528 liter planteakvarie (side 3)

Har brukt den nettbutikken litt jeg og, bare positive erfaringer. Betalte vel 80 kroner i gebyr pluss norsk moms tror jeg. Har avtale med posten om fortolling så det går av seg selv uten noe spørsmål. Men 80w rørene er 150cm lange, så da gjelder det at de pakker bra Blir nok trolig DD dagslys, får se litt hva jeg finner. Må få byttet folien på t-8 origninalreflektorene også, er blitt helt matte. Danske sjapper har disse. Jeg har 10.000 k aquarelle og triton rør blandet med dagslys i de mindre karene. De gir litt sykt rosa lys alene, men det er skikkelig trøkk i de.

Ph blir litt høy i løpet av natten hvis magnetventilen slår av co2 hele natten, men litt for lav hvis den står på kontinuerleg, derfor av på annenhver time om natten.
Skifter vann, mye vann. Bare tapper og fyller, aldri noe slamsuging. men det tar endel tid. Prøver å greie meg med å rote oppi der en gang pr uke og gjøre allt vedlikehold mens vannet er nede. Det er så dypt at jeg får vann helt opp til skulderen med fullt kar. Ytterfilteret går hele tiden og jeg dusjer de plantene som blir tørrlagt med en dusjeflaske. Den armaturheiseren gjør det mye lettere å komme til oppi der. Man må nesten være to for å kunne løfte av det digre armaturet ellers. Har egentlig ganske lyst på hengearmatur med MH, men tror det blir for mye fordamping, uthopping vannsprut o.l Dette karet er ganske mye mer tungvint å drive med enn mindre kar. Jeg er blitt kurert for litersyken, kommer aldri til å gå for noe så digert igjen.
Lekkert! Utrolig lekkert!
Takk, det ser alltid bedre ut på bilder Den glossoen sliter litt, men en ser det ikke så lett på bilder. Jeg måtte dra opp en del av den og plante på nytt der den møter frontruta. Den vokser oppover når den ikke har noe fri plass å krype på, og så gulner den nedenfra. Det er jo bare 0.5 watt pr liter. Har fremdeles for mye grønne prikkalger. De liker seg på de plantene som har store runde blader som Ludwigia. Har lest andre steder at dette kan skyldes at jeg ikke tilsetter fosfat. Men jeg tilsette ikke det i de andre heller, og har den ikke der. Har endelig blitt kvitt den digre plecoen. Blir endel mindre grums uten den.
Har innstallert T-5 rør. Bare ett 80w T5 helt foran foreløpig. Nr 2 skal få st litt til i skapet til jeg har skikkelig kontroll. Det er allerede 290w med ett stk. Godt mulig det er nok. Med to blir det 334w hvis jeg greier å få plassert alle tre 58w rørene i tillegg. Det blir også veldig varmt. har kjøpt vifter men har ikke funnet noen grei måte å plassere de i den pansertoppen. Gikk helt i bunn på næring og fikk noen veldig sure planter, masse bladet som døde og mye grønne prikker .I tillegg til mer lys hadde jeg fjernet den store malla og luket endel i platygjengen. Jeg målte nitrat. Etter vannskifte hadde jeg en fin orange farge 12.5 på skalaen, men jeg tipper det ikke er mer enn halvparten. 3 dager senere var testen sitrongul, 0 utslag.
Har skrudd opp co2 mer. Tipper det er 5 bobler pr sek. Det er det reaktoren klarer å ta unna, den spytter litt på slutten av dagen, har lagt en slange fra den bort til innerfilteret så det knuser bolene ut i karet. KH 4 ph 6.6 på slutten av dagen, ca 6.8 om morgenen. Byttet co2 flaske i går, trykket begynte å falle under 50bar. 6kg flasken har vart siden 20 februar. Har aldri kjørt en flaske helt tom, så jeg vet ikke om disse regulatorene kan dumpe hvis trykket blir for lavt, har ikke lyst til å finne det ut. Å gå tom for co2 er ikke noe gunstig. Har fått meg en reserveflaske som reduserer stresset med å fylle flasker betraktelig, særlig nå i varmen når de gjerne vil ha de fryseren natten over for å fylle de.
Slik ser det ut idag. Har gjort om litt, roten med javabregner foran til venstre er blitt flyttet bakerst. Bregnen trives bedre under t-8 lyset. Jeg hadde litt problemer med at bladene ble ufullstendige og fikk alger i det sterke lyset foran. Gir også mer plass til andre planter som trenger mer lys. Har plantet Heteranthera zosterifolia og rød Myriophyllum der istedet.
Har også flere ganger prøvd å sette inn Hemianthus micranthemoides, men denne dør fort av en eller annen grunn jeg ikke forstår. Det skjer fort, den er helt død i løpet av en uke, så jeg tviler på at det er næringsmangel. Ser det tydelig allerede etter et par dager, ser ut som bladene skrumper inn.
Har fremdeles endel grønne prikker, men har kvittet meg med mesteparten av Ludwigia repens, det var denne disse algene likte så godt. Har også begynt å gi den 5ml hver daglig av Ferreal og Floreal i tilleg til TMG. Har tenkt å prøve den nye Tmg + med makro. Noen som vet hvor mye den skal gi ved standard dose?.
Glossoen blir tykk og gror over seg selv etter en stund. Jeg burde sikkert dratt opp alt og plantet på nytt, men det er mye pes og blir lett dradd opp av de forholdsvis store fiskene jeg har, så jeg tar det litt i små områder om gangen. Corydoras Delphax dykker i glossoen etter et eller annet spiselig . Tenker sikkert få det ugresset vekk, jeg kommer ikke til her Tror det fremdeles er 14 av disse, de holder seg mest bak.
T-5 røret i luka foran Arcadia 80w. Algene på ruta liker dette.
Har plasset reaktoren lenger bak med et lite rør som sender vannet fra utløpet inn i den innvendige pumpa. Reaktoren spytter litt mot slutten av dagen, og pumpa sprer det som små bobler i karet.
ok, jeg må bryte sammen og tilstå... Plantekaret ditt er bærre lækert!! Mitt første kar på favorittlista! Når jeg får plass så er det neste prosjekt!!
Takker. Har puslet litt med å få til en vifteløsning uten å kutte toppen i biter, og har laget denne noe underlige dingsen Det er en plastboks med to datavifter som drar luft inn og et plastbend som luften går ut gjennom.
Planen er da å montere boksen utenfor toppen så den blåser luft inn gjennom en slange inn gjennom gjennomføringen for filterslanger i lystoppen. Foreløpig står den bare med bendet dyttet inn under lokket slik.
12v viftene drives av en gammel 7v Motorola mobillader koblet til timeren på lyset. Trenger ikke dra masse ekstra fuktighet ut av karet om natten. Ser ut som boksen hindrer kondens på viftene når de er av.
Bilde 2 viser powerheadfilteret tatt ut for rens. Aquaclear 402 med aquabee svamp. 45 graders bendet er fra en Juvelpumpe. Denne går lenge før den må renses.

Det siste bildet er av et Eheim kuleledd. Veldig praktisk sak som gjør at jeg kan dreie strålen fra 2252 pumpa i alle retninger så den ikke legger plantene flate. Fant denne hos Aquaristikshop.
Dette er ganske mye arbeid å holde vedlike!. Masse hurtigvoksende planter som må klippes og plantes om ofte hvis de ikke skal gå helt ut av kontroll. Har plantet om en stor den av glossoforgrunnen, en ser skillet som et tydelig trinn ned midt på. Snart må den andre delen tas. Heteranthera zozterifoliaen vokste helt over den røde myriophyllumen på et øyeblikk. Rotala rotindufolia som er langt over klippetid, når den når vannflaten tar den helt av. Denne er en versting til å vokse.
Har fått en flaske med Tropica Aquacare+ TMG med nitrat og fosfat. Den er knall grønn istedet for brun, så faren for å ta feil er liten.
Har tenk å prøve denne istedet for pulver som jeg ikke er så glad i å rote med. N 1.34% P 0.10% K 1.03% sier innholdsdeklareringen, ellers det samme som standardversjonen. Jeg fylte en 100l dunk med kranvann for å se hva testsettene mine sa. Med rent springvann sa de ikke uventet 0. Tilsatte 5ml og lot det stå å blande seg med en pumpe en god stund. Tetra nitrattesten viste en svak orange, litt svakere enn 12.5 fargen. Fosfattesten nesten ikke synlig farge, svakere enn 0.5. Tilsatte 5ml til og testet på ny. Nitrat viste nå en god 12.5, kanskje litt strekere enn 12.5 fargen. Testet også Nitrat med en JBL test. Den viste 10 slik jeg tolker den. Fosfattesten viste kanskje 05 nå, heller mindre slik jeg tolker den. Tror det er litt vanskelig å tolke disse settene korrekt når det er lave verdier.
Oppdatering Slik ser det ut idag. Noen nye planter. Glossoen trenger omplanting.
Har fikset litt på co2 anlegget. Hadde litt problemer med at nåleventilen vandret nedover i bobletakt. La merke til at boletakten endret seg når jeg presset mot enden av nåleventilen. Jeg skrudde ut nåleskruen (steng krana først!) og tredde en gummiforing inn over sekskantakselen denne kommer ut av. Når nåleskruen skrus på plass så klemmer den gummiforingen sammen og gir mye høyere friksjon og mindre slark. Dette løste problemet. Har nå gjort dette med alle regulatorene mine. Ved bytte av flaske bare stenger jeg kranen og venter til nanometrene viser null trykk. Så bare skrur jeg regulatoren av den gamle og over til den nye flasken uten å stille på noe.
Kjetil L
Oppdatering :) Slik ser det ut idag. Noen nye planter. Glossoen trenger omplanting.


Mmmmm.... Sexy!
Har tatt vekk 2252 pumpen. Den ble litt for rå, og så lager den mye varme. Varmeproblemet ble mindre uten den. Har istedet satt en Maxijet 750 med svamp til å drive reaktoren og samtidig gi sirkulasjon. Med denne ble motstanden i reaktoren for stor, så jeg tok ut all innmaten så den bare er et tomt rør. Flyttet Co2 slangen nederst. Det virket minst like bra. Boblene hvirvler rund inni røret mot strømmen og den sender ut en strøm av fine bobler i karet. Før og etter: Det svarte helt i høyre hjørne av karet er en Hagen Quickfilterpatron for veldig fine partikler. Sitter vanligvis bak.
Tom co2 flaske igjen. Dette karet bruker mellom 3 og 4 femkilos flasker i året Det tar ca en snau uke fra nåla begynner å falle til den er på 20 bar som på bildet. Jeg tømmer aldri flasker helt.

Slik ser forresten nåla i nåleventilen i en AM regulator ut. Ingen fare for å stikke seg på den
T-5
mona o
Vet ikke om dette er interessant men...:-) jeg kan jo nevne det. AquaMedic er jo et godt kvalitetsmerke iallefall: [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=368610+*+368611+*+368612+*+368613&t=temartic&userid=X0CO7gfBhEODhCidTQpFRS7HF9BQrokTtnn]AquaMedic 80 watts T5 planterør [/URL]til kun [B]en hundrelapp[/B]:-) Tysk nettbutikk, bruker den mye selv. Posten bruker [URLBLOCK1]ved fortolling, om man handler for mer enn 200 NOK. Alt akvarieutstyr under 200 NOk i verdi er moms og avgiftsfritt å handle/ta inn til Norge. Kursen pr i dag for Euro er 7,82 ( En Euro er norske kr 7,82) PS! Prisene i den tyske nettbutikken er inkl tysk moms på 16%. Denne skal ikke vi betale ettersom Norge er utenfor EU. Den trekkes automatisk i fra straks du har registrert deg med norsk adresse i systemet der. Alle ting du da legger i "handlekurven" blir automatisk uten tysk moms.

Har ikke noen god erfaring med Aqua Medic,Her holdt min T-5 80watt ett år.Og det er vel litt snaut?Har gått over til D&D
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap