Revestrekenes akvarieverden (side 30)

Tusen takk for hyggelige ord sissimor Jeg kikket litt bakover i tråden jeg også, og det er jo litt artig å se innlegg fra den spede start som "ordentlig" akvarist... på 80-tallet hadde jeg jo ikke hørt om nitritt, ph og slikt engang... men vi mistet ikke mange fisk dengang heller, enda vannbytterutinene var så som så Det var først da eldstedatteren ga meg et karr til jul i 2008 og viste meg AF at jeg skjønte at det var noe som het vannverdier, biotoper, annen fisk enn guppy, platy, pleco m.m... og nå har jeg fullstendig fiskedilla ))
Ja sånn kan det gå Du har da en meget fornuftig datter
Anna U.
Ja sånn kan det gå:-) Du har da en meget fornuftig datter:-)


Jeg er enig, hun er en fornuftig ung dame og dette er en julegave jeg har hatt virkelig stor glede av
Samtidig som vi plukket ut leopardus'en for fotografering tok vi også med en av Hypancistrus sp L066. De har bodd hos oss like lenge som den flekkete og de har vokst bra.

Her er noen bilder av L066'en, man ser ikke hvor flotte de er i farge og mønster når de er over vann. Denne har mønster på siden som minner meg om en gresk bord

Vi har 7 stk av denne arten, noen har nå flyttet inn i hule, andre foretrekker å henge i en rot eller ligge mellom noen skiferheller. Håper det kan tyde på at vi har noen av hvert kjønn

[External Image]
I dag har jeg målt PH i alle karrene i reolen på akvarierommet. Den var veldig lav i noen kar før jeg la inn faxekalk for en stund siden, nå ser det mye bedre ut

C. spilurus: PH 6,2
C. green laser: 5,9 (før faxekalken var den nede i 4)
C. atropersonatus: 6,2
C. CW051: 6,4
C. caudimaculatus: 6,4
C. reynoldsi: 6,6
H. zebra: 6,3
H. L333/L144: 6,5
Rekekar: 6,7
Ser ut til å hjelpe det ,har gjort det samme og opplever det samme som deg .
Men har du merket noe forskjell på fiskene sitt velbefinnende?
Jeg kan ikke se noen negative "bivirkninger", de oppfører seg som før faxekalken kom i karrene. Yngelkaret på kjøkkenbenken har også fått sin stein og alle ser friske og raske ut
Endrer GH seg med faxekalk?
Den øker både KH og GH (hvor mye den øker er nok avhengig av mengden faxekalk), men med de to klumpene jeg har lagt i hvert kar blir det ikke de store endringene. Helt passe verdier for å unngå eventuelle PH-dropp på grunn av veeeldig lav KH, den var ikke målbar med dråpetestene vi har i hus.
I går fikk vi 6 artige skapninger i hus, de langsnutede Corydoras spilurus Den ene av dem har rød og sår snute så jeg lurer på om den har gått på skarp grus eller sand med usunne bakterier De går nå i en egen 85-liter og har fått dobbel dose Esha 2000, håper det vil hjelpe den. Jeg skal prøve å få tatt noen bilder av disse nesegrevene en dag, de ser jo bare så artige ut med store hoder og laaange snuter )) Ellers så har CW051 flyttet fra nederste etasje i reolen til den midterste raden, så nå slipper jeg å ligge på gulvet for å ta bilder av dem

[External Image]
CW051
Plussmedlem
Har lyst på langsnutede coryer snart jeg også De er kjempetøffe!
Full ommøblering i stueelva... i går tok jeg ut alle røttene i elva, nå skal alle de små Hypancistrus contradens'ene fanges og flyttes til et oppfóringskar, og blyantene (Nannostomus eques) flyttes til 240-liter'n der det er noen fra før. Da blir det Corydoras eques, voksne H. contradens og ildtetra igjen i elven
Blir spennende ,gleder meg til å se bilder
Da er ommøbleringen ferdig og vannbytte foretatt i alle karene i stuereolen Jeg tror jeg venter til i morgen med å knipse bilder, da er nok vannet helt klart igjen.

Legger ved et bilde av ett par reker som minner meg om aliens, elendig bildekvalitet men litt annerledes ))
Her er en annen av våre Hypancistrus sp L066, den kommer fra samme kull som den i innlegg 586. Det er stor forskjell i mønsteret på disse, kanskje man burde begynne med selektiv mønsteravl innen arten Jeg syns denne med bølgermønster er fin. Må nok prøve å få tatt et bilde av hvert enkelt individ i gruppen med ungfisk

[External Image]
http://www.ciklider.se/artiklar/mp_rakmix.shtml

Her er linken til rekemixen mannen din fikk med seg en prøve på til maller og coryer........ lovet å legge det inn her .....
Frode Berntzen
http://www.ciklider.se/artiklar/mp_rakmix.shtml Her er linken til rekemixen mannen din fikk med seg en prøve på til maller og coryer........ lovet å legge det inn her ..... :-)


Mange takk for smaksprøve og oppskrift, mixen falt i smak hos samtlige.
I morgen blir det nok innkjøp av ingredienser
[External Image]
Det ser ut til å gå bra med Corydoras spilurus'ene, den som hadde en skade på "nesetuppen" ser helt fin ut nå. De er under Kusuri Wormer-behandling for å fjerne uønskede inn- og utvortes kryp... ellers er de helt i hundre, svirrer rundt som nyinnflyttede cory flest ))
Jeg ser ihvertfall syv yngel i boksen med eggene som klekket 12/2 (det var mange ubefruktede CW032/C134). To av dem er nok oiapoquensis'ene jeg la oppi som drahjelp og så blir det spennende å se hva de resterende ynglene er

I helgen solgte vi hele leksgruppen med green lasere (VF + F1) til fordel for Monas VF leksgruppe med stooore individer. De nyankomne ser ut til å trives og de er bare så fine

Atle fikk kjøpt seg en 375-liter i helgen, det har han mast om i evigheter så nå blir det mallekar på soverommet. Vi har to Pseudacanthicus cf. leopardus (og en på hånden) og de blir hovedfisk i karet. Vi bor i et område med masse av spor etter istiden (og steinalderen) så nå er det bare å vente til snøen forsvinner så vi kan plukke runde steiner
Frode Berntzen
http://www.ciklider.se/artiklar/mp_rakmix.shtml Her er linken til rekemixen mannen din fikk med seg en prøve på til maller og coryer........ lovet å legge det inn her ..... :-)


Fantastisk. Blir å prøve seg på dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap