128l Sør Amerika/ Brasil-Amazonas (side 3)

Prøvde meg med "isboks" taktikken for eggene men det funket ikke. Nå skal jeg kjøpe torv, er lei av å se egg råtne!

Har endelig fått en passende endlers-hann til hunnene mine. Oppi karet er nå også 20stk små kardinaltetraer, de stimer fint foreløpig og fargene passer glimrende med det litt brune vannet, røttene og de grønne plantene. Karet er nå snart ferdig befolket, jeg mangler bare noen dvergciklider...
Håper du føler deg velfortjent stolt nå? Det står i fiskebasen at disse går for å være vanskelige. De har en ganske høy oppdretts-poengsum også (på den andre Af som er tilknyttet OAK).

Så her måååå du bare prøve deg, Karl Inge!

Karl Inge S
Så leker similisene mine igjen, idag så jeg for første gang en hunn med egg :-) Var visst ingen grunn til å engste seg for evt påvirkning fra eikebladene, de leker jevnt og trutt.
Hmmm blir jo litt mer gira når jeg hører at de skal være vanskelige

Nå har jeg jo fyllt 6 otocincluser og over 20 kardinaltetraer(små) i karet men tror egentlig ikke disse ødelegger for similisene. Men 2 spm har jeg til deg, du er jo eksperten her

1.Hvordan og når tar du eggene fra glasset?

2.Leken har jeg ikke kontroll på, de bare gjør det liksom. Kunne tenkt meg å trigge dagen før jeg vet jeg skal være hjemme hele dagen, har du noen tips i så måte? Syklusen til nå er jo på 5-10dager ca... jeg er usikker på hvor mage hunner jeg har også, mulig jeg bare har en faktisk... ihvertfall bare en som skiller seg ut me størrelse.
Dette ser jo kjempe bra ut! Så gøy at similis-ene leker! ^^
Jeg har jo også nettopp satt opp et 540 l amazonas biotop Om du vil kan du se bilder av det på profilen min 0=)

Ang. dvergciklider så står jeg på Mona's side: Apistogramma trifasciata! Kjempefin liten dvergciklide fra Sør-Amerika Har lenge gått å sikla på den, og de har den jo på Aquazoo.no Jeg liker også Mikrogeophagus altispinosa, også selvfølgelig fettern da; Mikrogeophagus ramirezi To pene små dvergciklider de også. Har selv altispinosa, og kommer nok til å kjøpe meg ramirezi og etter vært.

Nå har du jo kjøpt Kardinaltetra da, og du ville jo ha en av de mindre tetraene, men hvis jeg skulle anbefale en tatra, ville jeg anbefale Flaggtetra, denne stimer utrolig bra (bedre enn mine Kardinaler) og har flotte farger i riktige forhold Men dette er en ganske stor tetra...
Akvariet ditt har jeg sett på for lenge siden du, med en gang det dukket opp på forsiden som nytt akvarie

Håper du kommer med flere bilder etterhvert av både fisk og akvarie. Skulle gjerne hatt såpass akvarie selv, men økonomien tillater det ikke.... (i motsetning til de fleste andre har jeg nok plass, bor alene i et hus på 200kvm BOA... akvariene har jeg i en kjellerstue på 45kvm jeg egentlig bare bruker til litt trening, akvarie og et og annet vorspiel...hadde tatt seg bra ut med en 540l der... )
Du har jo stort nok hus ihvertfall! mendu skal jo ha plass til andre ting enn bare akvarier også, sant? skal snart legge ut nye bilder, for det er satt inn mange flere Echinodorusplanter siden sist! Men vannet blir ikke klart... Noen som vet hva det kan være? Om det er luftbobler som ALDRI går ut på dato!? :P Eller noe annet rart?
Nå leker similisene mine IGJEN.... fant 4 rester av egg på glasset når jeg kom hjem nå. Skal følge med utover kvelden og se om jeg kan få berget noen...
Har startet en egen tråd også men spør her også¨.... er litt krise nå for i motsetning til tidligere blir eggene tydeligvis spist raskt opp denne gangen... hvordan samler jeg inn helt "ferske" egg fra glasset???
Tror bare det er en hunn jeg.... den størrste cs min jobba ihvertfall hardt... jeg har telt over 20 egg, og det er kun de jeg har sett.... jeg prøvde å få noen lød fra glasset men det tror jeg gikk dårlig.... heldigvis hadde hun også lagt endel på blader, som jeg kløp av og la i en isboks med torv oppi som flyter i karet. Skal bytte litt vann i denne 3-4 ganger daglig i karet, blir spennende å se om jeg klarer å få klekking denne gangen...

Hang 4 egg på glasset i dag morges men jeg tipper disse er borte når jeg kommer fra jobb idag. Dersom de er der enda skal jeg prøve med en isboks til, da en med sirkulasjon (hull) og litt torv og se om det funker... men tror ikke eggene er der da, de har blittt spist raskt dnne gangen...

Fikk også med meg t-posisjon og eggplassering igår, morro
Da jeg kom hjem igår var 2 av eggene på glasset der enda. Jeg msitet det ene, det andre er nå i en egen isboks (med hull i) og litt torv. Blir spennende dette, jeg har litt tro på de eggene som henger på bladene i den ene boksen altså..... må stadig motstå trangen til å børste torv-bøss vekk fra dem, men leser i monas tråd at dette ikke er skadelig så da så
Hei Karl Inge

Gøy å høre at eggene kommer strømmende

Det verste med innsamlingen er mens man lærer seg teknikken for hvordan man skal håndtere dem. Har skvisjet noen egg, ja...

Man må "rulle dem av" glasset med en finger, f.eks. pekefingeren.
Du berører såvidt egget, og så later du som du skal "trille det" bortover. Da ruller det av glasset og fester seg på pekefingeren din. Nylagte egg er klebrige, så de er lette å få opp. Det er å få dem AV pekefingeren igjen som er vanskelig! Men det er samme metode som gjelder, bare at man nå prøver å rulle egget av fingeren ved å sette fingeren såvidt borti underlaget (f.eks. innsiden på den plastboksen man vil samle dem i). Det tar noen runder før man finner teknikkken og får egget av fingeren igjen uten å skade det. Et ørlite trykk med fingeren der egget er mot boksens innside, vent et sekund, og rull så egget av. Trykket og ventingen det lille sekundet, er for at egget skal rekke å hefte seg litt mot det du trykket det mot.


Venter man til neste dag med innsamlingen er det verre, for da har egghinnen stivnet og er hardere. Ikke klebrig lenger. Da er det veeeeldig lett å miste dem ned i akvariet igjen, når man har fått pirket dem løs. Men til gjengjeld er det mye vanskeligere å mose dem, siden de er hardere.
Jeg har lest at noen holder en håv under eggene når de pirker dem løs, men det får ikke jeg til. Det er for kronglete å komme til overalt med noen håv.

Funket icke denne gangen heller. Jeg hadde 2 isbokser flytende i karet med egg opp. I begge var det litt torv. Dene ene hadde hull for gjennomstrømming, den andre tømte jeg vann inn/ut av 4 ganger daglig.

Forstår icke helt hvor det svikter... det er nesten som om eggene icke er befruktet, for jeg får aldri den fine oransje fargen du har på dine bilder Mona. Men jeg så jo T-posisjonen sist gang... irriterende. jeg må vente en stundt til med dvergciklidene mine tror jeg.
Legger ved et lite stemningsbilde fra karet Ganske så frekkt av meg å forstyrre i middagshvilen da...
Du nevner ingenting om luft-tilførsel i disse boksene...?
Man må nok ha oksygen (luftpumpe med brusestein) for å unngå "dødt vann" og mugg. Jeg har saumfart nettet og bøker om info rundt det, og akkurat den biten tror jeg de fleste er enige i.

PS! For noen sjarmerende skapninger på bildet. Æ trur æ e forælska!
Jeg bare MÅ ha meg noen C Similis og det kjapt!

Karl Inge S
Funket icke denne gangen heller. Jeg hadde 2 isbokser flytende i karet med egg opp. I begge var det litt torv. Dene ene hadde hull for gjennomstrømming, den andre tømte jeg vann inn/ut av 4 ganger daglig.
Tror du har rett jeg, det er nok blitt for stillestående i disse boksene. Skal prøve flere ganger, får sette ciklide-handelen på vent, og heller utvide flokken litt
Jeg har brukt mye tid i dag på å surfe rundt for å finne en Corydoras som liker like varmt vann som det er hos meg

Jeg klarer ikke holde akvariene mine så langt nede som 23-25 C jevnt over, slik mange Corydoras vil ha. De fleste artene vil faktisk ha maks 26 C, med et kjent unntak; Corydoras Sterbai. Det er den eneste Corydorasen jeg vet om som faktisk trives i så varmt vann som opptil 28 C. Det finnes kanskje noen arter til, men jeg har ikke funnet dem enda og det er ikke så mange av dem, det er helt sikkert.

Men så sjekket jeg litt mer ang. Corydoras Similis, og oppdaget til min glede at de kan ha vann opptil 27 C Så flott!

Jeg vet at mange akvarister har Corydoras i varmere vann enn det står oppført at de skal ha. Og jeg tror nok de lever en stund med det, men.... de blir nok ikke så langlivede som de kunne blitt. Corydoras lever gjerne 10-12 år, kanskje mer. Så noen coryer stryker også med, rett og slett av for varmt vann. Uten at man egentlig skjønner hvorfor, de bare faller i fra en etter en ettersom månedene går.

Jeg har mistet veldig mange Corydoras Panda, og jeg tipper årsaken er for varmt vann. Det er en Cory-art jeg rett og slett ikke får til. Jeg har aldri mistet så mange Corydoras som jeg har gjort av den arten der! Med heldekkende armaturer blir vannet altfor varmt. Alternativet er å aldri slå på lyset... eller ha åpne akvarier uten dekkglass og ikke heldekkende armatur. Men da får man luftfuktigheten istedet da...

Vi har det også varmt inne, ikke fordi vi fyrer så veldig, men fordi vi bor i andre etasje og vår leilighet varmes opp av naboen under oss. Midt på vinteren er det 23-24 C innendørs, 8-9 minusgrader ute, og vi har ikke engang fyrt opp i ovnen....

Åj... jeg måtte ha 200w kolbe i karet jeg for å komme over 20, ligger på 24 nå. Har karene i en kjølig kjellerstue, hvor det er maks 18grader selv på sommeren dersom jeg ikke varmer opp. Det som er litt kjipt er jo at jeg ikke kan ha kar uten kolbe til f.eks yngel, nå er det 14grader der nede.

Similisène mine leker forøvrig nå, men ettersom jeg akkurat er kommet hjem fra en liten ferie ser det ikke ut til at jeg får berget noen denne gangen, men jeg følger med utover kvelden da.
Nå leker similisene igjen... skal på laksefiske noen dager så har ingen mulighet tå å gjøre noe redningsforsøk dessverre... tenker tetraene eller sneglene tar de uansett oppi karet så har ikke noe håp om å se de igjen senere. Argh. Sklulle aldri kjøpt de tetraene altså... skulle bare hatt similis

Og så har ene guppyen levert unger, men ettersom cabombaen min ikke vil blir stor og tøff har de litt dårlig med gjemmestedeer, sverdplanter gjør ikke samme nytten, så de ryker vel i tetraene de også... jaja.
Oppdatering:

Guppyene har formert seg.... ikke overraskende Har vel 20-30stk nå, de fleste svært små.

Kardinaltetraene trives godt

Alle 6 ottoer døde omtrent samtidig i sommer, årsak ukjent.

HAr mistet en Corydoras similis Vet ikke hvorfor, resten så (og ser) helt friske ut...

Har nå 7 Corydoras aenus i karet, og har måttet rydde til litt mer "gulvplass" da det nå er 7+5 coyèr i karet. Ser bra ut. Sverdplantene vokser og trives, måtte faktisk kaste et par mindre idag.

Er for mørkt vann i dette karet til gode bilder dessverre. Er ganske fornøyelig å se 6-7 corydoras similis og aenus stablet omtrent oppå hverandre for å komme til rekepelletsene

Kjekkt med fisk som er så fredelige og underholdende!
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap