Tante Astrid´s undervannsverden (side 31)

Et par trillebilder til:



[External Image]
En av de minste trilineatusene i fullt arbeid.


[External Image]
Litt mørkt, men morsomt bilde av en liten trille i mosen.
hm, mine triller har laange barter de, men de er vf.. vet ikke om det har noe å si. den så jo frisk og fin ut
Hmmm. Kanskje jeg bør bekymre meg likevel da. Kan liksom ikke huske at jeg la merke til det før schultzeiene kom i hus og jeg begynte å sammenligne de. To av mine trilineatuser skal visstnok også være VF og kan ikke si at jeg ser noen forskjell på bartene på de i forhold til de andre trillene.

De virker ihvertfall friske og fine og det er en stund siden jeg har hatt frafall på disse. Må ha vært under varmekuren her på nyåret at det gikk i vei èn. De har ihvertfall ikke fått kortere barter siden schultzeiene kom så det kan jo være at det har vært noe som har skjedd tidligere, men at det tar tid før de vokser ut igjen. Får bare vente og se og holde et ekstra øye med de.
så lenge de ikke plages og bartene ikke blir kortere så går det vel greit får en håpe
her er forøvrig ett bilde av noen mine. Men hvis dine var plaget av korte barter tviler jeg på at den hadde sett så fin ut
Oj, det var skikkelige bartesammer det! Nydelige! Slike lange prydvekster har ingen av mine triller hatt. Ikke når jeg har kjøpt dem heller. Kjempefine!

Det ble et par bilder til også:



[External Image]
En av skjørtetetra-hannene. Litt mørkt dessverre.

[External Image]
Noen av dvergøksefiskene.
Her er de siste bildene fra de to største karene.

Som man kan se så har nå lotusen flyttet over til asia-karet og sør-amerika har blitt litt lysere og mer kontrastrik. Det virker som både jeg og fiskene setter pris på det

Nederst er altså asia-karet hvor kampfisken Leopold nå har flyttet inn. Dessverre så var bakgrunnen såpass mørk at speilvirkningen trådte inn. Jeg måtte derfor fjerne den, men skal male den litt lysere og prøve på nytt igjen senere.

Tror nesten han ble litt fiksert etter å ha sett "den andre" kampfisken for han patruljerer hele tiden området hvor han så den i går. Dvs akkurat der jeg plumpet han nedi siden han nektet å flytte seg derfra før bakgrunnen forsvant. At det nå ikke er noe å se hjelper ikke. Best å holde vakt

Oppdaget forresten akkurat nå en stooor, (dvs større enn de andre pestsneglene mine), snegle som må ha kommet med mosen jeg kjøpte. Jeg har ihvertfall ikke sett den i noen av mine kar før. Ligner litt på eplesneglen i kroppen, dvs følehorn og en del av kroppen befinner seg foran skallet, men selve skallet er brunt og mer langstrakt enn eplesneglenes. Etter litt googling så tror jeg det kan dreie seg om en stor damsnegl. Så lenge den ser ut til å forsyne seg med algene så vil jeg ikke kaste den ut. Skal se om jeg får tatt noen bilder av den etterhvert om den dukker opp igjen.

[External Image]

[External Image]
Tante Astrid
Oj, det var skikkelige bartesammer det! Nydelige! Slike lange prydvekster har ingen av mine triller hatt. Ikke når jeg har kjøpt dem heller. Kjempefine!


Ja, er skikkelig glad i bartepinnene mine var på utkikk etter c.habrosus da jeg så disse, nyankommne i dyrebutikken. brukte 5 minutter på å ombestemme meg :p

Og jeg må si, nydelige kar du hadde der
Tusen takk for rosen. Selv om jeg er fornøyd nå så kommer jeg helt sikkert til å endre på de igjen. Alltids noe som ikke er helt 100%

Har faktisk allerede kommet igang, oppe i hodet mitt, med å innrede det nye karet på 60 liter som kommer i løpet av høsten samt ominnredning av rekecocktailen. Rekker liksom ikke å avslutte det ene før jeg starter på det neste
Argh! Hvorfor har alle så utrolig flotte kar? De var knallflotte, Astrid! Forresten så var bartene til trillene dine unormalt korte. Selv trillebarna mine kan stille opp med bedre enn det der. Jeg ville ha fulgt nøye med på utviklingen. For meg ser det ut som om de har fått skadet dem, sannsynligvis på den fryktede måten; etset bort av bakteriebelegg i bunnlaget.
Ja, det er det jeg er redd for, men kan altså ikke huske at de jeg kjøpte hadde lengre barter heller så det er litt merkelig og schultzeiene har altså normale. De har jo også vært i karet en stund. Kan jeg da muligens gå ut fra at det er gamle skader og at de kan vokse ut igjen? Som sagt så ser de friske ut og jeg synes det er rart at ikke schultzeiene har problem.

Hvordan unngår man i såfall dette bakteriebelegget? Det er godt med sandsnegler og annen aktivitet på bunnen og sanden i fronten blir flyttet på hver uke. Kan liksom ikke forstå at det kan bli liggende så mye bakterier andre steder enn under roten i midten, men til og med der er det litt bevegelse på sandoverflaten (sanden bak siger fremover).

Her er forresten bildet av sneglen jeg lurte på. Det er nok en blæresnegl ut fra det jeg har funnet av beskrivelser på nettet. Den er ca en cm lang og farter rundt og spiser alger og bæsjer grønne kabler

Siden det allerede har dukket opp skivesnegler så kan denne også få lov til å bo der. Er ikke helt hysterisk på disse såkalte pestsneglene selv om skivesneglene har en tendens til å tette filteret. De er tross alt flinke til å ta unna overskuddsmat samt gi meg beskjed når jeg har vært for raus i foringe ved å bli maaange.

[External Image]
Dine C. trilineatus kan ha mistet bartene i butikkakvariene, det er ikke uvanlig. Det kan av og til ta mange måneder for dem å gro ut igjen. Dersom det er bakterier som er årsaken (ofte er det det), så kan det også hende at de ikke helt ble kvitt problemet selv om du kjøpte dem og flyttet dem til et sunnere og bedre kar, så det tar enda lenger tid.
Det kan være en kombinasjon av årsaker; f.eks. først slites de vekk av skarp grus i butikken, og deretter får de infeksjon i skrubbsårene.

Jeg husker jeg kjøpte noen C. sterbai en gang, som i butikken hadde helt avstumpede barter. Men jeg ville ha flere for å bygge opp stimen jeg hadde hjemme, så jeg tok sjansen og kjøpte dem likevel. Og av en eller annen merkelig grunn husker jeg fremdeles at det tok ca et halvt år før jeg ikke lenger kunne se forskjell på de nye og de gamle Sterbai'enes barter. Så da tok det lang tid.

I andre tilfeller, f.eks. der jeg holdt en gruppe Corydoras adolfoi (både voksne og små ungdommer) i et kar med grus, rund og finkornet, så gikk det veldig bra i to år... før de ungdommene plutselig en dag viste seg med korte stumpebarter alle samma! Skrekk og gru, jeg kastet meg over det og satte opp et nytt kar til dem samme dag, heldigvis hadde jeg sand og alt jeg trengte. Så ble de fanget inn og flyttet over i det nye karet, alle sammen. Snodig nok hadde ikke de voksne, eldre fiskene blitt rammet, kun de unge. Men innen få uker var gått, hadde alle fått bartene sine tilbake igjen.

I det siste tilfellet tok det altså bare noen uker, mens det i førstnevnte tilfellet tok mange måneder. Uvisst av hvilken grunn. Men jeg fikk iallefall beskjed på butikken ang. Sterbai'ene at de manglet barter pga grossistene oppbevarte dem i glassakvarier med bar bunn, der det dannet seg et skummelt bakteriebelegg som "etset" bort bartene. Kanskje det var derfor det tok så lang tid å bli bra, de måtte bli friske før bartene kunne begynne og gro? (jeg medisinerte ikke, for jeg ante ikke hva jeg skulle medisinere mot). Men skulle jeg prøvd noe, ville jeg satset på den antibakterielle medisinen fra eSHa, er det ikke eSHa-2000 den heter?
Takk, Mona

Vet jo at jeg har vært i tråden din og lest om det en eller annen gang, men godt du frisket litt på hukommelsen min. Må forresten presisere en ting, bartene er ikke helt borte, de er bare vesentlig kortere enn schultzeienes.

Mulig jeg ikke fulgte godt nok med når jeg kjøpte inn nye, men jeg kan altså ikke huske at de hadde så mye lengre skjeggvekst da jeg kjøpte de. Hvis det er riktig så har jeg hatt problemet i lang tid. Den eldste er jo tre år snart.

De gikk på en lengre kur med kombinert esha exit/esha 2000 i forbindelse med prikkesyken rundt juletider, men det ble ingen bedring etter det.

Det er jo en stund siden jeg skiftet ut den (runde) grove grusen jeg hadde med sand også. Sanden er veldig finkornet strandsand så jeg kan ikke forstå at den kan gi slike problemer heller.

Tror jeg bare får klø meg i hodet litt til, gi de gode forhold og håpe på mirakler igjen.

For å sjekke at hukommelsen min ikke er helt på bærtur så har jeg nå gått gjennom en haug gamle bilder, noen nesten et år gamle. Ingen av trillene på bildene har i nærheten av slike barter som Sanne sine har. Noen trillebilder vet jeg ble tatt like etter innkjøp og det er like smått med barter der også. Noen har jeg altså kjøpt slik, men er også redd for at jeg har/har hatt problemer i karet. Det var nemlig et bilde fra i fjor høst av de to viltfangede trillene jeg kjøpte for et år siden som viste litt lengre barter. Den ene av de strøk med i vinter, mens den andre enten har mistet mer av pryden eller var av de som gjemte seg i dag.

Den jeg postet bilder av i dag er nok den som er minst utrustet. Har sittet å studert i karet også nå og ser at noen av de andre har litt lengre pryd, men altså ikke slike som Sanne sine eller schultzeiene.
I dag fikk jeg plutselig nok av trådalgene i asia-karet! Ser at mosen snart kveles under algelaget. Flyteplantene var så hardt angrepet at de kastet jeg bare. Lotusen driver uansett og sender opp flyteblad så det vil ikke ta så lang tid før de dekker en del for lyset.

I desperasjon flyttet jeg over amano-rekene fra Rekecocktailen så nå har Leopold fått selskap i karet. Han virket veldig nysgjerrig på disse rare skapningene, men jeg tror ikke at han skjønte at de kunne spises. Amanoer er jo ikke av de minste rekene heller. Håper dette samboerskapet går bra for det gikk plutselig opp for meg at de er perfekte renholdsarbeidere i et asia-kar.

Siden jeg bare har fem stykker så er jeg usikker på hvor mye de får utrettet, men det så ihvertfall ut som om de godtok de nye omgivelsene raskt og de er allerede i gang med å jobbe.

Danioene og viftereken skal også få flytte over om noen dager så da blir Rekecocktailen stående med bare planter og snegler. I løpet av høsten skal en 60-liter med afrika-tema settes i gang og da vil plantene og sneglene bli flyttet over dit og 30 literen vil da bli innredet helt på nytt.

Har blitt litt hektet på innredning og nå kan jeg faktisk glede meg til å sette opp to kar til
Blir spennende å høre om rekene klarer å ta unna en del av trådalgene. I akvariet hvor jeg hadde trådalger hadde/har jeg SAE og vanlige ancistruser og ingen av de var interessert i algene. Hos meg var det Javamosen som ble hardest anrepet og jeg så nesten ikke hva som var trådalger og hva som var mose til slutt:p Heldigvis varte det ikke så lenge

Det skal bli spennende å se nykarene dine når de blir satt opp


Rekene har tatt unna nesten alle algene på røttene, men de har ikke vært så ivrig på plantene enda. Har gitt opp å redde mosen så jeg har bestilt ny som jeg skal legge litt tynnere utover. Tror muligens det har blitt litt i tetteste laget for den i tillegg til de "fine" algene.

Akkurat nå sitter jeg og ser på en meget lykkelig kampfisk. Leopold har nemlig fått seg dame i dag. Clotilde heter hun og ser ut til å godta gutten, men hun forsvinner inn i buskaset hver gang han blir for plagsom. Det var nesten litt søtt å se hvor ivrig han ble da hun slapp ut av posen. Han svømte rundt og rundt henne mens han viste seg frem så godt han kunne.

Har også flyttet over stjernedanioene og viftereken og det ble som ventet ganske vanskelig å fange stjernene uten å fjerne hele innredningen. Ser litt tynt ut i det karet nå etter replantingen, men det vokser seg vel til igjen. Det viste seg å være 13 danioer og ikke de 14 jeg puttet oppi, så en har vel falt fra en eller annen gang. Det virker forresten ikke som om kampfiskene bryr seg stort om de, selv om de jages litt av Leopold når han tar feil og tror en av dem er Clotilde Tror ikke stjernene stresses stort av det heller for de er allerede i gang med å leke.

Kjøpte også en Hygrophila som er puttet i asia-karet som flyteplante frem til lotusen dekker mer av overflaten. Håper det vil hjelpe litt på algene også selv om jeg synes at de allerede ser ut til å være på retur. Når det gjelder vallisneriaen så har jeg faktisk allerede måttet luke ut en del avleggere som kommer der jeg ikke vil ha de. Den ser ut til å vokse både raskt og villig.

Forresten så har jeg fått malt bakgrunnen i asia-karet på nytt og fått den på plass også. Skal ta noen bilder etterhvert og legge ut i tråden om karet
Clotilde.. utrolig søtt navn

Jeg må si jeg virkelig savner å ha kampfisk. Alle sier de er så kjedelige, men jeg synes de er veldig underholdende og nysgjerrige.

En dag skal jeg ha kampfisk igjen.. Men har ingen ledige kar nå
Må si meg enig. Jeg anskaffet meg kampfisk fordi "alle" må jo ha det en eller annen gang Leste på forhånd at den var veldig rolig og nesten kjedelig av seg så jeg ble virkelig positivt overrasket. Han jeg har er ihvertfall høyt og lavt i hele karet, nysgjerrig og aktiv. Ikke kjedelig i det hele tatt! Da er tetraene mine i andre karet mye mer "kjedelig" siden de sjelden beveger seg langt bort fra favorittplassen annet enn ved fôringstid. For ikke å snakke om parva-mallene som er så sjelden fremme i dagslys at opplevelsen blir en begivenhet.

Lurer på om grunnen til at de går for å være kjedelige er at de går i så små kar at de ikke får beveget seg stort eller at de holdes med fisk som er så aktive og/eller plagsomme at fisken ikke tør å utforske så mye. I tillegg så er det ikke uvanlig at de holdes i kar uten filtrering, og det er da ikke merkelig at de blir rolige når vannkvaliteten er så dårlig at andre fisker ville tatt kvelden for lengst.

Måtte le litt av Clotilde i går også. Hun har antagelig aldri sett en sandsnegl før og var ekstremt nysgjerrig. Hun prøvde til og med å spise en av de mindre, men det måtte hun gi opp. Viftereken var også spennende, men den likte ikke oppmerksomheten noe særlig så, da hun ble for nærgående, så hoppet den faktisk mot henne med utspilte vifter. Veldig overraskende oppførsel fra denne reken som ellers er veldig rolig av seg. Tror nok Clotilde ble overrasket også for hun skvatt unna og forsvant og nærmet seg ikke mer den kvelden.

Navnet Clotilde er ikke mye brukt i dag, men jeg har faktisk truffet en ung jente som heter det. Hun har danske aner så muligens er navnet vanligere der. Syntes det passet til Leopold
Jeg har aldri hørt navnet før, men det er hvertfall utrolig søtt

Min kampfisk var også ekstremt nysgjerrig på damsnegler. Det var en dag en damsnegle krøp langs glasset helt fra bunnen til vannoverflaten, og kampfisken fulgte etter den og bare stirret helt fascinert på den, som du ser på bildene

(Håper du ikke har noe imot at jeg poster bilder i tråden din)
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap