Syk scalare, hvite klumper (side 3)

ParaGuard er filter-sikker, men metronidazole er det ikke.

Nitritt-forgiftning gir vanligvis ikke symptomer i formav hudlesjoner. Hovedproblemet med nitritt er at fiskene ikke får nok oksygen fordi nitritt tar oksygenets plass i de røde blodlegemene. Derfor vil de gjerne puste fort, gispe, ha store utslag på gjellelokkene og henge i overflaten. Det er egentlig lett å se at det er noe galt med pusten.

Få nitritten ned med vannbytter, og stans ihvertfall metronidazole. Antagelig er det best å stoppe ParaGuard også. Når vannet er i orden, kan du prøve å bytte til en snillere medisin med malakitt-grønt istedet for ParaGuard, som f.eks. Esha Exit.
Ok, tusen takk for råd igjen Metronidazole skulle da være filtervennlig? Jeg mener det sto så? Men her er det jo ikke mye tvil, all den tid jeg har hatt ukentlige vannbytter og troooor jeg ikke overfôrer.

Vi kan vel også konstantere at metronidazole og paraguard ikke gjør susen. Akk.
Da er nok problemet et annet enn antatt...det har jo hele tiden vært tvil om hva som egentlig feiler dem. Ingen av de to medisinene tar innvendige angrep.

Lurte en stund på om scalarene hadde Scalare-AIDS...som er en ondsinnet virus-sykdom. Men som regel dreper den fisken ganske fort.

Tenker nå at det er mer sannsynlig at den har en Ichthyophonus fungi infeksjon...dette er en slags innvendig protozoa-infeksjon. Protozoer er en slags mellomting mellom sopp og dyr. Den kan gi de symptomene fisken har, nemlig disse små kvisene på skinnet. Fisk med ytre symptomer er det mulig å kurere.
Da er det flere muligheter : det er mulig å direktebehandle de angrepne områdene med å stryke jodtinktur eller helst kaliumpermanganat på dem. Alternativt kan man lage bad med kaliumpermanganat...dette er effektivt. Du får permanganat på apoteket. Tror faktisk dette er en bedre løsning enn malakittgrønt/Esha.
Dette skal jeg prøve. Tusen takk. Noen tanker om mengder kaliumpermanganat?
Beklager sent svar...akkurat kommet hjem fra Toto-konsert i Tigerstaden

Til direktepåstrykning eller bad (10-30 minutter) kan du bruke opptil 10 ppm. Til behandling av selve akvariet, ikke mer enn 2 ppm.
Jeg er bare glad til for alle svar, jeg. Spesielt fra deg - du har vært en stor og betryggende hjelp gjennom hele min andre epoke som usikker akvarist.

Tror du påstrykning er mest effektivt? Hvor mange behandlinger, og hvor lenge imellom? Scalaren kom seg faktisk betraktelig etter noen vannbytter, men har fortsatt kviser. God livskraft, iallfall.
Egentlig er nok bad best, du må jo uansett løfte den ut av karet.
Er veldig frustrerende for meg å hjelpe folk med syke fisk, siden det er veldig få tilfeller hvor diagnosen er noenlunde sikker. Men som du sier, denne fisken er tydeligvis tøff, og antagelig har medisinen til nå ihvertfall ikke gjort den værre. Vi vet ikke hvordan det hadde vært uten...

Hvis du lager bad til den, er det fint med en luftestein i badekaret. Og du må holde øye med den...hvis du ser tegn på superstress setter du den tilbake med en gang.

EDit : En annen liten ting...hva slags temperatur er det i karet ?
26 eller 27 grader i karet. Har ingen luftestein, men har en innvendig powerhead med litt lite futt i (til 60 liters juwel), kanskje den gjør susen? Går det greit å bruke vannskifte-bøtta?

Og bli ikke frustrert, jeg er iallfall fullt inneforstått usikkerheten og problemene med dette
Hvis du ikke har noe med litt større footprint, får du bruke bøtta...men ikke helt ideelt for en såpass stor fisk.

Bra du er innforstått med vanskelighetene rundt dette...jeg syns det er bedre å prøve å hjelpe enn å ikke gjøre noe.
Gå opp 1 grad på tempen...hvis de andre fiskene tåler det.
Hvis den bare skal være oppi i 10-30 minutter, hvor viktig er luftestein eller lignende?
Den kan nok klare seg uten, men da må du være ekstra observant på pusten. Har sett fisker på en måte "miste pusten" av et sånt bad. Det er en relativt tøff behandling, så du må egentlig selv avgjøre formen på fisken i forhold til hva den tåler.
Hei igjen. Kaliumpermangat anskaffet, og jeg satser på 10-litersbøtte til behandlingen . Men jeg ble litt usikker på mengdemålene. Hvor mange milligram i 9 liter?
Hvis vi satser på en dosering på 5 ppm til å starte med, trenger du 5x9 = 45 mg KMnO4. Hold det HELT tørt til du putter det i vannet. Husk på å følge med på pusten !

Ikke glem at dette stoffet er kraftig oksyderende, så ikke søl på huden eller noe annet sted. Det farger brunt der du søler vann-oppløsningen, grunnet reduksjon til brunsten (mangandioksyd). Vannet i bøtta blir lilla når du løser opp krystallene...kan nok farge bøtta også.
Tusen takk. Gruer meg.
Ikke noe farlig, men brannfarlig Det går så fint så, bare vei opp riktig.
Hei igjen. Jeg utsatte dette noen dager av ymse grunner, men nå må det gjøres. Hva mener du med at jeg "må holde det tørt"? Jeg fikk den i væskeform fra apoteket. Har jeg kjøpt feil variant?
Trodde du hadde kjøpt rene krystaller, jeg. Da er frågan hvilken styrke det er på oppløsningen ?
"Kaliumpermanganat NAF 3%" står det. Regner med at det er konsentrasjonen?
Jepp, det er det. Da skal du bruke 2ml av denne til en bøtte med 9 liter vann, i max 30 minutter.
Et engstelig vesen i brunlilla vann. Burde valgt gul bøtte, for jeg ser ikke om hun gisper. Men hun virker rolig. Tror jeg målte opp 2 ml presist nok også.

Bør kuren gjentas noen ganger?
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap