Lettere øvet nybegynner :) (side 30)

Idag måtte bare taket taes, nå håper jeg ikke det kommer mer snø, for da vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få snøen ned fra taket, kanten på ene siden er nemlig ganske jevnhøy med taket nå :P
Mye snø og plussgrader gjør snøen farlig tung, hørte nesten hytta puste lettet ut da jeg var ferdig.
Passer godt at det er plussgrader, for da kan jeg få smeltet vannet i utløpsrørene og kunne vaske opp og slikt uten å være redd for at vannet ikke vil forsvinne. Det er et lite problem når utløpsrørene går ute under hytta og ikke er isolerte og det er minusgrader i lenge tider.

Ellers er fiskene storfornøyde med mer plass, iallefal 132. De hadde klare flotte farger idag, men siden sanda er såpass lys blir de lyse over ryggen, ser det på stjernene oxo, de har blitt veldig lyse i det siste. Tror ikke de trives i et så åpent akvarie, men mer i godt beplantede karr.
Ellers får jeg fremdeles ikke til flyteplanter, de jeg fikk av sanne sist er nå borte, kanskje 2 eller 4 blader igjen hist og pist. Skulle gjerne hatt noen som skygge til fiskene, tror det ville hjulpet godt på fargene dems.

Så hancock nå istad og jeg synes den er såå trist. Grein og grein på slutten, stakkars som ikke kan være sammen. Hun er kanskje lykkelig, men hva med stakkars hancock, tror du han vil finne seg ei vanlig dame da?? Hva når de blir gamle og dør, vil han og henne finne sammen igjen for en liten stund da eller?? Hater sånne ubesvarte spm når jeg ser en film, det ødelegger så mye. Og hvordan fikk han lissom til det på månen, så teit. Men jeg smilte gjennom tårene da jeg så det.

Kjipt at helga har gått så fort, men jeg har fått gjort mye da
Måket taket (både her og hos naboen)
Eu godkjent bilen (det har jeg stressa med i 2 mnd nå)
Støvsugd og ryddet litt her hjemme
Satt opp 85l (ENDELIG)
Ridd både idag og igår
Spist middag 3 dager på rad (det er sjelden jeg spiser annet enn brødskiver, men nå har jeg spist borte)
Byttet vann i alle karrene
Lastet ned film ferdig (tar litt tid med nettet her)
Betalt regning
Foret utefuglene (hakke hatt tid og ork iløpet av uka)

Tror det er alt ja, annet enn å spise og sova da
Tror jammen det er leggetid for meg igjen, skal stelle meg og alt det der, så er det nattinatt. Se til fiskene litt før lyset slukkes.
Æsj imorgen må jeg handle, tomt for brød nå.

Fiskene virker skikkelig som de trives, hannene av sp 132 (de jeg tror er hanner) skinner virkelig i gull og svart, mens hunnene er mer blasse brune.

Stjernene svømte rundt i hele karret, men de skulle vært så mange fler. Har så lyst til å sette de inn til kirsebærene, men det karret går litt for lut og kaldt vann. Disse rekene tåler en del, så noen ganger hopper jeg glatt over vannbytte og mating er så som så, ellers hiver jeg oppi ei skje med alabastergips innimellom. Litt redd for å putte fisk oppi der som dere kanskje skjønner. Dessuten synes jeg 30l er litt lite uannsett om det er 4 små fisk (mistet 1 nå mens jeg har vært så opptatt). At jeg hadde venusene oppi her skjønner jeg ikke.

De stakkars sneglene i 85l, er mest sandsnegler og en og annen posthorn, men til og med på sandsneglene er skallet så dårlig at det er nærmest gjennomsiktig. Ikke bra i det heile tatt. Flyttet den ene eplesneglen herfra og over til kirsebærene, der får de i det minste krabbemat og litt alabastergips til skallet.

Begynner å misslike den innvendige eheimpumpa jeg har i 85l, den er toppers ikke missforstå, men den går ikke ann å stille strømninga på, enten er det full guffe, eller så begynner den å bli tett og stopper nesten. Så renser man oxo er det full guffe igjen. De øverste sugekoppene vil ikke virke heller, så pumpa bikker fremover og må derfor stå i vannskorpa for å funke mot hinne. Må nesten se meg om etter ei ny pumpe til dette karret.
Kan såklart bare flytte over pumpa fra 375l når den likevel skal tømmes, men aner ikke hvor den skulle stått hen oxo blir den så lett tett i slangene av grums. Dessuten kan heller ikke denne stilles, det er full guffe eller av, greit i et større kar, men ikke bare 85l.
Litt trist og litt happy
Endelig har jeg fått hentet noen av fiskene fra mor og far, oxo viser det seg at de er syke.
I første omgang har jeg hentet Amandea og habrosusene.
Når jeg hadde fått tak i de og sett skikkelig over, ser jeg at amandatetraene har noe som ligner bukvannsott, men skjellene stritter ikke, de har fått noe som ligner, noe som kalles for dropsy. Det er en slags bukvannsott, men fiskene kan leve med dette lenge ved riktig hold, det kan kanskje kureres hvis det oppdages tidlig.
Tror faktisk de hadde det da jeg kjøpte dem, når jeg tenker tilbake, men at det har blitt forverret der de nå har vært.
Det store spm er om de skal avlives eller reddes, de er nok for langt til at jeg kan kurere dem, men det kan kanskje holdes i sjakk.
Sykdommen kommer nok i karret uannsett siden jeg setter inn habrosusene.

De har foresten blitt flotte, de er store og vakre, dobbelt så store som de jeg kjøpte nå sist som de skal flytte sammen med idag. Habrosusene altså
Hjertebarna mine, stimfisk er vel og bra, men disse salt og pepper coryene er mine hjertebarn. Jeg håper virkelig de holder seg friske og lever i alle de årene de skal, gjør ikke meg noe å skulle ha denne gruppa om 80 år.
Om de yngeler vil det bare gjøre meg glad, men jeg har ikke mulighet til å drive særlig yngelpleie sånn jeg bor nå, så da får det være "survival of the fitest" (om det nå skrives sånn da).
Kommer til å prøve unngå å ha rovfisk/dyr oppi, slik at de kan overleve, men jeg vet jo ikke om det går likevel.

Aner ikke hva jeg skal gjøre med banjomallene mine, veldig lyst til å ha de her, men samtidig vil jeg jo la småfisk/yngel ha en sjanse til å vokse opp.

Fikk se den ene klorereka idag, dæven den hadde vokst. Så oxo et tomt snegleskall fra en rimelig stor pestsnegle, så den lever nok herrens glade dager Det er kjekt å vite.

Lurer fremdeles på om jeg skal ha pygmeene sammen med kirsebærrekene i 30l, grusen der er ikke beregnet på coryer, men så er jo ikke disse heller så mye på bunn da. *tenke mer*
Ta vannbytte og begynne medisinere med esha 2000 og exit tenker jeg, men da må viftereka ut. Vet de skal være ganske greie mot reker og snegler, men sebrasneglen tålte det ikke. Tar heller ikke sjansen på at ei reke jeg har brukt 160kr skal ta kvelden heller, når det bare er å flytte den.

Driver og smører brødskiva og ser på pålegget jeg skal ha på, hmmm lurer på om fiskene liker torskegg jeg. Tar av en liten bit torskerogn og putter oppi, joda dette var snadder, noen synes vist at tørrforet er bedre, mens noen kjører nesa nedi i biten og blir helt henfallne.
Tenkte de spiser jo hverandres egg, så hvorfor ikke gi dem torskerogn, den er vel ikke gjort annet med enn å kokes. Dessuten skal jeg ta vannbytte, så om det ikke blir spist er det bare å suge ut igjen.

Finnes det andre slike typer "ferskmat" jeg kan dele med fiskene tro??
Vet iallefal at de kommer til å få dette igjen (så lenge de ikke blir syke eller no da)
Jeg skal iallefal ha en brødskive til
Vannbytte er nå utført, gabonreka flyttet over til perlene og medisin er tilført. Men hvor mange dråper blir det i 80l med gh lavere enn 4, når det går 25 dråper på 100l og det skal dobles ved gh lavere enn 4, litt trøtt og da vil ikke hjernen jobbe for meg.
Puttet iallefal 25 dråper av hver sånn i første omgang, allerede begynte noen fisk å klø seg. Vet ikke om jeg skal synes det er bra eller ei, men tenker på det mona o skrev og tenker det er sånn. Ser jo imorgen om de lever oppi der fremdeles. :P
Kommer til å kjøre kuren med avslått lys, dette fordi fiskene da kan sova og spare energi til bekjempelse og fordi enkelte parasitter trenger lys for å trives.

Håper det går greit med gabonreka, den lot seg greit fange (litt overtalelse bare)
men kravlet ut av hoven og over til perlene før jeg rakk gjøre noe, så det ble ikke mye aklimatisering, nå skal jo verdiene være ganske nogenlunde like så jeg håper virkelig det går bra.

Ellers klør det i øynene her, så det blir vel kveldstell og natta snart, håper jeg sover godt i natt da, de siste nettene har jeg våknet opp til flere ganger og det er kjipt.
Da ble det mere medisinering igår etter møte, ble stående å skravle etter møte og var ikke hjemme før nærmere halv 12 Ooops :o

Gabonreka har jeg ikke sett no mer til atter at den havnet hos perlene, men håper den har det bra og ikke har rømt eller no sånt dumt.

Utrolig rart å ha seinvakt idag, vant med å være på jobb 8, når jeg da ikke skal være på jobb før etter 9 blir det lissom så god tid på morran.

Nå kjenner jeg hvor seint det ble igår, så nå spiser jeg kveldsmat. Brødskiver med torskerogn, det er bare så siiinsykt godt. Spiser det for tredje dagen på rad, men jeg bare elsker det, virkelig snaddermat. Dette er noe jeg tror det ville gått lang tid før jeg gikk lei av: Brødskiver med torskerogn til morgen, middag og kvelds, yummi. Lurer allerede på å ta opp ny remse fra fryseren siden det er tomt nå, (tok siste rest akkurat).
Men får vel tømme kjøleskapet for annet pålegg først, så det ikke råtner.

Fiskene har fått en dose med mikroorm i 85l nå, venter bare på at det skal ringe, så jeg husker å sette på pumpa igjen. Så skal de få enda en dose med medisiner, lurer på om jeg skal fortsette noen dager til for sikkerhetsskyld, eller bare gi meg nå og håpe jeg har tatt knekken på smitte og annen dritt de evnt bar.
Fiskene begynte å klø seg med en gang jeg hadde oppi esha 2000 igår, så jeg avslutter exit kuren og fortsetter heller med 2000 et par dager til.
Må handle inn litt mer esha 2000, vil oxo ha optima og litt andre medisiner, men aner ikke hva jeg burde ha.

Det er morro og se inn til blue pearl nå, så en ny liten tass idag, for de første jeg fikk øye på for noen uker siden er jo nå så store at jeg forveksler de med de minste som fulgte med da jeg kjøpte. Mens de nå er "voksne", så enda ei hu med rogn idag å. Mosen vokser faktisk på glasset og strekker seg opp over vann, det gjør ikke noe, så lenge det er fuktig nok blir den veldig kul i overvannsform.
Jo oxo lurer jeg på å selge gruppa med sp 132, de nærmer seg vel året og kjønnsmoden alder, men det virker ganske fullt oppi karret der nå med 13 habrosus, 6 sp 132, 4 stjerner, 4 amandaer og reker. Rekene lever fremdeles, så kirsebær tåler esha medisin, tror nok ikke gabonreka er like sterk, har forresten ikke sett den enda heller. Må leite litt rundt karret for å være sikker på at den ikke har kravlet ut, ellers ser jeg ikke noe stort og hvitt som kan minne om ei dø gabonreke inne hos perlene.
Men den er jo sånn at det kan ta lange tider av gangen før man ser den, om den da ikke har funnet seg en yndlingsplass som ligger sånn at man ser den.
Igår så jeg gabonreka, så da lever den ennå. Så oxo mange små perler, så her er det liv.
Noe annet jeg har sett som jeg ikke er like begeistret for er masse små posthorn snegler, jeg trodde de jeg hadde igjen etter den store tok kvelden ikke var gamle/store nok til å formere seg, der har jeg vist tatt veldig feil.
Det er likevel ikke så ille, de formerer seg ikke like fort som leveriktesnegler og den typen. De bruker nemlig ganske lang tid på å vokse.

Når snøen og telen går må jeg få kommet meg til horten og hente rød sand, skal teste den ut og se om det går ann å bruke til fiskene, tenk så kult med rødfarget sand i karret. Eller den er kanskje finere enn det, blir kanskje litt mere mudderbunn i karret av den, men så lenge den ikke avgir farlige stoffer til vannet vil den være råkul.

Ser jeg må luke litt i mosen hos perlene idag å, får gjøre det når jeg tar vannbytte.

Igår så jeg masse rådyr, da ble jeg frustrert over at jeg bare har vanlig objektiv, for de ble altfor langt unna til at jeg kunne få skikkelig bilde. Så først 6 på vannet nedenfor hytta, så så jeg 5 når jeg var ute og red, så så jeg 3 når jeg kom tilbake til hytta igjen. Så det så ;P

Tannpastasmak i munnen når man skal spise frokost er ikke helt vellykket.
Jeg bruker rombeporfyren (det som rød sand er laga av) i akvariet mitt til huler, har ikke merka noe negativt på det.
Synd det ikke var bilde der.

Kommer likevel til å teste den for forskjellige metaller, hvis den feks har et høyt innhold av jern ville det jo bare vært flott til et planteakvarie vettu.
Er det store mengder andre stoffer er den kanskje ubrukelig.
Kan sikkert ta et seinere :P
Du tenker på den røde bergarten som er overalt ved horten/tønsberg ikke ant?
Ja, er et felt i horten hvor det er masse, skulle egentlig hente der i høst, men ting tar tid vettu.
Rappa med meg masse fra et veiarbeidsområde da jeg var borti der i høst Men jeg tok store steinbiter da, men har kutta det opp i mindre deler her
har du også vært på veien mellom horten og E18 via skoppum eller? :p
Nei, det var faktisk inni Horten sentrum, eller på vei inn dit :P
Kan sikkert ta med en steinbit til deg på auksjonen sånn at du kan få testa skikkelig Anne, bare minn meg på det
Gjerne det, men jeg tenker mer på sanda og ikke steinene, men en stein kan sikkert gi en anelse på hva sanda inneholder.
Sanda er vel bare steinen som er delt i mindre biter?:P Og det er jo bare å kjøre den i blenderen en stund det
akkurat nå fikk jeg assosiasjoner om rombeporfyr smoothie.... eller slush :p
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten (hann)
Reklame for plussmedlemskap