Mine akvarier og sånt (side 31)

Jeg hadde en rosa kampfisk i fjor, og han var sykt fin!
Har hatt lyst på en ny siden da, men jeg må først se en jeg virkelig faller for!

Her er min gamle



[External Image]
Awwww så pen Den i butikken hadde ikke rødskjær på finnene, mer lilla/blåskjær. Litt ubestemmelig farge egentlig, ved første øyekast så den rosa ut, men da jeg så nærmere på den var den mer blålilla... Dårlig forklaring egentlig, men hvis den fremdeles er der i morgen er det nok den jeg kjøper, og da får jeg lagt ut bilde
Da var kampfisken på plass Kjøpte ikke den rosa/blålilla jeg opprinnelig hadde tenkt. Han var nemlig ikke så flott som jeg husket at han var. Mulig han ble solgt og byttet ut med en som lignet, eller kanskje jeg hadde på meg solbrillene i går.

Så jeg endte opp med den nesten hvite, etter å ha studert dem i ca 20 minutter for å bestemme meg. Han er vel strengt tatt lys rosa med rødskjær på finnene.

Han har flyttet inn i 22 literen hvor persephonene bodde. Han fant seg til rette umiddelbart - det første han gjorde da jeg slapp han oppi var å smake på en toppluesnegle som satt på glasset. Tenker på mat allerede
Inaktiv bruker
nå mangler du vel hokampfisken ?
Å, den var utrolig fin, Marianne!
Men han så litt tynn ut :p (som butikkfisker ofte er) Du får sette han på fetekur!
Jeg forstår ikke disse menneskene som sier at kampfisker er kjedelige. Min har nå vært i karet i ca 3 timer, og det har vært konstant aktivitet. Ikke at han fyker rundt i full fart, men han kikker seg rundt, svømmer sakte rundt i karet og stopper og kikker på alt.

Andre fisker eksisterer bare, og tigger om mat når man kommer nær, men med kampfisker ser man at det er noen hjemme.

Da han svømte rundt på bunnen og undersøkte hver krik og krok, tenkte jeg at jeg skulle få han til å vise seg frem for kameraet. En svart penn er svært effektiv av en eller annen grunn, så jeg holdt pennen foran karet, og han kom svømmende til for å undersøke. I det han svømte forbi hulen, bråstoppet han og snudde 180 grader og ble liggende å stirre på hulen i flere sekunder, og ignorerte meg og pennen fulstendig.

Ovenfra ser hulen ut som en oransje klump, så han hadde ikke oppdaget at det faktisk var en hule, og reaksjonen hans var priceless (for å si det på godt norsk).

Jeg trenger seriøst flere kar. Må ha flere bettaer
nå mangler du vel mhokampfisken ?


De hadde et par hunner og jeg vurderte å kjøpe en og putte i selskapskaret, men kom til at det er ikke noen vits. Hvis jeg skal drive oppdrett skal jeg kjøpe et skikkelig par hvor yngelen er verdt å selge videre

Å, den var utrolig fin, Marianne!
Men han så litt tynn ut :p (som butikkfisker ofte er) Du får sette han på fetekur!


Jepp, han var den som skilte seg ut mest De hadde et par andre som var fine, men de var veldig standard, rød og blå, og min forrige var rød og den blå hadde vært vanskelig å se mot den mørke bakgrunnen i karet.

Han skal få samme mat som smaragdinaene, dvs hovedsaklig frysetørkede mygglarver med frosne mygglarver innimellom.
Fin Splendens - grattis!!!
Mvjnz
Andre fisker eksisterer bare, og tigger om mat når man kommer nær, men med kampfisker ser man at det er noen hjemme.

Kampfisk gir en mer intens "pet-experience" og fisk-menneske-interaksjon enn mye annen fisk. En skulle nesten tro at år med kultivering har gjort kulturbettaer ekstra menneskekjære.
Takk

Jepp, kan si meg enig i det.
Et par bilder til av kampfisken. Han elsker plantene, tror ikke han har sett planter før i hele sitt liv. Han tilbragte hele dagen med å undersøke dem og presse seg inn mellom dem. Tydelig at tett beplantning har falt i smak

Bilde 1 var da han med vilje presset seg inn i tjukkeste buskaset. Bilde 2 var da jeg prøvde å få han til å vise seg for kameraet vha et speil, men han var ikke særlig interessert, men så ble han jo oppbevart i en beholder med andre kampfisker på begge sider.

Bilde 3 er et av to egendrettede snegler. Syntes de var litt søte der de fulgte etter hverandre, og de er samme mønster, bare en lys versjon og en mørk versjon
Jeg har bestemt meg for at jeg vil gjøre et forsøk på kampfiskoppdrett. Jeg har nemlig veldig lyst på et $90 par, og da burde man jo avle på dem når man først bruker så masse penger. Og da er det lurt å ha litt trening før man begynner, slik at man ikke roter det til når det er veldig dyr fisk man skal til med.

Så jeg skal stikke og kjøpe en hunn (jeg mistenker faktisk at en av dem var en CT) og gjøre et forsøk.

Jeg får penger i bursdagspresang fra besteforeldrene mine, i tillegg til at jeg får betalt fra en klient rett etter bursdagen min, så jeg kan skaffe meg et kar til, samt noen plastbeholdere til å putte hannene i.

Den eneste bekymringen er hvordan jeg skal bli kvitt yngelen. VT er ikke ettertraktet blant bettaentusiaster, så jeg må vel selge dem styggbillig enten i diverse akvarieforum eller til dyrebutikker.

En annen ting jeg seriøst vurderer er å bytte ut killikaret på pulten min. Det er et slikt kar, men jeg vil heller ha et [URL=http://www.gloriouschurchsg.org/Images/Fish%20Tank%201%20(320x170).jpg]slikt[/URL], og de koster jo litt mindre så da kan jeg kjøpe en smule større. (Dårlige bilder, men det første har altså innebygget lys og filter, mens sistnevnte er kun kar med dekkglass så kjøper man alt det andre i tillegg.)

Jeg kan også putte de to gjenlevende killiene i 90 literen. De unge killiene jeg puttet i 90 literen for noen dager siden stortrives, og blir ikke plaget av de andre fiskene i det hele tatt.

Så da vil jeg ha to ledige kar som jeg kan bruke til andre ting
Go betta!!!

Vailtail er grovt undervurdert, det er de fineste kampfiskene det.
Ja, jeg synes de er fine jeg og, og synes det er litt teit at den vanligste varianten er totalt uønsket blant entusiaster og oppdrettere

Men personlig synes jeg CT og plakater er de peneste

Litt forandring i planen. I bettaforumet var det en erfaren oppdretter som mente jeg skulle gå for en litt dyrere variant først som sist, og foreslo tradisjonell plakat, pga den er mye lettere å selge, koster ikke skjorta, er hardfør og dermed passende for en som ikke har erfaring med oppdrett.

Hun mente at å bruke masse tid og krefter i 3-4 mnd på å oppdra VT med dyrebutikkgener for deretter å måtte nærmest gi dem bort ikke virket som det var verdt det. Og det kan jeg jo si meg enig i.

Så i nær fremtid (2-3 uker) vil jeg reise tilbake til betta showroomet for å plukke ut en tradisjonell plakat
Det er sikkert like greit å starte med en "fin" stamme hvis du først skal gjøre det, men du har jo smaragdina som sikkert snart er i lek.
Det er, i følge det jeg har lest rundt omkring, samme "leksa" som med splendens, bare mye fredeligere og mindre mas med kranglete ungfisk etc.
Jepp, smaragdina er seff førsteprioritet. Men ifølge det jeg har lest trenger ikke hannene å skilles, for de slåss ikke, og da blir det mye enklere med en gang

Noen av hannene kan nok få det for seg at de skal krangle, men det vil være langt fra alle, og lite sannsynlig dersom det ikke er hunner i nærheten.

Lurer på å kjøpe et par 20-40 liters plastbeholdere, yngelen trenger jo ikke eget, pent innredet kar. De skal bare vokse og bli solgt etter hvert (mesteparten av dem hvertfall, men beholder nok noen selv også).
Yngel er ikke forfengelig, bare de har det rent, får nok å spise og litt flyteplanter å gjemme seg i så tror jeg de er like fornøyd om de bor i glass eller plastboks
Jeg må snart begynne å flytte på splendens-hanner da det er et par karer som begynner å bli litt vel sjef. Har nok litt av et prosjekt på gang nå fremover, med masse plastbakker det må skiftes vann på etc. Det er mye greiere med fisk som tåler trynet på søsknene sine.
Strømbrudd to ganger i dag:/

Våknet kl 0815 av at UPS'en peip, og vurderte å stå opp for å sjekke karene, men kom til at jeg ikke gadd. UPS'en varer ikke spesielt lenge, så strømmen ville ikke ha vært borte lenge. Den kom på igjen rett etter kl 09.

Jeg stod opp kort tid etter og sjekket karene, og alle hadde det bra.

Kl 1125 forsvant strømmen igjen, og var fremdeles borte da vi reiste til tannlegen kl 13. Da hadde jeg seff rørt litt rundt i karene, og hadde også observert interessant adferd blant smaragdinaene.

I tillegg til det voksne leksparet har jeg også en ung hunn jeg kjøpte separat en måned tidligere. Hun spilte ut finnene hver gang den voksne hunnen kom nær, og til tross for sin lille størrelse var hun litt av et syn Og den voksne hunnen lot den lille jage henne vekk, til tross for at den lille kun er halvparten så stor.

Litt snodig. Jeg skjønner meg ikke helt på den voksne hunnen. Hun har forblitt blek og fargeløs og virker som en skikkelig pyse. Vet ikke om hun bare er sånn eller om det er noe galt med henne...

Da vi kom hjem kl 15 var strømmen tilbake og alle fiskene har det bra. Får holde øye med vannverdiene de neste dagene, men tror ikke det skal være noe problem.

Vil kjøpe en UPS til kontoret mitt, og koble alle filtrene på den. Da er jeg sikret for slike kortvarige strømbrudd.

Da jeg kjøpte min forrige kampfisk i fjor kjøpte jeg også betta pellets, men de var altfor store til å få plass i munnen hans, selv når jeg delte dem i to. Så det gadd jeg ikke og satte dem bort og foret med flakfor isteden.

Denne nye gjenkjenner verken flak eller frysetørkede mygglarver som mat, men virker interessert i algetablettene jeg slipper oppi til sneglene. Så jeg tenkte kanskje han har fått pellets der han har vært før, og fant frem disse bettapelletsene igjen. Men neida, selv om han er interessert i dem er de altfor store til at han kan spise dem.

Så bettapelletsene er ubrukelige som for til bettaer. Dette syntes jeg var så tåpelig at jeg sendte produsenten en epost:

Hello,

just wondering if you are aware that the betta pellets you manufacture (pro balance betta food) are too big to fit in a bettas mouth?

Even when I cut them in half they are still too big. All my betta can do is look at them until they are soft enough to tear to pieces. My previous betta had the same problem.

I would like you to make them smaller please.

Thanks,
Marianne


Mistenker at firmaet er amerikansk, og da vil de sannsynligvis ikke svare. Hvis det er et australsk firma derimot vil de svare i løpet av et par dager og beklage så meget
Inaktiv bruker
hei Mvjnz hvordan er det å bo i Australia nå med den skogbranen det er så mye snakom nedi Australia ?
Skogbrannene er sør i landet, nær Melbourne, så vi merker ikke noe til dem her. Vi kjenner folk i Melbourne, men de er ikke påvirket heller.

Men alle er seff sjokkerte over hva som har skjedd, og de samlet inn 10 millioner dollar i støtte til redningsarbeide/opprydding bare i går, og den største supermarkedkjeden gir alt overskuddet sitt på fredag, og oppmuntrer folk til å ta ukens handletur på fredag.
Angående smaragdinae. Kan det være pardannelse mellom den lille og hannen? Det er ikke uvanlig med hierarki blant hunner, der alfa-hunnen er den som har førsteretten på en hannes gunst. Hvis den lille har vært der lengre enn de andre kan det rett og slett være hennes kar. Min oppfatning er at disse fiskene lett skifter farge og at det skjer fort. Kan den store hunnen "farge ned" og infunnet seg med at det er hun lille som er sjefen?

Jeg testet Hikari Betta Bio-Gold pellets og opplevde det samme som deg. Granulene var for store og i noen tilfeller akkurat små nok til at en vanlig størrelse splendens klarte å sluke den. Funker kanskje fint til til kjempekampfisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap