Killi-oppstart (side 3)
Postet 19.04.06 kl 10:18
Postet 20.04.06 kl 21:58
Postet 21.04.06 kl 17:16
Først bør du legge torven i vann til den er sunket og har fått skylt ut farge. Skift gjerne vann et par ganger, det er mye farge i stoffet. Et vidt glass eller en boks er bedre enn å legge den på bunnen, men når fiskene rører seg litt i torven vil den uansett virvles noe opp og legge seg rundt boksen. Det er dessuten ikke enkelt å få glasset/boksen med torv i ned i akvariet uten å søle.
Postet 21.04.06 kl 19:18
Postet 21.04.06 kl 20:12
Postet 22.04.06 kl 20:56
Endte igår med å ha litt torv direkte i karet. Ble ikke så ille igrunn, men endel flyter rundt og det må vekke tterhvert, så ikke bra ut. Fiskene derimot virket som om de nærmest direkte bestemte seg for at dette var plassen å henge, og det har de gjort siden... tilfeldig?
Merkelig nok har jeg ikke sett noe egg enda... (jeg hadde vel sett dem selv om det er litt dårlig lys i karet pga overfaltevegetasjon?)
Merkelig nok har jeg ikke sett noe egg enda... (jeg hadde vel sett dem selv om det er litt dårlig lys i karet pga overfaltevegetasjon?)
Postet 25.04.06 kl 10:38
Postet 26.04.06 kl 10:40
Var det P82 du hadde?
det som virket veldig bra hoss meg, var å ta en rund kork, med diameter på 7-8 cm, tykkelse ca 1,5 cm +.
Rundt korken henger du tråder, tett i tett ed syntetisk garn, farge mørk.
Det som skjedde hos meg, var at hannen stort sett alltid stod midt under korken innen for trådene. Når hunnene kom, lokket han dem inn. Tydelig en trygg leksplass siden den var beskyttet ovenifra.
Eggene lå stort sett plassert helt opp i korken til ca 4 cm ned på trådene.
Ellers er nok levende for, eller god mat som mygglarver ol. et tips for å få opp trivselen. De leker nok selv om du ikke ser det!
Mikkel
det som virket veldig bra hoss meg, var å ta en rund kork, med diameter på 7-8 cm, tykkelse ca 1,5 cm +.
Rundt korken henger du tråder, tett i tett ed syntetisk garn, farge mørk.
Det som skjedde hos meg, var at hannen stort sett alltid stod midt under korken innen for trådene. Når hunnene kom, lokket han dem inn. Tydelig en trygg leksplass siden den var beskyttet ovenifra.
Eggene lå stort sett plassert helt opp i korken til ca 4 cm ned på trådene.
Ellers er nok levende for, eller god mat som mygglarver ol. et tips for å få opp trivselen. De leker nok selv om du ikke ser det!
Mikkel
Postet 26.04.06 kl 10:56
Sist jeg lekte P82 hadde jeg 1 hann og 2 hunner sammen i en 60 liter i en uke. I 60 literen hadde jeg flyteplanter, mopper og en dott javamose. Den uken de var sammen så jeg ALDRI at de "hadde seg".
Tok ut de voksne fiskene, og 3-4 uker senere hadde jeg godt over 100 yngel svømmende i akvariet.
Tror nok det foregår endel uten at du nødvendigvis får være tilstede. (Kanskje P82 er litt blyge sånn? .
Lykke til videre med fiskene.
Mvh
Arild
Tok ut de voksne fiskene, og 3-4 uker senere hadde jeg godt over 100 yngel svømmende i akvariet.
Tror nok det foregår endel uten at du nødvendigvis får være tilstede. (Kanskje P82 er litt blyge sånn? .
Lykke til videre med fiskene.
Mvh
Arild
Postet 26.04.06 kl 15:26
Da fortsetter jeg med god foring, så tenker jeg det skjer ting i det skjulte. Så disse "moppsene" hos Arild og det er jo sånn halve karet mitt set ut-pistia som skygger for lyset og mase hornblad og pistia-røtter ned i karet. Og litt torv her og der og endel eikeblader... tipper jeg ikke ser noe rett og slett.
Vil tippe det er endel infusorier i karet nå, pga eikeblader, torv og litt forrester, så litt start for bør der være nå.
Vil tippe det er endel infusorier i karet nå, pga eikeblader, torv og litt forrester, så litt start for bør der være nå.
Postet 26.04.06 kl 15:51
Enig Karl Inge.
Dersom ikke yngelen klarer å overleve i det akvariet forstår jeg ingenting, og dersom akvariet ikke er av den "sterile" typen vil det nok også være noe startfór i planteklasene. Nå er det også slik at P82 er kjent for å ofte være litt snill og ikke spise sin yngel med en gang.
Mvh
Arild
Dersom ikke yngelen klarer å overleve i det akvariet forstår jeg ingenting, og dersom akvariet ikke er av den "sterile" typen vil det nok også være noe startfór i planteklasene. Nå er det også slik at P82 er kjent for å ofte være litt snill og ikke spise sin yngel med en gang.
Mvh
Arild
Postet 26.04.06 kl 15:56
Siste dagene har hannen vært svært aggressiv mot hunnene, særlig den minste har fått gjennomgå. Idag var halve halen dens borte, da synes jeg nok var nok. Begge hunnene ble flyttet over i "rote-karet" mitt hvor de kan holde seg med fredelige fisker til de er i form igjen. Jeg antar at "jobben" er gjort nå, så færre voksne fisk i karet er vel bare en fordel. Har hatt fiskene i 3uker, så med litt flaks dukker det opp yngel om ca 2 uker...?
Kan årsaken til den økte aggressiviteten være at hunnene har lekt fra seg? Hannen har jaget litt på dem hele tiden, men icke på denne måten. Den ene lå med ryggen over vann ppå pumpen i dag morges...
Kan årsaken til den økte aggressiviteten være at hunnene har lekt fra seg? Hannen har jaget litt på dem hele tiden, men icke på denne måten. Den ene lå med ryggen over vann ppå pumpen i dag morges...
Postet 29.04.06 kl 22:29
Postet 08.05.06 kl 12:44
Postet 11.05.06 kl 22:04
Postet 11.05.06 kl 22:35
Postet 12.05.06 kl 10:06
Postet 12.05.06 kl 18:35
Postet 12.05.06 kl 18:36
Endret: 12.05.06 kl 18:37
Grattis med killi-yngel =))
Hei !!
Det er virkelig kult å få yngel på en art man ikke har hatt før !!
Jeg har et par killi, "Nothobranchius guentheri " "Zanzibar"" i en 28 liter nå som jeg kjøpte av Mikkel Thorkildsen på forrige HAK-auksjon. Dessverre er killiene mine litt mer kompliserte å drette enn dine. De leker nemlig i torv som jeg må oppbevare i 3 måneder før jeg igjen kan legge torven i bløt. Det er da eggene først klekker.
Jeg gleder meg som en unge til mine første killi-yngel, selv om det er lenge til. Det er virkelig noe å se fram til =))
Mvh Maren aka Akvafreak =))
Det er virkelig kult å få yngel på en art man ikke har hatt før !!
Jeg har et par killi, "Nothobranchius guentheri " "Zanzibar"" i en 28 liter nå som jeg kjøpte av Mikkel Thorkildsen på forrige HAK-auksjon. Dessverre er killiene mine litt mer kompliserte å drette enn dine. De leker nemlig i torv som jeg må oppbevare i 3 måneder før jeg igjen kan legge torven i bløt. Det er da eggene først klekker.
Jeg gleder meg som en unge til mine første killi-yngel, selv om det er lenge til. Det er virkelig noe å se fram til =))
Mvh Maren aka Akvafreak =))
Postet 12.05.06 kl 19:56