Underwater world (side 30)

Indianergobyeggene er spist opp. Men har troa på flere egglegginger. Synes det var veldig kjipt at eggene skulle forsvinne akkurat når de hadde blitt 1 uke gamle! Håpet jo på klekking iløpet av mandag :P

I løpet av natten har Eheim 2252 gått gaiken, virker det som. Aquaelpumpa spiser fisk. Så nå har jeg ingen hjelpepumpe i 160litern og Tetratec EX 600 driver hele sulamitten alene...

Men jeg så smått tegn til SAElek der forledendag.. hvis det nå er slik den ser ut. Noen av SAEne har fått en lett rustrød farge, og jeg oppdaget at den ene denga til den andre mens de svømte rundt neddi vallisineriaplenen. Litt som å se tetra leke. Har verken sett eller hørt eller hørt historier om når SAE leker, så blir litt tipping om at det var det som foregikk. Men, så markant oppførsel som de hadde så ble lek det mest nærliggende å forklare det med! :P
Cammalanus
Så var endetarmsormen tilbake. Lillekaret er nedlagt, to stakkars guppydamer er satt sammen med fire hanner i 160litern. Alle ynglene som jeg har styrt med nå i godt over en måned er også satt i 160litern, mange blir sikkert spist og alle er nå blandet. Dvs. alt jeg håpet å få til er nå falt i grus.

Scalaredamen i leksparet mitt har jeg avlivet, for hun var infisert. Hun hadde nok dødd uansett, så jeg har heller spart de andre fiskene for orm fra henne - og i tillegg spart henne for å leve med infeksjoner og kaos i magen de siste ukene. Alle som var kommet så langt i forrige pulje døde iløpet av en måneds tid etter marken var falt ut. I en artikkel leste jeg at dødsårsaken også kunne vært ar mark ble liggende i magen å råtne, fordi fisken ikke fikk dem ut..

Iløpet av få dager vil alle scalarene og herosen flytte, mottaker vet såklart alt om sykdommen.

Alt utstyr jeg eier og har har jeg brukt flere timer på å koke idag. Har enda ikke kommet meg igang med selve karene. Lillekaret står igjen for koking av sanda.

Såh det såh.

Medisinering, jeg kommer til å bruke samme medisin som sist. Fordi det fungerte jo, marken falt jo ut! Men jeg skulle tatt en medisineringsrunde til litt senere. For å ha oppskrifta på dewormern liggende et sted skriver jeg det ned her:

1/4 tsp / 20 gal. Daily for 5 days, small water change before dosing. Severe cases dose 2 a day. Repeat if needed.
Sera nematol - spørsmål
Ombestemte meg angående medisinering, og bestillte Sera Nematol fra Aquamainas. Har postet dette spørsmålet i tråden "Endetarmsorm(?), what to do?" men har ikke fått svar.. velger derfor å poste her også i håp om å bli klokere:

Sera Nematol er altså på vei nordover med posten fra Aquamanias. I den forbindelse vil jeg forberede meg på hva som står forran meg når medisinen kommer. Håper andre som har brukt medisinen kan gi meg tips! På forhånd takk!

*Må jeg ta opp planter av sanda, og rufse i sanda, eller kan alt så som det gjør med samme effekt av medisinen?

*Bør jeg ta ut røtter? Holder det om jeg heller kokende vann over røttene? Er det bedre å hive ut røttene, og la de ligge i vinterTromsø helt til sommeren kommer og tiner dem ut?

*Det er kanskje best å ta ut lekshuler og lignende, holder det å helle kokende vann over disse - eller må jeg la dem koke? Jeg tenker å helle kokende vann over alt utstyr jeg bruker til vannbytte imellom gangene de benyttes.

*Det virker som det er litt uenighet om Sera dreper sandsnegler.

*Vil Sera Nematol ta livet av filterbakteriene?

*Bør jeg holde karene adskilt fra medisinstart, ingen dråper mellom?

Hvis du kommer på noe mer jeg bør vite må du gjerne tipse om det og! Jeg kommer sikkert med flere spørsmål også..
Haloween-oppdatering
Nå er en flaske med 50ml. Sera Nematol ankommet. Har tatt ut så mye sand jeg fikk opp av 160litern, den skal kastes. Ny sand skal i når behandligen er over.

I instruksene står det at maller og smertlinger kan være følsomme for medisinen. Får håpe det går bra, har jo nesten bare maller og botiaer. I tillegg står det i den danske informasjonen at biologiske filtre må tas ut, men dette står ikke på den engelske eller tyske versjonen.. skal tro hva det betyr?
Jeg lurer på om medisinen kommer til å ta livet av filterbakteriene og skape nitrittbombe. Noen som vet?

Har kastet stengelplanter og diverse fra disse karene. Den ene indianergobyen har problemer med svømmeblæra, jeg gir den til i morgen. Alle adolfoiene mine er døde. 2 L-maller er døde. Rekene går til rekehimmelen og sneglene flytter kanskje til sneglehimmelen - iallefall alle sneglene i 160litern, for de ligger stortsett alle utpå trappa i sanda si nå.. Alle røttene som var i karene (bortsett fra to tynne med noe planter på) har vært stekt i stekeovnen på 150C i 10 min, nå ligger de ute i snøen. Alle mallehuler, lekshuler og steiner har jeg heldt kokende vann over. Bortsett fra noen stener som jeg også stekte på 150C i 10 min.

Jeg har satt opp et bittebittebitte lite kar med nye planter som jeg kjøpte på impuls. Har tre bittebittebitte små indianergobyer der. Ingen og ingenting i dette karet har hatt kontakt med sykdomskarrene, så det er mine 15 liter med lykke. Vurderer å sette opp ei bolle på 15-20 liter også. Vurderer også å kjøpe et litt større kar (Fluval edge? :O) og bytte ut 15litern med.
Alle rekene døde av medisineringen. To voksne hannguppyer overlevde også, i tillegg til noen småguppyer - av de jeg rett før medisineringen flyttet dit for også å bli medisinert. 2 hanner og en ho døde iløpet av dagene som fulgte, etter de 48 virketimene.

Jeg har ikke sett noe særlig til dårlige reaksjoner på hverken Sumo Botiane, Praktbotiane eller noen av mallene, hverken under eller etter medisineringen. Dette er jeg veldig glad for! Indianergobyene har også tålt medisinen greit.

Det ser ut til at noen snegler (pestsnegler og sandsnegler) har overlevd kuren også!

Forleden dag så jeg at den flotte hvite scalarehannen min var noe rufsete, den ble jaget og plaget av den største praktbotian. I går fant jeg den trykket inn under Bluwavepumpa, den innvendige pumpa som følger med karet. Scalaren hadde tydelige mèn av å ha stått der, og var svært medtatt. Min gjettning er at den har slitt med orm den også, skal noe til å gå fra alphahan til ingenting tenker jeg... Han sover nå søtt.
En av de nye indianergobyene har også fløyet, hun spiste seg trolig ihjel. Av dette har jeg lært å fòre opp fisk med måte.. :/
Er enda ivrig på å fore opp den andre damen, hannen har kommet seg skikkelig!

Det lille karet jeg satte opp med ren sand og kunn nye planter vokste raskt til 40 liter, det ble ikke fluval. Vi i Tromsø Akvarieklubb arragerte storauksjon på lørdag, og jeg endte opp med å ha med hjem en gjeng Venezuelan undersverd guppy, og en L183. Disse fiskene bor nå i 40litern sammen med de to indianergobyene

Nå har det jammen flytta inn en gjeng Japan blue endlers. De bor i et 25liters hotell inntil 160literen er ferdigbehandla mot endetarmsorm

På torsdag skjer det; den siste medisineringen. Skal være godt å bli ferdig med det! Så er det bare å håpe at ormen er borte for godt! Gleder meg til å få sand i 160literen igjen, og få plantene planta .. og etterhvert få satt inn røtter igjen slik at winderløven, bregnene og anubiasen får et sted å være!
Hei Vannsti! Lenge siden sist. Hvordan har du det?
Håper virkelig på dine veigne, at ormen er borte for godt etter siste medisinering.
Lykke til videre
AkvariumBoy
Hei Vannsti! Lenge siden sist. Hvordan har du det:)? Håper virkelig på dine veigne, at ormen er borte for godt etter siste medisinering. Lykke til videre :)

Takktakk, håper også ormene forsvinner nå. Er jo så kjedelig med akvarium som man ikke kan gjøre noe med. Har mistet en god del fisk, så det er også ganske fisketomt i karene. Gleder meg til å kunne ordne opp litt!

En opplevelse jeg håper få akvarister kjenner seg igjen i:
Når du kommer inn i rommet en fredagsmorgen og har lyst på en kopp kaffe, det er bekkmørkt i rommet - og du hører en uvant lyd. Lyden av raskt dryppende vann som klasker mot en dam med vann lengre ned. Du hører raskt at lyden kommer fra det største akvariumet i stua, løper for å slå på lyset. Og ja, du hadde rett. For der står det største akvariet og lekker raskt fra begge bakendene. Det drypper langs hele kanten. Stuegulvet er vått. Alle hånddukene i rommet hives på gulvet, og nedtappingen av vann begynner.

I dette tilfellet var det 240 liter med vann. Forledendag hadde jeg våget meg til å pynte litt i karret som har stått helt uten røtter og steiner og med plantene flytende oppi vannskorpa, i 2 måneder pga endetarmsorm. Jeg desinfiserte den største rota jeg hadde -nok en gang- og satte den i. Det gjorde seg flott. Forledendag var en god akvariedag, jeg var tilogmed på dyrebutikken og henta meg 5 Sewellia lineolata til 160litern.

I går var ikke en god akvariedag. Fikk tappet ut ca 100l med hageslangen, resten fikk jeg bære. Da alle fiskene måtte flytte over til småfiskene i 160litern, måtte jeg finne det første og beste å sette Herosen og den siste scalaren i. Disse hadde med sikkerhet spist alle mine søte små. Det endte med at Heros og scalaren ble satt i en 20liters bolle - BOLLE! Heldigvis fikk jeg tilbud samme kveld fra ei som hadde en 220liter stående ferdig innkjørt og tom, og hun kunne passe dem for meg. Så min fisk i bolle-tid trengte ikke å vare lengre enn en dag. Disse fiskene blir solgt.

En evig fiskesuppe tumler rundt i 160litern nå. Jeg kjøpte nylig en svær eheimpumpe for å ha i 240litern, og begge pumpene jeg hadde fra før satte jeg opp i 160litern. Det viste seg å bli en god avgjørelse å ikke stoppe den minste. Jeg fyrte opp pumpa fra 240litern sammen med de to, så nå er iallefall Lineolataene og sumoene glade for strømningene i vannet. God nok filtrering tror jeg også det er.

Et evig kaos av planter dupper som et tykt lag av grønt i vannskorpa. For jeg tok ut alt av sand derfra da jeg skulle medisinere for nematodene.

Jaja, sånn kan det gå.

Grøss og gru, et stort akvarium som brått begynner å lekke, det er alle akvaristers mareritt. Godt du kom og fant det før alt vannet var ute på gulvet...!

Hva skal du gjøre med karet nå? Finne noen som kan resilikonere det eller prøve selv? Selge det billig/gi det vekk som oppussings-objekt?
mona o
Grøss og gru, et stort akvarium som brått begynner å lekke, det er alle akvaristers mareritt. Godt du kom og fant det før alt vannet var ute på gulvet...! Hva skal du gjøre med karet nå? Finne noen som kan resilikonere det eller prøve selv? Selge det billig/gi det vekk som oppussings-objekt?

Ja, jeg var kjempeheldig sånn sett! Jeg må ha spankulert inn i rommet bare noen minutter etter det startet! Jeg skulle jo egentlig ut, men ombestemte meg i siste øyeblikk. Hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg nok kommet hjem flere timer senere... *grøss* Berga gulvet, eneste lista som fikk litt vannmerker var den bak akvariumet, for der samla det seg raskt opp mye vann siden det var silikonen under bakglasset som begynte å lekke.

Har lagt ut en annonse på hele møbelet som oppussings-objekt for å se om det er interesse for det. Kan jo selvsagt prøve å resilikonere, men jeg vet ikke helt om jeg har lyst på det lenger. Det var ikke en diskret lekkasje akkurat, så selv om det blir tett og alt vet jeg ikke om jeg orker.
Er dette medisinen mot litersyka?
Først oppdager man endetarmsorm på fiskene, man vet at alle karrene er infisert gjennom vannsmitte. Man medisinerer mot ormen.

Men 3 måneder senere kommer ormene tilbake. Altså fikk man dem ikke avlivet første gangen.

Man mister fisk til tusenvis av kroner. Hele kolonien med adoldoi dør ned, hver bidige corydoras - selv aeneusene. Man mister L-maller..

Så bestiller man Sera Nematol, medisinerer med det - og en en måned senere er akvariene igjennom en full og hard medisinering som har krevd mye arbeid og nøyaktsomhet.

Så går det to uker, og det er midt i årets travleste tid. Plutselig begynner det største karret å lekke skikkelig. Ned med karret og ut med alt - fisk hit og dit og det andre karret blir fullstendig overbefisket.

Så en dag man kommer hjem, en filleting som at pumpa har stoppa - det er bare kontakten som har fallt ut. Det stinker ammoniakk, vannbytter tar til osv.. hele kvelden går med.

-og DA, er det bare en ting igjen jeg mangler på lista før koden mot litersyka er knekt tror jeg.
Haha, bladde plutselig opp på en tilfeldig side i tråden her hvor jeg skrev: "En av de litt bortkommne fiskene i 160literen var plutselig fremme i går da jeg matet, den spiste og var i fin form synes jeg. Lurer på hva de gjør inne i planten der.. (to stykker har forskanset seg helt der, og er ikke ute etter mat engang) Nå er det jo kanskje på bedringens vei iallefall. "

Det var fra da jeg hadde Malawi; trodde virkelig fiskene var syke - men det viste seg jo at de to som gjemte seg inni planta hadde munnen full av yngel. Haha. Artig å se tilbake, det er bare halvannet år siden! Man ser virkelig hvor mye man har lært på den tida!

I går hadde jeg sand i 160litern, ciklidesanda fra 240litern som ble lekk. Selvsagt hadde noen sandsnegler dødd inni der, jeg som trodde at de skulle overleve noen uker i bøtta! Har jo hørt om folk som har funnet levende snegler etter månedesvis i bøtter og spann. Skyllet iallefall så godt jeg kunne da jeg fant det ut, plukket vekk alle sneglene jeg fant (det var ikke så mange siden jeg har hatt praktbotia i det karret lenge). Byttet også ut ekstra med vann etter at sanda var på plass i karret.

Lurer på om det kan være farlig for karret at jeg hadde all sanda i, det er endel sand der nå, som jeg har dandert i en bakke bakover og mot hjørnet.
Fyrte også opp den nye Eheimen min, så nå er akvarieskapet fullt av pumper; hele 3 stykker!

Snart flytter 240litern, og praktbotiane - kan jo ikke ha dem i 160literen!

Gammelancistrusen "Bestefar" har nettopp sluppet ut sitt første kull med yngel siden han flyttet hit. Bestefar er minst 7.5 år gammel og er en av de største individene jeg har sett! Definitivt den største albinoen iallefall! Og ut fra hula pilte det minst 30 små hvite yngel

Planen er å få ferdig innredd karret om ikke så lenge, da skal jeg legge ut bilde
Friskmelding
Det er nå fire måneder siden jeg medisinerte mot endetarmsormen for siste gang, og jeg har ikke sett tilbakefall!

Dermed begynner jeg endelig å tenke at karret er klart for friskmelding!

For en måneds tid siden fikk jeg møbelert opp inni der, plantet planter og satt inn ei rot til. Så det har virkelig blitt penere!

For noen dager siden flyttet det inn 4 Betta Imbellis hos meg også. Nydelige fisker! Men er usikker på kjønnsfordelinga i gruppa.
Etter Tromsø Akvarieklubbs medlemsmøte på Tropehagen Zoo kom jeg hjem med en stim Venusfisk/Kardinalfisk og en bitteliten Sumo Botia som var helt alene der.

Kardinalfiskene ser ut til å ha tatt seg godt tilrette, allerede dagen etter at de kom hit så jeg flørtings på gang blandt dem. De er virkelig flotte når de slår opp finnene sine!

Lille Sumo Botia spiser og er blitt tatt imot av de to jeg hadde fra før virker det som. I går så jeg den tilogmed ligge oppå den eldste min, som jeg tror er en dame, fordi den er så rund og god.

De to sumoene er forresten noen ville raringer. Her om dagen så jeg dem surre rundt utblåset på eheim 2224, ligge på et blad nedenfor for så å ta tilfart rett inn! Har et sådan skjelignende utblås på den pumpa. Bare den tynne klarte det, den nå nest største. Den tykke kom seg ikke inn. Det tok ikke lang tid heldigvis før den ble skutt ut derfra da, tilsynelatene uskadd men ivrig. For så å fortsette svirringen. Jeg så den komme seg inn i utblåset flere ganger.

Indianergobyene ser også ut til å trives. Jeg ferska hannen sammen med en hunn i hula for et par uker siden. De styrte inni der hele dagen. Neste dag da jeg skulle sjekke etter egg fant jeg to fornøyde kuhliiål der inni. Jeg er nå litt sur på kuhliiene og har planer om å forvise dem til 40literen. En av indianergobyene vant sisteplass på fotokonken i mars, haha. Synes selv det var et bra bilde, legger det ved her.

Har fortsatt planer om å flytte tetratec ex 600 til 40literen, direkte fra 160literen. Men er fortsatt litt usikker på om jeg tørr det da jeg har reker der. Og guppy. Og guppyene hadde for vane å bare dø når jeg prøvde å sette dem i 160literen. Men det er vel bortimot en måned siden jeg prøvde det sist.

I går prøvde jeg å fikse opp mitt 40liters panoramakar med reker, posthorn, pygmecorydoras og Venezuelan undersverdsguppy.

Har bekledt noen røtter med javamose og ferskvannstang. For å få plantene til å holde seg fast har jeg brukt gummistrikk, så de ser ikke ut for øyeblikket. Legger ut bilde når/hvis plantene setter seg til rette som planlagt!

Viser seg at jeg har fullstendig drept den ene sverdplanten min, måtte plukke av alle bladene da de var brun ved rota.. Selve rota var enda frisk, så jeg den sammen med litt torv, håper det kommer noen blader opp snart.

Legger med et matbilde fra karret. Ingen sier nei takk til lett forvellet gulrot her i gården!
Co2
Den spede begynnelse på å piffe opp veksten i 40litern. Monterte idag et Nutrafin natural plant system. Får den ikke til å gå helt som ønsket.. boblene driver og setter seg fast på vei opp stigen, og går etterhvert sammen opp. Håper på at det skal bli sånn som jeg har sett video av; en og en liten boble når til topps alene.

I går døde den ene imbellisen. Den har vært svak lenge, så det var ikke uventet.

Ellers så putrer og går Co2en i 40litern. Har kjøpt nytt lysrør også til det karret så det her tror jeg blir bra! Har også oppdaget at jeg på underlig vis har fått jegersnegler i karret. Veldig lite okei, da jeg har masse posthorn og tre suller der som jeg ikke vil ska bli spist.

Bildet er av en av imbellisene rett etter de flyttet hit.
Gjenoppstandelsen
Det har vært stille her på tråden lenge. Jeg har vært uten akvarium i 1 år og 7 måneder, og nå begynner ønsket om å drive med akvarium igjen. Denne gangen i Trondheim! Jeg er spent på å se hvordan miljøet er der
Vender tilbake til hobbyen
----------------------------------------------------------------------------------------------------

Denne trådens post nr. 600 markerer dagen hvor jeg starter opp akvariehobbyen igjen! I kveld ventes første akvarium som skal opp i drift med en gang. 100 liter til å fylles opp med alt slags gøy! Jeg vurderer å prøve på nytt med indianergobyer.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap