Dagens blomst (side 30)

Her er våren sein men oppdaget at min røde julerose stod i blomst her om dagen. Kjøpte den i fjor og trodde ikke den hadde overlevd denne harde vinteren. Men nydelig er den.
Mange fine bilder i denne tråden. Her kommer ett som nesten er en blomst, Rhodiola rosea, rosenrot i knopp. Om jeg ikke husker helt feil er dette hunnplanten.

[External Image]
Og en *** ja alle ser vel hvem det er

[External Image]
Plussmedlem
Rundt omkring i hagen vår vokser det opp noen ville stemorsblomster, og de syntes jeg er ganske fine, faktisk Så jeg slenger ut et bilde av en, bildet er ikke av de beste, ikke alltid lett med kompaktkamera, hehe :p

Hardføre blomster hvertfall, de vokser til og med opp i ganske tørr sand!
Stemorsblomster er vakre, ja
Pleier å la de stå å frøe seg på slutten av sommeren og da dukker de opp neste år litt her og der.

Neste blomst er en allium på vei til å springe ut, det er en av yndlingsblomstene mine.
De er så fine når de blir kjempestore lilla kuler på lang stilk

Neste er en vårfloks med søte små rosa/lilla blomster.
Også må jeg ha med tulipanene da, synes de er så fine inni [External Image]
Sommeren kommer for fullt her på Evje, masse som blomstrer om dagen. Det er tilogmed knopp på den første vannlilja i dammen

1: Tulipa 'Tarda'
[External Image]
2: Trollius europeus (Ballblom)
[External Image]
3: Geranium pyrenaicum
[External Image]
Plussmedlem
Påsken er over for lenge siden, men det var fortsatt noen få påskeliljer igjen
Forglemmegei
Gudene var nok våryre da de drømte frem denne :o)

[External Image]

[External Image]

Løvetannfeen har vært litt i overkant gavmild mot oss, ut og luke!
Linda & Ove
Gudene var nok våryre da de drømte frem denne :o) [IMG]https://lh6.googleusercontent.com/_MY73j34lfnI/TcqQduxRkMI/AAAAAAAAAQM/fPsOmEJjv3U/100511%20Forglemmegei.jpg[/IMG] [IMG]https://lh3.googleusercontent.com/_MY73j34lfnI/TcqQdxGB5-I/AAAAAAAAAQQ/rrxpgeSsm1U/100511%20Forglemmegei%201.jpg[/IMG] Løvetannfeen har vært litt i overkant gavmild mot oss, ut og luke!

Blomstrer disse allerede hos dere? De er bare helt skjønne. Jeg elsker blå blomster.
Heidi Ingdal
Blomstrer disse allerede hos dere? De er bare helt skjønne. Jeg elsker blå blomster.:-)

Da skal du få en til, Heidi. Blåveisen synger på siste verset nå, bor på en bergknatt som sikkert magasinerer veldig mye varme, så mye er tidlig ute her. Bilder er gøy, ser til min glede at vi skal få ihvertfall en liljekonvall i år! Jippiii :o)

[External Image]
1. dette er en inneplante, men liker fargen veldig godt. St. Paulia.
2. denne heter Vårsøteminde....og er nydelig blå.
3. En blålilla kule primula...
Jeg har 3 orkideer som nå blomstrer. Jeg bare elsker disse blomstene. De er så flotte og tåler veldig godt å tørke.
Rebutia pygmaea 'rosalliflora'
Er litt usikker på kultivarnavnet til denne kaktusen, men den er utrolig fin uansett. Potta den står i er ca 5cm bred, så det er ikke store karen. Som du kan se er blomstene mye større enn selve kaktusen, noe som ikke er uvanlig med kaktus.

[External Image]
1. Dette er også en inneplante. En lilje som jeg ikke husker navnet på........den kommer med store klaser på en stengel.
2. Dette er min favoritt farge på stemor.
3. Kuleprimula som er lillarosa.
1. hvitveis er det vakreste jeg ser om våren.
2. Dette er også en primulasort....er ikke helt sikker..men de dufter noe helt fantastisk.
3. Så er det mine nydelige små tusenfryd. De blomstrer hele sommeren og lyser opp i beddene.
Litt småplukk fra hagen

En blå akeleie, navnløs
[External Image]

En rød og hvit akeleie, også denne sorten er navnløs.
[External Image].

Allium! En imponerende løkplante som sender opp en høy stilk med en rund "klode" av blomster i toppen, rager gjerne høyt over alle andre blomster i bedet. Jeg kjøpte en pose løk av disse i fjor høst og plantet i oktober. Ser ut som alle kom opp
[External Image]

Flere av årets blomster i min hage; spanske margeritter!

Jeg bruker sjelden eller aldri å velge gule blomster, men i år ble jeg litt betatt av den gulfargen på disse da jeg sto og skulle velge årets farge på margerittene. Bruker alltid å ha margeritter som sommerblomster i krukker i hagen, de pynter opp og blomstrer uten stans hele sommeren. I år valgte jeg altså to farger, noen gule og noen rosa margeritter. Bruker ofte å velge lilla, men fant på noe annet i år.

De gule margerittene i krukkene på midterste bilde har fått selskap av svarte (!) stemorsblomster eller fioler, noe som ble ganske kul kombinasjon egentlig. Skikkelige kontraster mellom de to, de ble fine sammen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Mona så hyggelig å se deg igjen i blomstertråden. Masse flotte blomster har du også.
Ser Akeleiene har begynt å blomstre og de er en av mine favoritter. Her har de ikke kommet i gang enda men gleder meg til det. I år har jeg kjøpt endel georginer men de blomstrer jo ikke enda.
Her er to av kulegeorginene fra i fjor som jeg håper blir fine i år også. har noen nye kaktusgeorginer som jeg gleder meg til å se.
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap