Anders' vannverden (side 30)

Plussmedlem
Liten Note to self:

I dag lagde jeg en ny (midlertidig) microorm-kultur
Plussmedlem
Jeg ser fortsatt noe hvitt belegg på noen av Corydoras pandas' finner. Drittgreier! Jeg tror ikke dette er vanlig finneråte. Fiskene ser ikke ut til å preges av det nå heller, som sagt før, også har jeg jo kjørt en ny kur. Og det er nok ikke innbilning, en finne bør ikke ha silkeaktig belegg! En annen ting jeg lurer på; kan dette akvariet være et trygt akvarium for en annen fisketype? Jeg tenkte kanskje å flytte Green Laser hit... kanskje. Men det er ikke sikkert jeg tør! Kan ikke ofre så dyrebar fisk for det. Skal følge godt med på situasjonen, men jeg skjønner det bare ikke. Syk, og samtidig så frisk?

Jeg har forresten hatt besøk av naboen med speilrefleksen i dag, så jeg får nok snart svar på om det har blitt noen fine yngelbilder Jeg hadde håp om at vi skulle få tatt noen bilder av Corydoraslek, men det ble ikke i dag.

Plussmedlem
Nå har jeg opplevd noe merkelig...

Jeg skulle gå for å slå på akvarielysene, og når jeg skulle skru på 230 l sitt lys, virket det ikke. Jeg prøvde og prøvde mange ganger, men konklusjonen ble at det gikk ikke. Jeg har jo 2 lysrør der, og begge ryker ikke på en gang... men hva har skjedd? De må være noe med strømmen til de 2 lysrørene som ikke virker som det skal? Hjelp meg, jeg er ikke teknisk når det gjelder lysrør! :p

Nå må jeg vel uansett bestille nye, da, det MÅ jeg. Ikke spør meg når jeg sist skiftet lysrør i det akvariet, for det har aldri skjedd Algene koser seg og plantene vil ikke vokse lenger. Jeg har altså fortsatt lysrørene som fulgte med akvariet :p
Men altså, noen som har tips til hva som har skjedd?

Er det noen som vet om dette lysrøret gir en fin farge, og hvorfor koster det mer enn de andre fra Osram?
Plussmedlem
Nå har jeg hatt stor-luking i akvariene i reolen! Jeg har luket ut en hel haug av planter, klippet, fjernet flyteplaner og revet av noe javamose. Åh, for en forskjell... det er litt deilig å bare rive ut og klippe ned en del av plantene i akvariene slik at det ikke er så mye igjen. Da kan det bare vokse ut på nytt igjen! En storluking som dette har jeg vel ikke hatt før i disse akvariene, vel, bare litt småluking her og der. Så det var absolutt på tide å ta en gjennomgang her. Beboerne her steller ikke hagene sine slik som gullfiskene gjorde, de var aktive hagearbeidere. Coryene er ikke det, de er mer latsabber og holder seg for det meste inne/under rota, hehe :p Men jeg tror de ble veldig glade, adolfoi og orange laser ble plutselig aktive under der og startet med litt små tendenser til lek! Nå forventer jeg egg som takk for arbeidet!

Fikk forresten lys i 230 literen igjen, men bare i 1 lysrør... kanskje jeg ikke satte inn det andre riktig igjen? Dessuten er jeg i ferd med å bestille lysrør nå, men irriterer med over prisen. Jeg har en del penger til akvariebruk og sånt nå, men vil jo ikke sløse bort en masse på noen lysrør, men jeg må det nå. Men jeg syntes det var veldig rart at akkurat de lysrørene var så dyre.
Sjekk litt på danske og tyske sider du ; )
Der skal det nok være billigere!

Men pass på toll. kan ikke reglene helt nå, men kontakt butikken og hør med de.
Har bestilt fra danmark, da satt de pakken sm gave slik det ikke ble toll
Plussmedlem
Har kikket litt rundt på aquaristikshop nå, skal vurdere saken Men jeg fant ikke akkurat den typen jeg egentlig ville ha, også var det noen andre fine som ble ganske dyre.
Plussmedlem
Jeg slenger ut noen bilder av akvariene i reolen pr. idag, tatt av meg ende istad. I kveld skal jeg legge mer eikeløv til bløt, det må jeg huske på. Lenge siden siste ladning med det nå, som dere ser

Bilde 1: Øverste karet med Green Laser. Disse vil snart flyttes en eller to etasjer ned.

Bilde 2: Midterste 98-liter med adolfoi og Orange laser. Orange laser vil flyttes til 230 literen, uvisst med adolfoi.

Bilde 3: Corydoras panda, skal selges etterhvert.


[External Image]

[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Ah, en herlig trio med Corydoras adolfoi i matfatet. Jeg kan bare aldri få nok av dem, for de er jo så utrolig herlige! Se på dem, så skjønner man det! Og til de som lurer på hva som er så stas med Corydoras; dere må gå inn i dere selv, kikke på bilder, og hvis dere får en spesiell følelse inni dere har dere forstått, hvis ikke forstår dere ikke :p Jeg mener at om man lurer på hva som er så spesielt med Corydoras, finn det ut selv, hehe

Små sjarmører er det absolutt "Se så søøte vi er, pappa, se!"

[External Image]
Plussmedlem
Jeg måtte bare legge ut bilde av det jeg tenkte skulle henge på døren til akvarierommet når den tid kommer, hehe :p

Vi har ryddet litt i dag også, det er bare et par klesskap nesten tomme og en komode som skal ut nå Til helga tror jeg vi skal på hytta, det var dumt. Da er det langhelg, og jeg tenkte at jeg kunne fått flyttet akvariene da, og fått tatt en Drammenstur for å kjøpe inn røtter, sand og sånne ting. Men, vi skal til Skien om et par uker da, kanskje jeg må gjøre det da i stedet. Men det er vel ikke så gode dyrebutikker der, men tenker på akvariekjelleren. Hvor ligger det, og må jeg avtale besøk på forhånd?
Hvis jeg har veldig flaks er det voldsomt grisevær, og da reiser vi sikkert ikke :P
Plussmedlem
Nå glemte jeg jo å legge ut bilde av det jeg sa skal henge på døren til akvarierommet... ikke noen proff greie, men, men, jeg er ikke så proff heller jeg Jeg venter jo i spenning på å flytte inn, så da kan jeg jo lage litt småting imens?
Kjempefint bilde! Adolfoiene er ordentlig søte der de ligger
Plussmedlem
Tusen takk Det er jo egentlig ikke et spesielt bra bilde, men det ble jo litt kult da med de 3 sjarmørene i matfatet, hehe Så jeg tenker dette får plass på døren til akvarierommet! Bildet i mitt forrige innlegg ble nok litt dårlig, så bildet er vel litt bedre enn det det ser ut til der. Men et bilde blir absolutt ikke like bra når en skriver ut på ark.

Ah, de blir fort yndlinger disse adolfoiene, det merket jeg fort
Plussmedlem
Det finnes mange flotte typer L-maller, dessverre har ikke jeg blitt helt bitt av den basillen. Men jeg har jo en art her da, og det er noen ancistrus sp. "Super Rot". En veldig fin malle!

[External Image]
Ja finnes mange fine maller.
Men mange er vanskelige å drette og krever stor plass og variert for og mye strøm++
Plussmedlem
Jeg er litt bekymret om dagen

På noen fisk har det hvite kommet tilbake på ryggfinnene og slått litt ut igjen, noe jeg trodde det ikke skulle gjøre! Jeg har kjørt en kur til med Wormer Plus, og jeg håper for all del det går over nå. Er så utrolig sliten av denne sykdommen på pandaene, og er veldig oppgitt over at det har kommet tilbake. Jeg har veldig lyst til å plassere green laser i dette akvariet, men det tør jeg ikke nå. Kan ikke utsette disse ganske sjeldne juvelene for noe slikt, aldri i verden! Det akvariet må nok spyles med hageslangen ute på plenen først. Leksgruppen vet jeg ikke, det skulle jo selges men da må de være HELT friske først. Kanskje flytter jeg de til 54 literen så lenge, så yngler de ikke mer i 98 literen sin. Jeg må jo få ut all yngelen her også, og det er ganske mye! Kan være 10-20 yngel her... aner ikke. De tenker jeg senere skal få vokse opp i 54 literen, og det kan da hende at Green Laser får flytte inn i nederste kar, vil jo at de skal ha mulighet til å leve i litt kjølige temperaturer.

Legger ved et bilde av en Corydoras panda. Bildet er så dårlig at det absolutt ikke skulle vært lagt ut her i det hele tatt, men man kan se når man ser nøye etter det hvite belegget den har på ryggfinnen, eller...?

Over til noe annet, vær oppmerksom! :P Jeg har skiftet avataren Når man har sett meg så har man jo sett den blå kampfisken. Jeg ble litt lei det bilde, og tok et nærbilde av en Green Laser i stedet Ikke verdens beste, men det ble jo litt småkult og man ser jo hva det er Trykk F5 hvis du ikke ser bildet!
Plussmedlem
En liten gladmelding midt i sykdommen Jeg skulle ende inn på rommet mitt for ikke lenge siden, og der var det full fart i akvariet til Orange laser og adolfoi! Jeg turte ikke gå inn en gang hvis jeg skulle forstyrre dem. Nå håper jeg på egg! Typisk at vi reiser på hytta i overimorgen... ganske sikkert, hvis det ikke blir dritvær da Hvis det blir egg da blir det oppforing, tenker jeg!

MEG SELV: Jeg må huske å kjøpe eikebarksekstrakt, jeg må ha det til å stille inn pH i yngelakvarier når den tid kommer.

Jeg går og tenker litt på oppsett i 230 literen også, og jeg har veldig lyst på redmoor-røtter! Dette skal jeg absolutt vurdere.
Plussmedlem
Corydoras bare elsker eikeløv! Her er et lite bilde av en nydelig Corydoras Orange Laser som ligger å slapper av på et eikeløv. En kjempefin art, de er nydelige

Jeg har faktisk laget meg blogg også, om akvariehobbyen min Jeg skal legge ut en link etterhvert. Jeg har faktisk hatt det i bakhodet lenge, og nå gjorde jeg det. Enkelt var det også!
Plussmedlem
Jeg lagde meg jo en egen blogg i dag, jeg har tenkt på det en stund.

HER finner du den Den er litt under utvikling... vet ikke hvor aktiv den kommer til å bli, men det får vi se på
Gratuler med blogg! Blir nok bra den

Men husk at du må fortsette å skrive her da...
Tilfeldig bekjentskap
© John André Hetland
Reklame for plussmedlemskap