Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 30)

mona o
Så da killienes nye eier kom for å hente, satt vi fort på kne begge to med rumpene i været for å speide etter Corydoras-egg nederst i reolen der :D Hehe. To par øyne ser bedre enn ett, og vi fant faktisk riktig mange egg!

Hehehe! Det der med rumpa i været, tror jeg er typisk for akvarister med litersyka (og reoler). Men at medakvarister blir med for å plukke egg, det tror jeg kun man finner hos coryoter. Jeg er stiv i ryggen i dag, men jeg tror det kommer fra treninga i går...

Killiene skal få gå i artskar så lenge de lever her hos meg, så de eneste de kommer til å være grådige overfor her, er sin egen art. Jeg tror de blir en bra gruppe til slutt, da jeg nå har 5 små under oppvekst også. Nyyydelige fisker, og jeg elsker dem meget høyt! Den største av småtassene ser nå ut som en kopi av en voksen killi. En utrolig artig liten skapning.
Enig i det Inger Anne. De er utrolig flotte killier!
Jeg hadde to yngel her selv (fra filter-rens) av de killiene, som jeg plasserte i karet med C. metae. Veldig, veldig små. Men etter at jeg strippet karet for inventar i går da C. metae skulle selges, så finner jeg igjen bare en av dem. Får håpe jeg ikke uforvarende kverket den andre eller tømte den i do etter slamsugingen :-/ (jeg sjekket bøttene nøye for yngel, men...)

Uansett, når denne ene Panchax'en (eller to) vokser opp og får litt bedre størrelse, håper jeg at den kan få flytte sammen med sine artsfrender hos deg? Sånn en gang utpå sommer/vårparten eller noe.

Apropos selge hele gruppen av C. metae.... du gjetter aldri hva som dukket opp når alt hadde roet seg ned, noen timer etter at kjøper hadde reist?? :p Hehe. Det er typisk... Man tror det er tomt, og så popper det frem en til lenge etterpå.
Denne luringen lå innimellom bladene på sverdplanta, som jeg hadde stappet i en bøtte vann mens jeg drev med innfangingen i karet. Da jeg skulle plante igjen og løftet planten ut av bøtta, datt det ut en C. metae...

En enslig C. metae padler nå rundt der sammen med C. sterbai og noen få C. loretoensis.

Den som vil ha den, kan få den. Kravet er selvsagt at den får andre C. metae å bo sammen med hos ny eier
Nå driver Corydoras cf. Burgessi-gruppen på med lek og egglegging igjen. Satt og så på en stund, og så hunnen ta T-stillingen midt i vannet (ikke på bunnen) med den utvalgte hannen. Hos disse endrer hannen som deltar i leken helt farge. Fra hvit til brun! Merkelig nok. Kanskje jeg skal forsøke å få tatt noen bilder underveis der.

Jeg driver og spekulerer på om jeg skal plukke egg i dag også. Det blir i så fall mange tilsammen... men det hadde jo vært veldig gøy. De er en så utrolig nydelig Corydoras-art! Hadde vært moro å spre denne litt mer i hobbyen, og ikke minst; artig for meg å se dem vokse opp og følge dem underveis Det finnes mange spesielle gleder her i livet, og en av dem syns jeg er å følge en flokk med nydelige Corydoras-sjarmtroll fra egg til "fullt ferdig fisk"! Det er bare noe spesielt med Corydoras for meg, de er så sinnsykt søte i oppveksten!

Skal jeg plukke egg - eller ikke? Det ser ut til å gå bra foreløbig med de noen-og-førti jeg plukket på søndag
Grunnen til at jeg holder igjen litt er to-delt; det ene er plass. Vil jeg ha plass til så mange totalt under oppveksten? Det lar seg vel gjøre å rydde plass på et vis, men... jeg hadde håpet på egg fra Green Laser også mens sesongen er her, men så langt har de ikke prestert annet enn å vrimle og småprøve.

Jeg lurer på om jeg må gå vekk fra mitt eget løfte om å ikke kjøpe noen nye akvarier i år.... :p (sikkert mange som blir skikkelig sjokka over det, hehe) Men jeg trenger en "mellomstasjon". Først er de i plastkar, så er de i 19 liter med filter, men når de skal flytte ut av 19 literen kunne det vært greit med en mellomstasjon før det blir veldig stort, f.eks. en 54 liter.... Ser jo at Dahls dyrerike fremdeles kjører sitt gode tilbud på 54 liters startpakker....

Den andre grunnen til at jeg ikke helt greier å bestemme meg for om jeg skal orke å plukke egg i dag, er at jeg jo har et par så skikkelig "kjipe" skuldre :p Det er vanligvis venstre arm/skulder som er verst, men nå har jeg åpenbart greid å få til noe oppblussing i høyre også. Det er veldig vondt helt bak på skulderbladet når jeg strekker ut høyre hånd/arm.

Ah, glem det. Jeg skriver sikkert nytt innlegg når jeg har bestemt meg

PS!
Ved nærmere ettersyn, ser jeg at det er minst 2 hunner som legger egg!
mona o
Uansett, når denne ene Panchax'en (eller to) vokser opp og får litt bedre størrelse, håper jeg at den kan få flytte sammen med sine artsfrender hos deg? Sånn en gang utpå sommer/vårparten eller noe.

Den er hjertelig velkommen her hos meg.
akkurat nå er de tomme, men får ny forsyning av de 54 literne imorgen mona :p skal kjøpe meg en av de selv, til mine c126. jeg må bare finne ut hvor jeg har plass... :p
Takk for tipset, Sanne Jeg kommer meg ikke til Moss sånn på sparket uansett, jeg må skremme ut min (u-)frivillige medarbeider. Han er den eneste av oss som har førerkort! :p (jeg har faktisk aldri hatt det)
C121 bilder av lek
Jeg tok over 40 bilder av C121 gruppen i lek, og selv om mange måtte slettes pga uskarphet (de beveger seg jo ganske mye hit og dit foran linsa under lek...) så ble det mange bra. Jeg har allerede en foto-artikkel her på AF med en bildeserie av Corydoras i lek, så jeg føler vel kanskje at "markedet er metta"... men det er fristende å sette sammen en bildeartikkel til av det, hehe

Vi får se - her er iallefall en smakebit.
Som nevnt ovenfor, blir hannen(-e) brune når de er i lek, noe som egentlig står i stor kontrast til deres "daglige" hvite kroppsfarge. Hunnen kan også bli en anelse mer beige, men ikke så uttalt som hannen.

Lagde to eksemplarer av samme bilde, det ene med en påført pil på den hannen som er i lek for å vise fargen. Men jeg tipper alle ser lett hvilken hann som er "dagens utvalgte" i leken uten hjelp av piler på bildet?

[External Image]
Plussmedlem
Sikkert sagt det før, men du tar fantastiske bilder, Mona!
Den killihannen jeg fikk av deg er utrolig aggressiv! Jeg begynner å lure på om jeg må sette han i fengsel for en tid, til det blir flere hanner han kan slåss med. Han oppfører seg helt annerledes enn han jeg hadde før.
Inger Anne:

Jeg har jo bare hatt denne ene hannen, så jeg vet jo ikke, men.. Jeg tror kanskje det høres riktig ut, når du nevner det. Men jeg lurte en stund på om han var blitt litt sånn "sær" pga han vokste opp helt alene, uten andre artsfrender å lære seg "god killioppførsel" av. Kan det tenkes at han er blitt litt "rar i knollen", eller at han har en del å lære enda?

Han er jo ikke så veldig gammel heller, klekket vel på sensommeren (august?).
Flere c121 egg samlet inn
Jeg måtte bare pelle noen egg... så nå på kvelden la jeg meg ned på kne igjen, og begynte egg-innsamlingen i karet med C-121 (Corydoras cf. burgessi). Det var mange fler enn jeg noen gang har sett hos dem før, men da jeg var ferdig orket jeg ikke telle dem så jeg innkalte mannen min til telle-hjelp.
Han tok på seg jobben, og kunne fortelle meg at han kom frem til
104 egg!

Jeg skal telle i morgen hvis jeg greier å se noe (det er sortvannsekstrakt i vannet nå). Men det er altså ganske mange, det ser man med en gang, så jeg tror nok rundt 100 er ganske riktig.

Jeg har noen-og-førti egg til klekking fra før, pluss 12-13 småyngel, alt fra samme art. Så hvis jeg har flaks og dobbel flaks, så lever kanskje brorparten opp. Da snakker vi om over 150 ungfisk her om..tja, et halvt års tid! Herlighet...

Jeg burde gå og legge meg nå, skal tidlig opp i morgen... men det er så spennende å være på akvarierommet akkurat nå, for jeg ser vrimling og opphisset stiming ved frontglassene i en hel haug akvarier!

[External Image]

Egg i mørke? :p
[External Image]

Det er vår hos deg, forstår jeg. Gratulerer! ;o)
Hehe ser ut som våryrheten får fult utløp ja.
Alltid spennende å lese her.

Espen
Masse fine fisker.
har endelig tatt meg tid til og se igjennom tråden din. har for det meste sett på bildene da.

og det var litt av en samling av egg du har plukket nå. ja jeg så ikke mine egg før det var forsent til og redde dem. men som jeg sa til meg selv bedre lykke neste gang.
Planer
Jeg ser at bestillingen min hos Aquaristikshop ble sendt fra Tyskland den 4. mars, altså ca en uke siden. Da burde den være her i slutten av denne uka, det pleier å ta rundt 10 dager (pluss, minus).

I den bestillingen er det en Juwel Dark Cliff bakgrunnsplate, så da får jeg begynt å ordne med den 85 literen som er under omgjøring. Filteret er også med der, en Eheim Classic som jeg er veldig spent på. Hvis det funker med den og jeg blir fornøyd, skal jeg etterhvert kjøpe en til av samme og ha som filtrering i karet under. Det har Eheim Liberty hang-on filter enda, og det har fungert flott det, i 3 år nå. Men jo større filter, jo bedre, og jo sjeldnere rens behøver jeg å tenke på. Liberty filterne trenger faktisk ikke renses særlig ofte, heldigvis (da hadde jeg aldri orket å ha dem). Men målet er altså å ha utvendige tønne-filtere overalt, både for økt kapasitet mht antall fisk osv, men også for at jeg ikke skal behøve å tenke på den slags hele tiden. Jeg vil bare vite at jeg har gooood kapasitet når det kommer til filtrering!

85 literen som venter på bakgrunn hadde jeg tenkt å ha Corydoras eques gruppe B i. Da blir det to kar ved siden av hverandre, med 10 stk C. eques i hver. De går nå i 45 literen, og har et utvendig Eheim Pro 2224 filter der. Når 85 literen skal settes opp, tar jeg bare filtermaterialet fra det filteret over i Classic-filteret (Substratpro og Eheim "makaronier"), så jeg trenger ikke tenke på innkjøring osv. Men ny blåsvamp og filtervattskive må jeg ha i Classic'en da, siden den er rund og Pro 2224 er firkantet i tønneformen, så bruker de ulikt filtermateriale når det kommer til de vatt- og svampskivene.

Når C. eques gruppen er flyttet inn i 85 litern, har jeg 45 literen ledig for yngel igjen. Det holder en stund, men senere må jeg nok se meg litt rundt etter ledige kar og slå sammen visse arter eller selge noe. For hvis jeg har flaks og eggene jeg har samlet fra C121 klekker og vokser opp, så trenger jeg mye plass...!

Jeg klinte også til og kjøpte en hel 3 liters kanne med Amtra Eikebark-ekstrakt fra Tyskland Har alltid kjøpt 1 liters flasker før, men det er like greit å kjøpe den største de har, så slipper jeg å tenke på det på en stund. Det blir billigere pr liter også.
Jeg ser at Aquamanias også har 3 literen med eikebarkekstrakt , men det så jeg ikke før nå :p Neste gang får jeg kjøpe derfra, og støtte en bra butikk! Men det blir nok lenge til, for hele idèen var jo å kjøpe stort for at det skal vare lenge mellom hver gang jeg trenger å handle det inn :p

Sjekket forresten eggbeholdningen med lommelykt i stad, og jeg kunne se et par-tre egg som så litt ulne ut i den nye klekkebeholderen. I den første var det et veldig ullent egg, så det sugde jeg opp og kastet. Ellers ser det forbløffende bra ut! Skal ta en nærmere inspeksjon senere idag når alle lysene er på.

Ifjor sommer bestilte jeg noen knollplanter av Aponogeton crispus av Aquamanias, og plasserte dem i en 98 liter. Disse var så fine, at jeg noen mnd senere bestilte flere for å ha denne fine planten i flere akvarier.

Disse nye har også vokst, og det til de grader. I starten spekulerte jeg ikke så mye på det, for som små (de er jo små når man kjøper dem) ser de nesten helt like ut.
Men det har undret meg litt at bladene ser så annerledes ut på de nye jeg kjøpte, pluss det faktum at de nye er skikkelig hurtigvoksende. Det bare spruter ut blader, og enkelte av dem har skikkelig lange bladskaft. Dette har jeg ikke sett noe til på de første knollene jeg kjøpte. I tillegg mangler disse nye det "netting-utseendet" (bladnervene danner mønsteret) som A. crispus har i bladene sine. A. crispus kjennetegnes også pga blader som ser ut som de er kreppet på en måte.

Så til slutt demret det for meg at dette sannsynligvis var en annen planteart, hehe Men jeg så jo at dette nok var en nær slektning. A. crispus kjennetegnes hovedsaklig på grunn av det som har gitt den navnet; "crispy" blader Ser ut som de er kreppet på en måte.
Disse nye har bølgende bladkanter de også, men ikke på samme måte og glattere, mer lysegrønne blad. Så jeg søkte litt rundt i Aponogeton-slekten (som ikke er stor) og fant nesten med en gang den riktige: Aponogeton ulvaceus! Ha! DEN er det! Det jeg leser om at den vokser som et uvær stemmer veldig bra her.
Så da må jeg oppdatere og endre navn på plantene i de ulike akvariene som jeg har i profilen min. Husker ikke helt hvor jeg har plassert denne A. ulvaceus, så jeg venter til lysene er slått på i karene (må sjekke alle og se etter).

ETTER-REDIGERT:
Jeg har nå kikket på C121 eggene igjen med lommelykt og taklyset på, og blant de nye eggene tror jeg en del ikke vil bli noe av. De ser hvite/ubefruktet ut. Med "en del" så mener jeg kanskje 20% av eggene. Cirka...
Men det er vanskelig å si noe sikkert med sortvanns-ekstrakt i vannet. Det er ganske dunkelt.
Hvis mange av C121 eggene mugner, ser det ut som jeg får nye sjanser på egg fra dem De er i full gang med ny lek og nye egg i dag også. Har visst klikket litt for dem. De er vel så glade over å være alene (uten killiene) at de feirer.

En ting jeg forresten har glemt å nevne;
på søndag, da jeg drev og plukket de første eggene fra C121, så jeg noe i karet ved siden av. Der har jeg gjengen med 33 Corydoras adolfoi "yngel", de jeg fisket ut av leksgruppens kar for en stund siden. Yngel og yngel, fru Blom... vi så viltre hanner jage etter hunnene, til og med T-posisjonen. Men hunnen som tok T-posisjonen bare lot være å "ploppe ut" noe egg, merkelig nok De er nok for unge til å få til "the real thing" enda, men de vil sikkert bare tørrtrene litt
Et lite coryspørsmål, Mona (håper det er iorden at jeg spør her); er det noe i veien for å la to ancistrus gå i samme kar som en stim cory (125-liter)?
SGS
Et lite coryspørsmål, Mona (håper det er iorden at jeg spør her); er det noe i veien for å la to ancistrus gå i samme kar som en stim cory (125-liter)?


Det er mange som har disse to fiskeartene i samme kar og det fungerer stort sett fint. Men noen ganger kan det bli skjæring mellom dem også, og det går alltid utover Corydorasene siden det er Ancistrusene eller L-mallene som er territoriale og viser aggressivitet.

Det som er viktig å tenke på i et kar de skal dele, er å gi begge to de gjemmestedene av den typen de helst foretrekker. Hvis det f.eks. kun er èn trerot i karet og ingen huler, vil ancistrusene gå for hulrommet under trerota og det samme vil Corydorasene. Da kan det oppstå gnissninger. Og siden Ancistrusene er noen territoriale tøffinger som er utstyrt med effektiv sugemunn, så ender det ofte opp med at Coryene blir jaget ut og kanskje skadet. Om og om igjen. Corydorasene skjønner ikke noe av det, dessverre, fordi hele konseptet med territorium er helt ukjent for dem. Så de svinser redde og forstyrret rundt litt før de stuper tilbake til det de regner som trygt; stedet under trerota.
Der ligger jo L-mallene, og de blir mer og mer gretne for hver gang Coryene kommer tilbake og ikke skjønner hva de prøver å fortelle dem.

Dette kan man unngå ved å sørge for at alle parter har minst et, helst flere, tilholdssteder av en type de foretrekker.
Ancistrus og L-maller foretrekker huler som er stengt i ene enden. Altså kun en inngang.
Corydoras foretrekker skyggefulle overheng, hulrom under trerøtter (som godt kan være åpne i andre enden bak) og steder der de kan ligge i skyggen uten å bli sett ovenfra. Trerøtter legges gjerne slik at de står litt opp fra bunnlaget, det gir perfekt plass under til Coryene.

Så hvis du forsyner karet med minst et par huler (f.eks. likte mine Ancistrus disse leirehulene, og la egg i dem) og kanskje et par trerøtter som begge gir litt overheng og ly under, så vil både Coryene og L-mallene alltids kunne finne et sted som ikke er opptatt

Hvis du ser at en hule er mer populær enn andre for L-mallene, flytt på den som ikke er i bruk. En flytting kan plutselig gjøre en ubebodd hule populær.

Takk for gode tips, Mona. Røttene er allerede plassert sånn som du foreslår, med tanke på coryer. I tillegg har jeg kjøpt catappablader, men har glemt å finne ut hva de gjør med vannverdiene mine. De er ikke i karet enda. Ingen fisk heller, forsåvidt, siden det er under innkjøring. Jeg skal prøve meg med begge typer, men holde godt øye med dem.
Ser ut som det går rett vei med det nyoppsatte 85 liters karet.... tror jeg.

85 literen med C. eques er under konstant overvåking, jeg sjekker fiskene mange, mange ganger daglig og har bitt negler av nervøsitet. Siden jeg gikk tom for ammoniakktest har jeg følt meg veldig urolig. Men i dag så jeg en betydelig bedring av fargen deres.
Og tilfeldigvis fikk jeg hentelapp i postkassa allerede i dag, pakken fra Tyskland er kommet! Yippi, sånne pakker er rene julaften! Sendte mannen min bort i ettermiddag og fikk hentet den. I den pakken lå det (blant mye annet) en ammoniakktest! Har ikke fått testet det de siste par dagene ettersom jeg gikk tom. Og selv om jeg trålet alle de lokale zoobutikkene hadde de bare de samme 3 testene: ph, gh og kh. Ikke noe annet! Hva er i veien med zoobutikker egentlig? De har jo nesten ingenting lenger.

Nåja, testen kom i dag, og selv om jeg var beroliget av å se på fiskenes farger og atferd og se at de åpenbart følte seg bedre, så var det en lettelse å se at ammoniakktesten bekreftet det. Nå er nivået på 0.25, dvs det nest laveste på testen. Det er en stor forbedring! Gurimalla som jeg hater å ikke ha de riktige vanntestene i hus! Nå skal jeg passe på at jeg aldri mer går tom for slike viktige tester.

Jeg fikk også det nye Eheim Classic filteret i denne pakken. Jeg valgte modell 2213, men det var større enn jeg trodde :p Kunne nok valgt det som er et hakk mindre (2211 modellen) siden det bare er til en 85 liter, men nå er det her, så da får jeg bruke det Slangekranene har jeg ikke fått enda for de glemte jeg jo her på denne bestillingen, men de dukker forhåpentligvis opp i løpet av et par uker. Jeg trodde ikke det var filterkurv i disse Classic-filterne, men det var det. EN hel kurv i hvit plast som alt legges i, lagvis. Tegninger og oppsett utenpå esken, rekkefølgen materialet skal ligge i. Veldig enkelt og greit med disse Eheim filterne

Også har vi gjort en skikkelig tabbe.... argh! Jeg skulle bestille Eheim Substratpro, en 5 liters kartong. Det kom en 5 liters, men det var med Efi Mech! Jeg hadde rett og slett bestilt feil, det så jeg da jeg sjekket emailen.
Det har jeg liggende fra før, det var ikke det jeg trengte. Usj, sånne irriterende feil! (min egen feil attpåtil... hehe)

Uansett, jeg har fått laget en liten hylle med hylleknekter som dette Classic-filteret skal stå på, og så får det klemmes inn mellom dørkarmen og reolen... Tight fit, men det går akkurat på håret. Døren kan lukkes uten å komme borti. Et merkelig sted å ha et tønnefilter stående der oppe på veggen, rett innenfor dørkarmen inn i rommet, men jeg har ikke noe annet valg. Men det er godt mulig jeg dropper Classic nr to til akvariet rett under (det har hang-on filter pr i dag)... det blir litt for mye å ha to filtere stående på et sånt merkelig sted. Tror jeg... gubben ble iallefall litt sur da han så hva jeg hadde planer om. Men han ga seg, heldigvis. Så nå skal jeg ikke mase om en hylle til sånn med det første...hehe.

Egentlig er det veldig mye filter for pengene, disse Classic-filterne. De gjør jo en like bra jobb som de mer moderne Eheim-filterne med flere finesser, men til halve prisen. Dette Classic 2213 filteret betalte jeg knapt 300 kroner for til Aquaristikshop! Men det kommer jo selvsagt frakt og norsk moms i tillegg, som er på 25%. Dvs filteret har vel kostet meg kanskje 400 kroner. Et utvendig velkjent kvalitetsfilter til den prisen er ikke verst. Jeg aner ikke hvor mange år de har vært på markedet, disse modellene her, men det er mange ti-år!

Jeg har fått den Juwel Dark Cliff bakgrunnsplaten jeg bestilte også, så i morgen kommer jeg nok til å sette i gang med silikonering

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap