Lettere øvet nybegynner :) (side 31)

Uhhh, kom til å tenke på følelsen av å få sand i munnen.
Drikke sand lissom. *blæ*

Jo sånn næringspulver man får kjøpt på apoteket med sjokolade, jordbær osv smak, den har sånn grov konsistens som gir deg følelsen av å drikke sand.
Den smaker ikke godt :P Fikk i meg en del da jeg kutta den opp, skjønte fort at det var lurt med pustemaske :P

Så steinen er ganske porøs??
Nesten som hardpakket søle som har tørket og smuldrer seg opp om du klemmer for hardt??
Det er lavastein, men den er veldig myk. Du kan godt skrape den opp med en vanlig kniv, hvis du mister den i bakken så knekker den i mindre biter :P Så burde ikke være vanskelig å få den over til å være grus med en liten slegge.
Hmm, tror det er fint om du tar med en bit til meg som jeg kan sjekke ut ja.
Men siden den ikke er fra akkurat det stedet som jeg har tenkt til å hente fra, må nok det jeg henter sjekkes nøye likevel. Better safe than sorry.
Oki :P
Kan du ikke stikke og hente nå da?
Joa, grave meg gjennom 150cm snø, hakke løs litt sandkorn og ta med hjem for å teste ;P
Tror jeg venter til våren ja.
Åja :P Det var det ja.
Nå snør det her igjen.. fin innedag
Det snør her å, veldig lite fremdeles, gjør ikke noe om det fortsetter å være så lite. Litt lei av snø nå ja, de fleste jeg prater med synes vi har fått nok.
Det deilige været de siste dagene har jo oxo lovet om vår snart.
Håper bare den skynder seg, er masse jeg skal gjøre denne våren. Men egentlig er det en del trær jeg skal ha vekk før telen går å, så jeg må vel egentlig få røven i gir.
He he hjelper jo ikke at jeg skynder meg, når de man er avhenging av skal hjelpe ikke gjør det.
kommer så vidt noen fnugg her og. hvitt er pent det, men det begynner å bli nok nå :p
Hva skal jeg rekke??
- Grantrærne rundt hytta må kappes ned før telen går, iallefal de nederst ved vannet.
- Trærne må så deles i passe lengde og hogges til ved.
- Krukka skal tømmes for sand, vaskes og kles med silikon og sand.
- 375l skal males sort, samme skal bordet den står på
- Den andre 375l skal males sort og få innvendig bakgrunn (ramma)
- 250l må resilikoneres, evnt males sort (den begynte jo å lekke i høst)
- Hytta skal beises, her må det nok ganske mange strøk til. (ikke gjort på mange år)
- Trappa ned til vannet må repareres (morkne trinn skiftes ut)
- Vannpumpa på hytta må skiftes ut (gammel og impeleren er ødelagt)
- Utebordet og sofaen pusses og males

Hmm det var jo egentlig ikke så mye da!!
Krukka burde bli ferdig iløpet av en halv dag.
Bare det blir varmt nok går det greit å stå i garasjen å male akvariene.
Grantrærne burde gå greit å få ned iløpet av ei helg, (med riktig utstyr da). Det å kappe dem til ved er nok det som tar lengst tid.
Beising av hytta tar nok noen dager
Trappa ned til vannet går nok fort bare man får vekk de morkne trinna (de er det som vil ta lengst tid)
Vannpumpa kan ta lang tid å skaffe, iallefal siden det er noen andre som skal gjøre det.
Så helger og fridager er dekket opp hele våren skjønner jeg ;D

Bare si ifra om du vil låne motorsag og sånn Går lettere å dele opp trær da
Mor og far har, men hvor godt kjede er på den vet jeg ærlig talt ikke, ikke husker jeg helt hvordan det skulle files heller. Bare at rytteren skal være høyest, tror jeg må ta den med til sjekk før jeg begynner bruke den.
Er det ikke så at fisker lissom skal misstrives under medisinering, vel ikke mine sp 132, de farger fullt ut og viser tegn til lek (aktiv svømming langs glasset, opp og ned, hit og dit)
Men jeg liker ikke at noen av habrosusene fremdeles klør seg og svømmer med liggende ryggfinne.
Siste dosen imorgen da og stort vannbytte tirsdag, så håper jeg det bare er medisinene som påvirker dem, for det er nemlig bare de jeg hentet med tetraene som viser tegn til misstrivsel.

Ellers tror jeg nok jeg skal flytte stjernene uannsett, selv om de stimer greit og er tryggere med amandea'ne. Nå kommer jeg nemlig til å fore mere bunntabeletter for at ikke amandeaene skal få i seg så mye og stjernene trenger fremdeles mye mat. Er nesten så jeg er redd de har innvolsorm eller noe, siden de lett blir så tynne, eller så bare virker de sinnsykt tynne i forhold til de tykkmagede amandeaene.

Litt lyst til å sette opp et karr for å krysse kirsebær med blue pearl å, se hva det blir ut av det lissom, bare for morroskyld såklart, og det er en stamme som skal bli hos meg. Ikke tenkt til å begynne med snusk, er nok med dårlige reker ute og går likevel.
Da er de siste fiskene fra melsom hentet, tok med red moor røtter og nå har jeg endelig fått den ville looken jeg var ute etter.
Skal ta bilder imorgen, nå er lyset slått av og det er grumsete oppi der.

Pygmeene får bo med rekene i 30l, de to banjomallene får gå i 85l, blir nok inger småttiser oppi der likevel så og kineseren får bo i mors 200l, der er det iallefal nok av alger og selskap.
Byttet vann i karret kineseren flyttet til, stusset oxo en del planter og jeg håper den vil trives og få det godt.

Fant ut at det ikke bare er fiskene som liker fiskematen fra aqua nature godt, musene hadde nemlig bitt hull og tømt to prøveposer med fiskemat. Ene var kjøttbasserte bunntabeletter, andre var fin granulat. Så må vel flytte maten skal jeg ha noe igjen til fiskene :P

Blir make over i 30 litern oxo, men det er ikke idag. Prøve å flette red moor røtter inn i hverandre er nemlig et svare strev, heldigvis ble resultatet bra.

Skulle egentlig i svømmehallen, men ble vist fiskedag istedet
Nå er jeg fornøyd med utseende på 85l, akkurat sånn halvvilt som jeg ønsker det skal se ut, fiskene er oxo veldig fornøyde. Det ser jeg på måten de farger ut og svømmer rundt uten å være skye. Nå trenger jeg ikke lenger tenke på å flytte stjernene heller.
Men jeg har lyst til å senke vannstanden litt og prøve meg på noen planter over vann, slik som tante astrid, vet bare ikke helt hvilke ennå

Må jo såklart legge ut noen bilder av vidunderet
1 Sånn så det ut på morran idag
2 sånn ser det ut nå
3 det blir bedre i virkeligheten, men akkuratt denne følelsen var jeg ute etter.
Mye bedre i virkeligheten, på bilde kommer ikke dybdevirkninga så godt frem, prøve å ta noen som viser det litt bedre.
Det ble stilig synes jeg. Liker det ville preget. Må være fantastisk for fiskene å få lov til å gjemme seg innimellom alle greinene. Gleder meg til å se hvordan det blir med overvannsplanter i tillegg.
Fiskene digger det, mye flottere farger på alle fiskene, stjernene hadde nå en liten fremvisning, to hanner og to hunner, da må såklart de to hannene krangle om samme mosedott
Rundt og rundt med vidt utspilte finner og klare farger, jeg henter kamera og de gir seg, jeg venter og når de skal til å sette igang igjen er batteriet tomt :P
Hadde vært moro å kunne utvidet stimen min, 4 er altfor lite.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap