- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Innrednings tips til min 70l. (side 3)
Innrednings tips til min 70l. (side 3)
Inaktiv bruker
Tone Andreassen[QUOTE=Hummeren] Hør nå her Tone. Hvis man har ett kar med ca 3 cm tykt gruslag i bunnen og fyller på med sand, vil sanden legge seg imellom grusen og renne ned til bunnen, ja dette er helt korrekt. Men, da sanden har fylt segg opp i mellom grusen vil den etter hvert som man fyller på, legge seg oppå grusen, grusen vil jo ikke løfte seg opp p.g.a. at man tilsetter sand.
Jo, faktisk så vil den det når fisker roter rundt nedi der! Sanda er mer kompakt og vil sekke sammen mot bunnen uansett. Dette har jeg prøvd flere ganger.
Poenget var at hun ønsket et rent, naturlig utseende på bunnen, og den spraglete grusen ødela dette. Det hjelper ikke å helle på masse sand, for gruskorna vil legge seg på toppen uansett etterhvert som fisker soser rundt, planter gror og man har ommøblert et par ganger.
Hm, vel, nå drar vi ikke denne diskusjonen noe lengre.
Har gjordt dette selv og det gikk helt fint, så lenge man ikke har ciklider o.l er det ikke noen fare for at ett 3-5 cm tykt sandlag over grusen skal sige ned og grusen stige opp.
Men nå orker jeg ikke mere i kveld, fortsatt en god helg alle sammen, og til Tone. (en bestemt frøken, hehe)
Postet 19.02.06 kl 00:08
Postet 20.02.06 kl 18:34
Postet 22.02.06 kl 07:42
Dette ble mye, mye bedre, ja! Føy gjerne til et par planter til av det samme slaget som den du har til høyre i akvariet (på bildet). Anubias, ser det ut som?
Disse skal i så fall ikke plantes dypt ned i sanden, de festes på trerøtter o.l. Dytter man hele rotklumpen på Anubias i sanden, råtner de.
Fest f.eks. en eller to Anubias på treroten med en liten bit fiskesene eller bomullstråd, så vil de etterhvert gro fast av seg selv. Røttene "suger" seg fast i treverket. Etter et par mnd kan du fjerne tråden. De kan også festes på stein, men den må være litt porøs, ikke helt glatt.
Når du i tillegg får sand i, så blir dette riktig bra.
Gleder meg til å se resultatet
Disse skal i så fall ikke plantes dypt ned i sanden, de festes på trerøtter o.l. Dytter man hele rotklumpen på Anubias i sanden, råtner de.
Fest f.eks. en eller to Anubias på treroten med en liten bit fiskesene eller bomullstråd, så vil de etterhvert gro fast av seg selv. Røttene "suger" seg fast i treverket. Etter et par mnd kan du fjerne tråden. De kan også festes på stein, men den må være litt porøs, ikke helt glatt.
Når du i tillegg får sand i, så blir dette riktig bra.
Gleder meg til å se resultatet
Postet 22.02.06 kl 08:35
Endret: 22.02.06 kl 08:35
Postet 22.02.06 kl 11:59
Postet 22.02.06 kl 12:13
Takk takk
mona o: det synes kanskje ikke så godt på bildet, men planten er festet til trerota Vet ikke navnet, men tror det er Anubias da mye av det du sier passer til hva de i dyrebutikken sa.
Steinrøysa er jeg litt usikker på. Det kan godt hende at den blir byttet ut med kokosnøtta jeg driver å huler ut
Fisk jeg skal ha:
4 guppy
1 ancistus sp
2 molly
2 platy
Kanskje en eller to sommerfuglciklide senere
Er det noe vits å ha kokosnøtt om jeg ikke vil ha yngel?
Av de like fisketypene skal jeg ha samme kjønn, slik at de ikke vil parre.
mona o: det synes kanskje ikke så godt på bildet, men planten er festet til trerota Vet ikke navnet, men tror det er Anubias da mye av det du sier passer til hva de i dyrebutikken sa.
Steinrøysa er jeg litt usikker på. Det kan godt hende at den blir byttet ut med kokosnøtta jeg driver å huler ut
Fisk jeg skal ha:
4 guppy
1 ancistus sp
2 molly
2 platy
Kanskje en eller to sommerfuglciklide senere
Er det noe vits å ha kokosnøtt om jeg ikke vil ha yngel?
Av de like fisketypene skal jeg ha samme kjønn, slik at de ikke vil parre.
Postet 22.02.06 kl 14:35
Postet 22.02.06 kl 17:35
Postet 22.02.06 kl 18:05
Postet 22.02.06 kl 18:07
Postet 22.02.06 kl 18:15
Postet 22.02.06 kl 18:18