- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Inger Annes akvarieprosjekt (side 30)
Inger Annes akvarieprosjekt (side 30)
Postet 01.10.07 kl 22:22
Postet 01.10.07 kl 22:33
Endret: 01.10.07 kl 22:34
Postet 01.10.07 kl 22:38
Endret: 01.10.07 kl 22:39
Postet 01.10.07 kl 22:55
Herremannen er som sagt egenprodusert (det eneste palettkullet som har greid å vokse opp hos meg, mest pga. sultne filterpumper - ikke alle pumper kan man dekke inntaket til). Jeg kommer nok til å ta med noen av dem til auksjonen på neste medlemsmøte. Jeg er også fristet til å ta med en viss Spøkelseskladden, men tviler sterkt på at det er noe vits i. Så mye som jeg har klagd over den, er det ingen som vil ha den. Ikke det at jeg ønsker noen så vondt heller.
Jeg har forresten oppfunnet en ny måte å søle vann på! Enkelte ganger når jeg har tatt et hurtigvannskifte (kun litt vann ut og inn, og ingen slamsuging), har jeg latt In-Out-greia mi fortsette å stå i akvariet (vet at det skal skiftes igjen mer neste dag). Da stenger jeg igjen ved "bryteren" i akvarieenden av greia, og selvfølgelig skrur av vannet. Dessverre tapper jeg vannet fra vasken på badet, så den enden av slangen må av hver kveld. Da legger jeg enden oppi badekaret, i tilfelle søl. MEN, så har jeg et lite bikkjekrapyl som av og til nasker unevnelige ting ut av søppelbøtta på badet. Dermed må denne døra være stengt for hunder, og det går jo ikke med en slange ut igjennom døråpninga. Hvis jeg har det travelt, tar jeg da den frakoblede "badekar-enden" og legger oppå et akvarium eller noe sånt. Det er raskere enn å kveile inn 15 meter slange. I det siste har jeg hatt en mistanke om at "bryteren" i akvariedelen ikke har tettet helt igjen. Og i forrige uke oppdaget jeg at det stemte. For da jeg skulle i full fart ut en tur, gjorde jeg det igjen: jeg tok baderomsdelen ut av badet, og la oppå gardintrappa. Lukka baderomsdøra, og føk avgårde, på styremøte i IØAK, faktisk. Da jeg kom tilbake var det vått i gangen. Veldig vått! Pga. at delen som lå igjen i discuskaret hang høyere enn enden som lå på gardintrappa, funket heverteffekten. Og ettersom "bryteren" ikke tetter skikkelig lenger, smådryppet det vann fra enden på gardintrappa (jada, jeg er ei skikkelig vimse). Og når det drypper i ganske mange timer, så blir det en del vann utover gulvet. Så jeg begynner å ha verdensmesterskap i å søle vann her i området! Noen bedre?
Jeg har forresten oppfunnet en ny måte å søle vann på! Enkelte ganger når jeg har tatt et hurtigvannskifte (kun litt vann ut og inn, og ingen slamsuging), har jeg latt In-Out-greia mi fortsette å stå i akvariet (vet at det skal skiftes igjen mer neste dag). Da stenger jeg igjen ved "bryteren" i akvarieenden av greia, og selvfølgelig skrur av vannet. Dessverre tapper jeg vannet fra vasken på badet, så den enden av slangen må av hver kveld. Da legger jeg enden oppi badekaret, i tilfelle søl. MEN, så har jeg et lite bikkjekrapyl som av og til nasker unevnelige ting ut av søppelbøtta på badet. Dermed må denne døra være stengt for hunder, og det går jo ikke med en slange ut igjennom døråpninga. Hvis jeg har det travelt, tar jeg da den frakoblede "badekar-enden" og legger oppå et akvarium eller noe sånt. Det er raskere enn å kveile inn 15 meter slange. I det siste har jeg hatt en mistanke om at "bryteren" i akvariedelen ikke har tettet helt igjen. Og i forrige uke oppdaget jeg at det stemte. For da jeg skulle i full fart ut en tur, gjorde jeg det igjen: jeg tok baderomsdelen ut av badet, og la oppå gardintrappa. Lukka baderomsdøra, og føk avgårde, på styremøte i IØAK, faktisk. Da jeg kom tilbake var det vått i gangen. Veldig vått! Pga. at delen som lå igjen i discuskaret hang høyere enn enden som lå på gardintrappa, funket heverteffekten. Og ettersom "bryteren" ikke tetter skikkelig lenger, smådryppet det vann fra enden på gardintrappa (jada, jeg er ei skikkelig vimse). Og når det drypper i ganske mange timer, så blir det en del vann utover gulvet. Så jeg begynner å ha verdensmesterskap i å søle vann her i området! Noen bedre?
Postet 01.10.07 kl 23:35
hehehe... ja, jeg ser det for meg.
Kan du ikke ta med deg spøkelseskladden på høst treffet til fredrikstad ?? Eller så kan jeg ta han med for deg. Noen vil garantert ha han vet du.
Og så er det typisk at du skal ta med palettene nå som jeg ikke har kar til å ha de i. Håper at du skal beholde noen som kan lage flere barn. Jeg vil sette opp en reol i gangen med to 248 l i steden for 375 l i stua. Da kan jeg ha litt forskjellige fisk siden det er to kar.
Hvordan går det med reolen ??
Linka
Kan du ikke ta med deg spøkelseskladden på høst treffet til fredrikstad ?? Eller så kan jeg ta han med for deg. Noen vil garantert ha han vet du.
Og så er det typisk at du skal ta med palettene nå som jeg ikke har kar til å ha de i. Håper at du skal beholde noen som kan lage flere barn. Jeg vil sette opp en reol i gangen med to 248 l i steden for 375 l i stua. Da kan jeg ha litt forskjellige fisk siden det er to kar.
Hvordan går det med reolen ??
Linka
Postet 02.10.07 kl 09:04
Akkurat nå ser det ut til at uhellene ingen ende vil ta. Først var det arcuatusene, i dag var det Klypekalle. Det var nettopp kulefiskforingstid, og jeg var kommet til Abeien min. Vanligvis kommer han ganske kjapt bort til meg, for å tigge mat. I dag kom han ikke. Jeg forsøkte å finne han, men han var ikke der! Det er dårlig nytt, ettersom han aldri bruker å gjemme seg. Vel vitende at kulefisk kan hoppe, og at foringshullene i dekkglasset er ganske store, fant jeg en lommelykt, og begynte å titte rundt akvariet. Det varte ikke lenge før jeg fant han En stor, inntørka kulefisk lå midt på bordet akvariet står på. Det var ingen håp om at det skulle være noe liv i dette dyret. Jeg er bare så utrolig lei meg :´( Jeg tror det er monteringen av reolen som nok har skremt han ut av vannet. Stakkars liten (eller stor - han var den største kula mi).
Postet 02.10.07 kl 22:50
Postet 02.10.07 kl 23:08
Hver gang jeg går forbi akvariet der Klypekalle holdt til, blir jeg lei meg. Å miste kulefisk er verre enn å miste noen annen fisk. De har så mye personlighet. Klypekalle hadde begynt å virkelig finne veien inn i hjertet mitt, så savnet er stort.
Men, det betyr også at en 120-liter nå er ledig, og en av de andre store kulene skal få lov til å flytte inn der (enten Koseklumpen eller Hufflepuff - jeg er ikke helt enig med meg selv ennå), i forbindelse med at jeg flytter akvariet inn i den nye reolen (nei, den er ikke på plass ennå, selv om den er ferdigmontert). Jeg har tenkt å begynne flyttingen i kveld eller i morgen - hvis jeg greier å løfte 120-litere med våt sand og litt vann i. Jeg begriper ennå ikke hvordan jeg skal greie å få det øverste akvariet på plass. Jeg er ingen svak liten pingle, men jeg er kun 1,63 høy, og akvariet skal opp i 1,6-meters høyde. Dessuten har jeg en betent skulder, som nok også kommer til å krangle på å løfte tunge ting høyt opp. Jeg er livredd for å miste hele greia i gulvet!
Linka, jeg kan holde av en palettherremann eller to til deg Det er ikke noe problem.
Men, det betyr også at en 120-liter nå er ledig, og en av de andre store kulene skal få lov til å flytte inn der (enten Koseklumpen eller Hufflepuff - jeg er ikke helt enig med meg selv ennå), i forbindelse med at jeg flytter akvariet inn i den nye reolen (nei, den er ikke på plass ennå, selv om den er ferdigmontert). Jeg har tenkt å begynne flyttingen i kveld eller i morgen - hvis jeg greier å løfte 120-litere med våt sand og litt vann i. Jeg begriper ennå ikke hvordan jeg skal greie å få det øverste akvariet på plass. Jeg er ingen svak liten pingle, men jeg er kun 1,63 høy, og akvariet skal opp i 1,6-meters høyde. Dessuten har jeg en betent skulder, som nok også kommer til å krangle på å løfte tunge ting høyt opp. Jeg er livredd for å miste hele greia i gulvet!
Linka, jeg kan holde av en palettherremann eller to til deg Det er ikke noe problem.
Postet 03.10.07 kl 16:52
Postet 03.10.07 kl 18:56
Postet 03.10.07 kl 22:52
Reolen er ikke på plass ennå. Jeg må ta det når jeg vet at jeg har tid nok. For reolen skal stå der det nå står et skrivebord, der det står en 120-liter som skal opp i reolen. Jeg må vite at jeg har sammenhengende tid nok til å rydde plass til skrivebordet, fange inn en kulefisk, tappe vann ut av akvariet, rengjøre akvariet (det ser ille ut pga. alger, og sammen med kulefisk er det vanskelig å ha en algeeter), flytte akvariet og skrivebordet, flytte reolen på plass, vatre opp reolen, løfte inn akvariet (hvis jeg greier å løfte det - det skal øverst, typisk nok), fylle vann og slippe ut fisk (jeg kommer til å beholde deler av vannet jeg tapper ut, slik at ny tilpasning ikke er nødvendig).
Hvis det går greit, flytter jeg akvariet som står like foran også (som er litt for fullt av nydelige coryer og grenmaller).
Dagen i dag har stort sett gått med til alt annet enn akvariejobbing, og jeg har dårlig samvittighet pga. vannskiftene jeg i går lovte meg selv å ta i dag. Når jeg nå titter på klokka, blir det nok i morgen (eller egentlig i dag) i stedet.
Hvis det går greit, flytter jeg akvariet som står like foran også (som er litt for fullt av nydelige coryer og grenmaller).
Dagen i dag har stort sett gått med til alt annet enn akvariejobbing, og jeg har dårlig samvittighet pga. vannskiftene jeg i går lovte meg selv å ta i dag. Når jeg nå titter på klokka, blir det nok i morgen (eller egentlig i dag) i stedet.
Postet 04.10.07 kl 00:59
Postet 04.10.07 kl 08:41
Puh! Da var det første akvariet på plass i reolen, og kroppen min er mildt sagt sur på meg. Akvariet var akkurat så tungt som jeg fryktet at det skulle være! Ettersom jeg valgte å flytte akvariet med fisken i, måtte jeg la det være igjen litt vann. Stakkars kula som bor i akvariet, er nok ganske traumatisert nå.
Det starta med at jeg var nødt til å rydde plass til skrivebordet som stod det jeg skulle ha reolen. Det første jeg gjorde var å rive ned smykkeskrinet som også stod på skrivebordet. Smykker overalt! Grrr... Så mista jeg x antall ting ned på akvariet som stod like ved (med 8-tallskulene). Etter uhellet med abeien min, skal jeg fortelle dere at jeg sjekket grundig at ingen kuler hadde hoppet ut etter behandlingen.
Så var det flytting av skrivebordet. Det viste seg å være ganske vanskelig. Skrivebordet falt nemlig nesten fra hverandre. Og med et halvfullt akvarium oppå, var ikke det det jeg hadde mest lyst til skulle skje. Etter en nervepirrende seanse med skrivebordsflyttingen, flytting av reolen og oppvatring av den, var det på tide å tappe ut resten av vannet av akvariet (hadde tømt ut halvparten av vannet før jeg flytta skrivebordet). Og så kom det store spørsmålet: ville jeg greie å løfte akvariet? Tja, kan man si. Jeg greide å løfte det, men ikke mer enn akkurat det. Å flytte det i tillegg, se det var for tungt for meg. Jeg prøvde gang på gang på gang, men nei; jeg greide kun å løfte det, og så måtte jeg sette det tilbake igjen. Og dette akvariet var det meningen skulle i øverste hylle! Jeg tok ut noen få ekstra liter (4-5), pluss en lavastein, og bestemte meg for å sette det midten av reolen i stedet. Etter to - tre forsøk, fikk jeg det på plass. Så var det å tappe inn igjen vannet jeg hadde tatt vare på (takk og pris for Eheim-pumpa jeg har til å pumpe vann opp i akvarier med), og fylle på med nytt, reint vann.
Nå er hele akvariet en eneste stor grumsetank, og altså med en ganske traumatisert kule oppi. Jeg er temmelig ødelagt i ryggen, og gjennomvåt av svette. Og som en merkelig hendelse, kan jeg også fortelle at jeg greide å få akvarievann i nesa under jobben i dag. En ting er sikkert: jeg skal ikke flytte flere akvarier i kveld! Jeg venter med neste til i morgen, og det tredje til dagen etter der igjen.
Det starta med at jeg var nødt til å rydde plass til skrivebordet som stod det jeg skulle ha reolen. Det første jeg gjorde var å rive ned smykkeskrinet som også stod på skrivebordet. Smykker overalt! Grrr... Så mista jeg x antall ting ned på akvariet som stod like ved (med 8-tallskulene). Etter uhellet med abeien min, skal jeg fortelle dere at jeg sjekket grundig at ingen kuler hadde hoppet ut etter behandlingen.
Så var det flytting av skrivebordet. Det viste seg å være ganske vanskelig. Skrivebordet falt nemlig nesten fra hverandre. Og med et halvfullt akvarium oppå, var ikke det det jeg hadde mest lyst til skulle skje. Etter en nervepirrende seanse med skrivebordsflyttingen, flytting av reolen og oppvatring av den, var det på tide å tappe ut resten av vannet av akvariet (hadde tømt ut halvparten av vannet før jeg flytta skrivebordet). Og så kom det store spørsmålet: ville jeg greie å løfte akvariet? Tja, kan man si. Jeg greide å løfte det, men ikke mer enn akkurat det. Å flytte det i tillegg, se det var for tungt for meg. Jeg prøvde gang på gang på gang, men nei; jeg greide kun å løfte det, og så måtte jeg sette det tilbake igjen. Og dette akvariet var det meningen skulle i øverste hylle! Jeg tok ut noen få ekstra liter (4-5), pluss en lavastein, og bestemte meg for å sette det midten av reolen i stedet. Etter to - tre forsøk, fikk jeg det på plass. Så var det å tappe inn igjen vannet jeg hadde tatt vare på (takk og pris for Eheim-pumpa jeg har til å pumpe vann opp i akvarier med), og fylle på med nytt, reint vann.
Nå er hele akvariet en eneste stor grumsetank, og altså med en ganske traumatisert kule oppi. Jeg er temmelig ødelagt i ryggen, og gjennomvåt av svette. Og som en merkelig hendelse, kan jeg også fortelle at jeg greide å få akvarievann i nesa under jobben i dag. En ting er sikkert: jeg skal ikke flytte flere akvarier i kveld! Jeg venter med neste til i morgen, og det tredje til dagen etter der igjen.
Postet 04.10.07 kl 21:25
Postet 04.10.07 kl 21:34
LinkaInger Anne da. Du er noe av det staeste menneske jeg vet. Går det ikke så skal det gå !
Thihi! Kan være litt sannhet i det, ja... Dessuten er jeg sånn som vil ordne opp selv. Har ett stk. forelder som har en tendens til å ta over i livet mitt, og da ender jeg i andre grøfta: å skulle gjøre alt selv.
Jeg titta nettopp inn på rommet mitt, for å sjekke tilstanden til den stakkars kula som var offer for flyttingen, og nå var den ute og svømte (det gjør den kun i mørket, og nå var det mørkt i karet). Det er godt å se at den ikke ligger forskremt i et hjørne. Men kulefisk er generelt noen tøffinger, selv om denne foretrekker å gjemme seg for meg så lenge det er lyst.
Postet 04.10.07 kl 22:37
Postet 04.10.07 kl 22:43
LinkaLurte forresten på om du driver eller vurderer å drive med kuleoppdrett ??? Eller funker ikke dette ??
Til det kan jeg bare si et tja. Det med oppdrett av kuler er en vanskelig ting, siden kuler er så aggressive. De er nemlig også aggressive mot fisker av samme art, hos noen særlig mot fisker av samme art. Det hjelper ikke at det er en fisk av det motsatte kjønn. Mange kulefiskeiere har opplevd at kula har tatt livet av partneren. Min egen Jack the Ripper tok livet av kona si før jeg kjøpte han. I tillegg kommer det at det er umulig å skille kjønnene fra hverandre hos veldig mange kuler (med unntak av carinotetraodonartene)
Men selvfølgelig er det mulig. Ellers ville ikke disse fiskene ha eksistert. Det er forskjeller mellom artene, hvor aggressive de er mot sin egen art. Hvordan man kan løse dette, er et diskusjonsspørsmål, også blant erfarne kulefiskeiere. Jeg vet at vår egen Taly, her på AF, forsøkte med å ha en stim med kjappe og tøffe tigerbarber sammen med salivatorene sine. Det så ut til å være kronet med hell, ettersom mannen sluttet å jage kona si (de er forresten gamle romkamerater med min egen Jack the Ripper). Men skal man lykkes, krever det stor plass for fiskene, slik at fisken som blir jaget har muligheten til å komme seg unna.
Så problemene mine med å drette dem blir:
1. Jeg har ikke kar stort nok til å lykkes, ihvertfall ikke hos de større artene.
2. De fleste kulene har jeg kun en av hver art av. Skaffer jeg en til, må jeg være forberedt på å måtte skille dem når som helst, og det krever et backupakvarium - noe jeg ikke har. Dessuten vet jeg lite om kjønn på de fleste av dem jeg har kun en av.
3. Noen av kulene er såpass store at bare det å ha to av den, betyr at jeg må anskaffe en del større akvarium til dem, og det har jeg defintivt ikke plass til.
Det er kun to arter jeg vet jeg har et par av, og det er carinotetraodon lorteti og c. irrubesco. Dette er to arter som er meget like hverandre. Lortetiene er mest kjent for at kona har en tendens til å ta livet av mannen sin. Det har heldigvis ikke skjedd ennå - trolig fordi de er så små ennå. Så langt har det også gått bra med irrubescoene mine, selv om mannen sjefer en del (ser det på hvem som er fetest av dem - han er dobbelt så stor som kona). De to var tidligere sære nok til å sove sammen, noe som er temmelig uvanlig. Men her og kan det komme av at de er unge. Aggresjonen har en tendens til å vokse med alderen hos de fleste kuler. Men jeg har jo et lite håp om en eller annen gang å greie å få barn på dem. Det er ikke uten grunn at jeg har kjøpt et par der jeg har hatt muligheten... Det er også meningen at Jack skal få ny kone etterhvert, men det også krever større plass. Ett av tipsene er nemlig å ha flere koner, slik at jagingen blir fordelt på flere damer, og at han dermed ikke sliter dem ut. Det skal sies at Jack the Ripper tok livet av kona si etter at Taly kjøpte romkameratene deres, slik at Jack og kona plutselig ble alene.
Jeg har også lyst til å teste ut hva som skjer hvis jeg putter Tiger og Hufflepuff i samme akvarium. De ser ut til å være samme art (det har aldri blitt helt avklart på the Puffer Forum), så det kan jo være at de er av forskjellig kjønn. Jeg fikk egentlig litt lyst til å teste det nå. Ikke i kveld, men en dag jeg har tid til å virkelig følge med hva som skjer. Jeg vil jo ikke at noen av dem skal ta skade, og Hufflepuff er virkelig en aggressiv fisk. Men hvis det hadde gått, ville jeg i det miste ha to store fisker i den ene 120-literen, i stedet for en i hver. Hufflepuff skal uansett få flytte til det akvariet Tiger er i nå, så da kan jeg jo evt. vente med å flytte ut Tiger til jeg ser at det ikke går (de skal bytte plass - Hufflepuff er større enn Tiger, og har behov for større plass. Men Tiger bor selvsagt i det største akvariet, en 120-liter, mens Hufflepuff har greid seg med 85 liter, noe som er for liten plass for han, det ser jeg tydelig. Derfor har jeg planer om å la dem bytte akvarium.
Så det er derfor jeg sier tja. Jeg har lyst til det, men muligheten er begrenset for at jeg skal kunne lykkes.
Postet 04.10.07 kl 23:30
Postet 05.10.07 kl 09:54
Postet 05.10.07 kl 15:22