Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 30)

Linda & Ove
Må finne på noe kjempesmart innredningsmessig, kan jo ikke tilbringe kveldene på huk foran et kjøkkenbord eller på tå i gangen under ei loftsluke, gamle damer blir stive i ryggen av slikt. Eller kanskje det går over med litt mer øvelse :o)


Du får legge inn noen yoga-øvelser mens du står der, så blir det nok supert ;D
Deilig dag. Ikke mye styr i akvariene, men nå er tre caudimaculatuser reservert! Tror de vil ha godt av å være fler, ikke så tøffe i trynet som panda og venezuelanus, som bare vimser seg vei uansett hvem som kommer. Kanskje er venezuelanusen trygg til tross for lavt antall fordi de går sammen med pandabanden, så den gruppa vil også øke jevnt og trutt før de flytter inn i egen bolig. Snart er de seks. Hurraaa!

Har lest hjørnefiltertråden en gang til, vil helst komme i gang med omkalfatringen. Er litt trøtt av det mikroskopiske innvendige filteret med hjemmelaget yngelsikring, tror ikke rekeyngelen forstår poenget uansett hva jeg gjør. Fant noen glassdører fra et for lengst gravlagt stereoskap, tror det blir fine fester for svampen. Men skiferkapp har vi mye av et sted - det er jo fristende det også da. Tenke litt til...

De to L213 var mye framme ved glasset i dag, er enda sikrere på at vi har en av hvert kjønn. Den ene drar fra i størrelse og har en annen fasong, det var jo det samme som skjedde med Ancistrus sp-paret. Gøy å leve i håpet i alle fall! Selv om de synes Echinodorus er til å spise opp.

Flere gleder i 160-literen, for omsider har Lotusen forstått at jeg ikke vil ha blader i overflata, og har produsert et par-tre undervannsblader til. Har knepet ethvert forsøk på tilvekst en stund, fælt men effektivt tydeligvis. Det er en del penselalger i karet fortsatt, og de mystiske røde "bløtkorallene" lever i beste velgående på redmooren. Men de har ikke spredd seg nevneverdig, så da har jeg bestemt meg for at de er litt stilige egentlig. Har minsket gjødselmengden, fortsetter med daglig tilsetning, og plantene ser ut til å sette pris på det. Da vil vel algene gi seg etterhvert, bortsett fra midt i strømmen. Har litt høy hastighet på AmTop'en, det blir valg mellom pensel eller partikler, og da velger jeg bryderiet med å fjerne de sorte duskene amanorekene ikke gjør det minste forsøk på å spise. Slu dyr! Stikker av med malletabletter og ordner med alt annet enn det de burde...

Og så fant jeg klatrehortensia i dag! Da vi hadde vært på visning her var jeg sikker på at en fjellvegg var kledd med klatreplanter. Den var kledd med mose og blåbærlyng, men nå nærmer det seg! Villvin har jeg fra en tidligere hage, lysende gulgrønne hortensiablader og blodrød villvin er lik vakker høst. Av en eller annen grunn har en eller annen tidligere eier valgt å lage en liten søppelfylling akkurat der hortensiaen skal bo, blikkbokser blir jo borte, men vindusglass og knuste ølflasker må fjernes. Midt i det der lå det en liten blå flaske med gammeldags melkeflaskefasong og glitret. En skatt!

Deilig dag :o)
Nå kan jeg snart ikke komme på flere unnskyldninger for ikke å montere HMF-filtre. De hadde billige kabelskinner hos Bauhaus (der de også har billig kugjødselkompost, nå halter jeg rundt fordi poden absolutt skulle hjelpe sin gamle mor med den umulige og fullastede tralla, håper han får sove stakkars. Håpløs øvelse, med 6 mål tomt hjelper det lite med poser uansett. Ingenting brakk heldigvis!)

Powerheads er bestilt fra Webzoo, endte opp med Eheim fordi de har større reguleringsintervall, endte etter mye om og men på Compact 600. Det er sikkert også feil, men nå må jeg bare kaste meg uti det snart, blåmatta burde vært svart merker jeg, og kabelkanalen er muligen litt snau, men man får finne på noe smart og håpe det beste. For nå er det bare helt slutt på tålmodigheten med de innvendige filtrene!

Tok månedens fulle testrunde, pandabarna vimser rundt alle andre steder enn langs bunnen så jeg var litt engstelig. Ingen grunn til det, de svømmer sikkert bare rundt i en rasende fart fordi de kan svømme rundt i en rasende fart. Ikke utslag på jern i noen kar, det er litt merkelig, mulig jeg må øke jernmengden i dagligdoseringen....

Har også tatt meg hardt og kraftig sammen og knepet av nyplantene, nå ser det passe barbert ut i Juwelen. Best for dem at de fortsetter å vokser like fort, jeg snauet dem en centimeter før de brøt vannflata. Både [URL=http://akvaforum.no/plante.cfm? og id=1044&tab=3?=1729]Nesaea crassicaulis[/URL] og Eusteralis stellata tar voldsomt stor plass, hver stengel blir over 5 cm bred og har nesten tatt luven fra Bacopaen. Den får forte seg og vokse nå, før de klipte skuddene skyter i været. Spennende, særlig Nesaeaen er usedvanlig flott. Den trodde jeg virkelig ikke jeg skulle få til uten CO2, så det er ekstra moro!

Det ble ikke tid til å skifte lysrør i dag, da har jeg en unnskyldning til å stulle med akvarier i morgen også :o)
Her skjer det mye om dagen ser jeg Den blå flasken, er den skikkelig koboltblå? Gamle flasker med den fargen er bare så flotte, spesielt når de står i vinduet og dagslyset skinner igjennom dem

L213 er det bare å få yngel på, da tror jeg nemlig vi må gjøre en byttehandel til, de er jo så fine Og så er jeg rimelig misunnelig på planteutvalget ditt, du ramser opp den ene flotte arten etter den andre Vi hadde forresten en snedig opplevelse for et par uker siden, samtlige cryptocorynearter i 240l smeltet ned i løpet av ett par dager (også de som var så fine), nå begynner de å komme opp igjen heldigvis

Jeg tror du vil bli fornøyd med hjørnefilterne, vi er ihvertfall det og setter det inn i kar etter kar. Kjempegod filterkapasitet som ikke går tette hele tiden, yngel/rekesikre er de også. Lykke til med byggingen... silikon lukter helt forferdelig (har et kar som har stått på spisebordet og oset i hele dag)
Rita Revestrek
Her skjer det mye om dagen ser jeg :) Den blå flasken, er den skikkelig koboltblå? Gamle flasker med den fargen er bare så flotte, spesielt når de står i vinduet og dagslyset skinner igjennom dem :)


Sånn, mener du? Vakrere når det ikke er regnværsgrått. Er ikke spesielt glad i hvitvin, men man kan jo alltids spørre somelieren pent om å få med seg flaska fra nabobordet. Har drasset med meg tomgods...
[External Image]
Den lille helt foran vil jo være perfekt følge til apotekflaska på Skagenoppstillingen min, etter tre uker i Krøyers v 8, fylt til randen av malerier, flasker og stein ble det malt litt her. i 1995... Skrekkelig foto, selv i regnvær blir det gjennskinn i lerretet.
[External Image]

Rita Revestrek
L213 er det bare å få yngel på, da tror jeg nemlig vi må gjøre en byttehandel til, de er jo så fine :) Og så er jeg rimelig misunnelig på planteutvalget ditt, du ramser opp den ene flotte arten etter den andre :) Vi hadde forresten en snedig opplevelse for et par uker siden, samtlige cryptocorynearter i 240l smeltet ned i løpet av ett par dager (også de som var så fine), nå begynner de å komme opp igjen heldigvis ;)


Det var da forferdelig merkelig Rita? Første tanke er brønnvann, men da skulle det jo hendt noe i de andre karene også. Merker at alt er mer stabilt nå når vi henter vann i bøtter, særlig våren med mye aktivitet på jordene rundt her var litt spesiell...

Har absolutt tenkt å gjøre mitt beste for å få barn på de små skjønnhetene ja! Og skulle noe sånt skje, kommer jeg helt sikkert ikke til å forsøke noen sprell uten ei hand å holde i :o) Det går en og annen vakker malle i dine kar, så bytte får vi sikkert gjort. Men det er plassen da, du har 85-liters kar, hvor finner du dem? Ideell størrelse tror jeg, 54 liter er passe for småbarn og syk fisk, men det er jo mer strev enn moro å holde det stabilt.

Et detaljbilde med midlertidig plassering litt foran i karet, Lotusen er ikke fullvoksen, men det viser hvor store de plantene blir. Er fryktelig spent på hvordan de takler nedklipping!
[External Image]
Nye lysrør bak i juwelen - veldig mye lys...
Det ble merkbart mye lysere i Juwelen i går, nye lysrør bak, og reflektor på de fremre rørene også. Foran er det ikke mye planter, så jeg forsøker å drøye utskiftning der en stund til. Nå blir det spennende å se hva som skjer med vekst. Håper det er plantene som vinner...

Lenge siden alle karene fikk en omgang samtidig, Ove brumlet litt da han kom sliten hjem fra Musketerleseprøve og måtte ut etter vann. Var ikke nok til en kaffekopp først engang, stakkars! Tålmodige kjæresten min :o)

Sliter litt med Lykkelandet, det blir ikke ordentlig klart. Kokte sand og la på et nytt lag, uten slamsuger blir det jo borte litt nesten hver uke, så nå håper jeg det var det som skulle til. Det hjelper nok ikke at jeg sløyfet filtervatt, men jeg får angst av at flteret går tett stup i kvarten, så jeg prøver alt annet rart før eventuell korskryping...

I 160-literen er det ufattelig mye yngel, så nå må noe gjøres ganske snart. Det må det i Juwelen også forsåvidt, men der vet jeg jo ikke helt hva som er hva og hvordan de blir, dessuten er det nesten 300 liter mer vann. Rekene formerer seg også noe så aldeles helt forferdelig, vakre da, men det får jo være måte på alt!

Fikk så vidt knipset maskroppene i Karantenen, de vrimler og stimler så en stakkar blir helt svett. Kan ikke se at det feiler dem noe, og de er da så gøyale!

Artig fargetemperatur på bildene, må huske å stille inn igjen...

7 uker nå, og ordentlig Cory!
[External Image]

Men ikke så veldig stor, da...
[External Image]

Lever litt farlig...
[External Image]

Det gikk bra, her er en liten Bumsapiruett
[External Image]
Artig sneglebilde Og den lille coryen var kjempesøt! Gleder meg til mine blir den størrelsen.
Marita Ekdahl
Artig sneglebilde :) Og den lille coryen var kjempesøt! Gleder meg til mine blir den størrelsen.


Takk Marita! Jeg leste at du hadde yngel på gang hos deg også. Rart egentlig, du skriver at de første klekket bra, mens neste runde der boka ble fulgt gikk dårligere. Mine klekket altså i ei skyllebøtte med kaldt vann og sikkert nokså varierende verdier, skulle jo ta vare på plantene til jeg fikk pakket dem...

Nå ville det være rart at to ferskinger skulle snuble over noe alle de fantastisk flinke oppdretterne her inne ikke har forsøkt, men kanskje "accidental breeding" ikke er så aldeles helt forferdelig galt likevel? Ett eller annet fungerte helt av seg selv, nå kunne jeg jo ikke plukke mugne egg fordi jeg ikke ante at det var egg der. Men i bøtta var det småsnegler og rekebarn, det tror jeg helt sikkert jeg kommer til å plassere i Easy Breeding-boksen også, skulle det havne egg på glasset :o)
Nå har jeg lest igjennom heele tråden din, og synes du skriver så "levende"
Det virker som du har skikkelig peiling på fisker, fiskehold og planter. Morro å lese at man lykkes.
Men leser for en tid tilbake i tråden at du var veldig uheldig med kjøp av pandaer
Jeg er helt fersk, men har veldig lyst til å kjøpe av andre medlemmer her på forumet. Det er jo billigere enn å kjøpe i butikk...
Så jeg lurer på om det går ann og "klage" til selger om man ikke er fornøyd ?
Det må jo være veldig realt for begge parter........... Det kan jo hende at selger ikke vet at kjøper er misfornøyd.


Nå ville det være rart at to ferskinger skulle snuble over noe alle de fantastisk flinke oppdretterne her inne ikke har forsøkt, men kanskje "accidental breeding" ikke er så aldeles helt forferdelig galt likevel? Ett eller annet fungerte helt av seg selv, nå kunne jeg jo ikke plukke mugne egg fordi jeg ikke ante at det var egg der. Men i bøtta var det småsnegler og rekebarn, det tror jeg helt sikkert jeg kommer til å plassere i Easy Breeding-boksen også, skulle det havne egg på glasset :o)


Ja, jeg lurer på om vi ikke gjør ting litt vanskeligere enn det er noen ganger Det er klart at overlevelses prosenten nok er større når man gjør ting etter boka, men det går faktisk fint å få frem yngel uten fancy utstyr også
Tone Carlsen
Nå har jeg lest igjennom heele tråden din, og synes du skriver så "levende" :) Det virker som du har skikkelig peiling på fisker, fiskehold og planter. Morro å lese at man lykkes. Men leser for en tid tilbake i tråden at du var veldig uheldig med kjøp av pandaer :( Jeg er helt fersk, men har veldig lyst til å kjøpe av andre medlemmer her på forumet. Det er jo billigere enn å kjøpe i butikk... Så jeg lurer på om det går ann og "klage" til selger om man ikke er fornøyd ? Det må jo være veldig realt for begge parter........... Det kan jo hende at selger ikke vet at kjøper er misfornøyd.


Koselig å bli lest, men håper du tok pustepauser og husket å strekke godt ut etterpå da, så jeg ikke får skylda for tennisalbu og åreknuter! Noen sånn voldsom peiling på fisk skal jeg ikke skryte på meg, selv litt sjeldne levendefødere er nokså ukompliserte i etablert akvarium, men man lærer av egne og andres blemmer heldigvis. Og lærer å sjekke kilder, det er mange rare meninger i verden! Da tar jeg en tenk på hva gudene ikke driver med der fisken angivelig kommer fra, og velger metode ut fra ideen om at det meste faktisk går av seg selv uten menneskehjelp hvis det er praktisk mulig i et helt menneskeskapt miljø. Som virvaryngling uten bruksanvisning for eksempel. Første Ancistruskull der mallefar fikk fikse biffen levde opp, fordi gudene ikke har plastbokser med luftestein og ukalibrert varmekolbe tilgjengelig ;o)

Planter er en lidenskap jeg har hatt hele livet, så mye der er gratis fordi planter tross alt er planter selv om de lever under vann. De må ha lys, næring og CO2/O2 i sånn nogenlunde riktig blanding, og så ordner de seg selv. De som ikke gjør det, blir kompost. Akkurat nå komposteres Polygonum sp. i Juwelen, den må nok ha andre forhold enn vi kan tilby. Deilig :o)

Når det gjelder privatkjøp kan man selvfølgelig klage, men i pandatilfellet tror jeg det blir mye skrik og lite ull og da skriver jeg det på erfaringskontoen, selger er helt sikkert klart over tilstanden og får skamme seg hvis vedkommende vil. Jeg har jo bare vært blond nybegynner og betalt litt mye for de som ser ut til å overleve, de som ikke har det burde uansett vært avlivet. Det vokser barter så det er en fryd nå, velger å glede meg over det :o)
Marita Ekdahl
Ja, jeg lurer på om vi ikke gjør ting litt vanskeligere enn det er noen ganger:) Det er klart at overlevelses prosenten nok er større når man gjør ting etter boka, men det går faktisk fint å få frem yngel uten fancy utstyr også :)


Det er her alle disse personlige utleveringene våre kommer inn da, en utømmelig kilde til lærdom av andres "trials and tribulations". Masse flotte faktatråder også, som jeg ikke på noen måte hadde klart meg foruten, men det er summen av alt det surret vi driver og skriver fordi det er moro som har rakt meg ut av glørne gang på gang. All verdens søk hjelper jo ikke når ting går fort, selv om jeg enda har til gode å finne på noe skikkelig originalt. Det måtte være disse dekorative rødalgene, de har jeg ikke funnet noe om :o)
Hurraaa! Helt klart vann i alle fire akvarier. Hurraaaa! Det var nok sandlaget som ble for tynt i Lykkelandet, nå har jeg lært, sand er kokt og tørket og klar. Heretter tilsetter jeg ganske enkelt omtrent like mye som jeg fjerner etter vannskift, og så er det problemet løst. De har fått litt lite mat mens jeg funderte ut løsningen og skiftet vann i ett sett, heldigvis er de fem små trillrunde tingestene oppi der fortsatt trill runde og blanke i frakken...

Powerheadene har nådd Sarpsborg, like før beslutningsvegringen må gå over og akvariesilikonen finnes frem :o)
I dag har jeg funnet mye rart. Ny unnskyldning for ikke å montere HMF-filtrene, pandabarna stimer så vakkert alle fire og bruker absolutt hele karet, jeg har ikke hjerte til å flytte dem over i noe mindre, og så vaser det en uklar ide om å få plassert de to 54-litrene sammen på kjøkkenet på en benkeplate jeg fant i kjelleren, og da må filtrene monteres på den andre siden av karet.

Jeg har også funnet ut at det er en redselsfullt dårlig ide å sette et akvarium på kjøkkenbordet rett under den malplasserte krydderhylla. Det endte heldigvis godt denne gangen, chilipulver og pepperkvern i marmor traff ikke akvariet. Var nok det som startet ideklekkeriet...

I Webzoo-pakka lå termometeret jeg ikke fikk forrige gang, og plantisene jeg skulle hatt denne gangen manglet. Lynrask reaksjon fra butikken, plantispakka lå i postkassa i dag! Skal jo være sånn, men man blir glad likevel. Nå måtte jeg absolutt ha en plantis til squash i går kveld, det er minst elleve stykker plassert rundt diverse planterøtter, og alle er helt umulig å finne. Sier litt om hvor bra de er! Fatter egentlig ikke at det ikke skulle ligge en og annen et eller annet sted, letingen medførte at jeg fant igjen algeskrapa, trådsaksen, flere plantemerkelapper, en reservevarmekolbe jeg ikke ante jeg hadde og rørbiter som ikke passer til de nye powerheadene. En rot jeg helt hadde glemt også, den ligger i tønna, for den som står i Karantenen nå er for stor hvis Limiaen skal flytte inn. Helt Askeladden her...

Og i dag fant jeg ut hva de vakre stengelplantene med den voldsomt usjarmerende vekstformen het. Ludwigia inclinata! Lenes var vakkert røde og stemmer med plantebasen, men det er helt sikkert den, vekstbeskrivelsen på siden til Aquatic Plant Central stemmer presis, og det er ikke fisken som spiser den opp, den slipper bare alle blader i sin raske streben mot overflata. Vokser som et uvær, gidder ikke sende ut sideskudd. Blir ikke like fæl i 54-literen fordi det tross alt er ganske mye kortere vei til lyset. Fant også en ny planteside som viser den grønne varianten av inclinata, den skal jeg bruke litt tid på når tiden strekker til.

Far kom hjem med vann, da kan jeg rydde etter squashfesten. Og koke god kaffe!
Å guri!! Slipper den bladene for å komme fortest mulig til overflata?? Kjente panikken ta meg litt her...den er jo sååå fin! Da skal jeg jaggu samle mesteparten i 70 literen så den holder seg tykk og fin som nå!
Jeg hadde den i 450-literen, det var der den ble så skrekkelig, den slipper de nederste bladene, de øverste 5 centimetrene holder seg fine. I lillekaret er den enklere, må bare knipes jevnt og trutt. Heldigvis roter den seg fort da :o)
Vil tro den ble fæl der ja! Da er det bare å knipe av den med jevne mellomrom! Takk for tipset
Takk for identifikasjonen! Uten den hadde planta havnet i komposten, nå vet jeg jo hvorfor den blir som den blir ;o)
De nye stengelplantene tålte klipp!
Herlig! Begge de nye stengelplantene tålte topping. Har ikke tatt på dykkermaske og sjekket om det kommer nye skudd på de avklipte stenglene, men toppene skyter i alle fall fart. Hurraaa! Da får jeg dem til!

Så får jeg heller leve uten Polygonum sp. Har plukket ut noen sørgelige rester i dag til Amanoenes store forferdelse. De fikk squash til trøst...
Linda & Ove
Powerheadene har nådd Sarpsborg, like før beslutningsvegringen må gå over og akvariesilikonen finnes frem :o)


Med fare for å fortelle noe du allerede vet når det gjelder hjørnefilter: Del svampen i to horisontalt med en nedre del som er et par cm høyere enn det bunnlaget du skal ha. Da unngår du sand i filterkammeret når du en gang skal ta ut matten for å rense den. Har gjort det på de 6 små karene jeg har utstyrt med dette og det funker fint.

Leste noe om en enda mer avansert løsning som gikk ut på også å dele den i to tynnere flak, slik at man kunne ta ut det ytterste laget (det som er mot akvariet) for rens og la det innerste bli igjen. Mesteparten av grumset sitter i de ytterste par cm. På denne måten skulle man kunne bevare mye av bakteriekulturen selv med litt for grundig rens. Syntes selv det ble i overkant og det har jeg droppet. (Hovedfordelen er kanskje at det ikke kommer yngel, reker eller annet småtteri inn i selve filterkammeret ved rens. Kanskje noe å tenke på allikevel hmm.. Eller risikerer man at de blir liggende mellom lagene når ytterplaten settes på plass igjen?)
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap