Leifs verden, del 2 (side 30)

Ja da har dagen for auksjon i Larvik kommet og jeg gleder meg. Foruten apistogramma er jeg også ute etter flere lysarmatus og små varmekolber. Trenger lys til di 3 små yngelkarene. Mulig jeg finner på en annen løsning om det ikke dukker opp slike små armaturer.

Var godt å se høyredelen i reolen ferdig i går kveld. Kan nå endelig begynne så smått å sette inn noen kar. Karet med aeneus yngel kan settes ned og mulig jeg setter Pebas og macmasteri ynglene i et av hvert av di to andre. Får da også frigjort den ene 73L. En krise løsning i tillfelle jeg kommer hjem med mer enn en pose i dag.

Synes apisto yngel vokser forholdsvis sakte, men skal likevel ikke plages av liten plass av den grunn.

Borelliiene og Commbraene skal også over i større kar etterhvert. 80L til hver av dem høres kanskje greit ut, men når de da har hver sin 1/2 del av 160L utgjør ikke grunnflaten mer enn 50x40 og kardelen 50x40x40. Synes dette blir vel smått for så aktiv fisk. Hadde det vært et par eller trio hadde det sikkert vært greit. Ser ut til at Borelliiene er litt mer aktive enn Commbraene her hos meg da.

Får vel gjøre seg i stand til å reise mot en spennende dag i Larvik.......
Da håpe jeg indelig at du har nok vett til å skaffe deg Apistogramma barlowi! En utrolig kul munnrugende apisto!
Jeg har en 120L som etterhvert skal gjøres om til et karr for noen sånne
LOFFA
Regner med at det på del delen av gulvet blir laminat, selv om det kanskje ikke er det lureste. Men hvem sier jeg er smart??.....


Advarsel fra en som har levd med laminat i akvarierommet.... vannsøl trenger ned i sprekkene i mellom bordene, og blir liggende under laminaten der du IKKE får tørket opp med håndkle... Derfor ikke så lurt å ha på et akvarierom. Gudene vet hvor mange liter vann jeg må ha sølt under disse her....Er du ikke lynrask å tørke opp med håndkle, så pipler det kjapt nedimellom laminat-bordene. Derfor jeg alltid har hatt 15-20 håndklær liggende strødd utover gulvet på akvarierommet (nå omdøpt til hobbyrommet, siden det kun er tre akvarier igjen her...!) klar til bruk sånn i tilfelle vannsøl

Kanskje et billig heldekkende linoleumsgulvbelegg (av sånn type som brukes på bad) er bedre i akvariekjellern din? Det er jeg sikker på at er mulig å få fatt i på billigsalg et sted, f.eks. utgående farger eller mønstere osv.
Trym81
Da håpe jeg indelig at du har nok vett til å skaffe deg Apistogramma barlowi! En utrolig kul munnrugende apisto! Jeg har en 120L som etterhvert skal gjøres om til et karr for noen sånne ;)



En smule merkelig Per Gunnar. Jeg var ikke en gang hjemme fra auksjon når du skrev dette, og nå har vi BEGGE TO apistogramma barlowi!!!!!!!!!!

Du fikk fart på deg når jeg ringte, og spurte om du ville ha det ene paret jeg kjøpte, hehe.

Ble forøvrig et par apistotyper til på meg i dag, VF utgaven av cacatuoides og sp. "Oregon". En trio og et par. Det vil nå si at jeg har 10 typer apistogramma om en tar med både oppdrettsvarianten og viltformen av cacatuoides.

Ble litt annet småtteri også, blant annet Sjakkbrettcichlide. En F1 gruppe på 1+2.

Gleder meg utrolig til at fiskene som har kommet i hus får roet seg ned og finner frem sine flotte farger. Blir mye farge prakt....
Hyggelig å høre fra deg igjen Mona:- =)

Mange har advart meg mot laminat, senest nå i kveld da Trym var her å hentet et par med A. Barlowi. Jeg beroer nå gulvet fremover da dette ikke er noe hast. Forøvrig er gulvet ikke hverken plant eller jevnt, så uannsett hva det blir, blir gulvet en utfordring om jeg ikke helsparkler det med flytesparkel.

Med så mye nye planter i karene her er det nesten umulig å se noe fisk.... hehe. Har vel aldri hatt så mye planter i karene som akkurat nå.

Fikk likevel lurt til meg noen bilder av Barlowi paret jeg kjøpte i dag. Husk at de har ennå ikke farget ut enda, så er di allerede så flotte

bilde 1 barlowi han
bilde 2 barlowi hue
bilde 3 begge to

[External Image]
[External Image]
[External Image]
gratulerer med flere flotte ciklider.
Kjelleren begynner å bli virkelig flott.

Espen
Black_Flys
gratulerer med flere flotte ciklider. :) Kjelleren begynner å bli virkelig flott. Espen



Hei Espen. Ja det er gøy å ha en Apistogramma som ikke veldig mange har, Barlowi. Skal bli spennende å se om jeg og Trym kan få til å drette denne. Kun en her på forumet har drettet denne tidligere, iallefall som er registrert. Derfor er det ikke helt umulig. Har ikke fått lest så veldig mye om disse og om sp. Oregon jeg kjøpte, men har tittet litt tidligere på Barlowi når jeg var i drømmeland......

Men nå er det straks kvelden på meg. Har vært en lang og innholdsrik dag....
Hei Leif,

Gratulerer med flere Apistogramma, flotte fisker.

jeg hentet et par A. barlowi hos Tom C. helt i slutten av desember i fjor. De har nå ynglet for 2. gang! Skal nå flytte hannen til et annet kar (i reolen) slik at hun får mer ro med de små. Har sett noen få av første kull fortsatt i live mellom meget tett plantevekst, og håper på enda flere denne gangen. Har temperaturen på 25 grader og håper på likevekt mellom kjønnnene.
Hei 530
Var akkurat innom tråden din en tur og la igjen noen bokstaver.... Ja dette var virkelig gøy å få tak i Barlowi. Tittet inn til dem før i dag, og gud som han har farget flott ut. Virkelig flott.

Kjøpte to par og Trym kom å hentet det ene paret i går kveld. At jeg kunne glede en med- akvarist så mye, får nesten en ivrig akvarist som meg til å felle tårer..... En slik glede han viste i går, er ikke veldig ofte å se her i Vestfold.

Ser at noe fisk må selges her og legger ut annonser i løpet av dagen tenker jeg. Bitaeniata hannen, ynglene av macmasteri og Pebas er sammen med hongsloi hannene noe av det som må selges. Alle par/trioer og grupper skal i artskar, derfor må noe ofres. Kjøpte en filtermatte i går også, maken til den jeg kjøpte sist. Så da blir det 2 stk delte 160L i midten av reolen nede. Kommer til å bli et vakkert syn med disse blikkfangene.

Jaja, for meg er jo alle apistos blikkfang da.... Trioen med cacatuoides F2 er nok ikke kjønnsmodne enda, men blir artig å prøve disse også. Har hatt F1 av disse tidligere som jeg drettet helt greit. Er vel en av di enklere antar jeg.

Skal legge ut noen bilder av den flotte barlowi hannen i sin fargeprakt senere i dag
Inaktiv bruker
LOFFA


den er grei loffa, skal gi beskjed har et skoleprosjekt som jeg må ha ordna innen torsdag, også skal jeg til hemsedal fredags morran, så skal se
men skal gi beskjed jeg, hadde jo vært veldig koslig å blitt med på et møte igjen

forresten, dere hakke en kraftig powerhead dere vil selge? ca 2000-3000 liter timen? eller et stort innerfilter? trenger jo litt kapasitet i detta karet
Vegar Haugerud
[QUOTE=LOFFA]


den er grei loffa, skal gi beskjed har et skoleprosjekt som jeg må ha ordna innen torsdag, også skal jeg til hemsedal fredags morran, så skal se
men skal gi beskjed jeg, hadde jo vært veldig koslig å blitt med på et møte igjen

forresten, dere hakke en kraftig powerhead dere vil selge? ca 2000-3000 liter timen? eller et stort innerfilter? trenger jo litt kapasitet i detta karet


Desverre har jeg ikke powerh eller store pumper. Skulle heller hatt noen mindre pumper selv. Du vet apistos liker hverken stor strøm eller mye lys. Passer dårlig da med delte 160Litere og 1200I/t i hver del når den siste 160n skal deles nå.

I den andre har jeg 880I/t og det er mer enn nok, men ser ut til å gå greit

Bare å si i fra om du skal være med Vegar
Solgte gruppa med ancistrus i dag og ligger ute litt mer for salg. Trenger plass for artskar til apistoene. Har tatt en del bilder i kveld, men av heller dårlig kvaliteter. Men legger ut noen av dem likevel

1. Apistogramma sp. "Oregon" han VF Rio Itaya
2. Apistogramma VF Uruguay. Han bakerst/øverst
3. Apistogramma Barlowi. VF han

Ellers har jeg sett A. Borelliiene faktisk stime flere ganger i dag, og det har blitt en så fin harmoni i det karet, selv om jeg ønsker en han til (har nå 1+5!!!).

A. "Oregon" er litt sky enda og hannen liker seg i hula på lik linje som Barlowi hannen i det andre karet. Tar nok noen dager før de føler seg tilfreds med sin nye bopel

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Flere bilder

1. Ei god og rund Apistogramma Commbrae hue
2. Apistogramma Bitaeniata VF "Momon" han
3. Apistogramma "Pebas" og Macmasteri yngel
Har idag ikke fått gjort det "spøtt" da ryggen har vært helt ute funksjon. Men har studert de nye apistoene en del. "Oregon" har begge farget bedre ut og har sett litt på nettet hvor flott hun er i leiksdrakt. Håper å oppleve det. Legger derfor ut noen bilder av
Apistogramma sp. "Oregon" VF Rio Itaya. Loreto, Peru

Bilde 1 hua og
bilde 2 hannen
Bilde 3 ble en liten opplevelse for fotografen. Han jaget rett og slett hua ut av hula for å ta plassen selv, hehe
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Vasko her!!! Gravearbeid pågår. Mon tro om jeg trenger å sette opp lysregulering??

Apistogramma cf. commbrae
[External Image]
Et par bilder fra i går kveld. Siden du har begge disse artene, er det vel bare for deg å initiere det samme, Loffa!

Apistogramma borellii (Bella Union, Uruguay):

[External Image]

Apistogramma barlowi (Oran):

[External Image]

Ja du Tom du Tom du vet å få det til. Eeeeeer så gøy å se yngel bilder og ser at det også her er muligheter. Nå er det en del apisto typer her og det graves litt her og der, så lurer på egentlig, om jeg får yngel, hvem som dukker opp først.

Commbrae hula (den ene) er det veiarbeid på i dag og det gjør forhåpninger. Var på klubben i kveld og kjøpte 3 stk, 1+2 til av oppdrettsvarianten av cacatuoides, så nå er der 2+3 i gruppen.

Kan vel ikke akkurat si det gikk fredfult for seg når hu gamlemor fikk 3 gjester til i karet. Hun og den nye hannen som er noe større enn gamlefar, brisket seg og viste finner, munn og temperamang. Ser ut som det kun var kortvarig da.

Er vel ikke akkurat yngeling jeg tenker mest på om dagen, selv om det hadde vært moro. Bruker en del tid på å se inn i karene på de flotte fargene og bevegelsene apistoene har. De er jo så elegante. Føler meg virkelig priviligert over å ha så mye, ikke bare flott fisk, men også fisk en generelt sliter med å få tak i.

Noen er heldigere enn andre, og når en har en slik ivrig apisto entusiast som Tom C ikke alt for langt unna, ja da kan en være heldig. Det hender jo han har et par..... "til overs"......

Skulle jeg få oppdrett på barlowi eller sp. "Oregon" tror jeg ikke verden vil stå til påske. Fikk lånt boken Complete book of dwarf cichlids by Hans Joachim Ricther på klubben i kveld og tenkte å få lest litt i den i tiden frem til neste møte. Boken er fra 89, men finner sikkert noe av intresse likevel.

Edit: Tom C
Fant ut av yngel mysteriet og fikk gitt bort yngele på klubben i kveld. Hadde glemt den omplasseringen, - (

Tatt en del bilder i dag og velger ut et par til dette innlegget. Får legge ut flere etter hvert

Bilde 1. Gambusia holbrooki. Hue som har fått det...... hehe
bilde 2. Dicrossus filamentosus. Disse er flyttet til 160L etter bildet ble tatt. Artige fisker
bilde 3. Nye trioen med cacatuoides fløy rett inn i denne hula fra posen
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Gratulerer med bredde-oppdrett
Regner med at diplomet kommer opp i glass og ramme!
Jeg, og sikkert flere med meg, ser på meg som en "oppdrettshai". Jeg synes det er gøy å få egg hos fiskene mine, se foreldre pleie og forsvare sine søte små og få di til å vokse seg til store og sterke individer. Slik at jeg kan spre fiskene videre utover til nye akvaristiske hjem, som setter pris på mine oppdrett.

Derfor var det gledelig, og må vel si jeg var en tanke stolt når jeg i dag mottok flere oppdrettsdiplomer. Men et av dem betyr litt mer for meg enn di andre så langt i min "oppdrettskariære", nemlig Diplomet for breddeoppdrett. Det vil si 5 grupper fisk.

Jeg fikk det for oppdrett av Pansermaller, Ciklider, Barber, L-malle og Tannkarper.

Fra før har jeg en god del diplomer i bronse samt noen i sølv, men denne skiller seg ut med sin grønnfarge. Er vel kanskje meningen at den også skal skille seg ut.

Neste knagg å hige etter er 10 grupper fisk. Det vil lite sannsynlig skje på lang tid. Foruten 10 typer apistogramma, er det ikke veldig mye annet som rører seg her hos meg og mine kar. Noen endlers, sjakkbrettciklider, sverddragere og Gambusia holbrooki er hva som er igjen etter salg for plass til apistos.
frosken
Gratulerer med bredde-oppdrett :-) Regner med at diplomet kommer opp i glass og ramme!



Takk Frosken. Du kom meg litt i forveien her gitt hehe. Ja dette synes jeg var litt spesielt, og ikke minst kjempe gøy. Grattis til deg også!! Vi er flinke vi.........

Neste er 10 grupper fisk Frosken.....


Noen bilder fra litt akvariekaos. Har på følelsen at det står kar over hverandre, underhverandre, ved siden av hverandre og over alt. Akvarierommet er bare et kaos med kar stablet selv i høyden oppå armaturer!!! I spisestua og i boden... Nei nå må jeg få noe ned, ellers blir jeg (gal) værre...
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap