For sterk pumpe? (side 3)

Nei, den burde tåle trykket i karet. Selv pleier jeg å sette dem med tuppen over vann. Men det er forskjell på kvalitet når det gjelder varmekolber også, så kanskje den ikke er så bra. Den burde ikke lekke, ihvertfall...har aldri sett kondens i noen av mine.
Jeg har ikke helt bestemt meg for hvilke arter jeg skal ha enda så jeg har et spørsmål angående en potensiell art jeg har forelsket meg i: Mastacembelus erythrotaenia - Ildål.
Skyt meg for all del ned om dette er et katastrofalt valg i forhold til mitt kunskapsnivå, jeg så at den ble klassifisert som "litt vanskelig" i faktabladet her.

Kan man holde flere enn en i et kar på størrelse med mitt (960L - 200x80x60cm)?
Og kan man ha de sammen med andre arter, hvilke arter er i så fall anbefalt? Kan man ha reker sammen med de eller ender de bare opp som mat?

Og om noen har forslag til andre åler med litt størrelse på som er lettere å holde så er jeg takknemelig for alle tips.
Ignorer spørsmålet om andre arter. oppdaget nettopp "akvarievenner" på faktabladene. :P
Å nei..."akvarievenner" må du IKKE anse som noen slags anbefaling av hva som passer sammen ! Det er bare en innhentet liste over alt mulig rart som folk har funnet på å sette sammen i akvariene sine.
SilverShaded
Å nei..."akvarievenner" må du IKKE anse som noen slags anbefaling av hva som passer sammen ! Det er bare en innhentet liste over alt mulig rart som folk har funnet på å sette sammen i akvariene sine.
Ah, takk for tipset.
Som nevnt så startet jeg salmi metoden i går. Jeg fikk da litt mye ammoniakk i vannet. Testen var nesten blå så det tilsier jo 5 mg/l eller mer. Jeg foretok et vannbytte på ca 20% og testet vannet 20-30 minutter etterpå den var fortsatt en blålig grønnfarge men mindre blå en før så jeg lot det være med det (testen min har ikke noen farge for 4 mg/l, kun 3 og 5).

Tok en ny test i dag ca 24 timer etter første test og nå viser testen 0 mg/liter. Det er også en liten økning i nitrat og og GH. PH er uforandret. Betyr det at jeg allerede har en del bakterier. Bør jeg ha i en ny ladning salmi allerede?
Du bruker Tetra sin test, skjønner jeg. Vel, uansett høres det helt feil ut at 4ppm ammoniakk skulle forsvinne på dag 1. Sikker på at du har brukt riktig test (ikke NO2-testen, vel) ?
Tetra sin dråpetest ja. Og det er Nh2/Nh3+ som er testet. De andre stoffene har jeg kun stripstester for foreløpig da ingen av de to dyrebutikkene i nærområdet her hadde dråpetester til disse på lager, kun strips. Har bestilt dråpetester på de også.
Du får teste igjen i dag. Jeg er bortimot 100% sikker på at du gjorde noe feil med den testen som viste null...glemt en av ingrediensene, kanskje ?
Skal teste igjen etter jobb i dag ja. Men jeg er relativt sikker på at jeg hadde i alle tre ingrediensene, men det kan jo være at jeg rotet med antall dråper. Reagensglasset som følger med begynner å bli ganske tåkete på det nivået som testes, kanskje det har gjort et utslag? Har bare skylt det i springen etter hver test.
Nå har jeg testet to ganger på rad og fikk disse resultatene begge gangene:

NH3/NH4: 0 mg/L (Dråpetest)
NO2: 1 mg/L (Strips)
NO3: 50 mg/L (Dråpetest)
PH: 7,8 (Strips - fargen var midt mellom 7,6 og 8)
GH: 6°d (Strips - Er litt usikker på hva denne måleenheten er i forhold til mg/L)
KH: 6°d (Strips)

Med mindre testen min har plutselig blitt ødelagt så tyder det på at ammoniakken er blitt borte. Burde jeg prøve en ny dose salmi og ta en ny test etterpå?
Ja, du får sette inn mer salmi...men prøv med halv dose og mål på nytt. Ok ?
Rare greier...
Hatt i mer salmi og resultatene er som følger:

NH3/NH4: 3 mg/L (Dråpetest)
NO2: 1 mg/L (Strips)
NO3: 50 mg/L (Dråpetest)
PH: 7,8 (Strips)
GH: 10°d (Strips)
KH: 15°d (Strips)
Tviler sterkt på at du har så høy KH og GH, men det er ikke så viktig. Strips er ikke bra greier..
3ppm er helt greit...så får vi se hvordan det er i morgen.
Reagerte litt på den voldsomme økningen på de jeg også, men det er ikke så lett å være sikker når fargeboksen ser ut som en rorschach test med 2-3 ulike farger. :P
Så jeg ser jo grunnen til at strips ikke er helt til å stole på, men det var alt dyrebutikkene i nærområdet hadde. Men har som sagt dråpetest på NH3/NH4 og NO3.
Du burde hatt dråpetest for NO2, også...når det gjelder nitritt, er det direkte risikabelt å stole på strips.
Ser du bor i Østfold du også. Vet du om noen butikker som har?
Nei...handler omtrent aldri sånt noe her hjemme. Men Dahls Dyrerike i Moss kan vel ha noe, tenker jeg...
Takk, da ringer jeg å hører med dem i morgen, hvis de har åpent da.
Først og fremst: GOD JUL

Da har jeg testet igjen ca 16 timer etter forrige salmidose. Her er resultatene:

NH3/NH4: 0 mg/L (Dråpetest)
NO2: 1 mg/L (Strips)
NO3: 50 mg/L (Dråpetest)
PH: 7,6 (Strips)
GH: 6°d (Strips)
KH: 10°d (Strips)

Om dette ikke er utslag av feil på testene eller at jeg har blitt spontant fargeblind så synes jeg dette er en fin julegave da det kan se ut som jeg har unnagjort den første par ukene i innkjøringsperioden på et par dager. Kan det ha noe å si om det var veldig mye bakterier fra før av i det brukte vannet og grusen som jeg fikk av en venn? Filtrene hadde stått å gått i et par tre dager før jeg begynte å ha i salmi/måle vannverdier.
Tilfeldig bekjentskap
© Helle Aamelfot
Reklame for plussmedlemskap