Fisk dør, er dette hvitprikk-bilder vedlagt (side 3)
Postet 02.02.06 kl 10:52
Hei Frank
Du rangler like mye som meg ser jeg.
Joda ,nå er temp ok, den varmet vist opp ettappevis over tid.
dette var jo kjempebra,trodde ikke at kolber gjorde det.
Tok meg den frihet å referere til deg ang rot og ph på en plass, ok?
Joda ,nå er temp ok, den varmet vist opp ettappevis over tid.
dette var jo kjempebra,trodde ikke at kolber gjorde det.
Tok meg den frihet å referere til deg ang rot og ph på en plass, ok?
Postet 02.02.06 kl 10:55
Postet 02.02.06 kl 11:00
Til Frank
Du er jaggu lucky luck med innleggene dien,,,: )
Lurte på,nå er varmen oppe i 27, skal jeg heve tempen på direkten til 32 nå eller opp til 30 først? og så 32 til kvbelden?
Lurte på,nå er varmen oppe i 27, skal jeg heve tempen på direkten til 32 nå eller opp til 30 først? og så 32 til kvbelden?
Postet 02.02.06 kl 11:05
Om du lar kolben varme opp vannet, vil det uansett ta såpass med tid at fiskene vil tilvennes helt greit
Siden prikkene er borte igjen, ville jeg selv ha økt tempen til 29-30 grader i løpet av ett døgn, for så å se det ann. Dukker det nye prikker opp i løpet av 48timer, vet du hva du må gjøre. Om prikke er og blir borte, er det bare å sette tempen ned igjen, gjerne gradvis det også.
Siden prikkene er borte igjen, ville jeg selv ha økt tempen til 29-30 grader i løpet av ett døgn, for så å se det ann. Dukker det nye prikker opp i løpet av 48timer, vet du hva du må gjøre. Om prikke er og blir borte, er det bare å sette tempen ned igjen, gjerne gradvis det også.
Postet 02.02.06 kl 13:20
Tusen Takk Frank.
Hei Frank om du har tid eller lyst, alt etter som, kunne du ha stoppet innom denne linken hvor jeg har postet et svar og se om jeg har driti meg ut?
2 siste innleggene.
Hva mener du, er jeg for uerfaren til å gi noen råd i det hele tatt?
Om du mener det så tar jeg det seriøst.
Mener bare at jeg har lært av mine egne feil og da kan råde andre til å ikke gjøre det samme?
En meget så påståelig fyr der....
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1054674&page=2
2 siste innleggene.
Hva mener du, er jeg for uerfaren til å gi noen råd i det hele tatt?
Om du mener det så tar jeg det seriøst.
Mener bare at jeg har lært av mine egne feil og da kan råde andre til å ikke gjøre det samme?
En meget så påståelig fyr der....
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1054674&page=2
Postet 02.02.06 kl 13:25
Postet 02.02.06 kl 13:54
Postet 02.02.06 kl 20:59
Prikker.
Har ikke sett på karet på karet i 4 timer.
Temp på 27 skal øke til 28 i dag.
Verdier noenlunde normale,men har skiftet mye vann,men ikke i dag.
Har tilført bactosyd for å kommpensere vannskiftet.
Det ser ut som den ene sverdfisken? har en tydelig hvit utstående prikk.
Ellers sliter "ancistrusen?"problemer med saltet,ser ut som svimerker.
Har tenkt å kjøre 4-5 dager med temp og så sette ned til 28 i 2 dager for så å ta den opp til 30 igjen.
Leste innlegget ditt : (
Ellers kan det hende jeg slutter å bruke nettakvariet,så du finner meg bare her.
Takk for at du spør.
Temp på 27 skal øke til 28 i dag.
Verdier noenlunde normale,men har skiftet mye vann,men ikke i dag.
Har tilført bactosyd for å kommpensere vannskiftet.
Det ser ut som den ene sverdfisken? har en tydelig hvit utstående prikk.
Ellers sliter "ancistrusen?"problemer med saltet,ser ut som svimerker.
Har tenkt å kjøre 4-5 dager med temp og så sette ned til 28 i 2 dager for så å ta den opp til 30 igjen.
Leste innlegget ditt : (
Ellers kan det hende jeg slutter å bruke nettakvariet,så du finner meg bare her.
Takk for at du spør.
Postet 02.02.06 kl 21:27
Ancistrusen er ikke særlig glad i salt-har ikke skjell"hud" og tåler derfor salt dårlig. Ser ut til at parasitene mine er borte som sagt-men ancistrusen min ser ut til å ha taklet varmen dårlig-fant han/hun på bunnen nå rett før lyset skulle slukkes, med oppsvulmed buk. Så jeg tror den har fått forstoppelse, ikke sett at den har vært på rota si og gnagd den siste tiden . Regner med at varmekuren mulig grever sitt siste offer nå i natt. Håper jo den overlever, har trodd den skulle ta kvelden før i varmekuren og-men tok da heldigvis feil. Håper jeg gjør det nå også-men det så dårlig ut. Men bare parasitene er borte så skal jeg sakte men sikkert begynne å fylle karret med ny fisk-gleder meg som en guttunge
Hvorfor skal du slutte å bruke det andre forumet??
Er jo best dette da.
Hvorfor skal du slutte å bruke det andre forumet??
Er jo best dette da.
Postet 02.02.06 kl 23:10
Ansistruss tåler fint 0,1% salt i vannet, så det er ikke det. Mulig at den er stressa, da kan dem få heller morsomme fargetegninger
Svært glad for at det ser ut til å gå noenlunde rette veien for deg, Ken.
Tror ikke at det er varmen i seg selv som er direkte årsak til en svulmende ansictrus, men fisken var jo helt klart svekket av parasitter tidligere.
Dem er da mye mere mottakelige for annen smitte, og i dette tilfellet kan det høres ut som bukvannsott, eller forstoppelse.
Normalt skal ikke varmen gi forstoppelse, heller tvert i mot. Holder derfor en knapp på bukvannsotten.
Lykke til, begge to!!
Svært glad for at det ser ut til å gå noenlunde rette veien for deg, Ken.
Tror ikke at det er varmen i seg selv som er direkte årsak til en svulmende ansictrus, men fisken var jo helt klart svekket av parasitter tidligere.
Dem er da mye mere mottakelige for annen smitte, og i dette tilfellet kan det høres ut som bukvannsott, eller forstoppelse.
Normalt skal ikke varmen gi forstoppelse, heller tvert i mot. Holder derfor en knapp på bukvannsotten.
Lykke til, begge to!!
Postet 03.02.06 kl 10:38
Til Ken
Om denne søste breiflabben har problemer, kanskje det er som følge av at den har beitet på saltet?
Det går jo ann å isolere denne og fortsette varmebehandling uten salt i en bolle eller lignende med en varmekolbe til?
Kanskje hadde jeg villet lest om sykdomms artikkelen til Frank også.
Vet ikke helt om jeg slutter å bruke det andre forumet,men det er en kar der om henger på meg der og vrir alt jeg sier og fotfølger meg fra det ene til det andre innlegget.
Er meget arrogant og "jeg vet best" mentalitet.
Det ble så ille tilslutt at jeg begynte å komme ned på han nivå.
Slutter jeg å legge inn innlegg er det jo ikke mulig å provosere\bli provosert...
Ellers hadde jeg mistanke til at det ikke er hvitprikk, temp på 28 og ikke mere prikker en en på 1 fisk på 48 timer.
Egentlig så så jeg på tirsdag at det var prikker,men etter salt og gh justering samt temp, bare den ene fisken.
Aventer 24 timer til,er det ikke noe utbrudd da konkluderer jeg med at det ikke er hvitprikk og at fisken var hyper,eller av dårlig kvalitet.
Det går jo ann å isolere denne og fortsette varmebehandling uten salt i en bolle eller lignende med en varmekolbe til?
Kanskje hadde jeg villet lest om sykdomms artikkelen til Frank også.
Vet ikke helt om jeg slutter å bruke det andre forumet,men det er en kar der om henger på meg der og vrir alt jeg sier og fotfølger meg fra det ene til det andre innlegget.
Er meget arrogant og "jeg vet best" mentalitet.
Det ble så ille tilslutt at jeg begynte å komme ned på han nivå.
Slutter jeg å legge inn innlegg er det jo ikke mulig å provosere\bli provosert...
Ellers hadde jeg mistanke til at det ikke er hvitprikk, temp på 28 og ikke mere prikker en en på 1 fisk på 48 timer.
Egentlig så så jeg på tirsdag at det var prikker,men etter salt og gh justering samt temp, bare den ene fisken.
Aventer 24 timer til,er det ikke noe utbrudd da konkluderer jeg med at det ikke er hvitprikk og at fisken var hyper,eller av dårlig kvalitet.
Postet 03.02.06 kl 16:14
Endret: 03.02.06 kl 16:17
Frank\Mona :Tror ikke dette er hvitprikk.
Ser på den svarte mollyen min at det ser ut til at hunden er brent,nesten som det ser ut når du får små saltvannsdråper på vinduet ditt og så tørker ut.
Er litt bekymret for "sverdfisken?" min, ser ut til at skjellene liksom eser litt ut eller mister farge stripevis bakover..
I profil kanskje som et belegg,fløyelssyken?
På plantene mine ser det ut som det er noen små grå baller 1mm 1/2 mm og litt runde?
Trolig bare alge,men?
På plantene har det kommet små brune prikker tett i tett, nesten som der er svidd med brennglass.
Kan saltet missfarge fisk\blass ,eller få skjellene til å ese litt?
Ser på den svarte mollyen min at det ser ut til at hunden er brent,nesten som det ser ut når du får små saltvannsdråper på vinduet ditt og så tørker ut.
Er litt bekymret for "sverdfisken?" min, ser ut til at skjellene liksom eser litt ut eller mister farge stripevis bakover..
I profil kanskje som et belegg,fløyelssyken?
På plantene mine ser det ut som det er noen små grå baller 1mm 1/2 mm og litt runde?
Trolig bare alge,men?
På plantene har det kommet små brune prikker tett i tett, nesten som der er svidd med brennglass.
Kan saltet missfarge fisk\blass ,eller få skjellene til å ese litt?
Postet 03.02.06 kl 23:38
Plantene kan ikke få fiskesykdommer Så de brune flekkene kan enten stamme fra saltkorn som landa på disse, dette gir slike skader.
Planter med manglende næring, vil også få skader\ defekter.
Siden det ikke er dukket opp hvite prikker i løpet av såpass lang tid, er det høyst usannsynlig at det var det.
Vel og merke, det kan ha vært parasitter, som fiskenes immunforsvar selv tok seg av
Struttende skjell, hvor på fisken? Er det buken som eser ut, og får skjella til å strutte? Da er det mest sannsynlig bukvannsott, noe mer eller mindre uhelbredelig svineri.
Farger som forsvinner på fisk, kan ha en rekke grunner... Stress, lek, jaging og sykdommer kan alle være synderen.
Hvor mye salt (NaCl) kan du tenke deg at du har pr liter vann?
Planter med manglende næring, vil også få skader\ defekter.
Siden det ikke er dukket opp hvite prikker i løpet av såpass lang tid, er det høyst usannsynlig at det var det.
Vel og merke, det kan ha vært parasitter, som fiskenes immunforsvar selv tok seg av
Struttende skjell, hvor på fisken? Er det buken som eser ut, og får skjella til å strutte? Da er det mest sannsynlig bukvannsott, noe mer eller mindre uhelbredelig svineri.
Farger som forsvinner på fisk, kan ha en rekke grunner... Stress, lek, jaging og sykdommer kan alle være synderen.
Hvor mye salt (NaCl) kan du tenke deg at du har pr liter vann?
Postet 04.02.06 kl 11:34
Ang Salt
Takk for svar.
Det er det samme som jeg nå tilsatte med 20 liter vanbytte.
20 gram., altså blir vel det 1 gram pr liter.
Ang fisk, strutter,nei det vil jeg ikke si,men det virker som skjellene begynner å gå litt lenger utifra kroppen og ikke på magen,men resten.
Lurer på fløyelssyken,i profil i rett belysning kan de se ut som belegg.
Fargetapet arter seg nærmest som zebrafisken,langsgående striper,der fargen blir erstattet med hvitere "hud"
som det her på midten av fisken i to llinjer.
- - - - -
- - - - - - til halefinne,følger fiskens naturlige former.
Det er det samme som jeg nå tilsatte med 20 liter vanbytte.
20 gram., altså blir vel det 1 gram pr liter.
Ang fisk, strutter,nei det vil jeg ikke si,men det virker som skjellene begynner å gå litt lenger utifra kroppen og ikke på magen,men resten.
Lurer på fløyelssyken,i profil i rett belysning kan de se ut som belegg.
Fargetapet arter seg nærmest som zebrafisken,langsgående striper,der fargen blir erstattet med hvitere "hud"
som det her på midten av fisken i to llinjer.
- - - - -
- - - - - - til halefinne,følger fiskens naturlige former.
Postet 04.02.06 kl 13:55
Endret: 04.02.06 kl 14:06
Saltmengden skulle i hvertfall ikke ha noe å si, det er sikkert.
Ganske usikker på hva det kan være, at skjellene står ut på rensten av kroppen er høyst uvanlig.
Det er ikke vanlig at fløyelssyken gir slike symptomer, heller ikke disse fargeforandringene du beskriver.
Om du føler deg mer enn 50% sikker på at det er fløyelssyke (Oodinium), vil jeg anbefale å behandle med varmekuren. Øk tempen til 30 grader i dag, og så ett par grader til i morgen.
Om det er rett sykdom, skal dette hjelpe godt på.
Om det er feil sykdom, vil øvrige symptomer raskere melde seg, og rett behandling kan settes i verk
Ganske usikker på hva det kan være, at skjellene står ut på rensten av kroppen er høyst uvanlig.
Det er ikke vanlig at fløyelssyken gir slike symptomer, heller ikke disse fargeforandringene du beskriver.
Om du føler deg mer enn 50% sikker på at det er fløyelssyke (Oodinium), vil jeg anbefale å behandle med varmekuren. Øk tempen til 30 grader i dag, og så ett par grader til i morgen.
Om det er rett sykdom, skal dette hjelpe godt på.
Om det er feil sykdom, vil øvrige symptomer raskere melde seg, og rett behandling kan settes i verk
Postet 04.02.06 kl 14:26
RE: Fløyelssyke.
Er ikke like sikker nå lenger, ser hvite,grå dotter flyte rundt i vannet igjen.
Dette er ikke forrester eller alger,det er sikkert.
Om det har med gh eller salttilsettning å gjøre vet jeg ikke.
Har 29 g nå,kan jeg øke direkte til 32?
Hadde vært fint for er det hvitprikk, hadde jeg knekt de nå.
Ellers kan det være noe annet,ser at sommerfugelcikliden jager hverandre og alt annet konstant.
Kan jeg ta meg den frihet å sende bilder på din epostaddresse Frank?
Dette er ikke forrester eller alger,det er sikkert.
Om det har med gh eller salttilsettning å gjøre vet jeg ikke.
Har 29 g nå,kan jeg øke direkte til 32?
Hadde vært fint for er det hvitprikk, hadde jeg knekt de nå.
Ellers kan det være noe annet,ser at sommerfugelcikliden jager hverandre og alt annet konstant.
Kan jeg ta meg den frihet å sende bilder på din epostaddresse Frank?
Postet 04.02.06 kl 17:07
Endret: 04.02.06 kl 17:10
Postet 05.02.06 kl 13:11