Leifs verden (side 30)

Da har jeg jobbet litt i akvarommet i dag. Byttet litt på fisken i noen av karrene. Ciklidene gikk fra 85L til 160L, Corydoras Albinoene (23) gikk da til den 85L. Malleyngelen fikk da det karret for seg selv som albinoene var i. Har grunnet kjemping mellom faren og en annen stor han ancistrus tatt ut eggene fra den hulen det var vanlig egg i og hatt dem i ei fødekasse forran strømmen fra pumpa. Flyttet også Ancistrus Albinohannen med hule og egg over i det karret. Dvs at det er malleyngel, malle egg og hule med egg og albino i det som nå da blir malleoppdrettskarr. Ancistrus eggene/yngelen som nå er i fødekassa har så vidt begynt å få hale, og tussler litt rundt. Virkelig et artig skue.

Legger inn noen nye bilder tatt i dag

bilde 1. 160L med ciklidene
bilde 2. Fra 85L med corydoras albino
bilde 3. 120L med ancistrus albino leikstrio
bilde 1. Malleyngelen som fulgte med en leiksgruppe jeg kjøpte
bilde 2. Fødekarrs med ancistrus yngel
bilde 3. 85L med corydoras albino
Inaktiv bruker
ser det kommer seg bra i verdenen din igjen Loffa
det er virkelig flotte saker de mossambicusene, å jeg var gavmild mot deg da du kjøpte dem:P
men nå ser jeg at de har vokst, å jeg tilbyr deg jo gjerne å bytte noen av de i mot min fullvoksne gruppe på 4
men det kan vi jo avtal mere om på tlf, da det er lettere det
ser ut som om alt går som det skal hos deg, å det er jo det beste, syns det er lite snakk med hverandre fortiden, men får vel ta turen opp til drammen akvarieklubb neste gang det er
Ja akva-verdenen her hos meg fortsetter og det er nytt liv og masse malle yngel samt corydoras albino egg som ligger til klekking. Disse albinoene er veldig sårbare og får jeg frem noen er det kun noen få som regel-. Denne gangen er det ca 200 egg og svært få har mugget. La ned noen eikeblader i går og skal være enda nøyere nå med vannbytter. Mossambicusene som nå går midlertidig i 160L er skjønne ciklider vegar og jeg har fått samme lidelsen for disse som du har. Du fikk jo dem jeg vant på klubben og du hadde noen fra før og jeg fikk også av deg, så vi ser ut til å dele på godene. Har matet disse opptil 4 ganger pr dag og da med diskusfor. Det har fått dem til å vokse enormt fort som du så når du var her. Vi kan nok få byttet litt, men vil først ha 720L klar, ellers blir det trangt i 160L. Lite snakk sier du Vegar... Ja er ikke så mye på MSN lenger som tidligere, men slik er det å få barn. Savner å ha Lissi å prate med også, har ikke hørt fra henne på lenge. Hun snakket om mulig å legge akvariehobbyen på hylla, noe jeg håper hun ikke gjør. Håper ting har ordnet seg for henne. Ja du må komme deg på klubben neste gang. Kan desverre ikke hente deg da jeg er på kurs. Er på data kurs frem til 19 hver torsdag, men stikker litt tidligere fra kurset den dagen. Har fått ordnet meg en ny reol på jobben men får se om den blir brukt til akvarier. Har jo flere av karrene på porsabord nå så har egentlig ikke det store behovet om jeg ikke vil spare plass da. Stå på Vegar, vi snx
Noen nye bilder fra i dag, i akvarommet

1. 5 av karrene i akvarierommet
2. L-144
3. Hey! Vi har fått nye leieboere folkens
Da fikk jeg svar fra Biltema i dag, så da er det bare å smøre seg med tolmodighet til de får den inn i Mjøndalen

Sitat fra mailen jeg fikk:

Hej

Nej sanden är inte stoppad eller skadlig för fisken.
Vi har däremot haft problem med att påsarna varit dåligt svetsade så att sanden rinner ut under transporten.


Hälsningar / Best regards

Mats Möller
Biltema Kundservice


720L er nå pusset ned og lakkert og trenger en grundig vask. Mulig jeg finner tid til det i helgen. Godt å se det nærmer seg innflytting av karret i stua
Har ikke fått gjort en dritt... med karrene i dag. Skal ha vannbytter nå i helgen. Blir litt styr nede i akvarommet mitt i tiden fremover antar jeg for å få tiden til å gå. Kona skal til sine foreldre i 3 uker da hun har vært å operert bort en syste... Slik at hun ikke kan løfte noe på disse 3 ukene. Med en guttunge da på 9mnd i hus, sier det seg selv at dette ikke lar seg gjøre uten hjelp. Så vi ble glad for tilbudet fra svigers. Har skaffet meg en reol til, men er litt usikker på om jeg kommer til å bruke denne til karr. Får se når jeg har flyttet litt på reol og karr som allerede står i rommet der. Skal også få ordnet resten med 720L og få den på plass i denne tiden håper jeg
Det ble vannbytter i kveld på samtlige karr, hehe. Har liksom ikke den store tiltakslysten, men fiskene skal ikke lide for det. Fikk ånden over meg et lite øyeblikk også i akvarie rommet og fikk ryddet i avispapir, fiskeposer, hover som lå over alt og faktisk vasket jeg BETONG gulvet. Lurer på hvordan ånd som kom over meg? Ser ikke ut til at det kommer noe ut av alle de corydoras albino eggene som kom nå sist. Er liksom enten eller med disse cory eggene, helvete heller. Kunne tenkt meg noen albino juniorer igjen,,,,
Tenkt å flytte leiksgruppen med ancistruser som er i sammen med aeneusene, men ikke helt bestemt meg for til hvor enda. Har tre leiksgrupper og vil ikke blande dem. Mulig jeg setter dem i 85L med albinoene eller i 160L med ciklidene. Om det da skulle komme egg må jeg vel flytte hula til yngelkarret for ancistrus... Regner med at ancistrus yngel vil være snacks for ciklidene??? Eller har noen erfaring med dette`? Frosken t.ek? Mona O? eller andre?
Til og med små guppy ser på ancistrus -småttingene som snacks,men overlevelse er avhengig av beplanting og gjemmesteder.

Så flink du har vært og ordnet på akvarierommet.Det er ikke lett å få ånden nå når det er så fint vær.
Inaktiv bruker
store voksne vegar er stolt av unge lille leif som var så flink å rydda i akva rommet, er imponert over hvordan du klarte å gjøre det altså:P
men mossambicus er som regel plante etere, å kosten er som regel næringrikt for, eller kadaver, men dem tar de minste ynglene som er, deriblant ancistrus..
men du har ikke ei leiksgruppe ancistrus jeg kunne fått kjøpt av deg eller unge mann?
frosken
Til og med små guppy ser på ancistrus -småttingene som snacks,men overlevelse er avhengig av beplanting og gjemmesteder. Så flink du har vært og ordnet på akvarierommet.Det er ikke lett å få ånden nå når det er så fint vær.



Ja det var det jeg var redd for, derfor har jeg gjort om det ene karret til kun å være for oppvekst av ancistrus og albino ancistrus. Jeg kan vel ha huler i div karr, men ta de ut og sette dem i oppvekstkarret når det kommer egg. Var iallefall det jeg gjore med det siste kullet med egg. Flyttet hele hula med hannen i..... Har ikke mye planter i det oppvekstkarret slik det ofte er i slike karr.
vegar haugerud
store voksne vegar er stolt av unge lille leif som var så flink å rydda i akva rommet, er imponert over hvordan du klarte å gjøre det altså:P men mossambicus er som regel plante etere, å kosten er som regel næringrikt for, eller kadaver, men dem tar de minste ynglene som er, deriblant ancistrus.. men du har ikke ei leiksgruppe ancistrus jeg kunne fått kjøpt av deg eller unge mann?



Godt jeg er et forbilde for deg lillegutt, hehe. Det må av og til en opprydding vegar, for til tider ser det ut som det har vært jordskjelv der. Slik var det i dag derfor fikk jeg ånden over meg. Mossambicusene har så langt vært snille med plantene mine i 160Literen så det går bra. Har ingen leiksgrupper av ancistrus til salgs akkurat nå vegar. Er ikke så lenge siden jeg kjøpte de jeg har så det må bli når jeg har fått noen fler voksne individer. Håper på en del kull fremover på de 3 gruppene jeg har. Var gøy å få et kull med ancistrus albino igjen. Ja det er den samme gruppen jeg hadde tidligere som jeg kjøpte tilbake for samme prisen jeg solgte dem for. Bare den ene gruppen igjen nå så her jeg hatt kull igjen på alle gruppene. Artig er det nå å titte inn i oppvekstkarret med alle de små tertittene inni. GØY GØY og atter KJEMPE GØY. Husk møte på torsdag vegar
X-files
Ja et lite x-files skjedde meg i kveld. Skulle ned for å mate og slukke lysene. Først cory albino karret, så ciklide karret, så albino mallekarret, så aeneus karret, så malle yngel karret og til slutt ancistrus karret i bunn av reolen. Jeg slapp oppi malletabletter og svisj........... der for det en yngel forbi.....!!!! Jammen her skal det ikke være yngel tenkte jeg, for når det kom egg sist flyttet jeg hula til yngelkarret med ancistrus, med eggene i.... Så her skulle det da ikke være noen småtasser.... Tittet litt inni karret og oppdaget et par til og fortet meg å ta ut støpslet til pumpa. Tømte pumpa i en isboks og banket litt på den.... Vare opptelling tenkte jeg og smilte.... ca 15 stk fant jeg i pumpa mi og da har det nok kommet et kull jeg ikke har sett???? Har 3+3 ancistrus og 3 huler i det karret. Ja x-files kan da være artig det også..... Ynglen jeg fant i pumpa er flyttet til yngelkarret og det er enda mer liv enn hva det var.......................................
Oppdaterer litt jeg med bilder fra i dag
mer bilder

ei rimelig eggstinn corydoras albino
dvergciklide yngelen som går sammen med albino ancistrusene mine
måtte ha med et bilde av jr også. Har allerede blitt 9 mnd og stor gutt
Ligner på pappa????
Ettersom jeg har tråden min på of topic tar jeg med litt av det også. Liker å plante og holde på i hagen og beddene rundt huset og er litt stolt av at jeg får frem ting så langt at det blomstrer

tulipaner i hagen og isboksen er paprika jeg har sådd inne og som straks skal plantes ut


Pls ikke kall meg blomster finn av den grunn.........
Kan man dyrke paprika utendørs (altså ikke i drivhus) i Norge? Og få frem spiselige frukter mener jeg?

Jeg har sett at det er veldig mye dekorative paprika- og pepperfruktplanter, de dyrkes nå til og med for bladverkets skyld.
mona o
Kan man dyrke paprika utendørs (altså ikke i drivhus) i Norge? Og få frem spiselige frukter mener jeg? Jeg har sett at det er veldig mye dekorative paprika- og pepperfruktplanter, de dyrkes nå til og med for bladverkets skyld.



Hei Mona O!! Lenge siden. Vi har i tre år nå, kona og jeg sådd inne og plantet de paprikaene om i potter og hatt dem inne og hatt stooor glede av det. Men etter at vi flyttet ned fra Kongsberg til Hvittingfoss har vi fått så stor hage, 2,5 mål og det er bedd nærmest sagt rundt hele huset her. Derfor har jeg lyst til å prøve å plante en del av disse ut i et av beddene for å se om dette går bra. Hvor vidt vi har like stor sjanse for å få "frukter" ute som inne gjennstår å se. Har ikke prøvd før så dette blir artig. Har også plantet litt forskjellig annet så det blir nok iallefall 2 bedd med egen produserte vekster i år. Har ikke grønne fingre, men liker å holde på ute i hagen med å holde det fint rundt oss. I en ellers så stresset hverdag, er dette også avslappenede for meg på lik linje med å sitte med fiskestanga på et svaberg langs kysten vår. Har bare ca 6 mil ned til Larvik og der er det mange fine fiskeplasser. Har en fin plass jeg pleier å reise til ved Helgeroa.
Visst ikke at du likte deg utendørs også

Paprika utendørs går finfint,så lenge du ikke forventer å få paprika med butikkk-standard.
Disse blir noe mindre og har en llitt annen fasong,men skikkelig gode blir de.
(Har en mistanke om at de blir større i drivhus,der det er jevnt over varmt og fuktig)
frosken
Visst ikke at du likte deg utendørs også ;-) Paprika utendørs går finfint,så lenge du ikke forventer å få paprika med butikkk-standard. Disse blir noe mindre og har en llitt annen fasong,men skikkelig gode blir de. (Har en mistanke om at de blir større i drivhus,der det er jevnt over varmt og fuktig)



Jeg har mine skjulte talenter Frosken. For å være ærlig er det ikke mange av dem, talentene mener jeg
Har alltid likt å holde på i hage etter at jeg flyttet ut fra Oslo. Var ikke akkurat hageplass i de gråbeinsgårdene jeg vokste opp i på Grynerløkka i Oslo. Men nå med mine 2,5 mål, ja da blir det kanskje LITT for mye av det gode, men bedd, plen og trær må holdes ved like selv om det sommerstid går med mye tid. Har kommet godt i gang med raking og kapping av div greiner og trær som gikk føyka i vinter grunnet den store snømengden. Epletrærne fikk virkelig gjennomgå og regner med at 1/3 ble ødelagt. Som jeg alltid har sagt etter at jeg kom ned her.... Kongsberg er et snø-høl.

Har ellers matet fisker i dag og går å venter på at den siste leiksgruppa med ancistrus skal legge egg. Må muligens flytte aeneusene før det skjer for det er en del av dem i det karret. Dem uroer hverandre tror jeg for ingen av dem legger egg lenger... Da hjelper det nok litt med et tomt karr når 720L er oppegående om en stund. Uff det karret har blitt et ork. Er jo håpløst å flytte det alene, og er vel en stor grunn til at det prosjektet går så tregt
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap