Dårlige råd i butikken? (Nytt akvarium, feil fisk?) (side 3)

Vinteren er ofte en litt "laber" tid på året med tanke på utvalg av fisk i butikkene. Uansett er det bare å bestille i butikken, derosm du vet hva du skal ha.
Jeg personlig anbefaller OasenZoo på Oasensnteret og ZooGarden i byen.

Dersom du tar turen til auksjonen så kan jeg love at det kommer gode begynnerplanter på auksjonen. Jeg skal ta med hornblad og "cabomba".

Mikkel
oyvindk
Den ene av plantene har også fått noe som antakelig er brunalger på seg, men det er vel neppe så mye å gjøre med. Vi har nok hatt lyset på for lenge (over 12 timer), så det har vi kuttet ned på. Et spørsmål melder seg likevel i den forbindelse. Hvordan bør vi ha på lyset i forhold til det normale dagslyset? Om vi f.eks skrur på akvarielyset kl 12:00 og av kl 22:00, så blir det 10 timer, men akvariet har jo i prinsippet hatt en lenger dag på grunn av dagslyset i stua (ikke direkte sol). Vi bør nok putte oppi et par-tre planter til, kan disse settes oppi samtidig (mens fiskeposen flyter for å temperaturstabiliseres) med fisken, eller må vi ta to turer til butikken, en for å kjøpe planter og en for å kjøpe fisk? Planen for fisk er omtrent som følger: 2 stk små ancistrus til "vaktmestre" 2-3 SAE som vaktmesterassistenter (eventuelt) 3-5 sebrafisk 3-5 platy Tenkte å ta dette stegvis, og begynne med ancistrusene og sebrafisken for å se hvordan det går. Høres dette ut som en god plan? For mye fisk på 54 liter? Vi har grov grus i akvariet, takler disse fiskene dette? Et siste spørsmål: Er det noen som har erfaring med Tysvær Zoo? Kan vi stole på denne butikken? Så langt jeg kan se er dette den butikken med størst utvalg i fisk i dette distriktet.

For å ta algeproblemet først; Det jeg ville ha gjort, er å ta ut de plantene du har (dersom de ikke har rukket å slå ordentlig rot ennå) for så å skylle dem godt under rennende vann. Gni forsiktig på bladene for å få bort algene og plant dem på nytt i akvariet.
Det er sikkert mange som ikke er enig med meg ang dette, men siden du ikke har satt fisk i akvariet ennå, og det ikke har gått særlig lang tid, ville iallefall jeg ha gjort det slik.

Jeg ville i tillegg kjøpt en liten sirkulasjonspumpe for å avhjelpe det fastmonterte filteret til å ta unna småpartikler. Du trenger ikke noe stort og dyrt, men da juwelpumpene ikke er gode på partikler, kan det lønne seg å ha noe i et såpass lite kar. (Jeg har to av samme karet og ser tydelig forskjell på det jeg har ekstra pumpe i, og det uten)

Det går fint å sette planter i mens fisken er i posen til avklimatisering.

Når det gjelder lys, har jeg faktisk lurt på det samme...

Jeg syns du har en god plan over fisken du ønsker, men jeg har en innvending. SAE blir nok altfor stor til karet ditt Den vokser utrolig fort og er en aktiv svømmer.

Jeg ville også ha anskaffet kun en ancistrus. De trenger ikke være fler for å trives, og har en tendens til å bli kranglevorne mot andre ancistrus når de blir voksne. Husk at de kan bli 12 cm lange, og da kan det virke mye med to.
Kanskje noen reker isteden?
(eller snegler?)

Tysvær zoo har jeg ingen erfaring med, men de får fisk fra en kunde av meg, og han vet jeg leverer bra varer.

Lykke til med oppstart av akvariet!!
Da tok vi en tur til Zoo Garden, og endte opp litt utenfor planen. Det er som tidligere nevnt ikke mitt prosjekt, og vi endte da opp med et par platy, samt to guppyhunner og en guppyhann. I tillegg ble det to små ancistrus. Vi kjøpte også en boks med teststrips slik at vi kan kontrollere vannet selv (vi hadde også med en vannprøve som butikken kontrollerte for oss før vi tok med oss fisk hjem).

Fiskene er rimelig aktive, og suser nå rundt for å gjøre seg kjent i sitt nye hjem. Så får vi se hvordan det går med tiden.

Vi brukte også tilgodelappen på den andre butikken og kjøpte der to planter, slik at vi nå har fire planter i akvariet. Det ble ikke så verst.

har du mulighet til å ta et bilde av karet ?
Jada. Ikke så mye som er endret, men nå ser det altså slik ut.

Det så jo ikke ille ut det der nå Skal se det ikke yngler snart også der. Du får ta med guttungene på klubbauksjonen til HAK kommende mandag. Der blir det mye spennende å få tak i. Loddsalg med fine premier å vinne, samt muligheten til å ta lodd i loddboka med enda flottere premier. Sjekk hjemmesiden vår på www.akvarieklubb.org



PS! Meget bra akvariebilde!
Ja, som amatørfotograf burde jeg vel klare å ta et bilde av noe så stillestående som et akvarie. Det var ikke så enkelt å ta bilde av fiskene..

Her er forresten samme bilde i litt større versjon. 500 piksler i bredden er litt lite:

[External Image]
Tippet at det var en av de kjente Haugesundsfotografene som stod bak
Du får prøve deg på fiskefoto også da. Vi trenger all den hjelp vi kan få med artsbilder i fiskebasen
For mye fôr?
Hei. Dette er Hilde, samboeren til Mikkel. Bare låner identiteten hans litt.

Jeg leste i det første innlegget at debattstarter ga disse 4 fiskene ca 15 flak 2 ganger om dagen. Er ikke dette litt mye? For mye fôr går jo ut over vannkvaliteten. Kom på det da det sto at det var "svevestøv" i karet og at det luktet. Kan dette ha vært årsaken til at fisken døde? Her i huset får fiskene mat knapt èn gang om dagen. Ha selv mistet fisk pga overfôring tidligere.
Jo, det kan veldig godt hende at det er for mye, så en korreks på riktig mengde setter jeg stor pris på.

Er det slik å forstå at et par flak per fisk kanskje er mer passe? To ganger om dagen, eller bare en? Det er jo litt forskjellig interesse for maten blant fiskene, og de som er "trege i avtrekkeren" risikerer å ikke få noe. Men kanskje de lærer av det...

Og hva med ancistrusene? Jeg ser disse er vledig flinke til å bevege seg rundt i karet og spise alger, men hvordan vet jeg om de trenger tilleggsfor? De kommer jo ikke opp for å ta flakforet?

Bjarne
Tippet at det var en av de kjente Haugesundsfotografene som stod bak ;)


Nåja, kjent og kjent... Men det er ihvertfall mitt bilde som ligger her:



Du har også vært lærer for eldstemann her i huset for et par-tre år siden, mener jeg å huske.

Bjarne
Du får prøve deg på fiskefoto også da. Vi trenger all den hjelp vi kan få med artsbilder i fiskebasen ;)

Det er klart jeg må nok prøve litt på det også, men akkurat disse artene er så langt jeg kan se allerede avbildet i fiskebasen. Eller vil dere ha flere bilder av hver art, kanskje?

oyvindk
Og hva med ancistrusene? Jeg ser disse er vledig flinke til å bevege seg rundt i karet og spise alger, men hvordan vet jeg om de trenger tilleggsfor? De kommer jo ikke opp for å ta flakforet?


Man bruker synkefòr til maller. Tabeletter eller pellets.

Ang annen fòring.. jeg gir mine fisker mat de spiser opp kjapt, feks på 15 sek.
Så gir jeg de en runde til.. forsvinner denne også fort kan jeg være snill og gi de litt til.

Jeg gir ikke mat hver dag, og siden jeg har ganske mange bunnfisker er jeg noenganger veldig raus- slik at de også får mesket seg med feks artemia eller mygglarver

Ellers er det pellets/ tabeletter til de.

Og agurk.
Og skvåsj.
Og agurk.
Og ferske reker.

Pokker så bortskjemte fisker jeg har!!
Som akvarist så må man faktisk ha noen forskjellige for typer-jeg har 4 typer og + 2 til som ligger i posten et eller annet sted-men det å mate med grønnsaker som Mc Darup sier er et veldig godt supplemang, gjør det selv jeg.
Men synke pellets til bånn levende fisker dyr er et minimum+ flakfor.
Dere har jo et nystartet kar, og det som er viktig da, er å ikke gi særlig mye fòr. Grunnen til det er at jo mer mat fiskene spiser, jo mer avfall blir det. Dette kan føre til at vannet blir "forgiftet" fordi det ikke er nok bakterier (snille) til å ta seg av dette. Når karet har vært i drift en tid (noen uker) vil bakteriekulturen være stor nok, og tilpasset antall fisk, slik at dere kan begynne å gi litt mer mat. Noen mater fiskene sine to ganger om dagen, med forskjellig fòr og har en fastdag i uka. Fiskene sulter ikke ihjel om man kniper litt på matinga i starten - dette vil si at dere gir nok til at de spiser det opp i løpet av få sekunder, og ikke gir hver dag. Gi mallene en synketablett inni mellom (det er lite alger i et nystartet kar...). Mine fisk ser utsultet ut til enhver tid, og det er lett å gi for mye når de omtrent står å "banker" på glasset når man nærmer seg karet
Vi prøver å være forsiktige med foringen, og gir bare litt flakfor (5-7 flak) om gangen, og bare en gang om dagen nå i starten. Guppyene er grådigst, og den ene platyen er som regel litt for treg med å få tak i noe av maten...

Prøvde å synke ned en agurkbit til mallene i går kveld, men den var urørt i dag tidlig (tok den ut igjen). Helt siden vi slapp fisken oppi karet (tirsdag) har vi lurt på hvor den ene ancistrusen hadde gjemt seg. I dag viste det seg at den hadde flyttet inn i filterboksen. Aner ikke hvordan, men det var ikke så lett å få den ut. Det endte med at den landet på gulvet(!), men den så tilsynelatende OK ut når vi slapp den i karet igjen. Jaja, vi får se de neste dagene om den klarte seg. Stakkar, den var nok rimelig stresset en stund der...

I helgen reiser vi bort, og planen er å gi flakfor og en malletablett før vi reiser, men ingen foring i helgen. Det burde vel gå fint?

Ellers ser jeg at både platyene og guppyene går og beiter/napper på alt mulig i karet. Kan også disse ta alger, eller er det noe annet de tar (eller tror de tar)?

Guppy og platy spiser også alger når de er sultne! Det er nok det du ser. Ingen fare med det!

Mikkel
Takk for svar!
Men bør jeg da gi mer flakfor, eller kan de godt få lov å være litt sultne?

Bare fortsett slik dere gjør nå en stund fremover. Helga skal du ikke bekymre deg over - fiskene klarer seg i mange dager uten mat.

Ser at du er ofte på forumet - kanskje du snart kvalifiserer for "diagnosen" Litersyken...? Det var vel i utgangspunktet Konas prosjekt...? Artig, det
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap