720 liter Amazonas på tegnebrettet... (side 3)

Hm... Et foredrag om akvarieteknikk og snekring. Hadde vært kjekt det tror jeg... Jeg er nok ikke rette personen til dette.. blir så nervøs.. Jeg kunne jo lagd en film om emnet..., Intervjuet Viggo, Bjarne og andre som har laget noe selv eller benytter seg av teknikker og triks ikke alle kjenner til. Hehe. Kunne vert artig. Bare til Klubbvirksomhet. Hm... Ikke sikkert jeg hadde våget å snakke forran et kamera heller når jeg tenker meg om...

Men jeg er enig i at det sikkert er et mulig materiale å samle til et foredrag der. Jan Stenløkks foredrag om bygging av akvarierom ble godt mottat av klubben.
Torv over sand...
Jeg har nå satt inn de første fiskene og strødd litt torv over grusen. Torven er med på å lage et helhetsinntrykk. Det samler seg der strømmen fører det med seg og skaper fine skygger av torv. Torven kokte jeg før jeg hadde den i karet. Hvis ikke, ville den blitt liggende å flyte i overflaten. Grumser litt til å begynne med, men tror det vil klarne etter hvert. Det som ikke faller til bunnen, vil havne i pumpa går jeg ut i fra...

Ikke så lett å se at det er en fisk på det siste bildet.... (Hoplosternum thoracatum)
Torv var smart, Are Nå hørte jeg nettopp at Felleskjøpet visstnok selger en mer grovtrevlet torv som kanskje egner seg enda bedre mtp. senking av pH (man slipper kanskje mer unna så mye partikler?). Nå er det vel kanskje ikke det du er ute etter her først og fremst, men kom på det nå når jeg så bildene dine.
Det er kjempe bra Are. Det skal bli spennende å se sluttresultatet. Du er flink til å legge ut bilder og forklare underveis. Det er en jobb i seg selv det!

Hva slags andre fisk tenker du å ha oppi?

Når det gjelder den torva du nevner Bjarne, er den sikkert kjempe flott til Killi ol.

Mikkel
Hei.

Torven på ble kjøpt på Felleskjøpet. Kjøpte 30 kg av denne. Brukte kanskje 1/4kg, hehe. Mer enn nok.

Fiskeliste:

10 stk. Uaru amphiacanthoides ca. 8-10 cm

3 stk. Sjokoladeciklider Hypselecara temporalis ca. 8-10 cm

8 stk. Flaggciklider Mesonauta isignis ca. 2-3 cm

8 stk. Ukjent ciklide, muligens aequidens et eller annet F1 fra Peru... (avkom av dette paret)

10 stk. Nettetra Moenkhausia sanctaefilomenae

2 stk. Pterophyllum leopoldi (Voksne)

1 stk. Hoplosternum thoracatum

1 stk. Dianema urostriatum

Alle disse fiskene er allerede i karet. Dere legger kanskje merke til at dette egentlig er alt for mange fisker til dette karet. Jeg vil selvsagt bli nødt til å plukke ut en del på sikt. Uaruene alene kan jo nå en lengde på over 30 cm. Planen er å beholde seks Uaru + et par av hver av de andre ciklidene og øke anntallet i nettetra-stimen til 30-40 stk. Tror det vil bli fint.
Bilder...
Vannet har klarnet en del, så jeg har begynt å ta bilder av de som bor i karet...
Sterke tenner. Ikke rart de er i stand til å spise planter...

Minner litt om Diplodocus (dinosaur)

Se selv:
http://www.dinostoreus.com/diplodocus-skull.html
Oppdatering
Har oppdatert hjemmesiden min igjen. Har ikke fått til å bruke den de to siste månedene. Nå funker alt som det skal igjen. 720 literen er oppdatert med info om nye fisker med bilder.

Bilde 1. Stor Uaru (fra avlspar)

Bilde 2. C. amazonarum vokser fort!
Tilfeldig bekjentskap
© Simon Sjursen
Reklame for plussmedlemskap