Da er det bare å vente og se når pakken kommer i posten!
Det gåt helt fint, så lenge du er sikker på at alt brukes opp hvert døgn. Og glem ikke å holde øye med pH !
Hver gang jeg måler er ammoniakken på rundt 0.25, så regner med at dette går bra? Og pH skal sjekkes daglig ja
Jeg har nå målt en pH til 5 i to dager! Var usikker på om dette stemte, derfor skrev jeg ikke her med en gang. pH øker til rundt 8 hver gang jeg tilsetter Salmi, så det skal da vel ikke være noe galt med testen jeg bruker (tetra). Er det noe jeg kan tilsette for å øke pH utenom da jeg tilsetter Salmi? Hvor mye?
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap