Elins lille hjørne (side 30)

Hurra!!!

Da har jeg offisielt en leksgruppe C. Weitzmani. Sjekket nå, og de to mørke eggene har klekket.

Nei så moro!!! Er jo bare to, da. Fire andre egg, men de er ganske så lyse, så jeg vet ikke om de er befruktet.

Det er jo mulig at dette er egg fra to forskjellige egglegginger. Jeg får se det an litt. Uansett - jeg har nå offisielt mine første weitzmani yngel. Så utrolig moro!
Echinodorus palaefolius "latifolius" heter den planta jeg kjøpte her om dagen, som innehaver prøvde å overbevise meg om at var en cryptocoryne-art... haha.
Ja, den minnet jo ehhh . . . veldig lite om en cryptocoryne vil jeg si ;D

Fin plante da!
Hehe, helt enig, Astrid! Tror ikke han hadde den i boka si og tok en råsjanse. Jeg visste at dette ikke var noen cryptocoryne, men gadd ikke si noe. Det måtte jo være en eller annen echinodorus, og da var saken grei for min del

Bekymret for mine paleatusyngel. Har ikke gjort noe annet enn det jeg pleier, enda ser jeg et par-tre som ser ut som om de har problemer med svømmeblæra! Spinner i sirkel og henger i overflata. Ser absolutt ikke lovende ut. Problemet er bare at jeg ikke har noen årsak! Rengjøring, mating og vannbytter like pinlig nøyaktig som før, samme med vanntemp og vannstand. Det skal ikke være lett!

Skal snart bytte vann igjen og fóre med artemia. Mulig jeg må kutte ut artemiaen med mindre den har klekt på under 24 timer... satte nemlig ny klekking sent i går, og i kveld må jeg i seng i rimelig tid...
Her går nå livet sin vante gang

Ingen flere yngel har dødd, og nå holder resten av weitzmani-yngelen på å klekke! Ut av 6 egg klekker 5. Det var et ubefruktet egg som jeg plukket ut.

Det er ganske klart nå at ut av disse 6 eggene var de to første fra en lek, og de 4 siste fra en annen lek. Så de har lekt minst 2 ganger. Men med tanke på hvor godt gjemt eggene var er det ikke lett å si hvor mange ganger de egentlig har lekt :P

Får vel begynne å saumfare mosen et par-tre ganger i uka på jakt etter egg, ellers er det vel mulig at 5 nye kammerater kan ha forstyrret gruppa noe. Det gjenstår å se. Uansett - moro!

Ser også noe økt aktivitet blant atropersonatusene, og litt barte-beføling. To av hunnene er smelldigre! Synd de ligger under rota hele tiden, skulle gjerne ha tatt bilde av de
Hei Hvordan går det med cory yngelen? Ble ikke noe av eggene jeg fikk tatt ut rett før ferien, var nok fordi jeg ikke fikk klistra dem skikkelig fast. Men... bedre lykke neste gang ... Ellers mye gøy å komme tilbake til likevel. Yngel i Afrika (tror det er egyptiske munnrugerne), yngel på Apisto Viejita (riktignok bare et par stk igjen men...) og dukket frem ancistrus yngel (som jeg mistenkte) ikke verst på 1,5 uke borte Klør meg ellers i hodet ang. mysterieyngelen i rekekaret - tror ikke det er lampeøyekilli likevel. Tatt et bilde nå, kanskje du kan titte... lurer på om det kan være gertrudae? Har lagt bilde i tråden min.
Hei Liv!

Jeg har tittet på bildet ditt, men er usikker. La inn et svar i tråden din. Du får ta godt vare på småtten, så vi finner ut hva det er

Ynglene mine har det veldig bra, etter et brått frafall av 4-5 yngel som jeg ikke helt vet grunnen til. Spiser og har digre, oransje mager

Det som er mest morsomt er at c. weitzmani har lekt! Fant tilfeldigvis 6 egg, hvor 5 var befruktet. De siste to eggene er i ferd meg å klekkes (vannet er ganske kjølig, så det tar litt tid).

Har også sett litt opphisset svømming og barte-beføling hos atropersonatusene! To hunner har blitt fryktelig digre, nå gynger de på magen sin der de ligger under rota :p (synd det er så mørkt der, får ikke tatt bilde...). Håper at det skal skje noe der snart!
Atropersonatus leker!!
*gisp*

Gikk ned nå, og ser en atropersonatus fremme ved frontglasset. "Jøss, de er jo aldri fremme, hva skjer?"

Et nydelig, perfekt coryegg er klistret på frontglasst. Jeg har pinadø lek på atropersonatus! Hva er det som skjer her i huset om dagen

Håper det kommer flere...

*sukker henført*
jeg ser hvert fall 10 egg klistret rundt omkring. Makan til spredning. Disse ti eggene sitter spredt på: flere forskjellige planter, javamose, frontglasset, bakglasset, varmekolba.

Det ser ut til at det er en hanne og en hunne som leker, de andre ligger i sedvanlig stil under rota og kunne tydeligvis ikke brydd seg mindre :p

Så hunnen med enda et egg mellom finnene. Og jeg som hadde tenkt å ta kaldtvannsbytte med ehsa optima og mygglarver igjen i dag. Trenger jo ikke det nå
Åh, så fint! Dette var moro, Elin! Lykke til med eggsankingen etterpå
Hold oss oppdatert!
Takk, Mona!

Ja, dette var kjempemoro! Artig å få lek på de litt mer "sjeldne" cory også, og ikke bare paleatus. Tar dette som et tegn på at jeg gjør ting riktig.

Nå har faktisk både weitzmani og atropersonatus lekt her i huset. Mangler bare metae og C140 hehe.

Jeg tør rett og slett ikke begynne å sanke egg enda, så jeg håper de holder bartene sine laaangt unna eggene. Disse er så sky at jeg er redd jeg stanser leken om jeg begynner å kave rundt etter eggene. Spesielt siden de sitter så spredt som de gjør.

Jeg tør egentlig ikke sitte å se på en gang. Jeg ser de reagerer når jeg nærmer meg... og kameraet er batteritomt, og hvor i all verden har jeg lagt ladered? Må jo dokumentere egget på glasset. Og vannverdiene også, men de endrer seg ikke på et par timer, så jeg venter litt med det og.

Hunnen er enda diger, og den andre hunne (som ikke er med på leken) er jo like diger. De gynger på magene sine... så det burde være masse egg å klemme ut!
Åh så gøy!!! Masse lykke til med eggene
Hei Liv! Takker

Da går jeg ut fra at du skal bli slik nesten-bestemor

Sitter bare og klør etter å plukke egg, men griske meg vil vente til de er helt ferdige. Her teller hvert eneste egg :P

Skal titte i Inger Anne sin tråd etterpå. Jeg vet hun postet vannverdier da hennes atropersonatus lekte. Skal bli interessant å sammenlikne.
Det tyter yngel over alt her :p

Så akkurat en paleatusyngel som har overlevd i akvariet. Den er såpass stor at den garantert er fra den eggleggingen hvor jeg bare fant to egg. Søsteren/broren dens går i en isboks på soverommet.

Faktisk var denne som jeg så nå større enn den i isboksen, tror jeg. Spørs om den har levd godt med mer plass, og daglig artemia (fórer overskuddet hver kveld til alle fiskene her).
Og da var metae i gang også...
Glem det jeg sa om at jeg mangler lek på metae og C140.

Jeg mangler lek på C140!

Så akkurat nå et egg i mosen hos c. metae også. Da konkluderer jeg med at en liten stim P. Gertrudae ikke har noen p-pilleeffekt.

Ser ikke flere egg, og det er så rolig der at jeg tror ikke de leker akkurat nå. Men jeg kan jo plukke ut egget og legge det sammen med atropersonatus eggene
ElinH
Hei Liv! Takker :D Da går jeg ut fra at du skal bli slik nesten-bestemor ;)

Skal sette i gang med strikking av "bartevarmere"
Bartevarmere! Åh, så søtt De kommer til å bli fra seg av glede
Det er nok noen dager siden metae lekte.. mulig de gjorde det rett etter vannbyttet de fikk for noen dager siden. Har funnet to egg, et av dem ser jeg yngelen vri seg inni så det klekker hvert øyeblikk faktisk. Mulig det har klekket yngel i karet allerede.

Skal snart i gang med å plukke atropersonatus-egg
Venter spent på antallet Atro-egg

PS!
Kan jeg melde meg inn i samme forening som du har, og få samme signatur i innleggene mine...? AMF, akvarister med reol?
Den foreningen er åpen for alle snille piker (og gutter så klart!)

Resultatet av dagens fangst:

2 egg fra c. metae - klekkeklare :p

Atropersonatus:

23 egg! Hurra! Det hadde jeg neimen ikke trodd

Noen nøkkeltall:
temp: 22 grader
PH: 6,8
GH: 4
KH: 3
Nitrat: 15 mg/l
Nitritt: 0
Ammoniakk: 0

~~~~

Mona
Jeg har et par spørsmål ang. disse cory-ynglene. Her kjører jeg altså to matinger per dag (mikroorm hver morgen, nyklekket artemia hver kveld). Vannbytte 100% hver kveld før de får artemia.
Nå så jeg faktisk en paleatusyngel som har overlevd med foreldrene. Jeg så den bare i 0,5 sekunder, men den virket større enn de jeg har i boksen?! Det fóres med nyklekket artemia i foreldre-karet hver kveld også (overskuddet), men likevel?

Er den yngelen fra samme egglegging som den største jeg har i boksen er fra, ja da må jeg jo lure på om isboks er for smått? Hadde jeg hatt bedre vekst i et innredet kar? hmmmm.

~~
Forresten, så nye egg hos paleatus også (nå har det gått inflasjon i egglegging her), men skal ikke plukke ut de. Klarer de seg er jo det ren bonus. Har en boks med en del yngel i her, og akkurat nå føler jeg at jeg vil konsentrere meg om weitzmani og atropersonatus. Paleatus føles litt som "old news" akkurat i dag (no offense, kjære paleatus!)
Plukket ut de tre eggene fra paleatus som lå midt i glaningen. Med 25 egg i klekkeboksen, hva gjør vel tre til

"Panikken" er avblåst også. Løftet på mosen hos paleatus og fikk se den yngelen pile avgårde. Synes den ser ut til å være på samme størrelse som den i klekkeboksen. Og at den ikke har vokst mindre synes jeg ikke er så rart, siden det har vært fóring med nyklekket artemia hver eneste dag i det karet. Morgen-måltidet den har fått er vel sått den finner ellers der, samt at foreldrene har jo fått annen mat også (regner ikke med at de kan spise seg mette på nyklekket artemia som er til overs).
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap