Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 30)

Dyrehagen
[QUOTE=Gry]Du skulle sett de jeg kjøpte på auksjonen i Porsgrunn. Fy søren, til og med Semiaquilusene blir små i forhold til dem. De er nok nærmere til cm og høye i kroppen, noen skikkelige rugger.

Ooooh! Synd du bor såpass langt unna. Ellers hadde du nok fått besøk ganske snart ;-D Hvilke coryer er det snakk om? Fortsatt C-140? Nei detter er noe Ian Fuller mener er C.stenocephalus. men de er større enn maks oppgitt størrelse (7 cm). Om du skal sørover en gang, så håper jeg du sier i fra og ta turen innom :0)
Gry
Om du skal sørover en gang, så håper jeg du sier i fra og ta turen innom :0)

Dessverre er jeg meget sjelden på de kanter. Men dersom jeg likevel skulle passere forbi, så kan du være sikker på at jeg ringer på døren din
Planteutstyret til 250 literen
Det blir nok helt sikkert sand, og ikke svart grus her i 250 literen. Jeg er ganske sikker på at det blir finest. Grusen kan jeg bruke i 160 literen senere, og sikkert noe i andre kar senere. Evt får jeg selge grusen
Så da blir det sandvasking til den store gullmedaljen i morgen. Au... skulderne mine verker alt. Men det er bare å kjøre i gang.

Siden 250 literen er fiskeløs og vil være det i ganske lang tid fremover, er den et flott prøveprosjekt for mine første erfaringer med Co2-gass (i trykkflasker) og det å lage et plantekar. Utstyret er i hus, og har vært det lenge. Bare forsinket litt med å komme i gang pga helseplager, og har derfor prioritert nystart av et så stort kar langt ned på listen.

Co2-gassanlegget skal altså testkjøres her i noen mnd, så får vi se hvordan det går. Når jeg får teken på det, vil jeg sannsynligvis flytte det til 160 literen og la det være i drift der når den er tømt og satt i gang på nytt med all innredning og beplantning skiftet ut. Men der er det fisk, så de har jeg ikke lyst å eksperimentere med
Det blir jo en del triksing med vannverdier og kH+ og slikt, testkjøre ph-controlleren osv. i de første ukene, så det er godt det ikke er fisk her i 250'en.

Bildene viser en del av utstyret til plantekaret mitt.
Kjøpte alt sammen gjennom tyske nettbutikker, litt nå og da, og til slutt har jeg alt jeg trenger og er klar til å starte
Jeg har et T5 rør og controller til det også, som skal monteres inn i eksisterende lysarmatur (som har 3 x 30 w T8 rør).

[External Image]
Der var det mange godbiter Har litt erfaring med reaktoren fra JBL og denne fungerer helt utmerket. Du kommer til å bli helt hekta Mona
Elin Pedersen
Utrolig fin bakgrunn hvertfall :)

Takk, takk
Det er en Papillon bakgrunn. Den finnes både med og uten trerot innfelt.
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1934&HKatID=]Kjøpt hos Webzoo[/URL]. Synes det er en utrolig flott struktur på dem, den er ru og ser veldig naturlig ut, det er ikke blankt og plastaktig. Jeg har litt allergi mot blanke og plastaktige ting i akvariet...

Og siden de prismessig absolutt ikke er av de dyreste, er de definitivt verdt å ta en ekstra god titt på!
18-banden jeg solgte har etterlatt seg en del:-)
Banden med 18 leksklare Corydoras adolfoi, F1, ser ut til å ha etterlatt seg en del mer enn jeg trodde Ikke bare minner, men faktisk livskraftig avkom også

Gruppen på 18 som jeg annonserte forrige uke gikk alene i et artskar. Ingen andre fisk.
Karet har blitt stående i drift selv om 18-banden har reist, for jeg synes jeg så yngel der da jeg fanget inn 18-banden.
Jeg dro ut alle flyteplantene derfra i dag, en diger bunt som kunne passet i et kar fem ganger større enn dette. Tenkte jeg skulle skylle den litt og pelle vekk snegler, mye pestsnegler her...

Så idag har karet putret og gått, sett helt tomt og nakent ut. Bare filter, sand og en puslete liten tregrein på bunnen. Plantene ligger i en bøtte i påvente av å bli plukket fri for snegler.

Jeg kløv opp på gardintrappen ikveld for å få sett ordentlig inn der på bunnen (karet står øverst i en reol). Da kunne jeg telle ikke mindre enn 10 yngel her! Oj! Skjønner ikke at så mange har klart å overleve, det må være en veldig snill gjeng de 18. De har tydeligvis latt både egg og yngel være i fred.
Når jeg kan telle 10, så er det sannsynligvis noen flere jeg ikke kan se også....

Hm. Jeg tenkte å røske alvorlig opp i dette karet og starte det på nytt, men nå tør jeg jo ikke det. 10 yngel fortjener å få leve opp.

10 yngel som er avkom etter F1 foreldre, som igjen er avkom av viltfanget gruppe. Vf-gruppen er altså besteforeldrene til disse små 10 ynglene, og det gjør dem (tror jeg???) til F2.... vel og merke om man bruker F-uttrykket slik det som oftest er brukt innen akvariekretser ("gjengs oppfatning"), så er de altså F2.
mona o
Vf-gruppen er altså besteforeldrene til disse små 10 ynglene, og det gjør dem (tror jeg???) til [B]F2[/B].... vel og merke om man bruker F-uttrykket slik det som oftest er brukt innen akvariekretser ("gjengs oppfatning"), så er de altså F2.

Jepp, det blir de da. Det høres ut som om adofoiene dine er en produktiv gjeng De har visst mye kos, disse fiskene dine! Hvor store var småttisene?

Jeg forsøker igjen: hvordan går det med pasienten?

Pssst: pestsnegler er populært blant kulefiskeiere, og jeg eier nå 5 stk. (selv om en av dem fortsatt er i butikken - kuler, altså, ikke snegler). Hvorfor i alle dager kan ikke jeg få snegleinvasjon? Dvs. invasjon av annet enn sandsnegler. Typisk nok kan man ikke bruke sandsnegler til kulefiskmat. I dag har jeg (nok en gang) fisket snegler i en av dyrebutikkene her, og har spredd dem rundt i de forskjellige akvariene, i håp om at de skal formere seg vilt og hemningsløst. Hørt om noen som har gjort det før? Forsøker å få pestsnegleinvasjon? Hehehe. Men, hvis du har en ladning du vil bli kvitt, vet du hvem som vil ta imot med stoooor takk
Inger Anne, hvis du er villig til å ta jobben selv, er du hjertelig velkommen til å komme hit en kveld og pelle pestsnegler av hjertens lyst Ta med et syltetøyglass eller noe med skrulokk å samle dem i. Jeg kan begynne så smått og samle litt, men jeg har dessverre ikke armer og skuldre som klarer å ta den jobben selv. Det blir for mye "løft opp armen, putt nedi armen, plukk og løft ut armen" for mine vonde skuldre (jeg har forsøkt å samle for andre kulefiskeiere før, og det ble for vondt).

Men bare kom du, vi får oss en hyggelig prat mens du plukker vi

Jeg skal ta et bilde av pasienten og legge ut straks, hun har det bare bra Finnen har grodd en mm til, så dette går riktig vei!
Pasienten kommer seg :-)
Her er Apistogramma panduro-hunnen, knipset bilder i kveld.
Hun kommer seg, finnen har grodd ut igjen noen mm siden angrepet fant sted og hun ble reddet av meg over til dette pasient-hotellet Hun kjeder seg litt tror jeg, men det får gå. Hun kan ikke møte fyren igjen før hun er helt frisk. Han kan finne på å angripe igjen, bare fordi hun ser uvanlig ut uten halefinne.

Hun har fått selskap av 6 små guppy-yngel. Jeg håpet hun ville spise dem, jeg. Men det gjør hun ikke, de er der alle sammen enda (jeg telte etter hvor mange jeg slapp oppi). Søren og...

Kan se ut som hun forsøker nå og da å spise dem, men til tross for at karet er bare 28 liter, smetter de unna lett som bare det. Satte inn guppyyngelen her rett og slett for å gi henne noe å gjøre, så hun ikke tørner av kjedsomhet mens finnen gror. Hun begynte nemlig med stressoppførsel ved å svømme ensformig opp og ned langs sideglasset i ett kjør. Ikke bra. Så guppy-yngelen ble satt inn og det ser ut til å funke, hun holder øye med dem, holder seg litt opptatt med å jage dem og farter mer rundt nå. Ikke noe mer opp-og-ned svømming iallefall.
[External Image]

[External Image]
Du tenker nå på alt da ;0)
Så fort halefinnen gror. Også så fin den ser ut til å bli. Hvem skulle tro dette var samme fisken som så heller grå og tufs ut for en liten stund siden?
Ser der, ja. Fisken din har jo hale igjen Jeg gleder meg på dine vegne Utrolig hvor fort framover det går. Hun er en meget vakker fisk. Jeg tror du er i ferd med å lokke meg til å bli apistogrammafan også. Jeg er såpass (u)heldig at to av kundene mine holder til like ved Akvariemagasinet på Løren. De har et utrolig godt utvalg, men prisene er helt syke. Jeg husket feil med at det kostet 3000,- for en L-46. De kostet i underkant av 4000 for de minste (som riktignok er større enn mine største), og 5000,- for de største. Huttetu! De hadde også flere typer apistogramma der, og jeg må innrømme at jeg vurderte å kjøpe. Men, prisene er jo ikke de beste... Det er faktisk den dyreste akvariebutikken jeg noen sinne har vært i! Endte i stedet med et killipar, noe jeg (nesten) hadde planlagt på forhånd, og som jeg definitivt ikke har plass til, ihvertfall ikke på en ukes tid. Men jeg sikler definitivt etter apistogrammaer, ja. Vakre fisker! Ellers synes jeg at mange cichlider er litt klumpete, men ikke disse. Argh! Først lurer du meg til å bli coryfan, og nå apistogramma... Forresten har de fått inn Brochis Splendens, både der og på Majorstuen Zoo. Dette er en cory (kan man egentlig kalle den en cory når den faktisk ikke heter corydoras? Den kommer for øvrig alltid til å være en cory for meg) jeg kommer til å skaffe meg med tiden. Utrolig flott fisk! Jeg er nok svak for de store coryene, ser det ut til.

Forresten, jeg kommer veldig gjerne og plukker snegler. Jeg synes faktisk det nesten er litt gøy. Som å gå på skattejakt... Ihvertfall her i Askim. Mange av kundene i den ene dyrebutikken kjenner igjen "den gale sneglesamlerdama" nå, og småler av meg når de ser meg. "På sneglejakt igjen nå?" Og hvis noen som ikke vet hva jeg driver med hører det, ser jeg på blikket deres at de blir nysgjerrige, og lurer på hva dette er. Og så er det å forklare det igjen... Kulefiskeiere er og blir rare mennesker. Forresten hadde de to nye typer kuler på akvariemagasinet i dag... Men, med en innkjøpt kulefisk som fortsatt er i butikken pga. plassmangel, tok jeg faktisk til fornuft, og fant ut at det nok er best å vente litt. Flink jente! Nå skravler jeg visst igjen. Overtrøtt etter sene netter foran pc-en. Akvaforum og The Puffer Forum har nok skylda...
Dyrehagen
Forresten har de fått inn Brochis Splendens, både der og på Majorstuen Zoo. Dette er en cory (kan man egentlig kalle den en cory når den faktisk ikke heter corydoras? Den kommer for øvrig alltid til å være en cory for meg) jeg kommer til å skaffe meg med tiden. Utrolig flott fisk!

Det er vel ikke en Corydoras pr definisjon, men nesten Den tilhører jo samme familie og underfamilie som Corydoras. De er begge Callichthyidae (pansermaller), og begge er også Corydoradinae (underfamilie). Så det er en pansermalle, ja, i likhet med Corydoras.

Jeg har hatt en gjeng på 9 slike, og jeg skal love deg at de gjorde vei i vellinga når det var fòringstid! Jøjemeg... de kom veltende frem som en kolonne med mini-busser. Hun jeg hadde kjøpt dem av solgte dem rett og slett fordi de var så store at de rev opp plantene når de rotet rundt etter mat hele tiden. Hun ble så lei av å finne plantene flytende hele tiden. Så kraftige nesegrev har de Hos meg gjorde de ikke det, siden mine store sverdplanter var dypt rotfestet, men de skapte mye grums i vannet med all den kraftige rotingen sin, ja. Så skaffer du deg dem, unngå stilkplanter eller planter med lite eller svakt rotsystem, sørg for store kraftige planter med svært rotsystem, og la plantene få vokse seg til godt rotfeste før du introduserer Brochis'ene der
mona o
Jøjemeg... de kom veltende frem som en kolonne med mini-busser.

Hehehe! Du kan få sagt det Brochis Splendens blir coryen jeg skal ha i biotopsakvarium, hvis jeg får i gang et (vil veldig gjerne, men sliter med plass i huset) Der blir det nok ikke så veldig mye planter, annet enn noen svære beist av noen greier som jeg selvsagt ikke husker navnet på (men det var du som tipset meg om dem, faktisk). Jeg har alltid syntes at disse coryene ser litt kjedelige ut på bilder. Men etter å ha sett dem "live", vet jeg at de er alt annet enn kjedelige! Men, brochisene var faktisk med på ønskelista før jeg fikk sett dem, altså! Fikk ikke mindre lyst på dem etter å ha lest beskrivelsen din Men, har noen andre coryer som står på ønskelista først: c. arcuatus. Ikke ble det noe av semiaquilusene, heller, ettersom Perubestillinga ble avlyst av Aquamanias. Sukk... Men semier skal jeg også ha. Får forresten nye akvarier og evt. reol neste uke. Krysser fingrene for at butikken har noen reoler å avse. Det får jeg forhåpentligvis vite i begynnelsen av uka. Håper det blir en bursdagsgave til meg selv.
Men, nå bør jeg vel egentlig pelle meg over i min egen tråd, før jeg kupper din fullstendig her
mona o
Oppdaget i går at det var to størrelser med yngel på de røde krystallrekene:-) Det var hyggelig!

Flott at du får dem til Vil du avsløre vannverdiene og temperatur?
Der var det mye fint planteutstyr, controller og gode greier jo. Ikke vær alt for redd for å kjøre igang co2 utstyret med fisk i karet.
Det skal endel til for at det skal gå galt. I 240 literen har jeg en Dupla 400 reaktor. Tviler på at jeg klarer å co2 forgifte
fiskene med den så lenge jeg har litt sirkulasjon i overflaten. I starten var jeg alt for forsiktig å skrudde på alt for lite, tror dette
er vanligere enn å skru på for mye.

Jeg så at de hadde en diger gjeng med Dianema Urostriata på Manglerud. Ikke akkurat Corydoras, men kule
er de med den stripete halen og lange bartene.
Bare til advarsel ved bruk av controller:

Det må ikke finnes ting i akvariet som inneholder ting som kan få Kh til å stige.
Alså kalk, marmor og skjellrester.
Ved bruk av Co2 felles kalk ut fortere ved at pH synker og vil regulere seg
til det du stiller controlleren inn på. Dette vil gjøre at Kh stiger og du vil få uante mengder Co2
i vannet..
Ved bruk av engelsk sjøstein steg Co2 hos meg til 65.
Merket det av at fiskene svømte i ring,oppned og surret rundt uten styring.

Bruk kvarts sand dvs. rådasand. Denne er trygg.
Håvard Støre Andresen
[QUOTE=mona o]Oppdaget i går at det var to størrelser med yngel på de røde krystallrekene:-) Det var hyggelig!

Flott at du får dem til Vil du avsløre vannverdiene og temperatur?

Temperaturen ligger på 24-25 C, noe som er et par grader over ønsket temperatur. Men jeg har ingen varmekolbe der, og karet står kun 20 cm over gulvet for å ha det kjøligst mulig. Likevel blir det såpass varmt i rommet av alle karene og rekekarets eget lys at tempen ligger på det. Men jeg gir dem noen kjøligere perioder i blant ved å rett og slett la være å ha på lyset over karet deres. Da ligger tempen i det minste på ca 23 C.

Ph har jeg målt med to ulike JBL dråpetester, for ph-pennen min har muligens gått i gulvet litt for mange ganger... men jeg brukte bl.a. JBL testen for ph-målinger mellom 6.0 og 7.6. Skal være ganske eksakt, og den viste ph på akkurat 7 i kveld. Den generelle ph-testen (også JBL) viste det samme. Ph-pennen viste 5.8.... he-he! Enten er den ødelagt av for mange knall og fall, eller så trenger den en rens og ny kalibrering.

Jeg satt og studerte karet tidligere i kveld, og jeg så minst 20-25 små rekeyngel der. De er virkelig flotte, disse Krystallrekene Artige med røde og hvite striper.
Takk skal du ha, men det er nok ingen fare for at det vil befinne seg noe skjellsand eller marmor i mine kar
Det er nettopp Rådasand jeg skal ha her, sekkene står bare og venter på at jeg skal orke å skylle, skylle og skylle...*urgh*

By the way... jeg kom til å tenke på noe. Jeg har litt lyst å kanskje ha noen stein av typen "[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1997&HKatID=]forstenet tre[/URL]" oppi 250'en med Co2-anlegget.
(Håvard S. A. har brukt noe av samme type). Jeg har hatt mine liggende i en eske omtrent ett år, og tenkte å ta dem i bruk snart. Det er en ganske lys steintype under det brune belegget på dem, det ser man f.eks. på bruddflater. Tror du det er noe muffens med det?

Viggo Gausvik
Bare til advarsel ved bruk av controller: Det må ikke finnes ting i akvariet som inneholder ting som kan få Kh til å stige. Alså kalk, marmor og skjellrester. Ved bruk av Co2 felles kalk ut fortere ved at pH synker og vil regulere seg til det du stiller controlleren inn på. Dette vil gjøre at Kh stiger og du vil få uante mengder Co2 i vannet.. Ved bruk av engelsk sjøstein steg Co2 hos meg til 65. Merket det av at fiskene svømte i ring,oppned og surret rundt uten styring. Bruk kvarts sand dvs. rådasand. Denne er trygg.
Håper jeg også får dem til selv etterhvert. Har forsøkt tidligere uten å egentlig ta behovene deres alvorlig nok.

Har mine i et kjølig stueakvarium og bruker kun regnvann. Temperaturen er rundt 21 grader. Gh er rundt 1. Ph målingene fra dråpetesten viste rundt 7 for en stund siden. Håper den vil stabilisere seg like under 7 etterhvert.
Til Kjetil L - plantespørsmål :-)
Hei og takk for svar
Jo, jeg har forsøkt å kjøpe inn godt kvalitetsutstyr og f.eks. plantegjødning fra en kjent planteekspert som Dennerle. Håper på gode resultater Jeg tror og håper at det er bedre å starte med bra saker, enn å angre etterpå for at man f.eks. sparte penger på et billig og dårligere plantenæringsbunnlag (det er jo ikke så lett å skifte det, og det blir dyrere i sluttenden om man hele tiden må erstatte dårlige ting med bedre).

Jeg bare lurte på, er det fint å starte med kH på 4? Skal jeg først justere kH til det, og deretter plugge inn og sette i gang Co2-anlegget? Hvor lang tid tar det da før pH er nedjustert til f.eks. 6.7 - 6.8 (som jeg ønsker å ligge på)...?
PS! Det er altså ingen fisk å ta hensyn til her i starten, så jeg har litt tabbekvote...heldigvis

Kjetil L
Der var det mye fint planteutstyr, controller og gode greier jo. Ikke vær alt for redd for å kjøre igang co2 utstyret med fisk i karet. Det skal endel til for at det skal gå galt. I 240 literen har jeg en Dupla 400 reaktor. Tviler på at jeg klarer å co2 forgifte fiskene med den så lenge jeg har litt sirkulasjon i overflaten. I starten var jeg alt for forsiktig å skrudde på alt for lite, tror dette er vanligere enn å skru på for mye. Jeg så at de hadde en diger gjeng med Dianema Urostriata på Manglerud. Ikke akkurat Corydoras, men kule er de med den stripete halen og lange bartene.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap