Apistogrammet (side 30)

Tom K
[QUOTE=S i m e n]E Ellers så var det virkelig hyggelig å se kjente og fornøyde mennesker på storauksjonen til Larvik og Grenland akvarie-klubb. Var der bare et par timer, da andre plikter kalte... Men et av høydepunktene var helt klart Loffa som dro i land en virkelig godbit, noe jeg vet han har hatt lyst på lenge! Regner med det kommer en oppdatering derfra snart - gleder meg. Selv ble det nye varmekolber og litt planter på "stænd"... En kjempeflott jobb av de som arrangerte dagen, og grattis til alle som dro iland en godbit!


Skal sies at Loffa måtte jobbe litt for å hanke dem inn da. Jeg måtte også legge inn noen bud, men siden jeg var kjip mot han sist, så gav jeg meg nå først hehe.

Uansett takk for hyggelige tilbakemeldinger på auksjonen.

Ja Leif sa at du lot han ta denne he he he. Helt greit, da din tur neste gang Tom! Og rosen fortjener dere... virkelig flott innsats av hele gjengen. Det er et hyggelig og artig sted å være. Bare trist det ble litt kort for meg...

S
Mine Apistogramma cf. huascar (Rio Galvez, Paujil) har endelig fått sine yngler ut av "rede". Dette er faktisk de første eggene jeg har fått observert fra a til å. Hua la eggene innimellom to trerøtter, ca 15cm fra bunnen... I dag er den første dagen jeg ser dem som frittsvømmende (bilde 1)

Mens jeg gleder meg over nye yngel, ser jeg ikke lengre yngelen til Apistogramma allpahuayo (Rio Pintoyacu)... hua og hannen har forsvart dem støtt og stødig i hele perioden, så jeg blir både overrasket og skuffet hvis det viser seg og være tilfelle... (bilde 1&2 er mor&far...)

Noen bilder tatt i ettermiddag. Tilfeldigvis bare av hanner... huene er litt mere tilbaketrukne iblant. Og så... ja så var det den dere vasken av innvendige vinduer da. Ikke alle kar jeg har lyst til å rote oppi til enhver tid, så da blir det sånn. Mulig jeg må lære mine Apistoer å hoppe opp av vannet for shoot-out etterhvert he he he.

Apistogramma cf. huascar, lokasjon Rio Galvez, Paujil.

Apistogramma rubrolineata, lokasjon Puerto Maldonado.

Apistogramma rositae, lokasjon Rio Santiago-vassdraget.
Plussmedlem
Flotte bilder og kjempefine fisk. Apistogramma er vakre, altså... en gang i fremtiden vet jeg at jeg skal ha noen
Bare en liten peek....
flotte bilder som vanlig Simen. Holder på i kjellern og har gjort det noen timer nå. Den andre 160L ble Tigrene sine (bitaeniata) Var ikke så mange som jeg trodde om jeg har sorter riktig. Et par hanner og ca det tredobble av huer. De gikk sammen med barlowi yngler som er flyttet til de andre ungfiskene og et par nijsseni jeg akkurat nå har i en is boks i et kar nede. (Er bare oppe en kjapp tur) Så det karet er da tomt, en 72L som er ideell til A. elizabethaene. Har akkurat tømt det, vasket det fylt det opp og satt inn pumpa... Bare resten igjen.

Elizabethaene har frem til nå gått sammen med de elskovs syke matsesene. De virkelig flørter og hua er gul. Antar hun blir enda gulere når det blir alvor.

HURRA for panduroene har lagt nye egg i dag, og fikk til morran se hannen befrukte eggene. Skal si han jobba....

Nå har begge agassizii huene yngler og begge har dratt dem ut av hulene sine og funnet plasser under rota hos hun ene og hun andre under noen plante blader. Begge to har autoritet nok til å gå minst en 12 runders mot hannene som er mer enn dobbelt så store. Hannene, 3 stk, har ikke en dritt å si, bare bukke i støvet- Nå MÅ jeg i kjellern igjen, ellers blir det igjen NATT. Huff har blitt noen sene kvelder nå.....
Takk for kommentaren om bildene Anders . Har nok litt opp til ligaen din, men med så flott fisk - "fisker" de resten selv he he he

Akkurat som med Corydoras synes jeg det er artig med Apistogramma og mangfoldet Anders. Og morsomt at det fortsatt oppdages flere arter. Enda bedre er at det går an å holde seg oppdatert med apisto news på siden til TomC! En skikkelig gavepakke til oss Apistoianere.

-------------------------

Ja jeg regner med det går unna hos deg nå Leif!!! Med så mange godbiter på kort tid, blire hæla i taket he he he. Har roa det litt selv nå. Blir fort mye jobb med oppgraderinger, utvidelser osv. Så lurt å sove om natta og nyt dagen/kvelden mens en kan. Så får vi ta vampyr-vaktene i helgene... OOOOOhahahahahaha

S

Jeg hadde tatt kranvann som hadde stått og modna et par uker!
Jeg forer med gjær, men jeg har ikke så mye om gangen, forer heller flere ganger i uka. På den måten lukter det ikke så veldig.... Og i går prøvde jeg med trådalger, spent på å se resultatene om de er spist
Når du har såpass lite vann som du har, tror jeg det blir mer lukt, og det er lettere å overfore. Dafniene trenger også jevnlig tilgang på for! Jeg har mine i ei 25 liters dunk.
Men som sagt er jeg nybegynner på dafnier selv
Pål
Pål sine fisker
Jeg hadde tatt kranvann som hadde stått og modna et par uker! Jeg forer med gjær, men jeg har ikke så mye om gangen, forer heller flere ganger i uka. På den måten lukter det ikke så veldig.... Og i går prøvde jeg med trådalger, spent på å se resultatene om de er spist :) Når du har såpass lite vann som du har, tror jeg det blir mer lukt, og det er lettere å overfore. Dafniene trenger også jevnlig tilgang på for! Jeg har mine i ei 25 liters dunk. Men som sagt er jeg nybegynner på dafnier selv :) Pål


Supert med tilbakemelding Pål! Jeg samler regnvann as we speak, og har noen liter med 10dager gammelt torvvann som jeg skal spe på jevnlig. Når jeg har lagt oppi trådalgene har jeg ikke foret dem med annet, så det skal bli spennende å se om de gyver løs på det da...

Det gjæret jeg rørte ut igår, var ikke lengre å se idag. Helt klart vann idag. Betyr det at jeg kan fore mer idag, eller skal jeg la det gå et par dager? Mente å ha lest at vannet skal hele tiden være uklart???

S
Apistogramma sp.
I Apistogramma sp. "Papagei"s rike råder freden og roen... Hannen og hunnen deler gjerne matfat, selv om hannen er twice the size. Hunnen er nå i ferd med å få på seg Apisto-bunaden (les leksdrakt), så jeg får se om disse skjønnhetene har lyst til å slå et slag for arten.

Bildene er i rekkefølge: Hann, hunn og Papagei's kongedømme!
Kan jo ikke bare legge ut bilder av hanner, når jeg har så mange flotte huer i kara også!!! Så da ble det et par bilder av huene til mine første to Apistogramma-arter...

Apistogramma panduro (Rio Tahuayo)

Apistogramma agassizii (Jenaro Herrera)

Jeg tror at om dersom du har grumsete vann hele tiden, så produserer de mer! Jeg forer ca annenhver dag, og da er vannet klart til dagen etter. Ulempen ved å fore mye, er at det lukter mer (les stinker)!
Jeg svarte ikke på ditt spm om jeg renser.... Jeg tar ei artemiasil nedi dunken med dafnier, og så dypper jeg den rett i akvariet! Men jeg pleier ikke å fore den dagen jeg har tilsatt gjær!
Artig å se apisotene jakte iallefall!

Pål
Pål sine fisker
Jeg tror at om dersom du har grumsete vann hele tiden, så produserer de mer! Jeg forer ca annenhver dag, og da er vannet klart til dagen etter. Ulempen ved å fore mye, er at det lukter mer (les stinker)! Jeg svarte ikke på ditt spm om jeg renser.... Jeg tar ei artemiasil nedi dunken med dafnier, og så dypper jeg den rett i akvariet! Men jeg pleier ikke å fore den dagen jeg har tilsatt gjær! Artig å se apisotene jakte iallefall! Pål


Takk Pål, den er gull!!!

S
Leste på en tråd om å stille inn på kamera, og lærte en ny greie jeg har prøvd før... Men denne gang har jeg gjort det samtidig som noe annet, og det ble straks mer moro! Men så var det de hærre rutene innvendig da... ikke alt for høy "treff%" gitt. Måtte det nå gi meg flere rettferdige bilder av de herrrrrlige Apistoene!

Bilde nr. 1: Tøy og bøy med Ap. panduro-hue
Bilde nr. 2: Dette blir vel strekk med Ap. baenschi-hann
Bilde nr. 3: Mørkere bakgrunn med raskere lukketid med Ap. sp. "Papagei"




Et par bilder til fra dagens "shoot-out"...

Nr. 1: Apistogramma rositae-hanne

Nr. 2: Apistogramma panduro-hua

Nr. 3: Apistogramma panduro-karet
Det er bare en ting å si, flotte fisk, flotte bilder og veldig flotte kar. Skulle vært nedom deg en tur å hentet det du vet, men ikke kommet så langt enda.

Regner med at jeg begynner på det prosjektet neste mandag, når jeg har fått ut noe fisk på auksjonen søndag, i Drammen.

Hongsloi karet står sammen med viejitaene i den delen som skal bygges ut. Hongsloiene beholder jeg seff, mens viejitaene går på auksjon. Så det blir vel å sette hongsloi karet midlertidig i yngel reolen, til det er ferdig bygget om.

Avtaler med deg senere i uka Simen...
Nydelige bilder som vanlig
Den innstillingskombinasjonen er jeg jamen interessert i å få vite mer om Simen. Jeg har tilgang på en Canon EOS 550 som barnebarnet og jeg har sammen, dvs. hun har det og vi eier det. Jeg har imidlertid ikke tilgang på kunnskap, vokste opp med et Kodak 127, apparat med en knapp for spoling av film til neste rute og en for å ta bilder. Null innstillinger og særdeles lite format, men behagelig enkelt i bruk .
Har vært igjennom den epoken også Sigmund he he he. Så ble det digitalt kamera, til fruen skulle ha speilreflekskamera. Det rare her er at jeg både betalte og bruker det...

ISO-verdiene skal stilles så høyt som mulig. På mitt kamera klarer jeg 800 uten at det blir for kornete. Jeg prøvde på "sportsinnstilling" for bevegelse tidligere, men dette fungerte dårlig... Av en eller snodig grunn (leste på tråden til TomK ang kjøp av kamera mener jeg) testet jeg disse samtidig i går... Jeg har ei rene ruter og lys som gir gjenskinn fra alle kanter på akvarierommet, men dette gav meg virkelig blod på tann!

S
Apistogramma sp. "Papagei", VF-hann med lokasjon Rio Ampiyacu. En skjønnhet som ikke er vanskelig å be opp. Han er faktisk så sjef at han kommer og strutter seg opp når jeg kommer med kameraet. En ordning jeg setter pris

Apistogramma allpahuayo, F1-hann med lokasjon Rio Pintoyacu. Han patruljerer alltid i front av glasset, og byr også opp til modelloppdrag.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap