Mine akvarier og sånt (side 30)

Slapp nettopp de to siste egendrettede killiene over i 90 literen. De er nemlig ikke noe særlig å se på, de er altfor små og begge har kul på hodet. Den ene har også permanent fillete finner av en eller annen grunn.

Jeg spurte i killiforumet hva de gjør når de får misfostrede yngel, og de sa enstemmig at da må man være hard og avlive, den minste feil skulle man avlive for, for killier er såpass sjeldne her til lands at man må være forsiktig med hva man avler på osv.

Og jeg visste allerede at de ikke kunne avles på, men jeg liker ikke tanken på å avlive pga feil utseende, de har rett til å leve de også selv om de ikke er perfekte og ikke kan avles på.

Hadde jeg hatt et kar til overs skulle de fått bo der til de ble gamle og grå, men det har jeg ikke, så jeg tenkte som en siste utvei skulle jeg prøve 90 literen. Hadde ikke noe særlig håp om at det skulle gå bra, pga noen av fiskene oppi der er store nok til å se på killiene som mat (de er som nevnt mindre enn de burde være i deres alder).

Men jeg prøvde, og det ser ut til å gå fint foreløpig. Jeg trodde de var bittesmå i forhold til alt, men ved nærmere sammenligning viser det seg at de er nesten like lange som kardinalene, men mye spinklere.

Det var spesielt ildhalen jeg var bekymret for, det er hans kar og han sjekker ut alle nye fisker som puttes oppi. Litt skummelt da jeg puttet oppi de små kardinalene for å si det sånn. Men han ble raskt vant til dem, og jeg antar at siden killiene er omtrent samme størrelse la han ikke merke til dem.

Killiene får det hvertfall godt oppi der, massevis av plass og masse planter både i overflaten og i resten av karet som de kan gjemme seg i hvis det skulle bli nødvendig. Begge er hunner så de kan ikke formere seg, men da slapp jeg hvertfall å avlive, og slikt er godt for samvittigheten
Nettopp kommer hjem fra betta showroomet, og der var det mye fint gitt! Kunne virkelig slått meg løs der hvis jeg hadde hatt penger og kar til overs.

De hadde mest Betta splendens, i alle mulige farger, størrelser og finnetyper. Utrolig mange fine farger der. Jeg var såå fristet til å kjøpe med meg en, men tok heldigvis til fornuften, for jeg har ikke plass til en kampfisk.

I tillegg hadde de massevis av andre bettaarter, alt fra bittesmå til 10-15 cm lange. Til og med Betta uberis var representert, og det var den jeg hadde lyst på før jeg endre opp med persephone, men den turte jeg ikke å spørre om pris på engang.

Etter litt om og men fant jeg en smaragdinahann, og spurte om de hadde en hunn også. Fyren som jobber der lette etter den en stund, men kom til at han måtte ringe en medarbeider for å finne ut om de hadde noen, så vi dro og spiste lunsj og kom tilbake nesten en time senere. Da hadde han funnet en hunn, og det viste seg at paret hadde blitt skilt fordi de prøvde å yngle, og karet i butikken var for lite. Det er jo et godt tegn at de allerede liker hverandre

Og selv i posen er det svært tydelig forskjell på hann og hunn av disse, hannen er mørkeblå selv når han er blek, mens hunnen er gråhvit.
Bildene er ikke de beste, men er kun ment for å vise den tydelige forskjellen.
Grattulerer med nye bettaer.
Jeg forstår det med at det er relativt lett å se kjønnsforskjellen. Noe det ikke var når jeg skulle finne et par. Jeg regner med at det dukker opp flere bilder etterhvert. Kunne vært morro å se paret etter at de har funnet seg til rette og farget ut.
Takktakk

Det ble litt utpå ettermiddagen før jeg var ferdig med akklimatisering, og da var lyset for dårlig til å ta bilder. (Karet har ikke eget lys, så jeg er avhengig av lys utenfra.)

Den lille hunnen jeg hadde fra før er ca 1/3 av størrelsen til hannen, men var umiddelbart fascinert og har tilbragt hele ettermiddagen/kvelden med å følge etter han, mens han enser henne ikke i det hele tatt, sikkert fordi hun er så liten.

Han fant seg til rette nesten umiddelbart, men hunnen har gått i dekning og kikker kun frem når hannen er i nærheten. Men slik var de andre også, de finner seg nok til rette i løpet av noen dager
Jeg har virkelig ikke noe hell med nigeriakilliene mine for tiden

Som jeg nevnte var de to yngste hunnene deformerte, og ble avskrevet fra avl for all fremtid. Så oppdaget jeg nettopp at den andre unge hunnen min har fått bukvannsott.

Og da sitter jeg igjen med en gammel hunn, og en gammel hann med rare farger som ikke burde avles på. Hunnen nekter å legge egg uansett.

Så jeg gir opp denne gruppen. De har tydeligvis dårlige gener, noe jeg fikk beskjed om var sannsynlig i killiforumet da de hørte de var kjøpt fra dyrebutikk. Noe med leverandøren å gjøre visstnok.

Jeg har lagt inn annonse i killiforumet om at jeg gjerne vil ha egg, enten fra Fp gardneri, Aphyosemion australe eller Pseudepiplatys annulatus. Kan like gjerne prøve en ny art lissom.
Inaktiv bruker
hei Mvjnz kan du legge ut flere fine bilder i den dere dammen din ? =
Pseudepiplatys annulatus er kul fisk. Jeg kaller dem for enkelhetens skyld Raketter. Jeg har ikke hatt de så lenge og hadde litt problemer med at noen falt fra, men nå ser det ut som det har stabilisert seg med 5 hanner og 2 hunner.
hei Mvjnz kan du legge ut flere fine bilder i den dere dammen din ? =


Ja, der er vel på tide med noen oppdaterte bilder nå Skal få tatt noen i løpet av morgendagen, i dag er det overskyet og slikt blir det ikke fine bilder av

Pseudepiplatys annulatus er kul fisk. Jeg kaller dem for enkelhetens skyld Raketter. Jeg har ikke hatt de så lenge og hadde litt problemer med at noen falt fra, men nå ser det ut som det har stabilisert seg med 5 hanner og 2 hunner.


Ja de ser utrolig stilige ut Hadde lyst på den da jeg startet med akvarie for ett år siden, men da visste jeg ikke om killiforumet og den er umulig å oppdrive i butikker, så det ble ikke noe av. Men nå tror jeg jeg skal klare å få tak i den
Fikk tatt noen bilder av smaragdinaene Har helt forelsket meg i hannen, han er utrolig flott Han har lagt krav på hulen som sin egen, og jager begge hunnene hvis de kommer for nær. Men er ikke noe voldsom jaging som om han vil skade dem, han bare sier ifra at de ikke er ønsket.

Hunnen er fremdeles ganske blek, som vises på bildet. Men hannen ser ut til å ha funnet seg til rette.
Inaktiv bruker
fine bilder Mvjnz =
I showroomet hadde de en Giant HMPK, mørkeblå og diger. Han var nydelig, og jeg klarer ikke å slutte å tenke på han. Han som jobbet der sa han hadde lekt med han hele dagen, og vurderte seriøst å kjøpe han, og det skjønner jeg godt, for den fisken hadde personlighet!

Har seff hørt om disse kjempene regelmessig i bettaforumet, men har aldri sett en med mine egne øyne før. Jeg har seff ikke plass til en slik svær betta, 60 liter må jo være absolutt minimum for en slik *sukk*

Kanskje en dag...

Vurderer også å kjøpe et splendens par, et av de dyrere parene med interessante farger og finner, og begynne med oppdrett. Men det har jeg hvertfall ikke plass til, og det er jo litt dumt å kjøpe en nydelig kampfisk til $40 bare for å ha til pynt.

Satte inn annonse i killiforumet for flere dager siden at jeg var interessert i å kjøpe killiegg. Var ganske vanlige arter jeg spurte etter, men det er faktisk ingen som har svart, noe som er litt snodig. Men så la jeg merke til en tråd fra forrige uke hvor en fyr spurte etter Pseudepiplatys annulatus, og en annen fyr her i Brisbane som svarte at han har massevis og bare kom og hent.

Så jeg sendte han en pm og spurte om han har noen til meg. Håper på det, for det er en fisk jeg har hatt lyst på lenge.
Bettamania!

Blir HalfMoon PlaKad veldig mye større enn vanlig HM?
Ja, jeg tror jeg har blitt hekta

Mener det er opptil 10 cm de blir, og den jeg så var vel ca 8-9.
Stilig, liker spesielt den nederste Visste ikke at folk fremdeles avler på aggressivitet og at det faktisk finnes folk som lar dem slåss.

Hadde vært kult å eie en superaggressiv kampfisk, men jeg hadde ikke latt den slåss da
Kom nettopp hjem fra dyrebutikken. Jeg liker dyrebutikker, og tar meg alltid god tid. Kikker på fiskene og fuglene, og denne butikken får inn katter og hunder som man kan adoptere fra en søsterorganisasjon av RSPCA, så jeg kikker på dem også.

De fleste andre dyrebutikker får inn valper og kattunger fra store farmer hvor de avler uten tanke på arvelige sykdommer og temperament, og det er ikke spesielt positivt. Derfor liker jeg å støtte denne lokale butikken. Den er kun en 15 minutters gåtur herfra, og rett ved supermarkedet, så jeg er der ganske ofte.

Og som vanlig måtte jeg kikke på kampfiskene. Jeg kikker alltid på kampfiskene i alle dyrebutikker jeg er innom. Og denne er en av de bedre butikkene, for de har et lite oppsett hvor hver kampfisk har 0.5 liter hver, og vannet er filtrert. Det fylles på etter hvert som det tappes, og jeg regner med det er ett filter som går på alle beholderne. Ulempen er jo da seff at hvis en blir syk blir alle syke. Men siden de har god vannkvalitet er de også mindre utsatt for sykdommer vil jeg tro.

Men uansett, det var 3 kampfisker som virkelig skilte seg ut. En rosa, en nesten hvit og en blodrød. Alle var VT, men de var utrolig pene. Og til bare $7 tror jeg nok jeg stikker tilbake i morgen og kjøper en. Neida, de kan ikke sammenlignes med de $40 kampfiskene jeg så på søndag, men jeg savner å ha kampfisk, og siden jeg ikke skal drive noe oppdrett passer en slik billig VT meg helt fint.

Den forrige kampfisken min var en CT, og jeg hadde den bare litt over en måned. Først fikk den hvitprikk, og deretter var strømmen borte i 36 timer mens vi var bortreist en helg, og da vi kom hjem hadde eplesneglen spist han. Det var hvertfall ingen spor etter han. Det var i mai i fjor, og jeg har savnet å ha kampfisk helt siden det.

Nå må jeg bare bestemme hvilken farge jeg vil ha....
Mvjnz
Nå må jeg bare bestemme hvilken farge jeg vil ha....

Den hvite!
Åh, de er så fine!
Hehe Jeg tror ikke den var helt hvit, bare nesten. Jeg må kikke litt nærmere på dem i morgen. Det var den rosa jeg så først som virkelig skilte seg ut fra resten. Jeg liker vanligvis ikke rosa, men på kampfisk ser man det ikke så ofte, og den var ikke knallrosa, men veldig lys rosa...

Men vi får se, jeg får ikke mulighet til å gå dit før utpå ettermiddagen, og da kan de jo være solgt allerede.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap