Frustrert over ulike råd i hver eneste butikk... (side 3)

Ser dere bruker samme metode ja, Silvershaded . Tusen takk for tips - blir vel sirkulasjonspumpe etter hvert. Akkurat nå må jeg holde igjen litt - denne oppstarten har blitt en god del dyrere enn det jeg forutsatte - med innkjøp av tester, mer planter, røtter osv, samt nå bytte av bunnlag osv. Går minst 1000 kroner hver gang jeg ser på en dyrebutikk, så jeg får gjøre dette tungvint til jeg får hentet meg inn litt.

Merker vannskiftene går raskere for hver dag. I dag var jo vannet luftet, og nesten temperert riktig uten koking av vann. Jeg har 26-27 grader i vannet i akvariet (er det for varmt?) - så litt ekstrakok blir det - badet ligger på 23. Opplever ikke at skiftene stresser fiskene - de svømmer rett rundt der jeg holder på.

Tok ut en del grus i går som har stått i bolle i natt. Målte pH nå i kveld - 8,5 +... Så ja - der er synderen, akkurat som dere sa (ikke at jeg mistrodde dere - men jeg håpet - jeg syns den hvite grusen er så vakker). Så nå får jeg blokkas dyreste grus utenfor inngangspartiet... Mandag går turen til Biltema for å kjøpe sanden dere anbefaler, samt et kar på 60+ liter.

Dersom jeg tar vare på 60+15+10 liter ved skifte av bunnlag, og resten nytt vann med Aquasafe (RIO 125, vet ikke om det kanskje er litt mer enn 125 liter i det - slik er det i de større karene i hvert fall), da bør det gå bra?

Fanger dere fisken med hov og tar den "tørr" over i bøtta - eller flytter dere dem i boller/litermål e.l. slik at de aldri kommer i luft? I fiskebutikken tar de dem tørre i hov - jeg syns det ser litt voldsomt ut, har egentlig ikke lyst til det - men er det mulig å få dem i et litermål? Føler dette er et veldig dumt spørsmål, men jeg trenger å være sikker på at jeg gjør dette skiftet så skånsomt som mulig når jeg først må...

Skyller dere Biltema sanden?

Fyller dere nytt vann 20 cm f.eks. og så beplanter? Man kan jo ikke plante i tørt kar?

Huff - gruer meg til skiftet kjenner jeg, men gleder meg til etterpå. Koker og koker ny mangroverot nå, og skal bruke morgen kveld på å studere kar her inne for ideer til ny møblering med mest mulig huler og kos for fiskene. De får jo nesten nytt hjem igjen...
....og så vil jeg så gjerne gjerne ha testene mine nå, så jeg kan få sett på nitrat/nitritt/ammoniakk-verdiene. Hadde vært litt mer motiverende med vannskiftene om jeg kunne se at det gikk riktig vei.....
SilverShaded
Hvis du beholder grus, vil du stadig kjempe mot stigende pH, selv om du fjerner det meste. Men hvis du velger å ha et "hjørne" med grus, er det lurt å sette ned et skille, ellers vil det bare bli blanding. Bunnlag ligger ikke stille ;-) Fiskene dine hadde nok ikke dødd etter 1-2 dager...det tar litt lenger tid før det bygger seg opp med ammoniakk og nitritt. Derfor er det mange som ikke forstår hvorfor "alt har jo gått bra i 2 uker", og så plutselig kommer en massiv fiskedød. Metoden Kuledrøm nevner er den samme som jeg fortalte om i post 17. Veldig deilig å slippe å bære alt vannet. På vannbytte-dager hvor jeg ikke skal slamsuge bruker jeg også sirkulasjonspumpa til å tappe ut vann...bare sette pumpa nedi akvariet, og den andre enden av slangen i WC.

Jeg hiver all grusen - er lei den nå, den lager trøbbel.

Så fiskene oppfører seg som om de har det greit frem til de plutselig dør altså? Litt skummelt å tenke på.
Et annet spørsmål: Jeg skifter jo nå 30-40 liter vann daglig. Men hvis jeg en dag ikke makter det (sliten av helt andre grunner) en kveld - hvor kritisk er det, hvis jeg f.eks. tar det på formiddagen dagen derpå? Hvor mye gift bygger seg opp på et døgn, og hvor mye tåler fisken på kort/lang sikt er vel et mer konkret spørsmål. Jeg har ingen planer om å plage fisken, jeg håper dere skjønner det, jeg vil virkelig det beste for samboerne våre. Men jeg er så uendelig sliten, og en kveld til uka er det foreldremøter til langt på kveld rett etter jobb. Jeg vet simpelthen ikke om jeg orker så stort vannskifte etter 14+timers dag.

Skal høre med Biltema i morgen om de har en rimelig sirkulasjonspumpe jeg. Høres deilig ut å slippe å helle vannet tilbake i karet - det står jo ganske høyt. Men blir som sagt et kostnadsspørsmål akkurat nå. Prøvde heverten - følte meg rimelig fjollete da jeg skjønte at det selvsagt ikke funker når bøtta står lavere enn karet x-D
En ting til: Hvor mange pakker Biltema sand trenger jeg til 125 liters kar? 81*36 cm grunnflate.

Og er det denne jeg skal ha? LInket til over her: http://www.biltema.no/no/Bygg/Flislegge-og-mure/Murerverktoy/Ovrigt/Sand-2000021665/

16 kilo i posen...

Finnes finkornet (0,1-0,7 mm/175422) og grovkornet (0,2-1,0mm/175425) - hvem skal jeg ha?

edit: ser at mona o anbefaler den grovkornete, så da velger jeg den (y)
Jeg brukte ca. 1 og en halv på mitt akvarie (80*35) Så to pakker bør være nok til et minst 5cm lag. Da har du kanskje litt til senere bruk.
Jeg har bare fanget fisk en gang, og da gjorde jeg det med hov, men nå ville jeg gjort noe annet. Det fins måter å å fange fisken så den slipper å gå over vann. Du kan fange dem med et litermål som du sier eller en gjennomsiktig pose, så ser de ikke hva som kommer. Du kan lokke dem med litt mat i fangstredskapet, eller rett og slett jage dem inn med noe annet (hov eller noe).

Jeg mener det er enklest å plante når det bare er 20cm vann som du sier. Jeg har planta med både lav vannstand og et helt fullt opp kar. Når jeg har sett på youtube videoer på aquascaping og sånt er det mange som planter i tørt kar og de sprayer regelmessig vann på plantene.

Mange sier at biltema sanden ikke trengs skylling, så jeg har ikke gjort det. Og jeg er heller ikke sikker på hvordan. Sand er jo sand. Man kan ikke akkurat sile den, da går jo alt ut?

Det kan skje, men du kan ofte se tegn på mistrivsel og/eller sykdom først hvis du studerer dem godt og ser på oppførselen. Men vannverdiene dine er ikke HELT på jordet, så så lenge kampfisken får et nytt hjem og du kan tilpasse pH og GH til de andre fiskene går det nok fint.

sånn jeg har forstått det (noen bør rette på meg hvis dette er feil) Dør ikke fiskene spontant av amoniakk og nitritt heller. De kan vise tegn ved å puste mye fra overflaten eller ligge helt stille på bunnen. De kan også få røde, irriterte gjeller av amoniakk. Jeg tror (igjen, rett på meg) at et døgn bør gå fint. Ihvertfall hvis du tar vannbyttet så tidlig som mulig neste dag.

Og en ting til: Du kan jo kjøpe et brukt kar med ferdig innkjørt filter. Det er billigere og da slipper du å gå igjennom innkjøringstiden med fiskeløs innkjøring så kampfisken kan flytte med en gang. Problemet er at for filteret å være innkjørt må det være fisk der, og da får du kanskje med uønsket fisk. Men du kan jo høre med dyrebutikken om de tar inn fisk, eller så kan du selge. Jeg ville ihvertfall gjort det sånn, siden det haster litt med å få flyttet kampfisken

Edit: siteringa feilet, så håper du skjønner hvilke spørsmål jeg svarer på.

Du står på, det er veldig bra! Samtidig tror jeg du skal ta ett skritt tilbake og puste litt. Pass på at det ikke blir for mye for deg nå som du er sliten og har mye annet å ta deg av også. Vannbytter har første prioritet, og flott om du får skiftet den grusen.

Mulig dette blir som å "banne i kirka", men: det er kanskje ikke verdens undergang å droppe vannbyttet en kveld og forskyve det til neste dag? Hvis dette kan "planlegges", kan du jo ta et litt større vannbytte dagen før det skal droppes, og kanskje droppe å gi fiskene mat på droppedagen? Håper andre kan gi innspill, for her er jeg kanskje på tynn is nå Jeg bare kjenner så altfor godt den derre "overload"-følelsen...

Jeg ville videre latt være å skaffe og sette opp enda et akvarium nå, det vil bli ekstra mye styr, og det tror jeg ikke du trenger akkurat nå... Ville heller sett an hvordan fiskene går sammen, kanskje ha en fødekasse e.l. i bakhånd i tilfelle noen blir nappete, og så ta det derfra. Det er uansett lenge til et nytt kar kan flyttes inn i. Få ihvertfall litt flyt i vannbyttingen først, og få hodet over vann.

Mulig du har litt for høy temperatur i karet ditt - sjekk temperaturer i fiskebasen hvis du ikke har gjort det allerede.

Å hove over fisk er sikkert ok, det går jo fort. Men mulig det er mindre stressende å holde dem under vann hele tida.

Disse forslagene ble litt ymse, kanskje, ta ihvertfall ett steg av gangen, og ikke brenn deg helt ut!
Nei, fiskene legger seg ikke brått ned og dør...man vil se at de enten henger i vannskorpa eller legger seg på bunnen, og/eller svømmer/puster unormalt.

Du har jo ikke akkurat sånne fisk som gjerne skal ha huler, men bruk røtter og stein til å lage et mer spennende miljø til dem Dropp plastikkfigurer og slikt.

Jeg tviler på at Biltema har en pumpe som passer til dette bruket. Det bør du nok handle i en dyrebutikk. Som Kuledrøm sa, Eheim har noen fine små sirkulasjonspumper som har passende kapasitet, og som har regulbar gjennomstrømning. Bare husk at de må alltid stå nedi karet du skal pumpe fra.
Takk Vannlilje, da kjøper jeg to sekker, så holder nok det.

Får se om det blir hov eller ikke i morgen. Kampfisken svømmer lykkelig inn i både hevert og litermål, så han blir ikke noe problem i hvert fall - de andre er litt mer skvetne, og jeg vet aldri om jeg har en eller to maller, for jeg ser bare en av dem om gangen. Men det skal nok gå etter hvert. Skjønner at det ikke anses som krise og dyreplageri å ta dem med hoven heller - så da får det bli som det blir. Viktig å ikke la prosessen ta for lang tid, i hvert fall.

Forsøker å plante på 20 cm ca tror jeg. Kanskje jeg får ta meg en tur på Youtube i kveld - har ikke en gang tenkt på at det ligger noe der, jeg er for dårlig på det mediet. Tror ikke jeg planter tørt - kan ikke skjønne at det er så lett - for det første vil vel ting flytte seg når man fyller på vann - for det andre er det vanskelig for en nybegynner å se for seg hvordan det blir med vann - uten vann...

Har kikket på oppførselen til fiskene, men de har jo bare bodd her 5 dager, så jeg kjenner dem ikke så godt. De har hatt samme mønster hele tiden - den minste hann guppyen jager den andre hannen og hunnen - platyene svømmer i par+1, mallene er høyt og lavt, men aldri over midtdelen av akvariet, og kampfisken. Vel - ham har jeg jo fortalt om før. De beveger seg i hele karet - ligger ikke verken på bunn eller topp -mest i midtsjiktet egentlig, uten at jeg er helt sikker på terminologien.

MEN - de har veldig røde gjeller. Jeg tror ikke de hadde det da de kom - jeg forsøkte å forklare jentene om gjeller og pusting, men var vanskelig. Nå er det lett - for gjellene synes jo på nesten alle (ikke kampfisk og maller - og bare på to av platyene). Se bilde. Hvor kritisk er dette da?

Fikk litt panikk da jeg så de røde gjellene i dag -har foretatt et 50% vannbytte nå i kveld.
Hmm, sånn skal det helst ikke se ut, de sliter nok littegrann. Kampfisken klarer seg bedre, fordi den har en "luftlunge" i tillegg til gjellene, nemlig labyrinth-organet. Men det er ikke så mye mer du får gjort enn å fortsette med vannbyttene. Mange dyrebutikker fremholder guppy som en hardfør fisk...det er de ikke lenger, siden man ofte ikke driver noen slags utvalg av avlsdyr på de store farmene.

Om det ser ut som enkelte planter akvariene "tørt", så er det nok ikke helt tørt. Man fyller gjerne vann til det står akkurat til toppen av bunnlaget, og så sprayer man resten (og plantene, så klart). Og så legger man gjerne et stort papirdekke over nyplantingen før man forsiktig og langsomt fyller på vann.
Jeg vet, Silvershaded, jeg syns dette er så ille. Skulle så gjerne hatt måleverktøyene mine, så jeg visste hvor langt i prosessen akvariet er kommet, og om stakkarne kan forvente noen bedring i vannkvalitet snart. Har skjønt at det først er ammoniakk som er problemet, siden nitritt, før det stabiliserer seg. Men så lenge jeg ikke kan måle en dritt (unnskyld uttrykket), aner jeg jo ikke hvor jeg står.
Nå syns jeg ikke jeg kan løpe og kjøpe noe heller, siden jeg har inne en bestilling - tror jeg ringer dem i morgen og hører om de kan sende raskt. Spiller jo ikke så stor rolle for fisken egentlig, men det spiller en STOR rolle for meg å vite om vi er på vei i riktig retning.

Uansett trøster jeg meg med at det er full aktivitet oppi der. De spiser godt og er veldig aktive med mye farting rundt omkring - og de henger ikke i vannskorpa - unntatt kanskje litt når det er laveste vannstand under vannbytter - men ikke noe utpreget da heller...

Takk for tips om innredning, da bruker jeg ikke mye hule-bygge-tid i morgen. Har en ekstra rot som skal oppi der, og ellers blir det planter og de to figurene jentene har kjøpt. Ikke min drøm å ha oppi der, men det er nå deres prosjekt også. Det er ikke plast - virker som noe støp av et slag. Mulig jeg kjøper en stein eller to etter hvert, men da må jeg lese meg opp litt her inne først. Har lyst til å få noe som skjuler forsiden av den sorte pumpa litt.
Kuledrøm
Du står på, det er veldig bra! Samtidig tror jeg du skal ta ett skritt tilbake og puste litt. Pass på at det ikke blir for mye for deg nå som du er sliten og har mye annet å ta deg av også. Vannbytter har første prioritet, og flott om du får skiftet den grusen.

TAKK. Jeg føler det er for lite og for sent, men jeg gjør det dere anbefaler meg å gjøre...
Jeg har fremdeles mer igjen av den "bakteriekulturen" jeg heiv oppi den første uka... Den heter Dogman Aqua Bacteria water care.
Dette sier den
"Etablerer raskt naturlige mikroorganismer i ferkvannsakvarier og nye filter. Inneholder en balansert sammensetning av mineralstoffer og gode bakteriekulturer som fjerner ammoniakk og reduserer mengden nitritt. Sørger for en rask etablering av levende bakterieflora i akvarier og filter, som er avgjørende for en biologisk balanse. Fremmer den naturlige selvrensingen av vannet, skaper krystallklart vann og bidrar til å minske det biologiske avfallet. Dosering 10 ml per 60 liter akvarievann annenhver uke". Det står ingenting om hva den inneholder.
Jeg heiv oppi 25 ml for 2 uker siden - hva sier dere? Skal jeg prøve 25 ml til? Kan det skade? For om det ikke kan skade er jeg villig til å prøve det meste... Spørsmålet er da om jeg skal helle det i pumpa eller om jeg må gjøre enda et vannbytte i kveld for å få det oppi... For det orker jeg ikke.

Jeg skal skifte grusen i morgen. Til Biltema-sand. Utover det og daglige vannbytter, orker jeg ikke stort mer tror jeg. Vet ikke hva det skulle vært heller.
I dag har jeg vært med barna på korpsstevne fra kl 0800-1600, deretter malt to rom - med hjelp av barna - for så å bytte 50 liter vann med hevert og helling tilbake, koking og aquasafe. Et barn lagt - det neste på vei. Det er ikke rom for mer i dagen min rett og slett... Skal lage meg handleliste til Biltematur i morgen - det er et stykke kjøring - og så er det natta for både fisk og folk...

Kuledrøm
Mulig dette blir som å "banne i kirka", men: det er kanskje ikke verdens undergang å droppe vannbyttet en kveld og forskyve det til neste dag? Hvis dette kan "planlegges", kan du jo ta et litt større vannbytte dagen før det skal droppes, og kanskje droppe å gi fiskene mat på droppedagen? Håper andre kan gi innspill, for her er jeg kanskje på tynn is nå ;-) Jeg bare kjenner så altfor godt den derre "overload"-følelsen...

Takk for tips. Vet ikke om jeg tør droppe det nå etter oppdagelsen av røde gjellelokk i dag, men jeg har fullt skifte i morgen av 50 % og sand. Om jeg ikke mater på tirsdag, kan jeg ta et mindre skifte på kvelden når jeg kommer hjem kanskje? 20-30 liter (125 liters kar)? Eller er det så lite at det ikke har noen hensikt?

Kuledrøm
Jeg ville videre latt være å skaffe og sette opp enda et akvarium nå, det vil bli ekstra mye styr, og det tror jeg ikke du trenger akkurat nå... Ville heller sett an hvordan fiskene går sammen, kanskje ha en fødekasse e.l. i bakhånd i tilfelle noen blir nappete, og så ta det derfra. Det er uansett lenge til et nytt kar kan flyttes inn i. Få ihvertfall litt flyt i vannbyttingen først, og få hodet over vann.


Nytt kar til kampfisken nå er helt uaktuelt - jeg er nyinnflyttet og aner ikke hvor andre møbler skal være en gang - første jeg planla var egentlig akvariet, og jeg prioriterte å male veggene bak det først.. Så resten av leiligheten skal males og står pakket i pappesker.


Kuledrøm
Mulig du har litt for høy temperatur i karet ditt - sjekk temperaturer i fiskebasen hvis du ikke har gjort det allerede. Å hove over fisk er sikkert ok, det går jo fort. Men mulig det er mindre stressende å holde dem under vann hele tida. Disse forslagene ble litt ymse, kanskje, ta ihvertfall ett steg av gangen, og ikke brenn deg helt ut!


Skal sjekke temp en gang til. Sjekket en gang - men husker ikke hvor - fant at alle tåler 20-28 grader utover kampfisken som stod til 23-33 grader. Mulig det er varmere enn NØDVENDIG, og det er jo bare tullete bruk av strøm, så mulig jeg reduserer etter en stund. MEn akkurat nå er det vel greit å holde det som kan være stabilt nettopp det for stakkarne i karet.

Tusen takk for omtanke! Jeg er sliten nå. Har absolutt ikke lyst til å kvitte meg med akvariet, og angrer ikke at jeg kjøpte det. Men det ble MYE mer jobb enn jeg trodde, og jeg blir lei meg oppi alt annet for at jeg plager fisken. Ekstrabelastningen er litt voldsom nå... Men fiskene mine skal IKKE dø - hvis det er noe som helst jeg kan gjøre for å unngå det, så fortsett med gode råd dere snille.

En ting til på tampen: Mater jeg fiskene til frokost i morgen når de skal ha storskifte og ut i balje i morgen ettermiddag/kveld? Eller er det best å gjøre på tom mage? Og mater dere før og/eller etter vannskifter? Vi mater litt to ganger om dagen - ikke mer enn at alt er spist opp på 1-2 minutter, og foreløpig bare flakfor og tabletter til mallene. Mulig vi mater litt lite - jeg vet ikke -fiskene spiser mye på plantene, alle sammen unntatt kampfisken...
I starten er det ammoniakk som hoper seg opp, ja. Og i et akvarie med så høy pH, vil mesteparten av dette foreligge som ren NH3...i surere vann splittes mer av ammonaikken opp og foreligger i ione-formen NH4+, som ikke er så giftig. Men se positivt på det hele...for hver dag er du en dag nærmere målet Syns du er kjempeflink, jeg...har tatt ansvar for det som ble feil og jobber som en helt for å rette det opp. Det går nok bra, skal du se !

Ellers syns jeg du har litt høy temperatur. Dette øker hastigheten på alle fiskens indre prosesser, og fører dermed også til at de trenger mer oksygen...altså mer pusting. Og jo varmere vannet er, jo mindre oksygen inneholder det. Særlig kampfisken liker det litt kjøligere, og får et lengre liv.
SilverShaded
Ellers syns jeg du har litt høy temperatur. Dette øker hastigheten på alle fiskens indre prosesser, og fører dermed også til at de trenger mer oksygen...altså mer pusting. Og jo varmere vannet er, jo mindre oksygen inneholder det. Særlig kampfisken liker det litt kjøligere, og får et lengre liv.


Silvershaded - utgjør det noen forskjell på risiko for evt. nitritt-forgiftning at temperaturen er lavere? Jeg tenker, siden nitritt reduserer blodets evne til å frakte oksygen, så kan det kanskje være en fordel at vannet er så kjølig som mulig...??
SilverShaded
I starten er det ammoniakk som hoper seg opp, ja. Og i et akvarie med så høy pH, vil mesteparten av dette foreligge som ren NH3...i surere vann splittes mer av ammonaikken opp og foreligger i ione-formen NH4+, som ikke er så giftig. Men se positivt på det hele...for hver dag er du en dag nærmere målet :-) Syns du er kjempeflink, jeg...har tatt ansvar for det som ble feil og jobber som en helt for å rette det opp. Det går nok bra, skal du se ! Ellers syns jeg du har litt høy temperatur. Dette øker hastigheten på alle fiskens indre prosesser, og fører dermed også til at de trenger mer oksygen...altså mer pusting. Og jo varmere vannet er, jo mindre oksygen inneholder det. Særlig kampfisken liker det litt kjøligere, og får et lengre liv.

Å - da håper jeg det blir bedre for dem når jeg får vekk grusen i morgen, og de får pH7-vann fremover.

Reduserer temp også - skal jeg helt ned mot 23 grader (kampfiskens minimum)? Tar jeg en grad i døgnet ned eller noe sånt? Har aldri stilt på temp-regulator, så aner ikke hvor store utslag litt flytting gjør - må nok endre på ettermiddag/kveld, så jeg kan følge med litt...

Hva med flaska mi med bakteriekultur - tilsetter jeg er av den? Som nød-hjelp, ikke i stedet for vannbytter.

Og takk for gode ord, det varmer
Nei, dropp flaskebakteriene.
Du behøver ikke gå ned til 23 grader, men 24 er ok. Ta det langsomt hvis du kan...det blir minst stress for fisken. En mulighet er å bruke byttevann med litt lavere temperatur, og så slå ut varmekolben hvis den står på når du er ved 24 grader.
Her var det mye kunnskap og suge til seg! Godt lesestoff for oss nybegynnere. Lykke til videre med akvariet, høres ut som du gjør en kjempejobb Følger tråden
Filterguffe...
Jeg kom nettopp på at jeg har en venninne i nærheten som jeg tror har akvarium. Hun hadde i hvert fall. Hvis jeg henter filterguffe fra henne nå, vil det kunne sette fortgang i prosessen min? Hvordan gjør jeg det egentlig - må jeg ta med en hel svamp fra hennes filter evt.? Tror ikke hun har peiling heller.

Er det et alternativ å hente filterguff i fiskebutikken? Syns godt de kunne hjulpet meg med det etter dårlig rådgivning, men de tester etter eget utsagn aldri egne vannverdier, så jeg risikerer kanskje å få med meg uønskede elementer?

I dag er ikke fiskene matet, pga stort vannskift og skifte av bunndekke i ettermiddag/kveld. Tenker de får skite fra seg nå på formiddagen - og så være uten mat i nydekorert kar en dag eller to så giftverdiene synker litt. Feil eller riktig tenkt?
Ja, om du får tak i filterguffe er det kjempefint. Dere må passe på å ikke fjerne for mye av bakteriene i "guffedonorens" filter. Hvordan dere gjør det kommer litt an på hva slags filter både du og hun har. Det er flere tråder om kick-starting her, søk litt rundt (jeg har selv spurt om det en gang, du kan finne noe om min kickstart her og her. Du skal selvsagt ikke sjekke kick-startens status med Salmi, da... :-P).

Jeg ville nok unngått å hente det fra den fiskebutikken, ser for meg at det er mye sykdom og andre uhumskheter der...

Fisker tåler fint å gå uten mat noen dager.
Skal du bruke filterguffe, er det helt vesentlig at denne taes fra et kar hvor det ikke fins noe sykdom/smitte. Jeg ville aldri tatt dette fra en dyrebutikk, der skjer det mye rart...som du jo har sett/hørt. Mange dyrebutikker har kar hvor det ligger død fisk og råtner også.

I den situasjonen du er nå, med fisk allerede i karet og tvilsomme vannverdier, ville jeg ikke brukt den metoden, med mindre du får en svamp eller noe fra et veldrevet og oppegående kar. Filterguffe er rett og slett slam fra filteret, og det kan forurense en god del. Bakteriene sitter ikke først og fremst i slammet, de sitter fast på flatene i filtermediene. Noe bakterier får man med, men mange vil også dø før de får festet seg og begynt å "jobbe". Denne metoden bør derfor helst brukes i et tomt kar, etter min mening.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap