Jippi, Indianergobyene har lagt egg =)) (side 3)

Hei !!

Nå er det nesten helt beksvart ute, og her sitter jeg ved dataen og trykker =))

Jeg håper det går fint når jeg flytter all yngelen til den nye 19 literen i morgen. Jeg får krysse fingrene =)

Yngelen har det bare bra. Det blir spennende å se hvor mange Indianergoby-yngel det overhodet er. Jeg skal prøve å telle dem når jeg flytter dem til 19 literen =)

I dag fikk yngelen en ny type finknust flakfor. Tropical er merket, og boksen heter "Mikrovit - Hi-protein". Med spente øyne så jeg da yngelen tok maten og svelgte den. Heldigvis var det ingen som spyttet foret ut igjen, så da liker de det visst.
Et annet for som jeg har prøvd er fra Tetra merket, og heter "TetraMinBaby". Det foret er litt grovere knust. Yngelen spyttet foret ut etter ganske kort tid, så jeg skal ikke benytte det mer.

I morgen tidlig skal jeg sette på en ny ladning med artemia, for yngelen må jo også få lørdagssnopet sitt

I dag tok jeg å fjernet en del planter, for de trengs i den nye 98 literen min. Så nå er det bare en stor dott med Javamose igjen.

Men det var en ting som jeg la merke til i dag, yngelen varierer i størrelse. For de som ikke vet dette er det helt vanlig.

Er det noen som vet hvilke faktorer som påvirker yngelens kjønnsfordeling ?? Det er jeg uhyre interessert i å vite. Jeg har prøvd å finne det ut, men til ingen nytte (((((((((((((((((((((

Takker og bukker for alle som besvarer denne tråden =))

Klem Maren =))

Nå har vi flyttet =))
Hei alle sammen =))

I dag flyttet Maren oss til 19 literen, det nye hjemmet vårt. Vi har bare bodd her i knappe 3 timer, men vi trives utrolig godt =))
Jaså, dere trives godt, det er jo bra Men dere, jeg vet ikke hvor lenge dere skal bo i det karet, kanskje dere må flytte tilbake til 28 literen. Tiden får bare vise hva som skjer.
Hvis dere er nysgjerrige så skal killi paret bo i 28 literen i noen uker. Jeg skal sette dem i lek skjønner dere Forhåpentligvis er dere ikke sjalu på dem, siden de er i et litt større kar enn det dere er i nå.

Da jeg flyttet Indianergoby-yngelen til 19 literen fikk jeg telt dem. Alt i alt var det 32 unger, men det kan jo ha blitt født flere, for det er jo alltid noen som går bort =((

Mvh Maren =))
Vi har vokst bittelitt =))
Hei, det har ikke skjedd så mye siden siste oppdatering, men noe må vi jo fortelle =))

Det begynte å skje merkelig ting i 19 literen for ikke så lenge siden. Maren sluttet å skru på lyset våres, så vi har levd i mørket nesten hele tiden. Men heldigvis fikk vi en forklaring av Maren Hun sa; "På grunn av varmen den siste tiden, med temperaturer opp imot 25 grader så har jeg måttet skru av lyset deres mer eller mindre helt. Men når dere mates vil dere få ha på lyset en liten stund til dere har spist dere mette". Vi tok forklaringen med ro, for Maren tenker jo bare på vårt beste når hun passer så godt på oss.

Vi spiser fortsatt nyklekket artemia, og "Mikrovit - Hi-Protein" med stor iver. Det er så kjekt å jakte på nyklekket artemia =)) Vi har prøvd avskallet artemia igjen, men vi har funnet ut at det ikke er noe for oss ennå. Vi må nok vokse litt før vi kan ta det til oss )
Vi fores opptil 7x i døgnet nå, så da vil vi nok vokse ganske kjapt )

Ellers så er vi blitt litt mer våglige nå, for vi kommer mer og mer fram fra gjemmestedene våre.

Mvh Indianergoby-ungene =))

Hei, unger! Nå når dere er en del framme, kan dere ikke be Maren ta et bilde av dere!? -Blir liksom bedre kjent med dere da! Så får dere fortsatt være snille og greie med Maren, og spise opp maten deres, slik at dere blir store og sterke!
Til Munda =))
Hei !!

Maren er dessverre ikke hjemme akkurat nå, =(( så derfor kan vi ikke spørre henne Men vi vet at hun ikke kan ta bilder av oss, for hun har ikke et tilgjengelig kamera =((((((((((((((((((((((((

Jada, Munda vi skal være snille med Maren Det er vi jo i bunn og grunn hele tiden )

Vi prøver å spise opp maten som hun gir oss, men det er alltid noe som faller ned på rådasanden.

Vi er nå en liten gjeng som svirrer rundt i 19 literen glade og fornøyde =))))))))))))))))))))))))))

Vi venter i spenning på at Maren tar bilder av oss =)) Det er bare et spørsmål om tid

Klem Indianergoby-ungene =))

Til Munda og Mikkel fra Maren =))
Hei, Munda =))

Jo, dessverre har Indianergobyene helt rett Munda, jeg har ikke kamera tilgjengelig sånn at du kan få se noen bilder av "ungene " mine =(((((((((((((((((((((

Det er andre som også har etterlyst bilder av mine små, blant andre MC Darup, Mona o og naturligvis deg Munda Så nå er dere 3 enda en grunn til at jeg må kjøpe meg enten et digitalt kamera, eller et speilreflekskamera. Det er jo bare litt mindre enn 3 1/2 mnd til jeg har bursdag, men hvis jeg ikke får da så må jeg nok kjøpe et selv. Heldigvis har jeg penger nok på konto til det =)))))))))))))))
Tiden får bare vise

Idag fikk yngelen et lite vannbytte på 5 liter, og jeg håper at de ble glade for det. Jeg bytter 25% av vannet 2x i uken. Det innvendige filteret renser jeg 1x i uken.

Hei Mikkel =))

Har dine Indianergobyer lagt egg nå, eller er det ikke noe action på eggleggings-fronten ?
Jeg syns det er merkelig at dine ikke ønsker familieforøkelse =(((((((((((
Jeg forstår at du er litt vell irritert, og det har du god grunn til å være !!
Dag F. i HAK mente jo at det må ha vært noe i mitt kar som trigget lekingen til "mine" Indianergobyer. Spørsmålet er hva som er gale i karet der hvor dine Indianergobyer bor ??? Men du skal ikke se bortfra at det kan være kjemien blant dine Indianergobyer som ikke stemmer

Da mine la egg hadde jeg nesten bare Indianergobyer i 28 literen, bortsett fra killi-hunnen. Ellers så hadde jeg ingen snegler,reker e.l.
Masse planter var det med mye flyteplanter.
Temperatur på 25-26 grader.
Rådasand 0.8-1.2mm bare et 2cm tykt lag.
4 Pvc-rør, og 2 keramikkrukker snudd opp ned.
Dempet belysning p.g.a flyteplantene.
Vannverdiene der var (jeg tok bare prøver av GH, Kh og Ph):
Gh - 3.
Kh - 4.
Ph - 7.

2X i uken byttet jeg 25% av vannet, og jeg renset filteret 1X i uken. Det jeg har lest på nettet er at Indianergobyene er veldig glade i rent vann. Filteret må derfor bli renset godt ukentlig, og man må ta små, hyppige vannbytter et par ganger i uken. Disse tiltakene trigger ofte egglegging, Mikkel. Du kunne jo prøvd disse tiltakene )

Ellers så får du "hyle" ut her i denne tråden om Indianergobyene dine har lagt egg. Det er jo kjekt å høre fra deg =))

Jeg håper dette var til hjelp, Mikkel =))

Jeg takker for alle svar i mine tråder !!

Dette ble visst et skikkelig langt innlegg, og det var jo ikke meningen i det hele tatt

Mvh Maren aka Akvafreak =))

Jeg har nå ikke gjort store forsøkene på å få de i lek etter sist gang. Har ikke tid og ledige kar.
Jeg har et par med kurv chiklider som leker nå for 4 gang. Tenkte å ta ut noen yngel og sette de i et eget kar medmasse javamose og kirsebærreker.
Det blir første prosjekt. Så vil jeg ha ansistrusene mine i lek igjen!!

Kansje jeg setter en tom 50 liter ut i hageni somme rog prøver utendørs oppdrett når det er varmt. Bruke vann fra et tjern eller noe så det naturlig er mye småkryp i karet fra dag 1.

Mikkel
Inaktiv bruker
akvafreak
Jeg takker for alle svar i mine tråder !! Dette ble visst et skikkelig langt innlegg, og det var jo ikke meningen i det hele tatt ;) Mvh Maren aka Akvafreak =))


Jeg synest du har orntli søte innlegg jeg Maren )
Svein
Den er grei, Mikkel =))
Hei !!

Ja, da har du flere oppdrettsprosjekter på gang forstår jeg.
Hadde du ikke solgt 30 literen til LØK, så hadde du hatt et kar til Indianergoby-oppdrett nå =(( Jaja, så gikk det toget, men du skal ikke se bortfra at du vinner 98 literen på neste HAK-møte )

Kjekt at kurvciklkidene din skal få et nytt kull med unger. Er det Laetacara dorsigera, Rød kurvciklide du har ?? Jeg har den arten, og mine nekter å stifte familie (((

Men Mikkel da, du kan ikke kommandere Ancistrusene dine til å stifte familie

Hvis du skal bruke vann fra et tjern Mikkel, pass på sånn at du ikke får med deg noen skumle rovinsekter =((((((((
Dag viste oss flere eksemplarer som kan ta yngel på foredraget.
Ellers så er det masse snadder i vann fra tjern.

PS !! Sommerfuglciklidene mine har lagt egg =)))))))))))))))

Kan du ikke oppdatere fiske/dyre/plante-listene til karene dine ?? Jeg tror det hadde vært en god idee. Hint, hint )

Mvh Maren aka Akvafreak =))
Til Svein A =))
Svein A
[QUOTE=akvafreak]Jeg takker for alle svar i mine tråder !! Dette ble visst et skikkelig langt innlegg, og det var jo ikke meningen i det hele tatt ;) Mvh Maren aka Akvafreak =))


Jeg synest du har orntli søte innlegg jeg Maren )
Svein

Hei, Svein !!

Tusen takk for det Svein =-)
Det var kjekt å høre =)))))))))))))))))

PS !! Det går kjempefint med killiene mine =))))))))))))))

Mvh Maren aka Akvafreak =))


Jeg har 3 50 liters kar stående på en hylle i boden, samt en 100 liter og en 50 liter i Asker. Det plassen det står på. Har også orndet meg en 500 liter som må limes sammen.

Ansistrussene mine (2 avlspar) la egg vilt og hemmningsløs et halvt års tid, så brå stopp og umulige å starte igjen. Karene er likt satt opp også. De la egg her 14 dag på det meste.

Når tiden skal deles på søvn, familie, akvarie, fiske, jobb, hytte, båt, ved, hus og hage, hesten til sambo, bikkja dykking, osv osv blir det desverre lite tid til alt!

Skal be om fri fra august til jul, med dobbel lønn til lønnsoppgjøret! Dyrt å ha mye fri!!

Mikkel
Til Mikkel =))
Hei, Mikkel !!

Ja, da har du kar nok Mikkel )
Jeg vet selv hvordan det føles å ikke ha plass til flere kar =((((((( Det er en skikkelig irriterende realitet !!!!!!

Du frister meg med å si at du har en 500 liter som må limes, og det sier du til meg som vil ha et større kar. Du er *slem* du Mikkel ))) Nei, nei jeg mente det ikke Mikkel !!! Jeg liker bare å friste, for sånn er vi i vår familie =))

Merkelig at Ancistrusene din ikke vil stifte familie igjen ???????? Dessverre har jeg aldri i mine 15år+++++ som akvarist hatt et sånt lekspar, så der kan jeg dessverre ikke hjelpe deg =(((((((((((( Men jeg kunne godt tenkt meg et ) Et Ancistrus-lekspar er blant det som står øverst på min ønskeliste =))))

Ja, ja den tiden den tiden er ikke lett å forandre i grunnen =((((((((( Jeg skulle bare ønske at jeg ikke var syk =(((((((((((

Mvk Maren aka Akvafreak =))


Psst, Maren?
Kan du begrense alle "!!" og "))))" dine?

Innleggene fra deg blir litt slitsomme å lese av all denne bråkete tegnsettingen.
Og det er dumt, for du skriver bra!
Det er helt greit, MC ;)
Heia !

Okey, det er herved skrevet ned , May Conny, hihi *ler*

Puuh ! Jeg er akkurat ferdig med husvasken, derfor kunne jeg ikke svare deg før nå.

Jeg kan/skal begrense denne overdrevne tegnsettingen med "!!" og "))". Det er nå oppfattet =)

Unnskyld, for at jeg brukte de tegnene så ofte =(
Jeg kan ikke si unnskyld for mange ganger =)

Tusen takk for at du synes at jeg skriver bra =)

Nå var jeg vell flink og begrenset tegnsettingen ?

Mvh Maren aka Akvafreak =))

Du trenger ikke si unnskyld
Til MC =))
Hei, May Conny !!

Jo, MC jeg må jo oppveie for alle de gangene jeg har overdrevet skrivingen av ( )) og !! )

Mvh Maren aka Akvafreak =))


Takker, Silvia =))
Hei !!

Tusen takk for gratulasjonen, Silvia !!

Klem Maren =))
Siste oppdatering =))
Heia, og god kveld !!

Nå er jeg skikkelig irritert over at Indianergoby-yngelen skriver innlegg her i denne tråden. Hvis det skjer en gang til, vær så snill å gi dem en skjennepreken, hihi

Nå er Indianergoby-yngelen min nesten 1 måned gammel, og de har tydelig vokst. Det er bare timer siden jeg målte en av dem, og de har rukket å bli sånn ca. 8mm lange =))
Utseendemessig ligner de nå på de voksne individene, bare mye, mye mindre.

I dag oppdaget jeg at en tigersnegle var død, og lukta fra den var ikke særlig tiltalende =(

Siste vannbytte var tidligere i formiddag, og da fikk mine små "barn" 5 liter rent, nytt vann å boltre seg i

Mvh Maren =))

Indianergoby-yngelen er bittelitt over 1 mnd gammel nå =)
Hei !!

Nå syntes jeg det var på tide med en ny oppdatering =))

For nøyaktig 4 dager siden var det 1 måned siden Indianergoby-yngelen ble født i 28 literen min. 1 mnd-jubileet ble feiret med nyklekket artemia som yngelen gomlet i seg hele dagen. Jeg kunne ikke akkurat tilby dem kake heller da Så mens de åt artemia i store mengder, koste jeg meg med et stykke Napoleonskake, nam nam, sier jeg bare.

Indianergoby-yngelen har for det meste blitt foret med Tropicals "Mikrovit Hi-protein" mellom 5-7 ganger daglig. Da jeg ga dem avskallet artemia-egg, spyttet de det ut igjen, men idag gjorde jeg et nytt forsøk, og da var det andre boller =)) Yngelen pilte rundt og snappet opp den avskalla artemiaen, men hvis det var biter som var for store, ja da ble maten spyttet ut igjen. Derfor vil jeg knuse artemiaen mellom fingertuppene sånn at artemiaen blir malt opp i mindre biter.

Ellers så fikk de i dag et etterlengtet vannbytte servert av meg da

Klem Maren =))


Tilfeldig bekjentskap
© merete gramm
Reklame for plussmedlemskap