Inger Annes akvarieprosjekt (side 31)

Jeg tror det er noe galt med kameraet mitt. Nå putta jeg helt opplada batterier i kameraet, og likevel greide jeg ikke å ta mer enn noen få bilder før hele greia gikk tomt for batteri! Men jeg rakk altså å ta noen få bilder, da Så her er et bilde av den nye reolen (ikke se på rotet rundt, da ), samt et bilde av Tiger, kula som fikk en rufsete flytting i går.

PS: I det nederste karet er det ikke mye planter. Det er som Mona sier: det er umulig å holde planter fast i sanden når man har fullvoksne minibusser der (en oppdatering for de som ikke har lest hele tråden: minibusser = fullvoksne brochis splendens, trehjulssykler/sykler = bittesmå og tynne brochiser).

Når du tenker på at dette er 120-litere, skjønner man hvor høy denne reolen er. Akvariene ser jo små ut på bildet!
[External Image]

Tittei!
[External Image]
Noen bilder til, etter å ha byttet batteri.
Noen bilder til, etter å ha byttet batteri.

Først to av mine artige polkadot-er:
[External Image]

(se bort fra møkka på ruta...)
[External Image]

Discus:
[External Image]
L-177:
[External Image]

L-144:
[External Image]
Her er en av etterfølgerne til Stælken Gundersen. Like søt som Stælken var:
[External Image]

Og en av minibussene mine. Lekkerbisken, ikke sant?
[External Image]
Flotte bilder.
Reolen var stilig da. Holder gulvet enda ?? Hehe..

Fikk enda mer lyst på reol nå da. Venter på pris fra Aquamanias.

Mvh Linka
Jeg har gjort 2 oppdagelser. Den dårlige nyheten først: I går festet jeg opp den øverste delen av det som skal holde det man dekker åpningene i reolen med, over to av akvariene. Den dårlige nyheten er at jeg ikke visste at det var forskjell på delene som skal stå over akvariet, og delene som skal sitte på selve akvariet. Selvfølgelig har jeg tatt feil. Grrr! Og de er solid festet med den sterkeste dobbeltsidige tapen som jeg fikk kjøpt på Byggmakker. Jeg tviler på at den lar seg pelle av igjen. Resultatet er at det blir litt for langt mellom de to greiene, og platene vil dermed ikke sitte i sporene. Fillern, fillern, fillern!

Den gode nyheten er at det er utrolig deilig å ha et skrivebord stående ved siden av reolen. Utrolig kjekt å ha noe sånt når man jobber med akvariene.

Kula har faktisk vært litt framme i dag, og det bruker den ikke å være. Du skal se at han faktisk har blitt sosial av hurlumheien.
Da var den siste 120-literen på plass i reolen, etter en mildt sagt slitsom og farefull seanse. Å løfte et 120-liters akvarium opp til 1,60-meters høyde, med våt sand i, er ikke lett. Å gjøre det alene, krever i tillegg kreativ tenkning. Det går nemlig ikke å løfte det fra gulvet (det regnet jeg heller ikke med) eller spasere opp på gardintrappa med det i hendene. 120-liters akvarium er også akkurat litt for stort til å få skikkelig tak, med kvinnelig korte armer (nei, akvariet har ikke kvinnelig korte armer. Det er det jeg som har ). Å få flyttet akvariet fra stua og inn på soverommet, var det minst slitsomme. I motsetning til de to andre karene, kunne jeg ta alt vannet ut av denne før jeg flyttet den. Klypekalle hoppet jo ut og døde tidligere i uka (buhuuu :´( ), så det var fisketomt. Koseklumpen skal få flytte inn i morgen. Jeg begriper ikke hvordan jeg noensinne skal kunne få se den fisken min igjen (annet enn ved fôringstid). Dette er nemlig en fisk som ligger helt stille på bunnen stort sett hele tiden. Og når bunnen står i 1,6 meters høyde, og jeg er 1,63, kan jeg liksom ikke ligge i ro på senga mi og titte på fisken. Jeg må faktisk opp i gardintrapp.

Men, tilbake til flyttinga. I to runder (måtte ha en hvil i gangen) fikk jeg akvariet inn på soverommet, og satte det på senga mi. Etter nok en hvil, forsøkte jeg å løfte det med meg opp gardintrappa. Ikke snakk om! Det virket som om den greia på midten av gardintrappa var i veien hele tiden. Jeg forsøkte på flere måter, med forskjellige stillinger på gardintrappa. Etterhvert gikk det opp for meg at det bare ikke fungerte. Jeg måtte ha et sted å sette fra meg akvariet i en viss høyde, så klatre opp gardintrappa, og så løfte akvariet på plass. Problemet var at jeg ikke hadde noe som var høyt nok til å sette fra meg akvariet på. Da var det på tide med litt kreativitet. Det måtte jo også ha en plan flate øverst, så akvariet stod støtt. Valget falt på to skittentøyskurver oppå hverandre. Jeg følte det var en smule risky, men det var eneste mulighet. Første forsøk gikk ikke bra. Lokket på begge skittentøyskurvene bøyde seg inn og falt av, og den ene kurva falt da ned i den andre. Heldigvis skjedde dette allerede mens jeg var i ferd med å løfte akvariet oppå, slik at det ikke skjedde noen ulykke. Lokkene ble festet igjen, og jeg la en plate mellom skittentøyskurvene (slik at trykket ble jevnt over hele lokket, og da gikk det bra. Jeg måtte bruke to forsøk før jeg fikk akvariet på plass i reolen, og jeg knuste nesten akvariet under i prosessen. Men på plass kom det til sist! Jeg pusta som en blåsebelg, og svetta som en ett-eller-annet (jeg vet ikke hva som svetter så mye, jeg), men jeg greide det! Men jeg er meget glad for at jeg faktisk glemte å ta styrketrening før på dagen. Dette var styrketrening mer enn nok! Jeg er helt mør etter jobben.

Jeg hadde riktignok glemt en viktig ting før jeg startet flyttejobben: jeg hadde ikke flere stikkontakter å gå på i grenfordelerne mine der inne. Det er løst nå (med unntak av den til lyset, men det er tross alt det minst viktige). Dette problemet måtte jeg jo bare løse, pga. filteret (hadde ikke lyst til å starte ny innkjøring). Så nå håper jeg at alt er fryd og gammen, og at akvariet ikke har tatt skade av behandingen det fikk i dag. Jeg kommer til å følge med en liten stund, sånn for å være sikker.
Grattis med fylt reol. Må være deilig å komme i orden.

Mvh Linka
Mmmm...kan man ha en bedre kosekrok: i hjørnet i sofaen, med beina på salongbordet, og TV-en i akkurat rett avstand, rett foran meg. 1 meter unna sofakroken står pestkaret (som faktisk er det peneste akvariet jeg har), med ancistrusene mine, denisonibarbene mine, SAE-ene, 2 paletter, L-128, panaque maccus, L-169 og noe jeg antar er L-002. Jeg har akkurat utsikt til mallehula som det er mest sannsynlig at Bartesnoppen bruker når han vil ha seg små. På den andre siden av sofaen har jeg 325-literen med bl.a discusene mine. Ved siden av meg i sofaen ligger bikkja mi. Det står også et bittelite bord ved siden av sofaen i kroken min, og der kan jeg ha et Cola-glass stående. På fanget har jeg den bærbare pc-en, og der skriver jeg på AF og leser på en side som heter the darwin awards. Liker man en god latter, er dette websiden. Siden omhandler nemlig en pris som gis ut, og den heter selvsagt Darwin Award. Darwins teori handler jo om evolusjon ved naturlig utvelgelse. Prisen gis til folk som pga. egen dumhet fjerner sine egne gener fra videre utvikling. Prisen utdeles alltid posthumt (dvs. etter at personen er død), så det skal en hel del dumhet til for å nå dit: at man fjerner sine gener fra kartet ved sin død, pga. sin egen dumhet. Det er også noe som heter honourable mentions, og det er for de som ikke oppfyller alle kravene til prisen (som f.eks. overlever), men som er gode nok historier til likevel å nevnes. En ting er ihvertfall sikkert når man leser dette: folks dumhet kjenner ingen grenser!
Så der er en perfekt kveld: Kose seg i sofakroken med en iskald Cola, kikke på tv, kikke på fisk og lese om Darwin Awards og få en skikkelig god latter.

Her er forresten en av favoritthistoriene mine fra Darwin Awards.
Linka
Grattis med fylt reol. Må være deilig å komme i orden.

Takk! Ja, nå mangler det bare å flytte suvattiien min opp i det karet (det skjer i morgen), og å finne et sted jeg kan få plugget til lysarmaturet til det karet. Så skal jeg være fornøyd (til algene begynner å blomstre. Det er antydning til sol inn på akvariene i løpet av en dag). Det er litt rart å ikke ha det akvariet på stua lenger. Det ser liksom så tomt ut! Men det ser jo bra ut på soverommet, da Det er forresten en ting til som mangler: å sette opp de resterende "skinnene" til de platene man drar foran for å dekke åpningen mellom akvariene. Jeg har testet det: jeg får ikke av de 2 skinnene som er satt på feil, så der må jeg lete etter en eller annen glup løsning.
Dyrehagen
[QUOTE=Linka]Grattis med fylt reol. Må være deilig å komme i orden.

Takk! Ja, nå mangler det bare å flytte suvattiien min opp i det karet (det skjer i morgen), og å finne et sted jeg kan få plugget til lysarmaturet til det karet. Så skal jeg være fornøyd (til algene begynner å blomstre. Det er antydning til sol inn på akvariene i løpet av en dag). Det er litt rart å ikke ha det akvariet på stua lenger. Det ser liksom så tomt ut!

Hehe.. en god grunn til å skaffe et nytt akvarium ???

Linka
Linka
Hehe.. en god grunn til å skaffe et nytt akvarium ???

Ånei, du! Jeg skal ikke okkupere spisebordet en gang til! Det er det eneste bordet i huset som har en noenlunde fornuftig høyde når man skal spise.
Dyrehagen
[QUOTE=Linka]Hehe.. en god grunn til å skaffe et nytt akvarium ???

Ånei, du! Jeg skal ikke okkupere spisebordet en gang til! Det er det eneste bordet i huset som har en noenlunde fornuftig høyde når man skal spise.

Ja, men spise kan man gjøre i sofaen. Leste akkurat at du hadde det så koselig der jo.
Hehehe...
Linka
Ja, men spise kan man gjøre i sofaen. Leste akkurat at du hadde det så koselig der jo. Hehehe...

Hehehe! Det blir ofte der jeg spiser, ja. Men høyden er ikke akkurat strålende for ryggen. Dessuten er det veldig i snutehøyde. Ikke det at bikkja tigger, men hvis jeg tilfeldigvis må forflytte meg ut på kjøkkenet, må jeg flytte tallerkenen bort fra bordet, ellers er nok maten vekke når jeg kommer tilbake. Dessuten har hun forsøkt å slenge tunga oppå tallerkenen flere ganger, når jeg har satt meg ned for å spise.

Jeg hadde en nervepirrende morgen. Jeg er som sagt litt nervøs, ettersom det gikk såpass hardt for seg da jeg flytta akvariet. Å våkne til stadige klikk fra øverste del av reolen, var ikke særlig hyggelig. Etter å ha hørt på det en stund, gikk det endelig opp for meg hva problemet var: termometeret var løst, og lå og dunket mot akvarieveggen. Puh!
Etter å ha truet kameraet mitt med at jeg ønsket meg et nytt til Jul, har det sjerpet seg. Så nå har jeg vært på nytt fotoraid:

En av mine L-128 (farven på bildet lyver):
[External Image]

Jeg ser deg nok!
[External Image]

Ved nøyere studering, kan dere se litt av en mallesuppe. Jeg slapp oppi litt fôr, og da kom de tittende fram, alle sammen:
[External Image]
To bilder av corydoras sterbai:
[External Image]

[External Image]
Fin mallesuppe det der. L128 var lekker.

Har du fått sneglene forresten?
Så mine to nydelige Sewellia lineolata. Såvidt jeg kan se, er de en av hvert kjønn
[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Jon Bruce
Reklame for plussmedlemskap