Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 30)

Kondolerer. Trist og miste så flott fisk.
Planlegger en tur til Kent i Nol for kjøpe inn fisker.
Hadde tenkt å ha følgende i 2100 literen:

Champsochromis caeruleus
Fossorochromis rostratus
Nimbochromis Venustus
Dimidichromis compressiceps (alternativ Strigatus)
Cyrtocara moorii
Copadichromis borleyi Kadango red fin

Vurderer sterkt å ta med 3 store frontosa (25 - 30 cm) men er litt redd de er for trege og vil få i seg for lite mat.

Har i dag noen mindre fisker som også havner oppi:
Golden
Rød rubin
fire red

Har også 3 andre alternativ på ønskelisten
Nimbochromis Livingstoni - frykter problemer i forhold til venustusen
Champsochromis spilorhynchus - redd slåsskamp med Champ caruleus
Aristochromis christy - for tøff og sint??

Noen zebra maisoni reef hadde vært fin å ha til å beite på algene, men de spiser mye mer grønt, og er redd de får problem i forhold til maten til hapliser og rovfisker.

Noen som har erfaring med denne blandingen/fiskene?

Når er det trygt å ikke satse på "overbefolkning-strategien"?
Dette er sikkert et evig tilbakevendende spørsmål i Malawi-verden. Hva er det som bestemmer hvor mange/få fisker man kan ha i - f.eks en 250 liter?

Det jeg har forstått er at problemene/utfordringene med Malawi er å dempe aggresjonen, ved a) å gi fiskene nok plass til å gi rom for deres naturlige atferd, inkludert forsvar av territorier, og b) eller å ha så mange fisk at de potesielt hyperdominante hannene oppgir å opprettholde territorier.

Jeg skjønner at dette helt klart har sammenheng med hvilken art det er snakk om, hvor store fiskene er, gruppesammensetning, artssammensetning, hvordan akvariet er innredet, når og hvordan fiskene ble innført i akvariet osv.

For noen av de vanligste artene - noen som har inntrykk av om det i hele tatt er mulig å angi noen magiske grenser i liter mellom "trygge størrelser" og risikable størrelser?
(Jeg tenker på arter som Golden, Aulonocara Jacobfreibergi, Rød Zebra, Socolfi..)

Eller har disse fiskene så mye individuell variasjon og temperament at det er umulig?

Forøvrig masse fine bilder i denne tråden, og jeg får inntrykk av at karene aldri kan bli for store.....
To ciklide-filmer fra rift valley
Ser dere spør om råd om fiskesammensetting i de siste innleggene, men jeg er ihvertfall ikke kompetent til å svare på dem.

Her er to korte, men spennende filmer om ciklider fra Rift valley-sjøene.
Fikk litt aha-opplevelser da jeg så dem. Se og nyt:
Devious Fish og King of the Castle

Håper serien kommer på norsk TV!

Stilige filmer. Krysser fingrene for at det blir vist på norske skjermer. Legger ved et bilde av en otopharynx tetrastigma han.
Vel vel shiramor
Jeg fikk i alle fall tips til noen arter jeg ikke skal ha.. Ellers synes jeg disse kuttene føyde seg inn i "horror-natur sjangeren." Kan jo være øyeåpnere for de som tror at dyr er snille med hverandre...

Den første fisken - devious fish - er det "Blue Ahli"? Eller S fryeri? Finnespiseren husker jeg ikke å ha sett bilder av før, men den blir vel uansett for stor for hjemmeakvarier?

Men noen fredelige Aulonocara er jo fine..
thankthefishtank
Dette er sikkert et evig tilbakevendende spørsmål i Malawi-verden. Hva er det som bestemmer hvor mange/få fisker man kan ha i - f.eks en 250 liter?

Kort fortalt :

Den avgjørende faktoren er hvilke arter du har i hvilket oppsett. Enkelt og greit.
Nye fisker!
Var hos Kent i Nol i helgen og kjøpte 32! nye fisker.
Ble kanskje litt mange fisker, men vi får sortere litt etter som vi ser hva som skjer.
Bakgrunn
hei, fantastisk fint akvarium du har

Jeg lurer bare på hvor du fikk den bakgrunnen fra?? jeg synes at den var så utrolig fin at jeg godt kunne tenkt meg en selv :P går og lurer på om jeg skal lage eller bare spare meg for brye og kjøpe en fra danmark
MalawiADRIAN
hei, fantastisk fint akvarium du har :):) Jeg lurer bare på hvor du fikk den bakgrunnen fra?? jeg synes at den var så utrolig fin at jeg godt kunne tenkt meg en selv :P går og lurer på om jeg skal lage eller bare spare meg for brye og kjøpe en fra danmark ;)

"Prestige amazon" - kjøpt på Dahls dyrerike.
Du finner masse bilder, link ol i tråden
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1104651-Husbygging-og-ca-2000l-innebygd./page3

Brukte også deler av bakgrunnen som jeg skar til på sidene og det lille "fjellet" foran selve bakgrunnen.
Nettside med artsbilder
Her er en hjemmeside med mange bilder og litt info om forskjellige malawi-ciklider (og også Tanganyikaciklider og annen info).
En svenske som heter Roger Johansson som har laget denne siden.
Noen bilder er hans og noen er sendt inn av andre.
Så hvis du har en malawi-ciklide som ikke er oppført her så kan du sende bilder
til E-postadressen hans, så legger han den inn.
Veldig grei til f.eks artsbestemmelse så det kan være lurt å bokmerke denne siden:
"Afrikanska ciklider"
450 liter malawi kar.
Her skjer det ikke så mye nytt, har fått den fiske samensetningen jeg ønsker. Kommer nok ikke flere grupper, men skal enda ha noen flere hunner til av Trewavasae og perspicax Red top.
På sikt når alt av fisk er utvokst, så kan det hende jeg må tynne ut litt i karet, kanskje et 450 liters kar blir i minste laget for så mye fisk, hva mener dere?
Ellers så har jeg en for mye han av Labeotropheus trewavasae, har to hanner og det blir for mye i 450 literen. Så skal få fanget den ene og se om jeg ikke får solgt den.
Har tre hunner som går og ruger/ tygger. Det er en Calliptera, en Johannii og den ene perspicax Red top hunnen som jeg har.
Fikk her om dagen fulgt med når perspicax Red top`ene lekte, var gøy å se på. Skal prøve og få tak i flere hunner og kanskje en hanne til som skal gå i et 160 liters kar. Vurderer også å fange hunnen nå mens hun ruger, det for å berge yngelen.
Men er redd for at jeg da må ut med alt av stein for å klare det, hun har revir og holder hele tiden til under et klippe overheng, der jeg ikke vil klare å komme til med hov.
Ellers så er det ikke så mye som skjer her hos meg, bortsett fra at jeg også har et 105 liters kar som er nesten ferdig innkjørt, må jo finne noe Malawi å ha der også.

Fisk som er i 450 literen
4 Astatotilapia calliptera
4 Labeotropheus trewavasae
4 Melanochromis johannii
2 Pseudotropheus perspicax Red top/ Orange cap
4 Pseudotropheus estherae Rød Zebra
4 Pseudotropheus estherae Hvite
4 Pseudotropheus sp. ´Acei Yellow tail
3 Pseudotropheus flavus

Har noen Vallisneria americana "gigantea" planter.
Link til akvariet, må sees

http://www.youtube.com/watch?v=DtD4aSzcchg
Hei Frank. Fin hjemmeside dere har med fine fisker og kar
En malawi- nybegynner her. Nettopp startet opp en 200 liter.
Det der med hvor mange fisk man bør ha er noe jeg grubler på om dagen.
Fiskesamensettningen min er Rød Zebra , Lombordoi og socolofi.
Nå har jeg tilsammen 5 fisker : 3 RZ, 1 lom. og 1 soco.
Så tenker jeg å sette inn 2-3 soco. til og 2 lom.-hunner til hannen. Da blir det max 10 fisk. Det tenker jeg holder. Så kan det jo hende at jeg må bytte ut en av rasene om det skulle bli for mye bråk.
Jeg er relativt ny på Malawi. Har to kar gående. Et herbivore og et omnivore.

I herbivore/mbunakaret har jeg

en trio Labidochromis sp.´Mbamba´ ,
en trio Cynotilapia pulpican,
en trio Labidochromis sp. ´Hongi´ ,
en trio Pseudotropheus Acei Ngara, og
en trio Melanochromis cyaneorhabdos.

Ingen av fiskene er utvokste, men har hatt tygging på Mbamba og Acei, men kun Acei førte til noe. Karet er på 180liter, som nok er litt i minste laget, så et større kar kommer når fiskene får vokst litt.

I det andre karet har jeg

2 hanner Aulonocara stuartgranti,
en trio Placidochromis electra,
en kvartett Labidochromis chisumulae og
5 Golden.

Dette karet er på kun 160liter, så her må også noe skje etter hvert som fiskene vokser seg store. Men foreløbig er det et ganske harmonisk kar. Mye roligere enn mbunakaret. Ene Aulonocaraen er på vei ut, og inn skal noen hunner om jeg finner noen. De 5 Golden er også på vei ut. Mens Electraene er ganske små enda. Så dermed ender jeg opp med Aulonocara, Chisumulae og Electra etter hvert. Håper det skal fungere en stund.

Erfaringene jeg har gjort med Malawi er udelt positive. Selvfølgelig er det feiling og bytting av fisk en skal igjennom, men slik er det jo med mye annet også. Det jeg liker best er vel bevegelsen som er i karene. Sammen med fargene. Det skjer noe hele tiden, og det passer meg veldig bra. Jeg liker også veldig godt å bruke tid på å lese meg opp på de forskjellige fiskesortene. Mye av moroa med å ha akvarium er å samle kunnskap.

Det største problemet jeg møtte da jeg bestemte meg for å skifte fra Tanganyika til Malawi var tilgangen på spennende fisk. Eller tilgang på fisk i det hele tatt. Det viste seg å være lite interesse for disse fiskene i akvariebutikkene i Bergen. Heldigvis har dette nå begynt å ta seg opp litt, etter at en av de ansatte på butikken i Galleriet i Bergen sentrum har fattet interesse. Så nå øker tilgangen sakte men sikkert. Og hva er dèt? Jo det er jo bra.
Takk bengt m. for tilbakemelding
Syntes det er litt gøy med foto også.
Så må jo passe på å oppdatere litt på hjemmesiden jevnlig.

Mvh
Frank
Fått yngel på delfinene mine. Har vært tygging før, men aldri ført til noe.
Da jeg nå kom hjem fra nordsjøen så jeg at det fremdeles var hake. Virket litt stresset så tenkte å fange den inn. Spyttet masse yngel da jeg fikk den i håven. Så nå går de i et slikt lite yngelbur. Måtte modifisere det noe, da de andre fiskene klarer å "suge" halepartiet på yngelen ut av buret, og dermed jafser i seg halve fisken.
Har ikke plass til å la de vokse opp slik akvariesituasjonen er nå, så blir vel gitt vekk når tiden er moden. Men gøy var det!
Det blir ingen problem å få solgt delfiner, de er jo så flotte .... Jeg ønsker meg et par , men må ha større akvarie først. :o))

Hos meg har de 11 fiskene mine gått sammen en stund nå og det ser ikke så ille ut. Litt små jaging blir det , men det går fort over. Men disse er ungfisker og yngel , så det kan bli andre boller når de alle blir voksene. Da må de vel ha større plass også.
Da er det bare en uke igjen til jeg reiser til Malawi. Gleder meg villt.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap