- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Hjemmesnekret co2-apparat (side 3)
Hjemmesnekret co2-apparat (side 3)
Postet 08.04.07 kl 22:42
Postet 10.04.07 kl 00:38
Postet 10.04.07 kl 23:14
Postet 24.04.07 kl 21:41
Nå har jeg laget meg et apparat. Blir spennende å prøve. Skal ha det i et 530 liter.
8 dl sukker
16 dl vann
2 ts bakepulver
3 ts tørrgjær
Har teipet fast en halv 1 1/2 liters flaske som 1/2 litersflasken står i. Så det blir lett å riste og skylle ut blandingen mellom brukene.
Blir spennende og se etterhvert.
8 dl sukker
16 dl vann
2 ts bakepulver
3 ts tørrgjær
Har teipet fast en halv 1 1/2 liters flaske som 1/2 litersflasken står i. Så det blir lett å riste og skylle ut blandingen mellom brukene.
Blir spennende og se etterhvert.
Postet 12.06.07 kl 19:43
Postet 12.06.07 kl 20:49
Postet 12.06.07 kl 21:21
Postet 12.06.07 kl 21:31
CO2 kommer ikke forbi tilbakeslagsventilen
har satt samen et DIY CO2 set i helgen.
startet med kun 1.5l flaske, tilbakeslagsventil og luftesten direkte opp i akvariet og dette gikk bra. så kom jeg over en side som forklarte om en ekstra, flaske som gassen bobler via og nå virker det som om jeg ikke får nok trykk til å komme forbi tilbakeslagsventilen.
Som forsøk har jeg tatt av ventilen og da går det knall bra med ca 1 boble annenhvert sekund. tilbakeslagsventilen er plassert etter tips fra selger i Jan Holt dyrebutikk, som øverste punkt, så i tilfelle slangen faller av ventilen unngår jeg hevert.
er det dumt å ta av tilbakeslagsventilen?
flaskene står i skapet under akvariet, ved siden av pumpen.
Noen tips?
Elisabeth
startet med kun 1.5l flaske, tilbakeslagsventil og luftesten direkte opp i akvariet og dette gikk bra. så kom jeg over en side som forklarte om en ekstra, flaske som gassen bobler via og nå virker det som om jeg ikke får nok trykk til å komme forbi tilbakeslagsventilen.
Som forsøk har jeg tatt av ventilen og da går det knall bra med ca 1 boble annenhvert sekund. tilbakeslagsventilen er plassert etter tips fra selger i Jan Holt dyrebutikk, som øverste punkt, så i tilfelle slangen faller av ventilen unngår jeg hevert.
er det dumt å ta av tilbakeslagsventilen?
flaskene står i skapet under akvariet, ved siden av pumpen.
Noen tips?
Elisabeth
Postet 02.07.07 kl 17:30
Postet 02.07.07 kl 17:33
Postet 02.07.07 kl 17:45
Elisabeth HaukelandSom forsøk har jeg tatt av ventilen og da går det knall bra med ca 1 boble annenhvert sekund. tilbakeslagsventilen er plassert etter tips fra selger i Jan Holt dyrebutikk, som øverste punkt, så i tilfelle slangen faller av ventilen unngår jeg hevert.
Dette tyder på at systemet ditt ikke er helt tett. Når du setter tilbakeslagsventilen på så skal det mer trykk til i satsbeholderen for å få trykk nok til å presse CO2 gjennom slangen og inn i karret. Denne trykkforskjellen er nok til at motstanden i leksasjen blir mindre enn motstanden i slangen og CO2 forsvinner feil vei.
Så lenge en del av CO2-slangen er høyere en vannspeilet så vil dette oppheve hevertprinsippet slik at det er fult ut mulig å kjøre trykt uten tilbakeslagsventil.
Det du må gjøre er å trykkteste satsbeholderen for å finne ut hvor den er lek.
Postet 02.07.07 kl 18:27
Dette med tilbakeslagsventil, det er for å forhindre at Co2-brygget skal lekke ut i akvariet, er det ikke? Ikke omvent?
Men om man har flasken med "brygget" stående f.eks. i skapet UNDER akvariet, eller på gulvet om man vil, så kan vel ikke satsen renne OPP i akvariet, vel..? Trenger man tilbakeslagsventil da?
Håper jeg tenker i riktige baner nå... He-he!
Men om man har flasken med "brygget" stående f.eks. i skapet UNDER akvariet, eller på gulvet om man vil, så kan vel ikke satsen renne OPP i akvariet, vel..? Trenger man tilbakeslagsventil da?
Håper jeg tenker i riktige baner nå... He-he!
Postet 02.07.07 kl 18:48
Så begges konklusjon er at jeg ikke trenger tilbakeslagsventilen?
Hvordan trykktester jeg? Har forsøkt å blåse i slangen å se om trykket forsvinner (som anbefalt annetsteds på AK) men virker ikke som om trykket forsvinner av det.
merket derimot at det må masse trykk til for å klare å blåse fra satssiden og helt ut i akvariet.
Tar av tilbakeslagsventilen inntil videre i første omgang.
Hvordan trykktester jeg? Har forsøkt å blåse i slangen å se om trykket forsvinner (som anbefalt annetsteds på AK) men virker ikke som om trykket forsvinner av det.
merket derimot at det må masse trykk til for å klare å blåse fra satssiden og helt ut i akvariet.
Tar av tilbakeslagsventilen inntil videre i første omgang.
Postet 02.07.07 kl 19:00
Nei Mona, returventilen er for å hindre at akvarievann kommer ned i satsen, ikke motsatt Skulle den hindre sats, måtte den også hindre gass, og da er man jo like langt.
Jeg opplevde akkurat det samme som deg Elisabeth, og kastet derfor returventilene på dør. Var ikke i stand til å finne noen lekkasje, og satsbunken så etterhvert ut som ei kule (var nok ikke verdens beste ventil jeg hadde...)
Som Geir sier, er en del av slangen høyere enn karet, skal det mye til for at det blir noen oversvømmelse her
Jeg opplevde akkurat det samme som deg Elisabeth, og kastet derfor returventilene på dør. Var ikke i stand til å finne noen lekkasje, og satsbunken så etterhvert ut som ei kule (var nok ikke verdens beste ventil jeg hadde...)
Som Geir sier, er en del av slangen høyere enn karet, skal det mye til for at det blir noen oversvømmelse her
Postet 02.07.07 kl 20:37
Postet 02.07.07 kl 20:59
Postet 07.05.09 kl 13:00
Jarl-Erik Nordnesjeg prøvde dette her jeg å men fikk det ikke til, hva har jeg gjort galt?
Du må nesten si litt mer om hva som ikke gikk. Ellers er det vanskelig å gjette hva som gikk galt for oss andre
F.eks. kom det bobler ut av slangen i akvariet? Eller...? Hvis ikke, kan det ha vært pga gasslekkasje og ikke tett i korken i flasken med Co2 sats.
Postet 07.05.09 kl 13:06
Endret: 07.05.09 kl 13:07
Postet 07.05.09 kl 16:40
Dyi co2 takler ikke trykket
Jeg bruker også DYI CO2 apparat. Hadde samme problem som trådstarter, lekkasje etter noen dager med god effekt. Brukte 1,5 liter Farrisflaske pluss et lite syltetøyglass med metallokk som sikring mot satsskum i slangene og tlbakeslagsventil. Trykket som skulle til for å få gassen fram til bunnen av karet, var åpenbart så høyt at det oppsto lekkasje i siikoneringen rundt lufteslangen og plastkorken i Farrisflasken. Nå bruker jeg et to-liters Norgesglass som jeg har boret hull i glasslokket på. Det holder tett, men jeg opplever av og til at slangen faller av stussen på tilbakeslagsventilen på grunn av høyt trykk. Det tok også nesten to dager for å få trykk nok til at gassen kom fram til luftesteinen. Ser for meg ut til at denne hjemmelagede løsningen ikke alltid holder mål, men så koster den jo heller ikke noe.
Postet 09.05.09 kl 19:56