Det var en gang et lite akvarium... (side 30)

Grapejuice
Ahhh et akvarierom!! Er det kronglete å komme til i noen av disse karene, med tanke på at det er hylle over? :)

Neida, det er høyt nok til at toppen kan skyves ut på siden, bortsett fra karet nederst i høyre reol, der bruker jeg slange med pumpe for å få vannet ut og inn.
Litt kronglete å få armene helt nedi der men jeg har drevet med akrobatikk i min ungdom så jeg får det til akkurat :b
Marita Ekdahl
[QUOTE=Grapejuice] Litt kronglete å få armene helt nedi der men jeg har drevet med akrobatikk i min ungdom så jeg får det til akkurat :b

HAHAH!
I dag har jeg hatt besøk av Kaja og Milo fra forumet og vi har hatt en koselig skravle-stund som vanlig, bra man har besøk som ventes og barn som skal hentes i barnehage sånn at man lander ned på jorda igjen

Ble kvitt litt mose og mayaca fluviatilis (finnes det ikke noe enklere navn på denne planten?) i samme slengen, og det var kjekt for det føles jo litt bortkasta å bare hive sånt i søpla.
Det har også dukket opp et lite problem i malawi-karet i dag, og det problemet heter salvatoris....to yngler har tydeligvis fulgt med mosen fra oppvekstkaret for to dager siden. De svømmer frekt og freidig rundt med acei-barna og slåss ved matfatet som om de aldri skulle gjort annet :O
Jeg har prøvd å håve de ut, men de er altfor små og kjappe, og karet har veldig mange gjemmesteder.
Det ender nok opp med at jeg tømmer karet for stein i kveld og får de opp for sånn kan man jo ikke ha det, levendefødere i malawi-kar er.....tja,ikke sånn det skal være!

Nå er heldigvis fiskene oppi der ganske fredelige, så de blir ikke jaktet på heldigvis.

Legger ved litt bilder, b.l.a. av en av super rot'ene, det er ikke så ofte jeg får knipset de for jeg har jo innvendig bakgrunn som er oransje med flekker og der pleier de å sitte.
Ganske usynlige blir de altså

Liten super rot/red
[External Image]

Reke i det grønne
[External Image]
Jegersnegle på vandring etter andre snegler på vandring... [External Image]
Plussmedlem
He, he... Vi rakk akkurat hjem før det ringte på døren, godt han alltid gir beskjed om at han er på vei... :-p

Kos å besøke deg igjen da...
Alltid hyggelig å besøke deg da Marita, og praten går livlig
vi er vel som akvarister flest, slipper aldri opp for noe å snakke om.
Men mange måter en kan føle seg llitt frekk når en er borte på besøk.
Spesielt når en skal spørre om noe.
Etter å ha fortært en kopp capuchino satt jeg litt rastløs i sofaen før jeg endelig tok til motet og spurte: kan vi ta en tur ned på akvarierommet ditt?
Og før Marita hadde sagt ja ferdig, smilte Milo og ansiktet hans lyste opp som ett barn på julaften mens han lettet sa: jeg trodde aldri du skulle spørre....
Det er jo det naturligste i verden det når en er på besøk hos andre akvarister.

Nå har jo jeg endel på besøk hjemme hos meg i forbindelse med salg av fisk og reker,ja andre utenom det også da

Som oftest ender vi på kne eller sittende på gulvet foran de diverse kar og bare glaner og maser,veldig kjekkt

Praten går alltid veldig lett akvarister i mellom, og man blir jo merkelig nok aldri lei av å høre om hva som skjer i akvariene rundt omkring.
Innbyggerne i akvariene skulle bare visst hvor mye tid vi mennesker bruker på å lage historier rundt deres hverdagslige rutiner som vi finner så umåtelig interressant

Kaja og Milo: Neste gang dere er innom tar vi kaffen og pepsimax i akvarierommet, like greit det, så er vi der det skjer

Ja kanskje like greit men hvem av oss skal bare ned ting?
uten å miste de.....
hehe

Du har ledig kar til Rili barn nå da?
Vi måtte bare få tatt noen bilder til tråden med artsbeskrivelsen her og det blir nok flere barn fremover skulle jeg tro.
Jeg har visst allerede mistet mitt ledige kar før det er blitt ledig..
Var nede for å gi kveldsmat nå og hva får jeg se? Joda, flere yngler!
Det skulle vært mulig å dryppe prevensjons-dråper i vannet til disse levendeføderne synes jeg, det er koselig med yngler men ikke hele tiden da :/

Tror nok jeg trenger all den ledige plassen jeg kan få til her nå :b[External Image][External Image]
Praten går alltid veldig lett akvarister i mellom, og man blir jo merkelig nok aldri lei av å høre om hva som skjer i akvariene rundt omkring.
Innbyggerne i akvariene skulle bare visst hvor mye tid vi mennesker bruker på å lage historier rundt deres hverdagslige rutiner som vi finner så umåtelig interressant

Hehe ja de skulle bare visst ,tror de hadde fått bakoversveis
Kaja
Ja kanskje like greit men hvem av oss skal bare ned ting? uten å miste de..... hehe

Ja, den trappa ned der er ikke til å spøke med, spesielt ikke når man har en småttis som slenger rundt seg med farlige gjenstander. En plast-sau fra bondegården hans holdt på å forårsake alvorlig ulykke her en kveld når jeg kom trampende opp med en bøtte reker...det er jo de man forsøker å holde på plass når man snubler, ryggen er det ikke så farlig med :b

Sølvi Gullaksen
Hehe ja de skulle bare visst ,tror de hadde fått bakoversveis :)

Ja, og muligens litt prestasjonsangst når de vet at forplantningsritualer og fortæring av fôrtabletter blir zoomet inn med macrolinse og lagt ut her så resten av verden kan bivåne hendelsen :b
Plussmedlem
Marita Ekdahl
[QUOTE=Sølvi Gullaksen] Hehe ja de skulle bare visst ,tror de hadde fått bakoversveis :)

Ja, og muligens litt prestasjonsangst når de vet at forplantningsritualer og fortæring av fôrtabletter blir zoomet inn med macrolinse og lagt ut her så resten av verden kan bivåne hendelsen :b

He, he... Dere er sikre på at de ikke vet da? Har det ikke falt dere inn at det kanskje er nettopp derfor de finner på så mye rart.... :-p
Du mener at de merker at de har en viss "kjendisstatus" og legger an på å være litt "showfisk" innimellom for å sikre seg plass i neste innlegg?
Da synes jeg mallen din som drasset med seg en stein inn i hulen og viftet på den i mangel av egg tar prisen for beste påfunn i hvertfall
Plussmedlem
Marita Ekdahl
Du mener at de merker at de har en viss "kjendisstatus" og legger an på å være litt "showfisk" innimellom for å sikre seg plass i neste innlegg?

Klart det... Akkurat som en hvilken som helst 16 årig jente i venninnegjengen gjør seg litt ekstra søt når ho merker at det er HO gutta ser på...
Eller gutten på treningsstudioet som presser enda litt flere kilo i benken (og håper for guds skyld at han klarer det) når han merker at jentene som står og skravler titter veldig ofte i hans retning... :-p
Marita Ekdahl
jeg må jo ha på musikk når jeg bytter vann og det går stort sett i guns'n'roses, metallica og småharry 80-talls musikk

Herren i huset driver nettradio for folk som syntes "Headbangers Ball" på MTV var greia og har "Power Ballads" i CD-hylla, han sitter akkurat nå og graver i arkivene til showet i morgen kveld 23:00. Høres ut til å bli ordentlig tur down memory lane ;o)

Synes fortsatt det er rart at salvatorisen utrydder rekene, det klarer de på ingen måte her!
Plussmedlem
Linda W
Synes fortsatt det er rart at salvatorisen utrydder rekene, det klarer de på ingen måte her!

Ikke rart i det hele tatt det. Selv endlers kan ta knekken på en rekekoloni bare de har fått smaken på rekesalat... Klarer de ikke å spise de hele så napper de rekene i filler og spiser de bit for bit....
Linda W
Herren i huset driver[URLBLOCK1]for folk som syntes "Headbangers Ball" på MTV var greia og har "Power Ballads" i CD-hylla, han sitter akkurat nå og graver i arkivene til showet i morgen kveld 23:00. Høres ut til å bli ordentlig tur down memory lane ;o) Det hørtes veldig hyggelig ut, skal finne frem til den kanalen :) Synes fortsatt det er rart at salvatorisen utrydder rekene, det klarer de på ingen måte her!

Kanskje det er bedre gjemmesteder hos deg blandt planter og sånt? Eller at jeg har litt langsomme reker :b
Jeg hadde en stor etablert koloni i oppvekstkaret når de flyttet ned dit og nå er det ikke en eneste liten reke igjen der, jeg har prøvd å lempe inn en ny gjeng reker der innimellom, men de blir spist opp ganske kjapt.
Jeg har sluttet å prøve med reker der nå etter jeg så en voksen reke bli nappet i bit for bit, først bena og så resten.
Det er den største salvatoris-hunnen som er verst på dette egentlig, oppdaget i går at hun også er borte og napper i de minste super rot-barna jeg fikk av milo og det gjør meg litt fortvilet, rekene er det ikke så farlig med, de har jeg nok av andre steder.

Så i dag blir det å prøve å fange inn super rot'ene og plassere de rundt om i cory-karene, de er så små enda så det skulle gå greit for en stund
Plussmedlem
Marita Ekdahl
Det er den største salvatoris-hunnen som er verst på dette egentlig, oppdaget i går at hun også er borte og napper i de minste super rot-barna jeg fikk av milo og det gjør meg litt fortvilet, rekene er det ikke så farlig med, de har jeg nok av andre steder.

Super Rot har JEG nok av andre steder, så i verste fall er ikke det så farlig heller.... Men setter pris på om du ikke gir de til malawiene hvertfall.. :-p
Hehe...
En gang hiver man yngler i malawi-karet og blir mobbet for det i all ettertid :b

Og det er ingen anbefaling å gjøre dette med yngler altså, for det er faktisk ikke lov, har jeg sett her på forumet i ettertid. Yngler av ancistrus som blir født i malawi-kar og så blir spist er fullt lovlig, men putte de oppi med vilje er fy-fy.... :s

Jeg har nå fått reddet reddet salvatoris -barna (det var to stk) opp fra malawi-karet, de går nå sammen med sine ørten søsken som dukket opp i går kveld.
Det gikk greit å få tak i de, jeg fulgte råd fra en som var her og kjøpte fisk en gang som fortalte at man kunne legge et badehåndkle over sand og stein mens fiskene er på oversiden, da er det ingen steder å gjemme seg.
Jeg smøg håndkleet ned langs den ene kortsiden, og så fort bortover langs bunnen før de skjønte hva som skjedde, det funka det

Rød zebra -hunnen har nå begynt å slippe barna sine ut på korte lufteturer, men det holder med en bevegelse fra meg så plukker hun de lynraskt inn i munnen igjen.
De er så søte når de er så små, dette kullet består også 50-50 av svarte og gule yngler
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap